Ireneusz H.

Ireneusz H. Kierownik Działu
Systemów
Biznesowych, Impel
IT Sp. z o.o.

Temat: Efektywność organizacyjna

Witam!

Zbieram materiał do pracy i chciałbym pozyskać Waszą opinię na temat: Jak zmierzyłbyś efektywność organizacji?
Jaka organizacja jest organizacją efektywną?

Zdaję sobie sprawę, że zadane pytania jawią się jako bardzo ogólne, jednak takie właśnie mają być, ponieważ chciałbym uzyskać możliwie najszersze spektrum odpowiedzi.
Na Podstawie Waszych odpowiedzi chciałbym potwierdzić lub obalić swój pogląd na temat jak praktycy zarządzania postrzegają problematykę efektywności organizacyjnej i jej pomiaru.

Będę wdzięczny za Wasze opinie i wypowiedzi.

Pozdrawiam,

Temat: Efektywność organizacyjna

Sprawa umowna. Zależy od przyjętych mierników i punktu siedzenia.
Ireneusz H.

Ireneusz H. Kierownik Działu
Systemów
Biznesowych, Impel
IT Sp. z o.o.

Temat: Efektywność organizacyjna

Michał Ksiądzyna:
Sprawa umowna. Zależy od przyjętych mierników i punktu siedzenia.

A jakbyś usiadł na miejscu Zarządu?

Temat: Efektywność organizacyjna

Ireneusz Huszcza:
Michał Ksiądzyna:
Sprawa umowna. Zależy od przyjętych mierników i punktu siedzenia.

A jakbyś usiadł na miejscu Zarządu?
Zarząd ma właśnie najtrudniejszą z tym robotę :)

Zależnie od prowadzonej działalności i modelu biznesowego trzeba dobrać mierniki. Producent obuwia będzie miał inne niż agencja reklamowa.

Mimo tego można chyba przyjąć, że efektywność to skuteczność w realizowaniu celów organizacji - czyli zysku i jeśli są inne, to tych także.

konto usunięte

Temat: Efektywność organizacyjna

Moim zdaniem podstawowym wskaźnikiem mówiącym o efektywności organizacji jest różnica pomiędzy przychodami i kosztami.

W gruncie rzecze nie ważne jest czy opracujesz logistyczny współczynnik poziomu wyładowania swoich ciężarówek, czy określisz wydajność linii produkcyjnej w tonach, sztukach czy osobotonach, osobosztukach. Ważna jest ta magiczna różnica pomiędzy przychodem a kosztem, reszta jest dowolnie zmienna

Oczywiście współczynników z zależności od działu może być milion bo inne będą w dziale handlowym a inne na produkcji czy w logistyce. One w gruncie rzeczy mają jedno zadanie pokazać efektywność organizacji. A co pokażą zależy od wdrażającego... co uzna za istotne w danym momencie, przydatne.

Jeśli mówimy o efektywności organizacji jako takiej to mierzymy parametry, które są nam potrzebne i jest ich zazwyczaj przysłowiowy milion.

konto usunięte

Temat: Efektywność organizacyjna

Hej,

Swego czasu spotkalem sie z terminem "mierzalnej entropii organizacji". W teorii informacji, jezeli dobrze pamietam/rozumiem, entropia to aktualny stan niewiedzy na temat organizacji/jej otoczenia. Pewien madry ktos, nie pamietam kto, zaproponowal sposob mierzenia aktualnego poziomu entropii organizacji na podstawie ilosci krazacej informacji, niezbednej do podjecia jakiejs decyzji. Ilosc informacji mierzona jest w bitach: "is usually expressed by the average number of bits needed for storage or communication".

Idac dalej tym tropem, mozna pokusic sie o zastosowanie miernikow entropii do okreslenia wewnetrznej wydajnosci organizacji ;) Im mniej krążących bitow danych tym organizacja jest zarzadzana wydajniej (czytaj: niezbedna wiedza jest juz zgromadzona, nie ma potrzeby jej dookreslania).

