konto usunięte

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

Szanowni !
Jak powinniśmy działać aby uzyskać tendencję wzrostów sprzedaży ?
Twardy orzech do zgryzienia - czy powodem słabszej sprzedaży może być tylko kryzys i konkurencja ?
Czy może coś jeszcze innego ?

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

Źródeł można upatrywać jeszcze wewnątrz organizacji.
Mirek Jasiński

Mirek Jasiński prezes zarządu,
Regan Consulting

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

A ja właśnie czytam książkę Inside the Mind of the Shopper. The Science of Retailing. Autor Herb Sorensen, wydana przez Wharton School Publishing i zastanawiam się czy da się to przetłumaczyć, wydać i jeszcze znaleźć z 1000 klientów, którzy chcieliby w nią zainwestować jakieś 70-80 PLN.

Badania jakie robili na całym świecie są niesłychane... Przy pomocy specjalnych okularów analizują na co ludzie patrzą, z których miejsc co kupują, którędy chodzą między regałami, ile sekund zajmuje im włożenie danej rzeczy do koszyka, czy mają chodzić zgodnie z ruchem wskazówek zegara, czy też w stronę przeciwną...

W niektórych sieciach mają też wózki, które analizują trasę, prędkość poruszania się oraz zawartość koszyka. Dzięki nim ustalili, że są 3 grupy klientów:

Klient A B C
odwiedza
% powierzchni 11,2 21,1 41,0
czas zakupów 13,4 18,5 25,3
prędkość
(stopy/s) 0,5 0,66 0,98
częstotliwość
zakupu w s 38,7 30,2 21
USD/min 1,88 1,32 1,23

I teraz można zwiększyć ten ostatni parametr poprzez odpowiednie ułożenie produktów, bo każdy typ kupuje inną strukturę koszyka.

Ciekaw jestem, czy w Polsce będzie to miało jakieś zastosowanie

Jeden przykład, który możesz przetestować to płatki śniadaniowe. Ponoć wyłożenie ich w mniej widocznej lokalizacji powoduje wzrost sprzedaży

Pozdrawiam i życzę sukcesu

konto usunięte

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

Mirek Jasiński:
A ja właśnie czytam książkę Inside the Mind of the Shopper. The Science of Retailing. Autor Herb Sorensen, wydana przez Wharton School Publishing i zastanawiam się czy da się to przetłumaczyć, wydać i jeszcze znaleźć z 1000 klientów, którzy chcieliby w nią zainwestować jakieś 70-80 PLN.

Badania jakie robili na całym świecie są niesłychane... Przy pomocy specjalnych okularów analizują na co ludzie patrzą, z których miejsc co kupują, którędy chodzą między regałami, ile sekund zajmuje im włożenie danej rzeczy do koszyka, czy mają chodzić zgodnie z ruchem wskazówek zegara, czy też w stronę przeciwną...

W niektórych sieciach mają też wózki, które analizują trasę, prędkość poruszania się oraz zawartość koszyka. Dzięki nim ustalili, że są 3 grupy klientów:

Klient A B C
odwiedza
% powierzchni 11,2 21,1 41,0
czas zakupów 13,4 18,5 25,3
prędkość
(stopy/s) 0,5 0,66 0,98
częstotliwość
zakupu w s 38,7 30,2 21
USD/min 1,88 1,32 1,23

I teraz można zwiększyć ten ostatni parametr poprzez odpowiednie ułożenie produktów, bo każdy typ kupuje inną strukturę koszyka.

Ciekaw jestem, czy w Polsce będzie to miało jakieś zastosowanie

Jeden przykład, który możesz przetestować to płatki śniadaniowe. Ponoć wyłożenie ich w mniej widocznej lokalizacji powoduje wzrost sprzedaży

Pozdrawiam i życzę sukcesu

dziękuje za informację
bardzo ciekawa
pozdrawiam
Mirek Jasiński

Mirek Jasiński prezes zarządu,
Regan Consulting

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

Paweł,
A jak duży jest Twój sklep?
Piotr Banasiak

Piotr Banasiak Kierownik Sprzedaży
Autonadwozia
Południe

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

Witam serdecznie
Prowadzę sklep w nieco innej branży, lecz wydaje mi się iż sukces leży po stronie dobrych pracowników i odpowiednio zatowarowanego sklepu. Wchodząc po raz kolejny do placówki po zakupy i odbijając sie o puste regały lub bardzo marny wybór produktów, zmusza się klienta do dokonania reszty zakupów w innym sklepie. Takie sytuacje mogą miec miejsce 1,2 ale na pewno nie po raz 3, klient poprostu trafi do innego sklepu, a o twoim zapomni.
Otwierając swój punkt (branża telekomunikacyjna), nikt nie był chetny do jego wzięcia czynsz brak bazy nowe CH itd. Zaczynając sprzedawac i pracowac z klientami nie wiedziałem jaki mam telefon w kieszeni, a wyprowadziłem punkt na pierwsze miejsce w regionie :)

Pozdrawiam

Piotrek

konto usunięte

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

Mirek Jasiński:
A ja właśnie czytam książkę Inside the Mind of the Shopper. The Science of Retailing. Autor Herb Sorensen, wydana przez Wharton School Publishing i zastanawiam się czy da się to przetłumaczyć, wydać i jeszcze znaleźć z 1000 klientów, którzy chcieliby w nią zainwestować jakieś 70-80 PLN.

