Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Katarzyna K.:
(...) dlaczego zakładasz, że to nie dla nas? Przecież robić coś innego niż wszyscy dookoła można bez względu na to, czy produkuje się promy kosmiczne czy długopisy; byle tylko móc zaoferować klientowi wraz z promem/długopisem coś, czego nie da nikt inny. Nie dostrzegam czegoś?

_______________________

Jak piszą we wstępie do artykułu w HBRP* Strategia blekitnego oceanu Kim i Mauborgne:
Ciągła rywalizacja w zatłoczonych konkurentami branżach nie zapewni firmie dużych zysków przez długi czas. Prawdziwa szansa osiągnięcia długotrwałej przewagi kryje się w stworzeniu błękitnych oceanów przestrzeni rynkowej, w której nie ma konkurencji.
i
Kierując się perspektywą "przewagi konkurencyjnej" firmy stawiaja sobie za cel, aby "ograć" swoich rywali i zdobyć większą część istniejącego "terytorium" rynku.

Nie wyobrażam sobie, co mogłaby robić Twoja firma, czego natychmiast (gdyby to było rentowne) nie skopiowaliby konkurenci. W firmie podzespołowej to niemożliwe.
Budowanie strategii wokół tego - jak robić, jest także (w mojej ocenie - mało możliwe właśnie ze względu na wybitnie usługowy (jako poddostawca) charakter waszej produkcji. Odbiorca jest zainteresowany wyłącznie jakością i warunkami dostawy (cena i terminowość, niezawodność). To są oczekiwania zestandaryzowane, nie pozostawiające prawie miejsca na twórczość. Zdobyć lojalność takiego odbiorcy nie jest łatwo - i najlepiej skupić się na jej utrzymaniu, bo stracić baaardzo łatwo.

* W. Chan Kim, Renée Mauborgne, Strategia błekitnego oceanu, Harvard Business Review Polska, lipiec/sierpień 2005, s. 52 - nie trzeba nawet sięgać do książki.. ;-)))
Katarzyna Kobylińska

Katarzyna Kobylińska sprzedaż i logistyka

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Artur Kucharski:
Katarzyna K.:
Artur Kucharski:
Znaleźć coś takiego czego nie ma na rynku/nie ma konkurencja lub nie brała tego "czegoś" pod uwagę.
Polecam wszystko nt. strategii błekitnego oceanu.

Miłego

pracuję właśnie nad narzędziami do analizy strategicznej i dochodzę do wniosku, że muszę zahaczyć o błękit oceanu (bo to myślenie niedefensywne), ale mam trochę kłopot z wnioskowaniem - dojściem do ustalenia przewagi. Iść przez 5 sił Portera czy inne swoty? A może obstawić jeszcze inny sposób dochodzenia dl istoty rzeczy? Co radzicie?
Kaśka proponuje:
1)Okreslenie wskaźników konkurencji
2)Okreslenie wartości do poszczególnych wskaźników
3)siatkę celów organizacji (utrzymac, wzmocnic, redukować, stworzyć)- czylistworzenie nowego wskaźnika konkurencji
4)stworzenie ponownie wykresu czyli określenie wartości zgodnie z siatką celów organizacji
Na poziomie koncepcji to wystarczy. Dalej to plan działania.

Miłego

ok, dzięki, pomyślę.
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Janusz K.:
Artur Kucharski:
Znaleźć coś takiego czego nie ma na rynku/nie ma konkurencja lub nie brała tego "czegoś" pod uwagę.
Polecam wszystko nt. strategii błekitnego oceanu.

Miłego

__________________________

Strategia Błękitnego oceanu polega na unikaniu konkurencji, a nie na zdobyciu przewagi konkurencyjnej.
A widzisz gdzieś sprzeczność - czy starasz się zabłysnac jako lingwista? Strategia nie polega na unikaniu konkurencji tylko wyjściu po za konkurowanie. Stworzeniu czegoś nowego czego konkurencja nie ma po to by - właśnie Janusz - po to by być lepszym a zatem zdobyc przewagę na rynku wśród konkurentów. Jak zwykle kombinujesz jak koń z książki "Nasza szkapa" tylko tematu błekitnego oceanu nie zgłębiłeś.

