Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Zastanawiam się jakie macie poglądy na temat marketingu - lepiej robić samodzielnie, zatrudnić kogoś na etat/kontrakt, czy zlecać firmie zewnętrznej?

konto usunięte

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

eksperci niemieccy doradzaja, zeby najlepiej (jesli mozliwe) robic samemu. Bo i freelancer
i etatowiec, moga sobie chciec dorobic albo skpiuja liste klientow i pojda do komkurencji, za wieksze pieniadze.
Sa firmy, ktore za jeden kwalifikowany adres (juz cos kupil) placa po 50 euro ..

Oczywiscie jak firma ma 100 tys klientow i wiecej, to szef sam nie da rady, robic tego efektywnie

konto usunięte

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Michał Ksiądzyna:
Zastanawiam się jakie macie poglądy na temat marketingu - lepiej robić samodzielnie, zatrudnić kogoś na etat/kontrakt, czy zlecać firmie zewnętrznej?

To zadanie typu: "czy x*y jest większe od z; gdzie x, y i z są niewiadomymi".

W jednym przypadku będzie sens robić to wewnątrz, w innym zlecać na zewnątrz. I wpływ na decyzję ma bardzo wiele czynników - nie tylko wielkość firmy i obrotu czy rodzaj produktu, ale również specyfika branży, obrana strategia marketingowa czy nawet podaż odpowiednich specjalistów na rynku pracy.Piotr C. edytował(a) ten post dnia 29.12.11 o godzinie 15:26

konto usunięte

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Czeslaw Kowalczyk:
eksperci niemieccy doradzaja, zeby najlepiej (jesli mozliwe) robic samemu.

"Naukowcy amerykańscy odkryli..." ;)

konto usunięte

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Piotr C.:
Czeslaw Kowalczyk:
eksperci niemieccy doradzaja, zeby najlepiej (jesli mozliwe) robic samemu.

"Naukowcy amerykańscy odkryli..." ;)
po co przepychanki, jak jest oczywistosc:
gosc kopiuje, wynosi Ci liste klientow. A to tak, jakby zabral Ci z banku 90% gotowki albo gorzej, bo nie wiesz dokladnie, ile bys na tym zarobil ...

Powtarzam: za jeden sprawdzony adres firmy placa do 50 euro czyli jest wart i wiecej ..

konto usunięte

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Piotr C.:
Michał Ksiądzyna:
Zastanawiam się jakie macie poglądy na temat marketingu - lepiej robić samodzielnie, zatrudnić kogoś na etat/kontrakt, czy zlecać firmie zewnętrznej?
W jednym przypadku będzie sens robić to wewnątrz, w innym zlecać na zewnątrz. I wpływ na decyzję ma bardzo wiele czynników - nie tylko wielkość firmy i obrotu czy rodzaj produktu, ale również specyfika branży, obrana strategia marketingowa czy nawet podaż odpowiednich specjalistów na rynku pracy.
tu sie wypada z tym calkiem zgodzic
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Pojęcie "marketing" to nieco więcej niż lista klientów...

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Piotr C.:

W jednym przypadku będzie sens robić to wewnątrz, w innym zlecać na zewnątrz. I wpływ na decyzję ma bardzo wiele czynników - nie tylko wielkość firmy i obrotu czy rodzaj produktu, ale również specyfika branży, obrana strategia marketingowa czy nawet podaż odpowiednich specjalistów na rynku pracy.
Niby każdy jest inny, każda firma ma swoją specyfikę, ale nie pytam o to co robić, tylko jakie są Wasze poglądy. Może zechcesz się chociaż podzielić swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi plusów i minusów wymienionych albo innych rozwiązań?

konto usunięte

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Michał Ksiądzyna:
Może zechcesz się chociaż podzielić swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi plusów i minusów wymienionych albo innych rozwiązań?

Moje poglądy są więc takie, że czasem jest sens robić to samemu, a czasem jest sens zlecić to na zewnątrz ;)

Rozumiem to, że chcesz rozwinąć dyskusję, ale to moim zdaniem mniej więcej tak, jakbyś zapytał "który samochód uważacie za najlepszy".

W marketingu, jak we wszystkim, ważne jest know how. A to, czy to know how mamy wewnątrz firmy, czy u podwykonawcy, to już kwestia zupełnie drugorzędna.

