Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Podczas wczorajszego posiedzenia jury „Batalii reklamowej” wywiązała się ciekawa dyskusja, do której chciałbym Was zaprosić.
W skrócie: na ile za estetykę otaczających nas reklam odpowiada Klient, a na ile projektant? Na ile projektant powinien bronić swojej koncepcji (ryzykując niezadowolonego Klienta i mniejsze pieniądze)? Czy może powinien się na wszystko zgadzać i wystawiać faktury?

Mój wstęp i przemyślenia w temacie:
http://paweltkaczyk.midea.pl/2008/11/26/kto-odpowiada-...

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Według mnie - klient płaci, więc wymaga. To dla niego jest projekt. Oczywiście, ja np. doradzam, że to może być odebrane "tak i tak", natomiast to klient powinien decydować o tym, czy chce produkt A czy może Ą (z ogonkiem) - przecież to on płaci.

konto usunięte

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

z mojej praktyki wynika, że w przypadku opracowania reklamy przdstawia się klientowi kilka koncepcji realizacji reklamy do rozpatrzenia. Daje to wiekszą mozliwosc wypracowania spojnego obrazu. fakt faktem klient wymaga, ale niemożność w osiągnięciu wspólnej koncepcji zawsze kończy się zakończeniem współpracy. Nie zapominajmy o tym, że nie kiedy projektant chce być czasami bardziej artystą niż projektantem, a swobodne poruszanie się po tej granicy niekiedy bywa niebezpieczne. Nie zawsze to co jest artystyczne jest funkcjonalne i przemawiające do "prostego" odbiorcy.
Tomasz Duda

Tomasz Duda świeża mięta.
agencja reklamowa

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

kilka razy przekonalem sie, ze dla konkretnego produktu i konkretnego odbiorcy skuteczniejsza byla wersja klienta, mimo, ze wygladala na o wiele brzydsza, sztampowa itp.
pytani, co wazniejsze - wizerunek czy skutecznosc.

przyklad skrajny:
niedawno zmusili mnie do ogladania zdjec slubnych. z tych 150 moze 5 bylo zrobionych dobrze, byly po prostu fajne. reszta to blyszczace twarze wujka janka i widelec od bigosu wystajacy zaa ramienia cioci jadzi.

problem w tym, ze sami zainteresowani byli tymi zdjeciami zachwyceni. nikt nie widzial wad, cieszyla raczej obecnosc ww. wujka i cioci.

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Daniel W.:
z mojej praktyki wynika, że w przypadku opracowania reklamy przdstawia się klientowi kilka koncepcji realizacji reklamy do rozpatrzenia. Daje to wiekszą mozliwosc wypracowania spojnego obrazu. fakt faktem klient wymaga, ale niemożność w osiągnięciu wspólnej koncepcji zawsze kończy się zakończeniem współpracy. Nie zapominajmy o tym, że nie kiedy projektant chce być czasami bardziej artystą niż projektantem, a swobodne poruszanie się po tej granicy niekiedy bywa niebezpieczne. Nie zawsze to co jest artystyczne jest funkcjonalne i przemawiające do "prostego" odbiorcy.

Zgadza się. Klient często lepiej zna swoją grupę docelową niż my - a przez to potrafi dobrać "styl" reklamy. Fakt - może to wyglądać słabo, być zwykłym ogłoszeniem, ale jeśli klient zamawia u nas projekt i reklama odnosi zamierzony skutek, oznacza to, że wszystko gra.

Pomijam "artystów", którzy uważają, że się znają, a później wychodzi ładna reklama i zerowy odzew, bo nikt nie zrozumiał ...

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

tomasz duda:pytani, co wazniejsze - wizerunek czy skutecznosc.
Otóż to! Według mnie sprzedajemy i wizerunek i skuteczność. Natomiast jeśli klienta interesuje tylko skuteczność, można doradzać, edukować - ale nie zmuszać, do przyjęcia naszego stanowiska.

A do portfolio można zawsze zrobić coś ekstra charytatywnie.