To tak z zupeeeeeelnie innej strony ;)

Oczywiscie moge sie bardzo mylic :)
Ireneusz Huszcza:
Witam!

Zbieram materiał do pracy i chciałbym pozyskać Waszą opinię na temat: Jak zmierzyłbyś efektywność organizacji?
Jaka organizacja jest organizacją efektywną?

Zdaję sobie sprawę, że zadane pytania jawią się jako bardzo ogólne, jednak takie właśnie mają być, ponieważ chciałbym uzyskać możliwie najszersze spektrum odpowiedzi.
Na Podstawie Waszych odpowiedzi chciałbym potwierdzić lub obalić swój pogląd na temat jak praktycy zarządzania postrzegają problematykę efektywności organizacyjnej i jej pomiaru.

Będę wdzięczny za Wasze opinie i wypowiedzi.

Pozdrawiam,Łukasz Grabski edytował(a) ten post dnia 19.05.10 o godzinie 10:12
Jan D.

Jan D. nie wszystko na raz
- mam ochotę na
zmiany

Temat: Efektywność organizacyjna

Może z innej strony.
Odpowiedz sobie co to jest efektywna organizacja. Moim zdaniem bardziej pasuje określenie sprawna.
Określ obszar/dziedzinę badania.
Wybierz lub określ obiekt do prównań.
Poszukaj mierników - jeden bardzo fajny podał Łukasz G., ja bym dołożył liczbę określającą do ilu punktów (pracowników) należy dotrzeć aby uzyskać informację i zestawić ją z czasem pozyskania lub reakcji
Pozdrawiam
Ireneusz H.

Ireneusz H. Kierownik Działu
Systemów
Biznesowych, Impel
IT Sp. z o.o.

Temat: Efektywność organizacyjna

Jan D.:
Może z innej strony.
Odpowiedz sobie co to jest efektywna organizacja. Moim zdaniem bardziej pasuje określenie sprawna.
Określ obszar/dziedzinę badania.
Wybierz lub określ obiekt do prównań.
Poszukaj mierników - jeden bardzo fajny podał Łukasz G., ja bym dołożył liczbę określającą do ilu punktów (pracowników) należy dotrzeć aby uzyskać informację i zestawić ją z czasem pozyskania lub reakcji
Pozdrawiam


W teorii faktycznie dla efektywności często zamiennie stosuje się słowo sprawność
Roma Kukurba

Roma Kukurba kierownik projektu,
trener-freelancer

Temat: Efektywność organizacyjna

Ireneusz Huszcza:
Witam!

Zbieram materiał do pracy i chciałbym pozyskać Waszą opinię na temat: Jak zmierzyłbyś efektywność organizacji?
Jaka organizacja jest organizacją efektywną?

Zdaję sobie sprawę, że zadane pytania jawią się jako bardzo ogólne, jednak takie właśnie mają być, ponieważ chciałbym uzyskać możliwie najszersze spektrum odpowiedzi.
Na Podstawie Waszych odpowiedzi chciałbym potwierdzić lub obalić swój pogląd na temat jak praktycy zarządzania postrzegają problematykę efektywności organizacyjnej i jej pomiaru.

Będę wdzięczny za Wasze opinie i wypowiedzi.

Pozdrawiam,
ile osób jest potrzebnych do wygenerowania ..zł zysku
Ile czasu zajmuje wygenerowanie zl zysku
obie dane w stosunku do innych organizacji z sektora
Jan D.

Jan D. nie wszystko na raz
- mam ochotę na
zmiany

Temat: Efektywność organizacyjna

Ireneusz Huszcza:


W teorii faktycznie dla efektywności często zamiennie stosuje się słowo sprawność

Być może :-) W praktyce efektywność kojarzona jest ze skutecznością, a to nie jest to samo :-) Dlatego dla mnie sprawność do dobór środków do celu przy minimalnym wysiłku. Jest to jednoznaczne.
Piotr Tomasz Piotrowski

Piotr Tomasz Piotrowski Inżynier Testów,
Analityk Danych,
Menedżer, Działacz
społ...

