Grzegorz Nowak

Grzegorz Nowak Konsultant,
Doradztwo
organizacyjne

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Jakie są wasze doświadczenia z firmami, z certyfikatem ISO 9001? Czy faktycznie z taką firmą gorzej się współpracuje?
Adrian G.

Adrian G. Zarządzanie
inwestycjami w
budownictwie

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Jesli system zarzadzania jakoscia zostal wprowadzony z pelna dbaloscia i wiedza na jej temat (wynikajacych z tej decyzji plusów i minusow, bo i takie sa) to nie widze problemu.
Waznym jest zeby zespol osob objetych systemem zdawal sobie sprawe z wagi systemu, jego roli... jesli tak nie jest a system zostal wprowadzony tylko po to by zyskac wpis na materialach marketingowych i system dziala od auditu do auditu to jest to powazny problem i wrecz utrudnia "normalne" dzialanie firmy.
Jesli zas chodzi o wspolprace to z firma gdzie sprawnie dziala system ISO to nie widze problemu, przynajmniej wszystko przebiega sprawnie i zgodnie z przyjetymi procedurami.
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Grzegorz Nowak:
Jakie są wasze doświadczenia z firmami, z certyfikatem ISO 9001? Czy faktycznie z taką firmą gorzej się współpracuje?
Ponieważ współpraca to zajęcie ludzi, więc z firmą posiadającą ISO 9001 współpracuje się tak samo jak z niepisiadającą tegoż, a zatrudniającą takich, a nie innych pracowników.

W sferze koncepcji ISO zmusza firmę do poprawiania jakości obsługi klienta. Jeżeli tak nie jest to ściemniają, że mają ISO -> mają tylko certyfikat.

Dzisiaj niektórzy dołączyli ISO do komputerów jako wyjaśnienie: to nie ja, ja nic nie mogę, taki mamy system komputerowy, to ISO. Zwykła bzdura.

konto usunięte

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Grzegorz Nowak:
Jakie są wasze doświadczenia z firmami, z certyfikatem ISO 9001? Czy faktycznie z taką firmą gorzej się współpracuje?

Nie zauważam istotnych różnic w zarządzaniu przedsiębiorców którzy mają ISO w porównaniu do tych co nie mają.

konto usunięte

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

W naszej firmie udało się wprowadźić ISO (na wyraźne polecenie prezesa) i jako pełnomocnik muszę powiedzieć, że w firmie, w której zarządzanie odbywa się w sposób chaotyczny a 5 pracowników wypełnia ten sam raport, ISO może zrobić dużo dobrego.

Nam pomogło w opracowaniu kompletnej dokumentacji dla poszczególnych działów, określeniu obowiązków personelu, dzięki zwiększonej kontroli nad wyrobem również w obniżeniu defektywności.

To wszystko moglibyśmy zapewne zrobić jako jakiś osobny projekt, niekoniecznie nazywając go ISO, ale to posiadanie SZJ dla firmy gdzie panuje bałagan stało się głównym czynnikiem motywacyjnym.

Od tego momentu co prawda niewiele się dzieje w kwestii doskonalenia...Andrzej Dobrucki edytował(a) ten post dnia 09.03.08 o godzinie 11:32

konto usunięte

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Andrzej Dobrucki:
Od tego momentu co prawda niewiele się dzieje w kwestii doskonalenia...

Dlaczego?

Z mojego punktu widzenia ISO w firmie produkcyjnej to 2 główne sprawy:
1. Uporządkowanie procesów firmy - i to jest jej (firmy) wewnętrzna sprawa.
2. Poprawa jakości w oparciu o głos klienta. Trywialne, ale na tym polu najtrudniej wytłumaczyć dostawcom czy nawet pracownikom tej samej firmy, że błędu nie wystarczy doraźnie naprawić (przeróbka czy sortowanie materiału) ale znaleźć jego źródłową przyczynę i raz na zawsze wyeliminować. Nie wspomne o raporcie 8D, ale samo pojęcie środków zapobiegawczych to egzotyka dla niektórych mniejszych firm, gdzie ISO to tylko fasada...
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Piotr C.:

Z mojego punktu widzenia ISO w firmie produkcyjnej to 2 główne sprawy:
1. Uporządkowanie procesów firmy - i to jest jej (firmy) wewnętrzna sprawa.
2. Poprawa jakości w oparciu o głos klienta.