Badania jakie robili na całym świecie są niesłychane... Przy pomocy specjalnych okularów analizują na co ludzie patrzą, z których miejsc co kupują, którędy chodzą między regałami, ile sekund zajmuje im włożenie danej rzeczy do koszyka, czy mają chodzić zgodnie z ruchem wskazówek zegara, czy też w stronę przeciwną...

Zainwestowałbym te 70-80zł, gdyby powtórzył Pan badania Sorensena w polskich sklepach.Łukasz Nowakowski edytował(a) ten post dnia 07.06.09 o godzinie 10:36
Witold W.

Witold W. Sales Manager w
Technika IT S.A.

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

Paweł Lewiński:
Szanowni !
Jak powinniśmy działać aby uzyskać tendencję wzrostów sprzedaży ?
Twardy orzech do zgryzienia - czy powodem słabszej sprzedaży może być tylko kryzys i konkurencja ?
Czy może coś jeszcze innego ?

Kryzys to pojęcie doprawdy "ogólne", to po prostu sytuacja na rynku i tyle, były i będą. Zwalanie tylko na niego to trochę jak zrzucenie winy na to, że deszcz pada - na to wpływu nie masz. A podobno podczas deszczu sprzedaż zwykle spada.

Co do konkurencji - być może tutaj należy się dopatrywać możliwości rozwoju? Przejdź się z jakąś listą z zakupami po sklepach konkurencji, porównaj układ, porównaj asortyment... Ceny też jak Ci się chce, choć z mojej praktyki wnoszę, iż ja wolę dopłacić za:
- miłą i fajną obsługę (prawie zawsze z uśmiechem)
- bogaty asortyment (mam wrażenie, że lepszy od kilkukrotnie większego hipermarketu)
- dobry układ półek z towarami (nie zmienia się, logicznie ułożone)

W innych sklepach może bym wydał mniej, ale zakupy byłyby po prostu mniej przyjemne. Więcej biegania, większy tłok, mniejszy wybór.

Jeśli masz niskie ceny, przyciągałeś ludzi, którzy zawsze oszczędzali, a teraz uderzył w nich tzw. "kryzys", to oni kupują już totalne minimum - klientów być może nie tracisz, ale po prostu spadła ich siła nabywcza i na spożywce oszczędzają nawet. Pamiętać należy, że zwykle spowolnienia uderzają często w tych, którzy JUŻ mieli nie za dobrze finansowo.

Przejdź się po sklepach konkurencji, pomyśl co możesz u siebie poprawić, jak przyciągnąć klientów konkurencji "na próbę" do siebie? Ceną może i skusisz, ale klient musi mieć prócz pieniędzy dodatkowy powód, aby zmienić nawyki. Próbowałem zakupów w innych sklepach, ale póki co nadal kupuję w jednym miejscu, mimo iż gdzie indziej byłoby trochę taniej... Ale mniej wygodnie.

PS. Jeśli masz niskie ceny to teoretycznie one JUŻ powinny przyciągać klientów z innych sklepów. Dlaczego tego nie robią?

PS2. Ja zawsze skreślam sklepy, gdzie muszę długo w kolejkach stać. Sprawdź to u siebie. Poproś znajomego o zrobienie kilka razy mystery shopping (albo nawet zatrudnij profesjonalną firmę, która się tym zajmuje i doradzi więcej) i sprawdź kasjerki - czy się po prostu uśmiechają do klientów - ot tak, bez powodu? To już wiele daje, bo jak twierdzi Stirlitz - ludzie pamiętają tylko ostatnie zdanie... (w tym wypadku ostatni obraz). Uśmiech w sprzedaży to podstawa, a taki rzadki jest "na kasie"...

PS3. Ja piszę z punktu widzenia konsumenta, do tego dość oryginalnego, więc nie traktuj tego jako pewnik, może się mylę (a na kasie kasjerka winna patrzeć na klienta spod byka :P)Witold Wilk edytował(a) ten post dnia 07.06.09 o godzinie 11:20

konto usunięte

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

Mirek Jasiński:
Paweł,
A jak duży jest Twój sklep?


około 400 m2 - sklep niestandardowy
pozdrawiam

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

Paweł Lewiński:
Szanowni !
Jak powinniśmy działać aby uzyskać tendencję wzrostów sprzedaży ?
Twardy orzech do zgryzienia - czy powodem słabszej sprzedaży może być tylko kryzys i konkurencja ?
Czy może coś jeszcze innego ?