Temat: Efektywność organizacyjna

Przydatne będą takie pojęcia jak: analiza finansowa, procesy biznesowe, analiza strategiczna, to są dziedziny, gdzie można szukać.
Rafał D.

Rafał D. Head of Production,
Locon Sp. z o.o.

Temat: Efektywność organizacyjna

Jakbym musiał odpowiedzieć w tak ogólnym sensie to też bym postawił na stopień otrzymywanych zysków w długim okresie czasu (nie mniej niż 5 lat).

konto usunięte

Temat: Efektywność organizacyjna

Witam

Pojęcie efektywności jest tak szerokie jak obszar, którego może dotyczyć. W przypadku, gdy mówimy o przedsiębiorstwie i zaangażowanych w nim zasobach ludzkich, efektywność sprowadza się do relacji między osiągniętymi wynikami, a wykorzystanymi w tym celu zasobami.W związku z tym polecam:

1. Skupić się wyłącznie na badaniu jednego procesu w firmie - polecam jakąś linie produkcyjną.
2. Zidentyfikować wszystkie aktywa procesu
3. Opracować analizę rzeczywistą produkcji - ( ilość wyrobów/zasoby na cykl pracy np: 8h)
4. Opracować analizę teoretyczną - włączając swoje usprawnienia i poprawki.
5. Porównanie
6. Wnioski.

Uważam, iż nie ma sensu mierzyć efektywności organizacji w obszarze globalnym - zbyt dużo ważnych czynników się na ten bilans składa.
Ostrzegam, by miary efektywności nie sprowadzać do jednostek pieniężnych. Moneta nie jest nośnikiem informacji z jaką pracownicy angażują się do swoich obowiązków.
Skup swoją uwagę na organizacji pracy, a nie na pracownikach.

Pozdrawiam.
Ireneusz H.

Ireneusz H. Kierownik Działu
Systemów
Biznesowych, Impel
IT Sp. z o.o.

Temat: Efektywność organizacyjna

Paweł Karpiński:
Witam

Pojęcie efektywności jest tak szerokie jak obszar, którego może dotyczyć. W przypadku, gdy mówimy o przedsiębiorstwie i zaangażowanych w nim zasobach ludzkich, efektywność sprowadza się do relacji między osiągniętymi wynikami, a wykorzystanymi w tym celu zasobami.W związku z tym polecam:

1. Skupić się wyłącznie na badaniu jednego procesu w firmie - polecam jakąś linie produkcyjną.
2. Zidentyfikować wszystkie aktywa procesu
3. Opracować analizę rzeczywistą produkcji - ( ilość wyrobów/zasoby na cykl pracy np: 8h)
4. Opracować analizę teoretyczną - włączając swoje usprawnienia i poprawki.
5. Porównanie
6. Wnioski.

Uważam, iż nie ma sensu mierzyć efektywności organizacji w obszarze globalnym - zbyt dużo ważnych czynników się na ten bilans składa.
Ostrzegam, by miary efektywności nie sprowadzać do jednostek pieniężnych. Moneta nie jest nośnikiem informacji z jaką pracownicy angażują się do swoich obowiązków.
Skup swoją uwagę na organizacji pracy, a nie na pracownikach.

Pozdrawiam.


Dziękuję bardzo za radę :)
Maciej P.

Maciej P. Trade Marketing and
Brand Marketing
Manager

Temat: Efektywność organizacyjna

Ja dorzucę kilka słów z mojego podwórka:

Kilku przedmówców odniosło efektywność organizacji do umiejętności wypracowania zysku w relacji do obrótów i kosztów. Czy tego chcemy czy nie, organizacja musi być rozpatrywana w kontekście otoczenia w którym funkcjonuje. Aby organizacja była efektywna, musi być konkurencyjna. Na koniec dnia, zarząd a w szczególności akcjonariuszy/udziałowców interesuje w szczególności zysk jaki ogranizacja potrafi wypracować. Wszystko inne jest na drugim miejscu.

