Janusz
K.
Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...
Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?
Katarzyna K.:
(...) dlaczego zakładasz, że to nie dla nas? Przecież robić coś innego niż wszyscy dookoła można bez względu na to, czy produkuje się promy kosmiczne czy długopisy; byle tylko móc zaoferować klientowi wraz z promem/długopisem coś, czego nie da nikt inny. Nie dostrzegam czegoś?
_______________________
Jak piszą we wstępie do artykułu w HBRP* Strategia blekitnego oceanu Kim i Mauborgne:
Ciągła rywalizacja w zatłoczonych konkurentami branżach nie zapewni firmie dużych zysków przez długi czas. Prawdziwa szansa osiągnięcia długotrwałej przewagi kryje się w stworzeniu błękitnych oceanów przestrzeni rynkowej, w której nie ma konkurencji.
i
Kierując się perspektywą "przewagi konkurencyjnej" firmy stawiaja sobie za cel, aby "ograć" swoich rywali i zdobyć większą część istniejącego "terytorium" rynku.
Nie wyobrażam sobie, co mogłaby robić Twoja firma, czego natychmiast (gdyby to było rentowne) nie skopiowaliby konkurenci. W firmie podzespołowej to niemożliwe.
Budowanie strategii wokół tego - jak robić, jest także (w mojej ocenie - mało możliwe właśnie ze względu na wybitnie usługowy (jako poddostawca) charakter waszej produkcji. Odbiorca jest zainteresowany wyłącznie jakością i warunkami dostawy (cena i terminowość, niezawodność). To są oczekiwania zestandaryzowane, nie pozostawiające prawie miejsca na twórczość. Zdobyć lojalność takiego odbiorcy nie jest łatwo - i najlepiej skupić się na jej utrzymaniu, bo stracić baaardzo łatwo.
* W. Chan Kim, Renée Mauborgne, Strategia błekitnego oceanu, Harvard Business Review Polska, lipiec/sierpień 2005, s. 52 - nie trzeba nawet sięgać do książki.. ;-)))