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Niestety z reguły jest tak, ze o kształcie reklamy decyduje klient. Oczywiście projektant może podpowiedzieć, przekazać przez projekt co chce przekazać, ale i tak ostatnie słowo należy do klienta.

konto usunięte

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Artur Stechmiller:
Niestety z reguły jest tak, ze o kształcie reklamy decyduje klient. Oczywiście projektant może podpowiedzieć, przekazać przez projekt co chce przekazać, ale i tak ostatnie słowo należy do klienta.


...dlaczego "niestety" decyduje klient? to projekty sa wykonywane ze wzgledu na ambicje projektanta czy na potrzeby i za pieniadze klienta?
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Daniel W.:
...dlaczego "niestety" decyduje klient? to projekty sa wykonywane ze wzgledu na ambicje projektanta czy na potrzeby i za pieniadze klienta?
Ani tak, ani tak nie powinny. Projekty są wykonywane, by działały na odbiorcę. Projektant powinien dostarczyć estetyczną zawartość, a Klient odpowiedni „insight” o konsumentach. Ale reklama nie jest dla nich ;)

konto usunięte

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Paweł Tkaczyk:
Daniel W.:
...dlaczego "niestety" decyduje klient? to projekty sa wykonywane ze wzgledu na ambicje projektanta czy na potrzeby i za pieniadze klienta?
Ani tak, ani tak nie powinny. Projekty są wykonywane, by działały na odbiorcę. Projektant powinien dostarczyć estetyczną zawartość, a Klient odpowiedni „insight” o konsumentach. Ale reklama nie jest dla nich ;)


ok, tego nie neguje...ale nie jestem w stanie zgodzic sie z sugestia ze klient nie powinien miec za wiele do powiedzenia bo sie nie zna na rzeczy. tak ja odbieram wypowiedz Artura.

konto usunięte

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

IMO ingerencja klienta w reklamę powinna się kończyć na dobrze opracowanym briefie i materiałach traktujących o grupie docelowej, celu i założeniach kampanii, oczekiwanym efekcie, etc.

Natomiast kreacja powinna leżeć po stronie agencji/projektanta.
Tak by było optymalnie, żeby nie powiedzieć, że idealnie. A jak jest realnie to wszyscy wiemy.

To tak jakbym poszedł do serwisu i tłumaczył serwisantom jak mi mają laptopa naprawić z dokładnością do kolejności wkręcania/wykręcania śrubek.
Nie po to idę tam żeby tłumaczyć, idę tam dlatego, że na tym się nie znam, za to znam się na czymś innym.

Reasumując powinno to działać na zasadzie synergii bez wchodzenia sobie w kompetencje.

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Daniel W.:
Artur Stechmiller:
Niestety z reguły jest tak, ze o kształcie reklamy decyduje klient. Oczywiście projektant może podpowiedzieć, przekazać przez projekt co chce przekazać, ale i tak ostatnie słowo należy do klienta.


...dlaczego "niestety" decyduje klient? to projekty sa wykonywane ze wzgledu na ambicje projektanta czy na potrzeby i za pieniadze klienta?
ale czasem decyzja klienta jest mocno.... nietrafiona

konto usunięte

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Paweł Tkaczyk:
W skrócie: na ile za estetykę otaczających nas reklam odpowiada Klient, a na ile projektant? Na ile projektant powinien bronić swojej koncepcji (ryzykując niezadowolonego Klienta i mniejsze pieniądze)? Czy może powinien się na wszystko zgadzać i wystawiać faktury?
Gratuluję Pawle tematu.

Odpowiadając na pytania.

Projektant (moim zdaniem) powininien bronić swojej koncepcji, bo:
to jest jego pomysł
to jest wynik wcześniejszych analiz oraz badań (nie bierze z kosmosu)
to jest "ocena" osoby niezależnej, nie związanej z firmą
itd.

Wystawienie faktury, następuje po akceptacji obu stron.