Źródeł przewagi konkurencyjnej trzeba szukać najlepiej w marketing mix - ale na pewno w tym, w czym możemy być albo unikatowi, albo lepsi* od konkurencji.
Nie uzyskujesz wówczas przewagi tylko dorównujesz do leszych i uciekasz peletonowi, który i tak cię dogoni. Porada z lat przełomu wieków Janusz.
Miłego
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

W dziedzinie analizy strategii błękitnego oceanu dotarłeś do dna...
Katarzyna Kobylińska

Katarzyna Kobylińska sprzedaż i logistyka

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Janusz K.:
Katarzyna K.:
(...) dlaczego zakładasz, że to nie dla nas? Przecież robić coś innego niż wszyscy dookoła można bez względu na to, czy produkuje się promy kosmiczne czy długopisy; byle tylko móc zaoferować klientowi wraz z promem/długopisem coś, czego nie da nikt inny. Nie dostrzegam czegoś?

_______________________

Jak piszą we wstępie do artykułu w HBRP* Strategia blekitnego oceanu Kim i Mauborgne:
Ciągła rywalizacja w zatłoczonych konkurentami branżach nie zapewni firmie dużych zysków przez długi czas. Prawdziwa szansa osiągnięcia długotrwałej przewagi kryje się w stworzeniu błękitnych oceanów przestrzeni rynkowej, w której nie ma konkurencji.
i
Kierując się perspektywą "przewagi konkurencyjnej" firmy stawiaja sobie za cel, aby "ograć" swoich rywali i zdobyć większą część istniejącego "terytorium" rynku.

Nie wyobrażam sobie, co mogłaby robić Twoja firma, czego natychmiast (gdyby to było rentowne) nie skopiowaliby konkurenci. W firmie podzespołowej to niemożliwe.
Budowanie strategii wokół tego - jak robić, jest także (w mojej ocenie - mało możliwe właśnie ze względu na wybitnie usługowy (jako poddostawca) charakter waszej produkcji. Odbiorca jest zainteresowany wyłącznie jakością i warunkami dostawy (cena i terminowość, niezawodność). To są oczekiwania zestandaryzowane, nie pozostawiające prawie miejsca na twórczość. Zdobyć lojalność takiego odbiorcy nie jest łatwo - i najlepiej skupić się na jej utrzymaniu, bo stracić baaardzo łatwo.

* W. Chan Kim, Renée Mauborgne, Strategia błekitnego oceanu, Harvard Business Review Polska, lipiec/sierpień 2005, s. 52 - nie trzeba nawet sięgać do książki.. ;-)))


Janusz, no nie, nie mogę się z Tobą zgodzić - te prozaiczne podzespoły można np. dać w takim czasie, w kt. inni nie dadzą rady nawet zaplanować produkcji, co dla części klientów jest wybawieniem albo fajnym luksusem, za kt. warto zapłacić. Wtedy to inny produkt niż "podzespół - taki sam jak u wszystkich - dostępny w 7 dni - tak jak u wszystkich".
Zastanawiam się tylko, jak dojść tego, by tego rodzaju przewagę znaleźć.
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

To, o czym piszesz, mieści się w tym, o czym pisałem - w warunkach dostawy: cena i terminowość, niezawodność. Wiele firm stosuje metodę Toyody: just-in-time, minimalizując koszty magazynowania. Czy one są tak istotne dla firm elektronicznych - to nie sądzę, ale warto spróbować tak się umawiać, bo może w ten sposób odbiorcy uwolnią miejsce dla innych elementów produktu finalnego, magazynowanych w większych ilościach.
Jeśli macie dobrą markę, warto doskonalić swoje kompetencje, zamiast poszukiwać, zwłaszcza na siłę, nowych obszarów konkurowania.
Najważniejsze - według mnie - to dobrze rozważyć, komu chcecie sprzedawać. Reszta to w zasadzie tylko stopniowe uszczegółowianie oferty.
Najwięcej macie, bez wątpienia, do zrobienia wewnątrz firmy - i to jest bardzo dobrze, bo na to macie wpływ.
Marcin Kroh

Marcin Kroh Poznański Pośrednik
Finansowy,
Przedsiębiorca,
Ekonomista...

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Marcin I.:
Rafał Dawid Zaręba:
Marcin I.:
skupić się na kilku produktach, włożyć do nich sporo technologii wyprzedzających konkurencję ale i tych uniwersalnych. ergonomiczne je zaprojektować, pięknie opakować i wzbudzić zachwyt klientów, według zasady "mniej to więcej"


Wszystko pięknie ale koszty związane z nakładem nowych technologii, wyszkoleniu/pozyskaniu odpowiedniej kadry, badaniom B+R niejednokrotnie przewyższa w Polsce możliwości firm znajdujących się np. w obszarach MSP. Duże firmy, mające solidny kapitał mogą sobie na takie coś pozwolić. Niestety polskie realia najpierw uczą pomyśleć dwa razy zanim wyda się przysłowiową złotówkę w inwestycję naszej firmy :)
Bariera wejścia na rynek ma tutaj zastosowanie, chcesz budować przewagi konkurencyjne skup się na obszarze, w którym masz dostęp do innowacji i nowych technologii, poszukaj źródeł finansowania

