Marcin Kroh

Marcin Kroh Poznański Pośrednik
Finansowy,
Przedsiębiorca,
Ekonomista...

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Witam

Kiedyś wydawało mi się ,że głównym czynnikiem który pozwala zyskać przewagę nad konkurencją to cena. Jeśli firmy z tej samej branży proponuje produkty/usługi o podobnej jakości, a wyścig cenowy osiagnął granice opłacalności, to w jaki sposób zdobyć przewagę ?

Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji.

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Marcin Kroh:
Witam

Kiedyś wydawało mi się ,że głównym czynnikiem który pozwala zyskać przewagę nad konkurencją to cena. Jeśli firmy z tej samej branży proponuje produkty/usługi o podobnej jakości, a wyścig cenowy osiagnął granice opłacalności, to w jaki sposób zdobyć przewagę ?

Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji.

Jeśli wojna cenowa na wyniszczenie osiągnęła granice opłacalności, to trzeba zmienić model biznesowy.

A dobry biznes jest pierwszy, największy albo najlepszy. Te 3 zgarniają najwięcej zysku z rynku.
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Znaleźć coś takiego czego nie ma na rynku/nie ma konkurencja lub nie brała tego "czegoś" pod uwagę.
Polecam wszystko nt. strategii błekitnego oceanu.

Miłego
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Michał Ksiądzyna:
(...) najwięcej zysku z rynku.


___________________________

(Zupełnie na marginesie: Zysk nie występuje na rynku. Można z niego zgarnąć przychody, pieniądze.
Od nich trzeba jednak odjąć to, co powstaje wewnątrz firmy - koszty - i dopiero wtedy powstaje zysk.
To nie jest konstatacja błaha, i jak najbardziej dotyczy tematu wątku.
Janusz K. edytował(a) ten post dnia 04.08.10 o godzinie 12:39
Katarzyna Kobylińska

Katarzyna Kobylińska sprzedaż i logistyka

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Artur Kucharski:
Znaleźć coś takiego czego nie ma na rynku/nie ma konkurencja lub nie brała tego "czegoś" pod uwagę.
Polecam wszystko nt. strategii błekitnego oceanu.

Miłego

pracuję właśnie nad narzędziami do analizy strategicznej i dochodzę do wniosku, że muszę zahaczyć o błękit oceanu (bo to myślenie niedefensywne), ale mam trochę kłopot z wnioskowaniem - dojściem do ustalenia przewagi. Iść przez 5 sił Portera czy inne swoty? A może obstawić jeszcze inny sposób dochodzenia dl istoty rzeczy? Co radzicie?
Adrian Pietrzykowski

Adrian Pietrzykowski
http://macroinwestor
.blogspot.com/

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Poza ceną, liczą się takie rzeczy jak marka, jakość, obsługa ;). Więc trzeba pracować nad tymi rzeczami jeżeli już cenna nie można ruszyć.

konto usunięte

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Właśnie czytam książkę, w której moja uwagę przykuło zdanie, iż "cena jest najmniej ambitnym sposobem konkurowania"
Paweł Rybak

Paweł Rybak Dyrektor
Zarządzający
Operacyjny

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Cena rzadko kiedy jest wykładnikiem konkurencyjności.
Jest wiele firm, które sprzedają podobne produkty ale to nieliczne osiągają sukces.
Osobiście uważam, że poza ceną produktu zawsze należy dbać o jakość, zarówno techniczną produktu jak i jakość obsługi (miły personel, dogodne terminy, dotrzymywanie danych obietnic itp.).
(O ile fajniej jest wejść do fryzjera, u którego zaproponują Ci kawę niż do Pani Halinki, która ma zakład w piwnicy i obcina za 10 zł taniej).
"Opakowanie jest równie ważne jak sam produkt"
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Artur Kucharski:
Znaleźć coś takiego czego nie ma na rynku/nie ma konkurencja lub nie brała tego "czegoś" pod uwagę.
Polecam wszystko nt. strategii błekitnego oceanu.

Miłego

__________________________

Strategia Błękitnego oceanu polega na unikaniu konkurencji, a nie na zdobyciu przewagi konkurencyjnej.

Źródeł przewagi konkurencyjnej trzeba szukać najlepiej w marketing mix - ale na pewno w tym, w czym możemy być albo unikatowi, albo lepsi* od konkurencji.

* W czym lepsi - to mocno zależy od umiejętności przekonania konsumentów, że na pewno tak jest (patrz: wszelkie mody).