Z mojego doświadczenia oraz obserwacji wynika, że w dużej mierze decydujące zdanie, jak winna wyglądać reklama, należy do Klienta (zwykle jest to osoba zarządzająca firmą ...nawet nie szef marketingu). Prezesi firm mają dziwną manię "znania się" na kreacjach, koncepcji oraz merytorycznej zawartości reklam.
Mają w swoich głowach wizje reklam i próbują nieudolnie ją wdrożyć za pomocą rąk projektantów.
A potem powstają "gluty" (jak ja to nazywam).

Zawsze powtarzam, ze Prezes nie jest od marketingu a od "prezesowania" :)))(zarządzania firmą).

Ostatnimi czas kiedy widze jakie "gluty" wchodzą na wizję to mi ręce opadają...

Moi ostatni "faworyci":

http://pl.youtube.com/watch?v=9Y92S72GX6U

oraz
http://pl.youtube.com/watch?v=MwomwQMhq9k

Kto coś takiego robi, kto to akceptuję.Ewa A. edytował(a) ten post dnia 06.12.08 o godzinie 07:50

konto usunięte

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Michał Ksiądzyna:
Według mnie - klient płaci, więc wymaga. To dla niego jest projekt. Oczywiście, ja np. doradzam, że to może być odebrane "tak i tak", natomiast to klient powinien decydować o tym, czy chce produkt A czy może Ą (z ogonkiem) - przecież to on płaci.
I to jest właśnie będne myślenie....
Michał jesteś młody ...masz czas na zmiane jeszcze toku myślenia :)))) (sorki za żart ;))

A poniżej argumenta obalające Twój tok myślenia.
Przykład.
Firma. Osoba zarządzająca firmą to kobieta. Firma o profilu technicznym.
Pani prezes chce wydać kasę na reklamę.
Powstaje wizja, koncepcja.
Projektant przedstawia produkt. Jest to "czysto techniczna" reklama.
Pani prezes nie podoba się bo czcionka jest prosta. Woli mieć esy floresy. (z ogonkami + kursywa)
Każe zmienić na taką jaką ona woli.
Projektant zmienia (idąc za Twoim zdaniem Klient płaci, Klient wymaga).
W rezultacie powstaje reklama, która skierowana ma być do "męskiej widowi"...lecz treść komunikatu (forma) jest "typowo" kobieca.

(chyba znasz podstawowe zasady komunikacją poprzez czcionkę???).

O kolorach nawet nie wspominam.
Oczywiście mój przykłąd jest mocno kolorowany lecz chciałam Ci przedstawić, że Twój tok myslenia jest błędny

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Ewa A.:
Oczywiście mój przykłąd jest mocno kolorowany lecz chciałam Ci przedstawić, że Twój tok myslenia jest błędny
Otóż Ewo pozwolisz, że mój tok myślenia oceni rynek - czy jest błędny, czy nie.

Natomiast mam wrażenie, że odebrałaś to co napisałem inaczej niż powinnaś :)

Jeśli Pani prezes mówi, że esy floresy, to trzeba jej powiedzieć, że to bardziej odpowiednie dla grupy docelowej innej niż ta, którą zakładamy. Nadal jednak decyzja należy do niej - może chce wybadać nowy rynek, zmienić wizerunek firmy, może ma jakąś super tajną strategię - not my business. Dostarczam produkt i informacji o tym, jak działa, natomiast jak go wykorzysta klient, to już jego sprawa.

A poza tym widziałem już "cuda" grafików, którzy nie mają pojęcia o marketingu i robią coś, a potem tego bronią "bo moim znajomym z gg się podoba".

konto usunięte

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Michał Ksiądzyna:
Ewa A.:
Oczywiście mój przykłąd jest mocno kolorowany lecz chciałam Ci przedstawić, że Twój tok myslenia jest błędny
Otóż Ewo pozwolisz, że mój tok myślenia oceni rynek - czy jest błędny, czy nie.

Natomiast mam wrażenie, że odebrałaś to co napisałem inaczej niż powinnaś :)
Wtrącę się, bo akurat wybitnie zgadzam się z tokiem myślenia Ewy.