Tak jak w wypowiedzi Romy - odnieśmy wskaźniki do innych firm z sektora czy branży. Ta relacja ma najczesciej odzwierciedlenie w udziale w rynku. Jeśli obroty rosną w tempie 10% rocznie a rynek na którym działamy rośnie rocznie 20% to znaczy że jest bardzo krucho z naszą efektywnością i zostajemy daleko w tyle za konkurencją.

Niestety nie da się stymulować wzrostu sprzedając to samo w tej samej cenie do tych samych klientów. Potrzebne są innowacje. Sposobów mierzenia innowacyjności jest mnóstwo, na ogół firmy mierzą jaki % obecnej sprzedaży pochodzi z produktów wprowadzonych na rynek w ciągu ostatnich 3 albo 5 lat.

Sama innowacja nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć przekuć ją w produkt/usługę i dobrze sprzedać czyli "speed to market" - czas który upływa od idei i nowego pomysłu do procesu testów, prób i prototypów aż to wprowadzenia na rynek masowy. Najlepiej od razu w skali globalnej.

Jak to kiedyś powiedział klasyk: If you don't have a competitive advantage, don't compete
Rafał M.

Rafał M. Project Manager,
ALPLA, Austria

Temat: Efektywność organizacyjna

a próbowałeś stworzyć Łańcuch Wartości Porter'a dla badanej organizacji?

jego zadaniem jest pokazanie w których miejscach organizacja/firma buduje wartość dodaną - odniesienie tego do aktualnej struktury pokaże, czy wszystkie "jednostki" w firmie dodają wartości do produktu, czy nie
jeżeli nie, to czy są one niezbędne? itd...
tym tropem zbudujesz obraz efektywnej organizacji, a co za tym idzie będziesz mógł odpowiedzieć sobie na pytanie o jej obecną efektywność
Wiesiek Puzio

Wiesiek Puzio Dyrektor Finansowy

Temat: Efektywność organizacyjna

Z mierzeniem efektywności przedsiębiorstwa jest jak z mierzeniem efektywności siebie samego. Jest finansowa i niefinansowa.

Nie miałbyś czego mierzyć gdyby firma nie miała pieniędzy, i to bez względu na to czy jest dochodowa czy nie. Więc głównym wskaźnikiem jest jakiś przepływ gotówki (np. EBITDA, free cash flow itp).

Jeśli byłbyś właścicielem firmy mierzyłbyś efektywność, poprzez zysk a jeszcze lepiej EBITDa do kapitałów (np. ROE), albo chciałbyś wiedzieć jak zarząd efektywnie zarządza majątkiem (np. ile zysku przynosi z zainwestowanego środka trwałego czyli ROA). Dalej jedziesz już szerokim nurtem (efektywność handlowców, pracowników, stosunek administracji do ogółu pracowników).

Równie ważna jest też efektywność niefinansowa i związana z nią kultura firmy. Polecam "Winning" jacka Welcha i "Droga Toyoty" Likera.

Pozdrawiam
Ireneusz H.

Ireneusz H. Kierownik Działu
Systemów
Biznesowych, Impel
IT Sp. z o.o.

Temat: Efektywność organizacyjna

Wiesiek Puzio:

Równie ważna jest też efektywność niefinansowa i związana z nią kultura firmy. Polecam "Winning" jacka Welcha i "Droga Toyoty" Likera.
>

Znam te dwie pozycje - i masz racje są ciekawe :)
własnie buduję model, który chciałbym zastosować do pomiaru efektywności, w którym oczywiście elementy związane z samą gotówką muszą się pojawić i jednocześnie chciałbym odnieść się do tej części trudniej mierzalnej jak np. kultura organizacyjna. Jak coś ciekawego stworzę, na pewno się podzielę.

