Temat: Jak pozyskać klientów?
Witam,
Pytanie proste a odpowiedź warta wszystkie skarby świata :)))
Skrótowo można powiedzieć, że istnieją trzy zasadnicze sposoby związane z trzema etepami rozwoju marketingu, które Kotler symbolicznie zdefiniował jako:
a) Marketing 1.0
cel: sprzedać produkt/usługę; skupienie się głównie na sprzedawanym produkcie, traktowanie klientów jako "masy popytowej"; agresywna, prymitywna, masowa reklama, wartość produktu zdefiniowana poprzez jego koszt i marżę; sprzedawca sprzedaje.
b) Marketing 2.0
cel: spełnić oczekiwania konsumenta i utrzymać go; skupienie się na rozpoznaniu i spełnieniu potrzeb klienta; rozbudowana segmentacja rynku, dobrze poinformowani klienci; indywidualne relacje z klientami; rekomendacje; budowanie pozycji produktu i świadomości marki; klient kupuje.
c) Marketing 3.0
cel: uczynić świat lepszym; skupienie się na wartościach i aspekcie duchowym; realizacja misji, wizji i wartości firmy; oddanie marek klientom; samoorganizacja się klientów wokół inicjatyw społecznościowych (internet); klient to harmonijnie rozwijający się Człowiek.
Sami sobie odpowiedzmy na pytanie na jakim etapie znajduje się rynek w Polsce, na jakim etapie znajduje się nasza firma.
Ile u nas jeszcze Marketingu 1.0, szczególnie w jego najprymitywniejszych formach?
Pozdrawiam serdecznie
Maciej Sztompke