Ale jeśli wejdziesz na rynek z innowacją i nową technologią, to konkurencja to skopiuje i wprowadzi na rynek. A to idzie z kolei w kierunku wyscigyu zbrojeń. Poza tym z innowacjami jest tak ,że przewaznie kreuje się na nie potrzebe, kreuje się rynek, a tutaj może być tak jak z videotelefonami w latach 50ych XX wieku. Były ale się nie przyjeły. Dopiero 50 lat później. A nietrafionej inwestycji nikt nie zwróci:P

Poza tym innowacje i technologie są kosztowne i nie mają zastosowanie do każdej branży:PMarcin Kroh edytował(a) ten post dnia 04.08.10 o godzinie 14:29

konto usunięte

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Marcin Kroh:
Marcin I.:
Rafał Dawid Zaręba:
Marcin I.:
skupić się na kilku produktach, włożyć do nich sporo technologii wyprzedzających konkurencję ale i tych uniwersalnych. ergonomiczne je zaprojektować, pięknie opakować i wzbudzić zachwyt klientów, według zasady "mniej to więcej"


Wszystko pięknie ale koszty związane z nakładem nowych technologii, wyszkoleniu/pozyskaniu odpowiedniej kadry, badaniom B+R niejednokrotnie przewyższa w Polsce możliwości firm znajdujących się np. w obszarach MSP. Duże firmy, mające solidny kapitał mogą sobie na takie coś pozwolić. Niestety polskie realia najpierw uczą pomyśleć dwa razy zanim wyda się przysłowiową złotówkę w inwestycję naszej firmy :)
Bariera wejścia na rynek ma tutaj zastosowanie, chcesz budować przewagi konkurencyjne skup się na obszarze, w którym masz dostęp do innowacji i nowych technologii, poszukaj źródeł finansowania

Ale jeśli wejdziesz na rynek z innowacją i nową technologią, to konkurencja to skopiuje i wprowadzi na rynek. A to idzie z kolei w kierunku wyscigyu zbrojeń. Poza tym z innowacjami jest tak ,że przewaznie kreuje się na nie potrzebe, kreuje się rynek, a tutaj może być tak jak z videotelefonami w latach 50ych XX wieku. Były ale się nie przyjeły. Dopiero 50 lat później. A nietrafionej inwestycji nikt nie zwróci:P

Poza tym innowacje i technologie są kosztowne i nie mają zastosowanie do każdej branży:PMarcin Kroh edytował(a) ten post dnia 04.08.10 o godzinie 14:29
technologie można chronić poprzez patenty, wzornictwo przemysłowe również ma zastosowanie. jeżeli konkurujemy produktem - to wszystkimi elementami składającymi się na proces wyrobu. jeżeli usługą- procesem kupowania klienta
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Marcin Kroh:
(...)
Ale jeśli wejdziesz na rynek z innowacją i nową technologią, to konkurencja to skopiuje i wprowadzi na rynek. A to idzie z kolei w kierunku wyscigyu zbrojeń.

_____________________

Pewnie dlatego była mowa o barierach wejścia na rynek. Niedostatek zasobów finansowych to tylko jedna z barier, której zresztą stosunkowo najłatwiej sprostać.
Brak odpowiednio kwalifikowanej siły roboczej to trudniejsza do pokonania bariera, a jeszcze trudniejsza to dostęp do technologii.
Wiele patentów jest po prostu nie do zdobycia dla konkurencji, zaś ich wykorzystanie decyduje o sukcesie konkretnego wyrobu.
Oczywiście, często o powodzeniu jakiegoś przedsięwzięcia rynkowego decydują nie tylko "twarde" czynniki, ale i coś nieuchwytnego, nieokreślonego: jak moda...
Jak mawiał Napoleon, o sukcesie decyduje posiadanie przewagi w konkretnym czasie i miejscu...
Marcin Kroh

Marcin Kroh Poznański Pośrednik
Finansowy,
Przedsiębiorca,
Ekonomista...