Argumenty o większym czy mniejszym przykładaniu się podwykonawcy, o lepszej czy gorszej znajomości produktu czy też większym czy mniejszym ryzyku kradzieży poufnych danych uważam za zupełnie bezużyteczne.

Dlaczego?

Bo problemy te mogą wystąpić zarówno w przypadku, gdy tworzymy własny zespół, jak i w przypadku, w którym korzystamy z usług podwykonawcy. Tak samo podwykonawca z różnych przyczyn może się nie przyłożyć, tak samo nasi pracownicy mogą zrobić kampanię "po łebkach". Oczywiście w obydwu przypadkach można użyć innych metod perswazji, ale fundamenty są podobne.

konto usunięte

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Czeslaw Kowalczyk:
"Naukowcy amerykańscy odkryli..." ;)
po co przepychanki, jak jest oczywistosc:
gosc kopiuje, wynosi Ci liste klientow. A to tak, jakby zabral Ci z banku 90% gotowki albo gorzej, bo nie wiesz dokladnie, ile bys na tym zarobil ...

To nie przepychanki, tylko nawiązanie do pewnego zjawiska.

Ale do sedna. W przypadku przedmiotu naszej dyskusji, ryzyko utraty poufnych danych to chyba najmniejszy z problemów. Jak słusznie zauważyła Dagmara, marketing to nie tylko baza klientów i w większości przypadków podwykonawca wcale nie dostanie takich danych.

Już bardziej obawiałbym się, że dane wyniesie mi mój własny pracownik.

konto usunięte

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Dagmara D.:
Pojęcie "marketing" to nieco więcej niż lista klientów...
jasne ze tak. Ale jak Ci ktos zabierze liste i potrafi robic marketing(!) to ma cos, o nieokreslonej wartosci. I wystarczy, ze przedstawi im "lepsza" oferte. Wysle nawet bezplatne probki itp.

W wielkiej firmie, szef oczywiscie nie ogarnie calosci.

Piotr ma racje, wyliczajac czynniki, od ktorych zalezy, czy marketing przekazac innym czy nie

konto usunięte

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Piotr C.:
Czeslaw Kowalczyk:
Jak słusznie zauważyła Dagmara, marketing to nie tylko baza klientów i w większości przypadków podwykonawca wcale nie dostanie takich danych.
jesli tak, to zwracam honor
Już bardziej obawiałbym się, że dane wyniesie mi mój własny pracownik.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Nie lubię Wiki , ale wcale niegłupio opisane.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_mix

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Piotr C.:

Rozumiem to, że chcesz rozwinąć dyskusję, ale to moim zdaniem mniej więcej tak, jakbyś zapytał "który samochód uważacie za najlepszy".
I to myślę, że jest dobry start - jedni potrzebują terenowych, inni na miasto, jeszcze inni limuzyny w celach reprezentacyjnych. Mimo tego liczba opcji jest ograniczona i można łatwo stwierdzić, że Ferrari się nie sprawdzi na safari :)

Odnosząc to do marketingu: robiąc samodzielnie jest niby najbezpieczniej, ale przecież nie można się znać na wszystkim, nawet mając firmę jednoosobową. Zatrudniając kogoś można mieć wiedzę w firmie, ale raz, że płacimy za jej rozwój, a dwa wiadomo jak bywa z lojalnością pracowników. Zlecając firmie zewnętrznej ryzykujemy większe koszty, wyciek informacji, ale możemy łatwiej zmienić dostawcę usług i oczekiwać odpowiedniego know how od samego początku.

Może dla ułatwienia zapytam tak: czy gdybyś założył (a może już to zrobiłeś) w tej chwili firmę: którą opcję wybrałbyś i dlaczego?

Nie ukrywam, że jest to dla mnie ważna informacja o podejściu ludzi do tematu, ponieważ sam się zajmuję marketingiem :)

konto usunięte

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Michał Ksiądzyna:
Może dla ułatwienia zapytam tak: czy gdybyś założył (a może już to zrobiłeś) w tej chwili firmę: którą opcję wybrałbyś i dlaczego?

W ostatnich dwóch latach wprowadziłem na rynek dwie nowe marki. W tej chwili przygotowuję się do wprowadzenia dwóch kolejnych. W każdym z przypadków byłem odpowiedzialny za stworzenie produktu (idea, projekt, wdrożenie do produkcji), a w dwóch z nich również za strategię marketingową.