Paweł,
Jesteś kierownikiem sklepu dyskontowego, więc wiesz, czy sprzedaż wzrosła, czy spadła...
Co do samych dyskontów. Obserwuję sobie biedronkę od kilku lat. Kiedyś mieli syfiaty towar, ale jak zbudowali swoją potęgę, to pojawiły się produkty z wyższej półki. Mają (jak się reklamują) większość towarów pochodzących z Polski, więc kupują za PLN. Lidl polega na zakupach globalnych i płaci w obcych walutach. Reklama Lidla musiała się zmienić z "jest tani" na "ceni jakość"- za pewne było to w planach budowania marki, marka rozpoznawalna, więc zmienia cen i wyeksponowanie jakości.
Możesz mieć super towar, ale nic nie zastąpi dobrej obsługi, ale ja mieć dobrą obsługę jak się płaci g.... i koło się zamyka.
Gdydby pracownicy mieli podstawę i wiedzieliby, że z każdego jednego produktu mają prowizję, to sprzedaż od razu skoczy.
Tylko komu na tym zależy...i tak kasa jest duża, więc nie ma co nagradzać pracowników, za bramą stoi następna tura. Jeszcze wrócimy do czasów, by dostać pracę trzeba kierowniczkę/ka odpowiednio przekonać. Bujdy? A mieszkamy w Polsce? Czy w Zambii?:)

Pozdrawiam -bez naukowych wywodów
Przemo

konto usunięte

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

-zrob "wyspę" i na niej akcje cotygodniowe promocyjne(przyzwyczaisz klienta do odwiedzania tego miejsca regularnie a przez to na pewno zwiekszych lub utrzymasz ilosc klientow odwiedzajacych sklep-calosc sfinansuja dostawcy-zaplaca za dodatkowa promocje)
-zrób "oferte dnia" (klient bedzie ciekawy -"...a co tez dzis bedzie w promocji..."-zwiekszysz tym samym odwiedzalnosc sklepu lub ja utrzymasz na tym samym poziomie...-oczywiscie sfinansuja to dostawcy jw.)
-zrob konkurs -jakis tam...ta tg uwielbia zabawy w tego typu sprawy-a ty zyskujesz interakcje,
-zrob ankiete z nagrodami i to nagłoś-ankieta to sciema-caly bajer to nagrody(sfinansuja to dostawcy-dla nich to dodatkowa promocja)
-zwroc uwage na bardzo wazne elementy w tym biznesie, a więc:
kolejki do kas,usmiech ekspedientki,itp.

no.ale sie rozpisałem:)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

Po prostu zapytaj Klientów obecnych co ich drażni i co zrobić , zeby wiecej kupowali - i Klientów byłych dlaczego odeszli.
Zamiast robić ankietę -ścieme po prostu zrób prawdziwą. Nie wiem jak można marnować tak kasę ...
Polecam przyjrzeć sie co zrobił Lidl w kwestii pozycjonowania - dla mnie mistrzostwo świata.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 07.06.09 o godzinie 21:57

konto usunięte

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

aaaaaaaaa...
jeszcze jedno...
fajnie by tu zadzialal lokalny program lojalnosciowy.jakas zdrapka czy cos podobnego...
i jeszcze jeden fajny pomysl-jest juz cieplo-pomysl czy nie warto wyjsc z jakims towarem przed sklep-namiot,itp. ...
Mirek Jasiński

Mirek Jasiński prezes zarządu,
Regan Consulting

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

Wszystko fajnie, tyle że Paweł ma dość mały sklep... zrobienie wyspy na 400 m 2 raczej nie poskutkuje... tu trzeba byłoby podejść jakoś inaczej do jego problemu...

Paweł,

wydaje mi się, że powinieneś testować różne pomysły i sprawdzać co zadziała...

A na początek - czy możesz opisać jakich masz klientów, ile każdy z nich średnio wydaje i co kupuje (nie wiem, czy możesz ze swojego systemu skonstruować typowy koszyk)...

Moja intuicja mówi mi, że powinieneś zwiększyć sprzedaż impulsową jakiegoś wysokomarżowego produktu (poprawi i sprzedaż i wynik)... chyba, że chcesz gonić za wartością sprzedaży, bo np. jest konkurs...