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

a jeśli firmy proponuja podobną:
-cenę
-jakość
-obsługę
-rozpoznawalność marki
-mierzą w ten sam target klienta

a walka nie toczy się o nowy rynek( dziewiczy) tylko ten który już jest.
Gdzie zdobyć przewagę której konkurencja nie bedzie w stanie skopiować ?

konto usunięte

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Marcin Kroh:
a jeśli firmy proponuja podobną:
-cenę
-jakość
-obsługę
-rozpoznawalność marki
-mierzą w ten sam target klienta

a walka nie toczy się o nowy rynek( dziewiczy) tylko ten który już jest.
Gdzie zdobyć przewagę której konkurencja nie bedzie w stanie skopiować ?
i tak się dzieje na rynku telefonów komórkowych. wszyscy kopiują pomysły Apple i jaki efekt dla firmy Jobsa- każdy produkt sprzedaję się na pniu, podobno ipad co 3 sekundy trafia w ręce nowego właściciela. w czym tkwi przewaga konkurencyjna - w oferowaniu produktu funkcjonalnego dla użytkownika

konto usunięte

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Marcin Kroh:
wyścig cenowy osiagnął granice opłacalności

Ciekawe czy w Chinach myślą podobnie? albo studenci?
Marcin Kroh:
Gdzie zdobyć przewagę której konkurencja nie bedzie w stanie skopiować ?

Dopóki klonowanie nie jest w powszechnym użyciu to pewnie w ludziach.

Pozdrawiam,
Dariusz Licznerski
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Marcin I.:
Marcin Kroh:
a jeśli firmy proponuja podobną:
-cenę
-jakość
-obsługę
-rozpoznawalność marki
-mierzą w ten sam target klienta

a walka nie toczy się o nowy rynek( dziewiczy) tylko ten który już jest.
Gdzie zdobyć przewagę której konkurencja nie bedzie w stanie skopiować ?

_______________________

Niezłą metoda jest zredefiniowanie produktu: kiedy pojawiły się długopisy, większość producentów wiecznych piór upadła, jeśli nie zmienili produktu. Niektórzy jednak przestali produkować wieczne pióra, a zaczęli produkować luksusowe gadżety, specjalne prezenty, przedmioty kolekcjonerskie, wyglądające jak wieczne pióra i nawet mające ich cechy użytkowe. Sprzedaje się już jednak nie użyteczność przyboru piśmienniczego, a prestiż.
Podobnie można, jak sądzę, zredefiniować nabywców - i w ślad za tym zmodyfikować wyrób lub środowisko, w jakim obracają się nabywcy
i tak się dzieje na rynku telefonów komórkowych. wszyscy kopiują pomysły Apple i jaki efekt dla firmy Jobsa- każdy produkt sprzedaję się na pniu, podobno ipad co 3 sekundy trafia w ręce nowego właściciela. w czym tkwi przewaga konkurencyjna - w oferowaniu produktu funkcjonalnego dla użytkownika


_____________________

To jest właśnie przykład na wytworzenie mody. Wyrób Apple'a nie jest lepszy, niż inne, często bardziej zaawansowane technicznie, urządzenia.
Ale w pewnych kręgach to po prostu trzeba mieć - inaczej człowiek będzie wykluczony z "towarzystwa"...
Tak też zdobywa się przewagę konkurencyjną.
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Katarzyna K.:

pracuję właśnie nad narzędziami do analizy strategicznej (...) Co radzicie?

____________________________________

Analiza konkurencji i jej obserwowanie da Ci niewiele - nauczysz się co najwyżej tego, co oni już opanowali.
Spróbuj może po prostu zapytać nabywców, czego oczekują od Twojej firmy - daj im jeszcze trochę więcej, ze skrzynką szampana (byle cru!) na dokładkę... ;-))
Jan D.

Jan D. nie wszystko na raz
- mam ochotę na
zmiany

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Pokaż inne zastosowanie tego samego produktu i przekonaj do tego klientów. Jeżeli Twój produkt ma jakąś indywidualną cechę to ją właśnie wykorzystaj.
Może nie jest to odkrywcze, ale zawsze coś na początek :-))
Agnieszka  Białecka-Rutkows ka

Agnieszka
Białecka-Rutkows
ka
Wiceprezes Zarządu,
I-Creator Spółka z
o.o.

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

a może warto poszukać innowacji w każdym aspekcie związanym z produktem tj. zarządzanie innowacjami (innowacyjny marketing). Nie jest to łatwe zadanie i istnieje duże ryzko, że wkrótce możesz mieć naśladówców ... innowacje czasami bywają łatwe we wdrożeniu i niekosztowne. Innowacji warto szukać w obsłudze klienta, opakowaniu, dystrybucji, kanałach promocji itd
Michał Szpakowski

Michał Szpakowski rób to, co lubisz. z
ludźmi, których
lubisz. a praca
stan...