Każda z tych marek to zupełnie inna branża, zupełnie inne kanały, zupełnie inna strategia. To, co w przypadku jednej można było zlecić na zewnątrz, w przypadku innej nie przyniosłoby dobrego efektu.

Doskonałym przykładem jest xDEEP - nowa marka sprzętu nurkowego, która wystartowała w czerwcu. W ciągu kilku miesięcy (!) działania na jednym z najbardziej hermetycznych i konserwatywnych rynków, udało się wbić w Polsce na pozycję, na której śmiało zaczynamy konkurować z liderami.

Co ciekawe, udało się tego dokonać przy bardzo niewielkim budżecie i zupełnie bez klasycznej reklamy, ale wymagało naprawdę głębokiej znajomości tego rynku, potrzeb klientów, no i najważniejsze - stworzenia świetnych produktów.

Czy udałoby się to osiągnąć zlecając stworzenie strategii marketingowej lub choćby samo prowadzenie działań marketingowych na zewnątrz? Szczerze wątpię. Może... inwestując pół miliona w reklamę, ale i nawet to nie dałoby gwarancji. Po prostu ciężko byłoby znaleźć kogoś, kto miałby wiedzę pozwalającą na efektywne działanie na tak specyficznym rynku.

Do marketingu podchodzę w ten sposób: 90% to produkt. Jeśli ten jest doskonały, to cała reszta jest prosta :)Piotr C. edytował(a) ten post dnia 29.12.11 o godzinie 22:14
Kazimierz Grabski

Kazimierz Grabski Jestem
otwieraczem...
Otwieram na marzenia
i aspiracje

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Zacznijmy od potrzeb. W tym przypadku moich - osoby potrzebującej marketingu dla swojej firmy.

Jeśli chciałbym zrobić ogólnopolską kampanię reklamową w wykorzystaniem wielu mediów reklamowych - skorzystałbym z wyspecjalizowanej agencji.
Jeśli chciałbym przeprowadzić badanie rynku na próbie Polaków reprezentatywnej pod względem 37 różnych cech - skorzystałbym z wyspecjalizowanej agencji.
Jeśli chciałbym przeprowadzić badania rynku, a następnie zrobić kampanię reklamową w krajach dalekiego wschodu to również skorzystałbym z pomocy wyspecjalizowanych firm.

Natomiast gdybym chciał przygotować strategię i szczegółowy plan marketingowy na następne 3 lata to bazowałbym na zasobach wewnętrznych firmy (choć dopuściłbym udział zewnętrznych doradców).
Gdybym chciał przeanalizować dane o wydatkach moich klientów to ponownie zaangażowałbym pracowników.
Gdybym chciał rozdawać ulotki o gorących pyzach sprzedawanych przez żonę na bazarowym straganie to zrobiłbym to sam.

Przykłady można mnożyć. Tyle że inne potrzeby w zakresie marketingu będzie miało kierownictwo globalnego koncernu, inne firmy prowadzącą niszową działalność B2B, inne firmy nastawionej na innowacje, a jeszcze inne właściciel zakładu szewskiego. I nawet nie pytam "a skąd biorą się potrzeby?", bo to już zupełnie inna para kaloszy.
Jakub Konik

Jakub Konik Rozkręcam serwis o
nowych mediach

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Dokładnie, wszystko zależy od potrzeb. Dywagowanie bez konkretnego profilu "siebie" nie ma większego sensu. Dla mnie (tworzenie i wprowadzanie serwisu dot. nowych mediów) strategia marketingowa będzie opracowywana i wdrażana własnoręcznie, z podzleceniem czynności, których nie jestem w stanie wykonać, jak np. stworzenie aplikacji FB czy grafik.
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Marketing - zlecać czy robić u siebie

Przede wszystkim trzeba określić, czego się oczekuje. To jeszcze nie strategia. Dopiero wtedy można decydować, czy zlecać, czy robić u siebie.
Jeżeli ta dyskusja nie dotyczy dużych firm, to - zakładając, że cele są dobrze określone - zleciłbym działania marketingowe. po to, by skoncentrować się na podstawowym biznesie.

Pozdrawiam



Wyślij zaproszenie do