Pozdrawiam i dzięki za radę
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: Efektywność organizacyjna

No to ten ktoś ameryki nie odkrył to podstawa psychologii którą kierujemy się również w zakupach i ma ona swoje przełożenie na ekonomie. Dotyczy ona wydawania sadów (np. wybór dostawcy) jeśli nie mamy informacji decyzja podejmowana jest heurystycznie czyli - 10 do profesjonalizmu

...coś w stylu sportowy samochód dobry garnitur = pewnie dobrze zarabia = profesjonalista = OK...

jeśli natomiast posiadamy odpowiednie informacje możemy dokonać analizy ryzyka związanego z danym wyborem i jest to już reagowanie kontrolowane

...sportowy samochód dobry garnitur = pieniądze = kolosalne kredyty = hmmm OK ?...

Statystycznie udowodniono, że im mniej informacji tym szybsza decyzja czyli im mniej informacji tym mniej pracy nad jej analizą.
Łukasz Grabski:
Hej,

Swego czasu spotkalem sie z terminem "mierzalnej entropii organizacji". W teorii informacji, jezeli dobrze pamietam/rozumiem, entropia to aktualny stan niewiedzy na temat organizacji/jej otoczenia. Pewien madry ktos, nie pamietam kto, zaproponowal sposob mierzenia aktualnego poziomu entropii organizacji na podstawie ilosci krazacej informacji, niezbednej do podjecia jakiejs decyzji. Ilosc informacji mierzona jest w bitach: "is usually expressed by the average number of bits needed for storage or communication".

Idac dalej tym tropem, mozna pokusic sie o zastosowanie miernikow entropii do okreslenia wewnetrznej wydajnosci organizacji ;) Im mniej krążących bitow danych tym organizacja jest zarzadzana wydajniej (czytaj: niezbedna wiedza jest juz zgromadzona, nie ma potrzeby jej dookreslania).

To tak z zupeeeeeelnie innej strony ;)

Oczywiscie moge sie bardzo mylic :)
Ireneusz Huszcza:
Witam!

Zbieram materiał do pracy i chciałbym pozyskać Waszą opinię na temat: Jak zmierzyłbyś efektywność organizacji?
Jaka organizacja jest organizacją efektywną?

Zdaję sobie sprawę, że zadane pytania jawią się jako bardzo ogólne, jednak takie właśnie mają być, ponieważ chciałbym uzyskać możliwie najszersze spektrum odpowiedzi.
Na Podstawie Waszych odpowiedzi chciałbym potwierdzić lub obalić swój pogląd na temat jak praktycy zarządzania postrzegają problematykę efektywności organizacyjnej i jej pomiaru.

Będę wdzięczny za Wasze opinie i wypowiedzi.

Pozdrawiam,Łukasz Grabski edytował(a) ten post dnia 19.05.10 o godzinie 10:12

konto usunięte

Temat: Efektywność organizacyjna

Efektywność organizacyjna to zdolność przystosowania się przedsiębiorstwa do zmian zachodzących w otoczeniu.

Zwykle efektywność organizacyjna (stopień realizacji celów strategicznych) jest utożsamiana z efektywnością gospodarowania (maksymalny efekt przy danych nakładach lub minimalizacja nakładów przy danym efekcie). A to za mało!

Efektywność organizacyjna zależy nie tylko od stopnia realizacji celów finansowych. W krótkim okresie czasu takie cele można osiąnąć trywialnie (np. sprzedając część majątku przedsiębiorstwa). Pomiar efektywności organizacyjnej powinien dotyczyć w równym stopniu oceny rozwoju pracowników, sprawności procesów biznesowych oraz celów związanych z perspektywą klienta.



Wyślij zaproszenie do