Jeśli Pani prezes mówi, że esy floresy, to trzeba jej powiedzieć, że to bardziej odpowiednie dla grupy docelowej innej niż ta, którą zakładamy. Nadal jednak decyzja należy do niej - może chce wybadać nowy rynek, zmienić wizerunek firmy, może ma jakąś super tajną strategię - not my business. Dostarczam produkt i informacji o tym, jak działa, natomiast jak go wykorzysta klient, to już jego sprawa.
Pewien bardzo mądry człowiek z GL (który przestał udzielać się w tej grupie) powiedział mi, że ON nie dostarcza klientowi takiego produktu jaki chce klient/prezes, tylko taki, który będzie dla niego/firmy dobry.
Mam nieodparte wrażenie, że rynek zweryfikuje właśnie takie podejście i takie rozumienie biznesu.

A poza tym widziałem już "cuda" grafików, którzy nie mają pojęcia o marketingu i robią coś, a potem tego bronią "bo moim znajomym z gg się podoba".
Wybacz, ale to jest przykład raczej z piaskownicy.

konto usunięte

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Michał Ksiądzyna:

Otóż Ewo pozwolisz, że mój tok myślenia oceni rynek - czy jest błędny, czy nie.
zapewne tak...
Natomiast mam wrażenie, że odebrałaś to co napisałem inaczej niż powinnaś :)
a ja mam wrażenie, że odebrałam tak jak napisałeś :)
Klient płaci klient wymaga...
Jeśli Pani prezes mówi, że esy floresy, to trzeba jej powiedzieć, że to bardziej odpowiednie dla grupy docelowej innej niż ta, którą zakładamy. Nadal jednak decyzja należy do niej - może chce wybadać nowy rynek, zmienić wizerunek firmy, może ma jakąś super tajną strategię - not my business. Dostarczam produkt i informacji o tym, jak działa, natomiast jak go wykorzysta klient, to już jego sprawa.

tak tylko, że pod tym projektem jest Twoje nazwisko...
zastanawiam się jaki jest to wizerunek dla Ciebie jako projektanta...
Pytanie czy pod czymś takim ktoś w ogóle się może podpisać...

produkcja "ścierwa" hmmm...no tak można i na tym też zarabiać ...ponoć..:))

A poza tym widziałem już "cuda" grafików, którzy nie mają pojęcia o marketingu i robią coś, a potem tego bronią "bo moim znajomym z gg się podoba".
:DDDD
I może dlatego masz taki a nie inny "podgląd" na te sprawy, skoro masz do czynienia z marnymi projektantami...

Dobry pomysł, dobra kreacja...a projektant nie musi bronić.
Ponieważ wie (poprzez studium jego potrzeb) jaką potrzebę ma klient.
Klient kupuje to i już.

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

A kto powiedział, że projektant ma monopol na rację?

Edukujesz klienta, a nie zmuszasz do realizacji swoich pomysłów. I tego się będę trzymał.

konto usunięte

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Michał Ksiądzyna:
A kto powiedział, że projektant ma monopol na rację?
Jesooo...Michał nie pisz taki bzdur bo to śmieszne jest...
projektant to nie chłopak co zerwał się z choinki...
Projektant to ktoś (przynajmniej w moim mniemaniu), kto na podstawie danych jakie otrzymuje od klienta..."przelewa" to na reklame.
(chyba, że mówisz o rysowniku co liznał kilka funcji w Ilustratorze...):DDD

Edukujesz klienta, a nie zmuszasz do realizacji swoich pomysłów. I tego się będę trzymał.
Edukacja klienta???
Michał już widzę scenkę jak Prezes beszta takiego projektanta, który zaczyna pouczać zarządce firmy...
Kiedyś byłam nawet świadkiem takiej sytuacji kiedy "taki pancjent" wyleciał z gabinetu.

Temat: Kto odpowiada za estetykę reklam: Klient, czy projektant?

Ty masz podejście - bierzesz co daję, albo spadaj, a ja mam podejście dam Ci to czego chcesz. I każdy niech się trzyma swojego, a rynek niech ocenia :)



Wyślij zaproszenie do