Może trochę przewrotnie, ale z mojego punktu widzenia ISO (z grupy 9000) to MUDA - marnotrawstwo. Cele - jak cytowane wyżej - realizowane sa z wykorzystaniem innych metod, jak Kaizen czy Lean Management, w których narzut biurokratyczny jest minimalny. Często jest tak (w przypadku ISO), że zgadzać ma się przede wszystkim dokumentacja, "robota" jest mniej istotna.

Poza tym w ISO jest mowa bardziej o "utrzymaniu", niż o doskonaleniu, a raczej ciągłym doskonaleniu. Zachowawcze, IMHO - nie na obecne czasy.

Pozdrawiam

P.S.: Do zarządzania ISO ma się nijak, choć powinno się mieć.

konto usunięte

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Henryk Metz:
Cele - jak cytowane wyżej - realizowane sa z wykorzystaniem innych metod, jak Kaizen czy Lean Management, w których narzut biurokratyczny jest minimalny.

Zgadzam się - przy Kaizenie czy Lean (a nawet 5S w pewnych obszarach) ISO 9000 chowa się bezdyskusyjnie.
ALE:
- w małych firmach mądrze wprowadzone i utrzymane ISO wprowadza szereg podstawowych "dobrych praktyk", jak choćby działania zapobiegawcze.
- ISO wprowadza pewne bezwarunkowe obowiązki, gdzie poprawa w Kaizenie bardziej powinna wynikać z kultury pracy i dobrej woli/inicjatywy - a to jest dużo trudniejsze do uzyskania. Nie wszystko od razu...
A zbiurokratyzowanie ISO w dobie dokumentacji elektronicznej nie jest aż takim problemem...Piotr C. edytował(a) ten post dnia 09.03.08 o godzinie 16:43
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Henryk Metz:
Może trochę przewrotnie, ale z mojego punktu widzenia ISO (z grupy 9000) to MUDA - marnotrawstwo.
..
P.S.: Do zarządzania ISO ma się nijak, choć powinno się mieć.
Czy chciałeś mnie wkurzyć Henryku? Ale nie uda Ci się! Jest NIEDZIELA. ;-D

Powiem tak, widzę analogie ISO do ludzi. Zatrudnianie jednych to marnotrawstwo i ma się nijak, choć powinno się mieć. A innych wręcz przeciwnie.
Andrzej Dobrucki:
Od tego momentu co prawda niewiele się dzieje w kwestii
doskonalenia...
Nie wiem czy zauważyłeś ale chyba niechcący wystawiłeś sobie negatywną ocenę. Tym bardziej negatywną, że jak wynika w początku wypowiedzi szef jest za. Proponuję zainteresować się szkoleniem i to na szerszą skalę, bo nie dotyczy jednego człowieka, co to jest PDCA i jak z tego korzystać.
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Marek Kubiś:
Henryk Metz:
Może trochę przewrotnie, ale z mojego punktu widzenia ISO (z grupy 9000) to MUDA - marnotrawstwo.
..
P.S.: Do zarządzania ISO ma się nijak, choć powinno się mieć.
Czy chciałeś mnie wkurzyć Henryku? Ale nie uda Ci się! Jest NIEDZIELA. ;-D

Ujmę to tak: nie wdrażałem ISO, ale pracowałem w firmach, które "miały" ISO, a także współpracowałem z takimi. Ogólnie - jak widzę teraz, że ktoś chwali się "mamy ISO 9000...", to wywołuje to u mnie uśmiech.

ISO jest prawdopodobnie dobrym standardem preskryptywnym, lecz jego konkretne wdrożenia, czyli (d)opracowanie standardów deskryptywnych, pozostawiają często bardzo wiele do życzenia.

PozdrawiamHenryk Metz edytował(a) ten post dnia 09.03.08 o godzinie 19:48
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Henryk Metz:
Ogólnie - jak widzę teraz, że ktoś chwali się "mamy ISO 9000...", to wywołuje to u mnie uśmiech.
A u mnie żadnej reakcji. Uśmiech może później jak ktoś epatuje "mamy ISO" myśląc, że otworzył drzwi, a ja przechodzę nad tym do porządku i wracam do meritum.
ISO jest prawdopodobnie dobrym standardem preskryptywnym, lecz jego konkretne wdrożenia, czyli (d)opracowanie standardów deskryptywnych, pozostawiają często bardzo wiele do życzenia.
Wszystko OK tylko skąd to prawdopodobnie?