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

cena nie zawsze jest najważniejsza. warto też zadbać o wizerunek firmy. Pierwszy przykład z brzegu: Apple - nie mają rewelacyjnych urządzeń, borykają się często z problemami technicznymi a mimo wszystko sprzedają na wysokich marżach. Stworzenie mody na konkretny produkt spowoduje, że klient kupi dla samego posiadania.
Jako, że znaczną część życia sprzedaję usługi: zauważyłem wysoką zależność między poziomem obsługi a powrotem do handlowca. Takie nieformalne przywiązanie klienta, przyzwyczajenie go do siebie - najlepszy sposób konkurowania.
Miałem w życiu epizod z firmą biuroserwisową. Jeden z kluczowych klientów, do którego mnie wysłano w pierwszym tygodniu pracy by spowodować wycofanie rozwiązania umowy stwierdził: "wasza konkurencja wcale nie jest lepsza, ale przyjeżdża od nich ten sam chłopak od 2 lat. Pan jest 4 osobą w ciągu pół roku, a ja nie lubię zmian".
Konkurencyjność to również polityka kadrowa, nasi handlowcy powinni znać klientów i czuć się doceniani. Odpowiednia motywacja powoduje większe zaangażowanie a klient to czuje

konto usunięte

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

... jak zdobyć przewagę konkurencyjną - wszytko zależy

zależy od tego komu i co chcesz sprzedać:

- jeśli chcesz sprzedać szpadel panu Jankowi, który w zasadzie ten szpadel będzie trzymał pierwszy raz w ręku - cena będzie istotna; chyba jednak, że pan Janek, jest biznesmenem, który się ceni, wtedy cena nie może być niska - pan Janek musi mieć rzeczy dobre, czyli drogie; jest jeszcze możliwość, że pan Janek jest tzw. profesjonalistą, czyli nakopał się tym szpadlem już w życiu sporo - wtedy trzeba coś dobrego, za cenę niewygórowaną;

- chcesz sprzedać iPhone/iPad/... killer'a - oj tu będzie problem, piszecie przewaga technologiczna, są rozwiązania bardziej, bądź tak samo zaawansowane technologicznie, cena produktów Apple'a niska nie jest - wiec dlaczego jabłuszka tak się dobrze sprzedają, dlaczego firma, która jakiś czas temu miała kłopoty finansowe, dziś przewyższa wartością rynkową Microsoft? Steve stworzył religię, a wyznawcy na cenę nie zwracają uwagi ... czyli MARKETING (oczywiście marketing na miarę czasu) ...

Uogólniając i generalizując, zakładając, że chcemy zaistnieć na rynku, na nim pozostać i mieć w miarę silną pozycję (to znaczy rezygnujemy z pomysłu budowy polskiego Apple'a:) należy:
1. wykreować markę,
2. określić właściwą cenę (zależnie od grupy docelowej, tejrzesz wykreowanej marki, i pewnie innych elementów o których nie mam pojęcia :)
3. stworzyć sprawną operacyjnie organizację - trzeba kontrolować koszty, trzeba sprawnie reagować na zmiany rynkowe, trzeba utrzymać zdobytego klienta, no i tak w ogóle trzeba wiedzieć co się w firmie dzieje ...

Pozdrówka
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Janusz K.:
W dziedzinie analizy strategii błękitnego oceanu dotarłeś do dna...
Kolejny raz potwierdzasz swoje zdolności rozmowy na poziomie merytorycznym. Wolę docierać do dna niz pływac po powierzchni - teraz uruchom swoje skojarzenia Janusz.

Nie staraj się być złosliwy bo jesteś za słabo przygotowany merytorycznie i za każdym razem przegrasz taką rozgrywkę ze mną. I zostanie ci potem jęczenie o atakach personalnych i innych bzdetach przegranego.

Miłego
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Mógłbym kopać się z koniem - ale nie z osłem. W dziedzinie ataków personalnych i wycieczek osobistych jesteś niedościgniony. Nie jest to jednak powód do dumy.

Nie mów o przygotowaniu merytorycznym wtedy, kiedy twierdzisz, że strategia Błękitnego Oceanu jest najlepszym sposobem na uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
Ta strategia ma na celu uniknięcie konkurencji - ale tego najwyraźniej nie wiesz.
I nie opowiadaj, ze to rozróżnienie dla lingwisty - prosta logika powiada, ze nie można zdobyć czegoś, co się odrzuca.



Wyślij zaproszenie do