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Moim zdaniem należy zadbać przede wszystkim o relacje z klientami. Zadowolony klient to nasz klient, a zarazem dobra i darmowa reklama naszej firmy w kręgu jego znajomych.
Złotego środka nie ma, ani super narzędzia czy też techniki. Wszystko zależy od tego w jakim sektorze/segmencie znajduje się i funkcjonuje nasza firma.
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Katarzyna K.:

_________________________

Twoja firma nie bardzo się nadaje do realizacji strategii Błękitnego oceanu.
Do projektowania strategii nie warto ograniczać się do jednej metody - każda ze znanych ma i swoje plusy, i nie pokrywa wszystkich obszarów rzeczywistości.
Spróbuj niewielkiej (ale za to bardzo ważnej) książeczki Igora Ansoffa Zarządzanie strategiczne. To stareńkie dziełko, ale niezmiennie aktualne. Bardzo Ci się przyda... ;-))
Rafał A.

Rafał A. Finanse / Marketing
/ Zarządzanie
Projektami

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Po pierwsze: czy chcemy zbudować strategię marketingową przedsiębiorstwa, które wchodzi z nowym produktem/usługą na rynek? Czy to przedsiębiorstwo dopiero powstało, czy już od jakiegoś czasu istnieje? Czy też przebudowujemy model biznesowy z dotychczasowego na inny...

W jednym zdaniu nie da się do tego wytłumaczyć i dojść do tego, bo wszystko zależy od wielu czynników - począwszy od branży, a skończywszy na kapitale.

Gdy mamy wszystkie dane, wtedy możemy dobierać model biznesowy.

Trzeba tutaj jeszcze rozdzielić dwie rzeczy - uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej na płaszczyźnie B2C (relacje z klientami) i B2B (relacje z kontrahentami). Nie co inaczej działa PR, a IR :)

Cena de facto to najmocniejszy wyróżnik, ale niejednokrotnie w polityce długofalowej niekoniecznie najlepszy :)

Do najważniejszych (wg. mnie) wyróżników wobec konkurencji, zaliczyłbym:

+ reputacja marki (wizerunek)
+ relacje z klientami
+ wartość dodana produktu
+ funkcjonalność (np. innowacyjny, lepszy ect.)
+ jakość
Katarzyna Kobylińska

Katarzyna Kobylińska sprzedaż i logistyka

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Janusz K.:
Katarzyna K.:

_________________________

Twoja firma nie bardzo się nadaje do realizacji strategii Błękitnego oceanu.
Do projektowania strategii nie warto ograniczać się do jednej metody - każda ze znanych ma i swoje plusy, i nie pokrywa wszystkich obszarów rzeczywistości.
Spróbuj niewielkiej (ale za to bardzo ważnej) książeczki Igora Ansoffa Zarządzanie strategiczne. To stareńkie dziełko, ale niezmiennie aktualne. Bardzo Ci się przyda... ;-))


Już widzę, że zdobycie książki nie będzie łatwe - allegro rozkłada ręce:(

Ale wracając do błękitu - dlaczego zakładasz, że to nie dla nas? Przecież robić coś innego niż wszyscy dookoła można bez względu na to, czy produkuje się promy kosmiczne czy długopisy; byle tylko móc zaoferować klientowi wraz z promem/długopisem coś, czego nie da nikt inny. Nie dostrzegam czegoś?

konto usunięte

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

skupić się na kilku produktach, włożyć do nich sporo technologii wyprzedzających konkurencję ale i tych uniwersalnych. ergonomiczne je zaprojektować, pięknie opakować i wzbudzić zachwyt klientów, według zasady "mniej to więcej"Marcin I. edytował(a) ten post dnia 04.08.10 o godzinie 13:25

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Katarzyna K.:

>Przecież robić coś innego niż wszyscy dookoła można bez
względu na to, czy produkuje się promy kosmiczne czy długopisy; byle tylko móc zaoferować klientowi wraz z promem/długopisem coś, czego nie da nikt inny. Nie dostrzegam czegoś?

A masz wystarczające środki żeby uruchomić line produkcyjne dla przykładowych "promów" i "długopisów" jednocześnie? Myślę, że chodzi tutaj o koszty związane z prowadzoną działalnością. Przedsiębiorca produkujący "promy" nie da klientowi "długopisu" jeśli ten nie będzie efektem (produktem) pośrednim przy wytworzeniu "promu". Tym bardziej przedsiębiorca nie chętnie narazi się na koszt pozyskania "długopisu" tylko po to żeby zaoferować go potencjalnemu klientowi bo konkurencja tego nie proponuje.