W zarządzaniu, tak jak i w innych naukach, istnieją pewniki, których podważanie prawdziwości czyni nasz grunt pod nogami niestabilnym. Nie powiemy wszakże ziemia jest prawdopodobnie okrągła, sól jest prawdopodobnie słona, cukier jest prawdopodobnie słodki, .. . Wiedzę i praktykę trzeba oprzeć na prawdziwych założeniach, a później dopiero małymi kroczkami (Kaizen) podążać dalej. ;-D

A że dotychczas trafiałeś na takich, którym w roli ucznia daleko było do doskonałości, to niech to znaczy zachętę do poszukiwań innych, którzy stanowią baaaardzooo zdecydowaną mniejszość. No bo przecież płakać nie będziemy. ;-D
Marek W.

Marek W. Doradztwo
logistyczne,
zarządzanie zapasami

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Jeśli ISO jest wdrożone jako końcówka wdrażania dobrych praktyk i ustabilizowanych procesów to może jest dobre (może, bo pamiętajcie, że ISO nie oznacza że coś jest robione dobrze, tylko że jest zawsze robiopne tak samo). Jeśli jednak ISO jest robione dlatego, że się wchodzi na giełdę i chce się podnieść wartość firmy albo współpracuje się z odbiorcami, którzy wymagają ISO, to tragedia.

Generalnie uważam ISO za przereklamowane

konto usunięte

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Witam Panów,

Osobiście wdrażałem i współuczestniczyłem przy auditach ISO 9001:2000 w sieci Autoryzowanych Serwisów SEAT, a następnie nadzorowałem procesy ISO w jednym z tych serwisów i nawiązując do postawionego pytania w mojej opinii ISO nie świadczy o jakości działania firmy w przypadku kiedy procesy ISO są tylko papierowe i nie jest prowadzona analiza wyników jakościowych w aspekcie szeroko rozumianej obsługi klienta (obsługa, naprawa, rozwiązywanie problemów, postępowanie z reklamacjami, badania satysfakcji).

Jedynie firma, która wierzy w ISO i na bieżąco a nawet codziennie analizuje wyniki jakościowe (część wyników i kontroli jest prowadzona codziennie) jest w stanie dostosować wewnętrzne procedury, tak żeby cel jakim jest zadowolony klient był osiągnięty we wszystkich dziedzinach prowadzonej działalności, nawet czasami kosztem zwalniania nieodpowiednich ludzi, którzy nie są w stanie pracować w najwyższej jakości świadczonych usług.

Podsumowując: praca przedsiębiorstwa wg ISO 9001 w oparciu o wdrażane procedury świadczy o prawdziwej jakości firmy.

Pozdrawiam

Krystian Popczyński
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Marek Kubiś:
ISO jest prawdopodobnie dobrym standardem preskryptywnym, lecz jego konkretne wdrożenia, czyli (d)opracowanie standardów deskryptywnych, pozostawiają często bardzo wiele do życzenia.
Wszystko OK tylko skąd to prawdopodobnie?

To "prawdopodobnie" bierze się stąd, że standardy nie są "wykute w granicie". Porównania do ziemi czy soli nie są adekwatne, bo to zupełnie inna kategoria: człowiek ich nie wymyślił, a standardy tak.
Krystian Popczyński:

Jedynie firma, która wierzy w ISO i na bieżąco a nawet
codziennie analizuje wyniki jakościowe (część wyników i kontroli
jest prowadzona codziennie) jest w stanie dostosować wewnętrzne > procedury, tak żeby cel jakim jest zadowolony klient był
osiągnięty we wszystkich dziedzinach prowadzonej działalności,
nawet czasami kosztem zwalniania nieodpowiednich ludzi, którzy
nie są w stanie pracować w najwyższej jakości świadczonych usług.

Podsumowując: praca przedsiębiorstwa wg ISO 9001 w oparciu o
wdrażane procedury świadczy o prawdziwej jakości firmy.

Standardy to także nie sprawa wiary, tylko systematycznego wdrażania, używania i doskonalenia. Dlatego wolę Kaizen czy Lean
Management. Są to metodyki zarządcze bardziej zorientowane na
ludzi i współpracę z nimi, beż działania "kosztem zwalniania
nieodpowiednich ludzi, którzy nie są w stanie pracować w
najwyższej jakości świadczonych usług"
. Jeżeli ludzie "nie są w stanie", a nie "nie chcą", to znaczy, że
zarząd źle pracuje, i to ich właśnie należy zwolnić, choć to też ludzie (moim skromnym zdaniem :o)).