Może wszyscy razem spróbujemy potraktować to jako projekt i jakoś Ci doradzić jak zwiększyć sprzedaż, a Ty byś nas informował, czy nasze rady są skuteczne

Pomysły Krzysztofa są bardzo fajne - za wyjątkiem tej ściemy ankiety... lepiej byłoby skonstruować rzeczywistą ankietę - z nagrodami czy bez (to już nie jest takie ważne), tyle, że trzeba byłoby zadać właściwe pytania... I tu by się przydała pomoc kogoś od badań...

Więc spróbujmy się zmobilizować i wspomóc Pawła w tym zadaniuMirek Jasiński edytował(a) ten post dnia 08.06.09 o godzinie 16:58

konto usunięte

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

wyspa dziala wszedzie.po prostu jej wielkosc jest adekwatna do wielkosci punktu.
widze,ze musze wyjasnic koncepcje "ankiety" :)
uzylem okreslenia "sciema" poniewaz sama idea zbierania informacji poprzez ankiete schodzi na plan dalszy. liczy sie cale zamieszanie i tego efekt.oczywiscie jest to swietny sposob by wyjac dodatkowe $ od dostawcow. dane z ankiety tez moga byc istotne ale nie podejrzewam ze ta tg moze zaskoczyc czyms nowym...
i prosze - nie piszcie mi ze moze... :):)krzysztof łabuszewski edytował(a) ten post dnia 08.06.09 o godzinie 17:22
Mirek Jasiński

Mirek Jasiński prezes zarządu,
Regan Consulting

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

krzysztof łabuszewski:
... dane z ankiety tez moga byc istotne ale nie podejrzewam ze ta tg moze zaskoczyc czyms nowym...
i prosze - nie piszcie mi ze moze... :):)

Oj zdziwiłbyś się... Parę ładnych lat temu robiliśmy ankietę w Lotos Oil i bardzo wszyscy byli zdziwieni wynikami... Po zaimplementowaniu wyników wzrosła i sprzedał i udziały w rynku...

konto usunięte

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

Mirek Jasiński:
krzysztof łabuszewski:
... dane z ankiety tez moga byc istotne ale nie podejrzewam ze ta tg moze zaskoczyc czyms nowym...
i prosze - nie piszcie mi ze moze... :):)

Oj zdziwiłbyś się... Parę ładnych lat temu robiliśmy ankietę w Lotos Oil i bardzo wszyscy byli zdziwieni wynikami... Po zaimplementowaniu wyników wzrosła i sprzedał i udziały w rynku...

prosiłem...
ale widze,ze nie jasno sie wyrazam.
kazdy sposob komunikacji przybliza nas do głownego celu.oczywiscie w tym przypadku glowny cel to zwiekszenie sprzedazy.
myslalem,ze jest to tu dla nas oczywiste.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

krzysztof łabuszewski:
dane z ankiety tez moga byc istotne ale nie podejrzewam ze ta tg moze zaskoczyc czyms nowym...
i prosze - nie piszcie mi ze moze... :):)
Serio - widze, że widziałeś mnostwo ankiet i analiz ...
Śmiem jednak twierdzić , że chyba niewiele , jesli zamierzasz wywalać kasę na wydruk fikcyjnych ankiet i tym samym oszukiwac swoich Klientów, że ich zdanie się liczy...
Oczywiście - możesz zrobić "program lojalnościowy w formie zdrapki" (hihihi :)) zamiast się dowiedziec dlaczego ludzie wolą inne sklepy...
Bo widzę, że i rozumienie programu lojalnościwego mamy inne - dla mnie zdrapki to sobie można robić, ale z programem lojalnościowym to nie mają nic wspólnego..Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 08.06.09 o godzinie 17:43

konto usunięte

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

Dagmara D.:
Serio - widze, że widziałeś mnostwo ankiet i analiz ...
Śmiem jednak twierdzić , że chyba niewiele , jesli zamierzasz wywalać kasę na wydruk fikcyjnych ankiet i tym samym oszukiwac swoich Klientów, że ich zdanie się liczy...
Oczywiście - możesz zrobić "program lojalnościowy w formie zdrapki" (hihihi :)) zamiast się dowiedziec dlaczego ludzie wolą > inne sklepy...
Bo widzę, że i rozumienie programu lojalnościwego mamy inne - dla mnie zdrapki to sobie można robić, ale z programem lojalnościowym to nie mają nic wspólnego..Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 08.06.09 o godzinie 17:43

Tez moge byc złosliwy ale po co.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: kryzys a sprzedaż w sklepach dyskontowych - największe...

Zapraszam- w końcu każdy ma prawo do własnego zdania :) Pytanie czy wprowadzenie w błąd chłopaka jest ok...
Być może kryzys nie ma nic wspólnego z jego spadkiem sprzedaży - ale coś zupełnie innego co sie wydarzyło w catchment area. A tego się zdrapką nie załatwi.

Następna dyskusja:

Kryzys




Wyślij zaproszenie do