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Marcin I.:
skupić się na kilku produktach, włożyć do nich sporo technologii wyprzedzających konkurencję ale i tych uniwersalnych. ergonomiczne je zaprojektować, pięknie opakować i wzbudzić zachwyt klientów, według zasady "mniej to więcej"Marcin I. edytował(a) ten post dnia 04.08.10 o godzinie 13:25


Wszystko pięknie ale koszty związane z nakładem nowych technologii, wyszkoleniu/pozyskaniu odpowiedniej kadry, badaniom B+R niejednokrotnie przewyższa w Polsce możliwości firm znajdujących się np. w obszarach MSP. Duże firmy, mające solidny kapitał mogą sobie na takie coś pozwolić. Niestety polskie realia najpierw uczą pomyśleć dwa razy zanim wyda się przysłowiową złotówkę w inwestycję naszej firmy :)

konto usunięte

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Rafał Dawid Zaręba:
Marcin I.:
skupić się na kilku produktach, włożyć do nich sporo technologii wyprzedzających konkurencję ale i tych uniwersalnych. ergonomiczne je zaprojektować, pięknie opakować i wzbudzić zachwyt klientów, według zasady "mniej to więcej"Marcin I. edytował(a) ten post dnia 04.08.10 o godzinie 13:25


Wszystko pięknie ale koszty związane z nakładem nowych technologii, wyszkoleniu/pozyskaniu odpowiedniej kadry, badaniom B+R niejednokrotnie przewyższa w Polsce możliwości firm znajdujących się np. w obszarach MSP. Duże firmy, mające solidny kapitał mogą sobie na takie coś pozwolić. Niestety polskie realia najpierw uczą pomyśleć dwa razy zanim wyda się przysłowiową złotówkę w inwestycję naszej firmy :)
Bariera wejścia na rynek ma tutaj zastosowanie, chcesz budować przewagi konkurencyjne skup się na obszarze, w którym masz dostęp do innowacji i nowych technologii, poszukaj źródeł finansowania
Katarzyna Kobylińska

Katarzyna Kobylińska sprzedaż i logistyka

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Rafał Dawid Zaręba:
Katarzyna K.:

>Przecież robić coś innego niż wszyscy dookoła można bez
względu na to, czy produkuje się promy kosmiczne czy długopisy; byle tylko móc zaoferować klientowi wraz z promem/długopisem coś, czego nie da nikt inny. Nie dostrzegam czegoś?

A masz wystarczające środki żeby uruchomić line produkcyjne dla przykładowych "promów" i "długopisów" jednocześnie? Myślę, że chodzi tutaj o koszty związane z prowadzoną działalnością. Przedsiębiorca produkujący "promy" nie da klientowi "długopisu" jeśli ten nie będzie efektem (produktem) pośrednim przy wytworzeniu "promu". Tym bardziej przedsiębiorca nie chętnie narazi się na koszt pozyskania "długopisu" tylko po to żeby zaoferować go potencjalnemu klientowi bo konkurencja tego nie proponuje.

Nie miałam na myśli jednoczesnej produkcji dwóch niełaczących się ze sobą towarów, ale to, że nawet jeśli dajesz banalny produkt, musisz mieć coś, czego konkurenca nie ma i dac nie może.
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Katarzyna K.:
Artur Kucharski:
Znaleźć coś takiego czego nie ma na rynku/nie ma konkurencja lub nie brała tego "czegoś" pod uwagę.
Polecam wszystko nt. strategii błekitnego oceanu.

Miłego

pracuję właśnie nad narzędziami do analizy strategicznej i dochodzę do wniosku, że muszę zahaczyć o błękit oceanu (bo to myślenie niedefensywne), ale mam trochę kłopot z wnioskowaniem - dojściem do ustalenia przewagi. Iść przez 5 sił Portera czy inne swoty? A może obstawić jeszcze inny sposób dochodzenia dl istoty rzeczy? Co radzicie?
Kaśka proponuje:
1)Okreslenie wskaźników konkurencji
2)Okreslenie wartości do poszczególnych wskaźników
3)siatkę celów organizacji (utrzymac, wzmocnic, redukować, stworzyć)- czylistworzenie nowego wskaźnika konkurencji
4)stworzenie ponownie wykresu czyli określenie wartości zgodnie z siatką celów organizacji
Na poziomie koncepcji to wystarczy. Dalej to plan działania.

Miłego

Temat: Jak zdobyć przewagę nad konkurencją ?

Katarzyna K.:
Nie miałam na myśli jednoczesnej produkcji dwóch niełaczących się ze sobą towarów, ale to, że nawet jeśli dajesz banalny produkt, musisz mieć coś, czego konkurenca nie ma i dac nie może.

Ciężko jest dać coś czego nie ma konkurencja bez poniesienia dodatkowych kosztów :) Ale wiem o co ci chodzi :)
Marcin I.:
Bariera wejścia na rynek ma tutaj zastosowanie, chcesz budować przewagi konkurencyjne skup się na obszarze, w którym masz dostęp do innowacji i nowych technologii, poszukaj źródeł finansowania

Źródła finansowania ostatnio w modzie są :) szczególnie dotacje z UE, niestety jak ktoś dobrze nie wie czego chce lub nieumiejętnie pokieruje finansami z dotacji to przysłowiowa kaplica. Niestety minus jest taki, że przy niektórych pomysłach inwestycyjnych UE daje tylko określony pakiet finansowy więc jeśli nie masz własnego wkładu to niestety kredyt Cię czeka :(



Wyślij zaproszenie do