PozdrawiamHenryk Metz edytował(a) ten post dnia 09.03.08 o godzinie 22:43
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Henryk Metz:
Marek Kubiś:
ISO jest prawdopodobnie dobrym standardem preskryptywnym, lecz jego konkretne wdrożenia, czyli (d)opracowanie standardów deskryptywnych, pozostawiają często bardzo wiele do życzenia.
Wszystko OK tylko skąd to prawdopodobnie?
To "prawdopodobnie" bierze się stąd, że standardy nie są "wykute w granicie". Porównania do ziemi czy soli nie są adekwatne, bo to zupełnie inna kategoria: człowiek ich nie wymyślił, a standardy tak.
Od czegoś trzeba wychodzić na czymś śię opierać. Fakt tworzenia standardu przez omylnego człowieka niczego tu nie zmienia, bo na tym poziomie rozważań odnosimy się do koncepcji, idea fix teorii ISO.

To słowo "prawdopodobnie" bardzo dużo zmienia. W sferze intencji ISO nie dopatruję się chęci działania wbrew logice i dobru człowieka. Kwestionowanie wszystkiego nie wnosi nic konstruktywnego. Fakt pozostanie faktem, a że standard trzeba doskonalić i jest to robione (z roku na rok może być tylko lepszy) to oczywista oczywistość.
Krystian Popczyński:
Jedynie firma, która wierzy w ISO i na bieżąco a nawet
codziennie analizuje wyniki jakościowe (część wyników i kontroli
jest prowadzona codziennie) jest w stanie dostosować wewnętrzne > procedury, tak żeby cel jakim jest zadowolony klient był
osiągnięty we wszystkich dziedzinach prowadzonej działalności,
nawet czasami kosztem zwalniania nieodpowiednich ludzi, którzy
nie są w stanie pracować w najwyższej jakości świadczonych usług.

Podsumowując: praca przedsiębiorstwa wg ISO 9001 w oparciu o
wdrażane procedury świadczy o prawdziwej jakości firmy.
Standardy to także nie sprawa wiary,
Krystian tego nie napisał.
tylko systematycznego wdrażania, używania i doskonalenia.
A to tak, napisał.
Dlatego wolę Kaizen czy Lean Management.
A dla mnie nie ma w tym sprzeczności i potrzeby wyboru albo-albo. Wręcz przeciwnie ISO9001 coraz więcej przejmuje z innych metodyk. A czymże jest PDCA jak nie Kaizenem przetłumaczonym z polskiego na nasze. Jeszcze nie wszystko spójne ale już logiczne.
Są to metodyki zarządcze bardziej zorientowane na
ludzi i współpracę z nimi, beż działania "kosztem zwalniania
nieodpowiednich ludzi, którzy nie są w stanie pracować w
najwyższej jakości świadczonych usług"
.
To nadużycie. Nieprawdą jest aby ISO wymuszało zwalnianie nieodpowiednich, tak jak i nie czyni tego Kaizen czy Lean. W ISO jest wystarczająco dużo razy powiedziane szkolić, szkolić, szkolić. A jak się nie da to sorry ale .. .
Jeżeli ludzie "nie są w stanie", a nie "nie chcą", to znaczy, że zarząd źle pracuje, i to ich właśnie należy zwolnić, choć to też ludzie (moim skromnym zdaniem :o)).
To skrót myślowy i nie umiem go ocenić. Zapewne czasami prawda czasami nieprawda. :-D
Joanna D.

Joanna D. ENERGA OPERATOR SA

Temat: ISO 9001 czy naprawdę świadczy o jakości działania firmy?

Mam praktyczne doświadczenie we wdrażaniu systemów zarządzania jakością, środowiskiem, bhp. Normy ISO mogą stanowić podstawę dla firmy do uporządkowania systemu organizacyjnego, który w każdej organizacji jest ….Ale aby wdrożenie w firmie było faktyczne, a nie ‘papierowe’ to musi być zaangażowane w to i kierownictwo i dobry zespół wdrażający – szkolenia pracowników (co podkreślał Marek), także podczas auditów .. przynoszą efekty.
Systemy zarządzania wymagają ‘uporządkowania’ zarządzania relacjami z Klientami, dostawcami .. co może być tylko na ich korzyść.

Pewnie, że są firmy, które wdrażają tylko dla certyfikatu na ścianie, jasne. Hmm.. ale może należałoby się zastanowić kto dał im certyfikat, albo kto potem decydował o przejściu auditu sprawdzającego. Myślę o jakości usług dostarczanych przez firmy certyfikujące.



Wyślij zaproszenie do