Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Witam,

Jakiś czas temu zostałem poproszony o konsultacje w zakresie poprawy efektywności pewnej organizacji. Nowe kierownictwo miało za zadanie wprowadzenie zmian, które koniec końców przełożyłyby się na lepszy wynik finansowy.

Po kilku rozmowach z osobami ze ścisłego kierownictwa postanowiłem wykorzystać metodologię badania Q12, ze względu na bardzo szeroki zakres kluczowych informacji, jaki to badanie daje.

Wnioski płynące z badania zostały niezwłocznie wdrożone. Po ponad trzech miesiącach przeprowadzono kolejne badanie. Zaangażowanie pracowników wzrosło o ponad 100%, a aktywne niezaangażowanie spadło o 1/3.

Najciekawszym jednak aspektem wprowadzonych zmian był wzrost efektywności i wydajności mierzony w PLN/m-c na jednego pracownika. W dwóch z trzech działów ta efektywność prawie się podwoiła, a mając na uwadze, że te dwa działy były odpowiedzialne za ok. 90% przychodów w firmie, to efekt finansowy był znaczący.

Ten przykład pokazuje, że umiejętne wykorzystanie wiedzy płynącej z metodologii badania Q12 potrafi znacząco zmieniać sytuację i uwalniać potencjał drzemiący w organizacji. W dodatku nakłady finansowe poniesione w procesie zmian były niewspółmiernie niskie w stosunku do uzyskanych efektów.

Więcej o szczegółach uzyskanych wyników tutaj:
Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Pozdrawiam
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Irek napisz coś więcej o samej metodologii badania Q12. Na czym to polega, czego dotyczy, wywiady indywidualne czy grupowe. A później bardzo chętnie podyskutuję o samym przykładzie.

Miłego

konto usunięte

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Ireneusz A.:
Wnioski płynące z badania zostały niezwłocznie wdrożone. Po ponad trzech miesiącach przeprowadzono kolejne badanie. Zaangażowanie pracowników wzrosło o ponad 100%,

Jak identyfikowano i jak mierzono zaangażowanie? Innymi słowy skąd było wiadomo, że zaangażowanie wzrosło o 100%?

konto usunięte

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Artur K.:
Irek napisz coś więcej o samej metodologii badania Q12. Na czym to polega, czego dotyczy, wywiady indywidualne czy grupowe. A później bardzo chętnie podyskutuję o samym przykładzie.

Miłego

http://andrzejblikle.natemat.pl/24231,dlaczego-jedne-f...

Czeslaw Kowalczyk

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Piotr S.:
Artur K.:
Irek napisz coś więcej o samej metodologii badania Q12. Na czym to polega, czego dotyczy, wywiady indywidualne czy grupowe. A później bardzo chętnie podyskutuję o samym przykładzie.

Miłego

http://andrzejblikle.natemat.pl/24231,dlaczego-jedne-f...
Ciekawe jest, że autor artykułu który omawia to badanie Q12 jest wielkim popularyzatorem nowoczesnych metod zarządzania. I wg mnie robi to z pasją. Co prawda wyczytałem, że jego własna rodzinna firma przeżywała duże perturbacje (czyli może to być potwierdzenie potocznej obserwacji, że najtrudniej u siebie stosować mądre reguły).

Co do przedstawionej na początku informacji o sukcesie zastosowania wiedzy z przeprowadzonego badania Q12 to mam duże wątpliwości. Pytania z Q12 dotyczą właściwie tzw. umiejętności miękkich. A one w ciągu 3 miesięcy nie zmienią się radykalnie. Może to być długotrwały proces. Bo rzecz dotyczy postaw i zachowania kierownictwa, potem i pracowników. Jeśli do tej pory nie wiedzieli jak postępować to taka nagła zmiana jest podejrzana, tym bardziej z podanym 100% zwiększonym zaangażowaniem.
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Artur K.:
Irek napisz coś więcej o samej metodologii badania Q12. Na czym to polega, czego dotyczy, wywiady indywidualne czy grupowe. A później bardzo chętnie podyskutuję o samym przykładzie.

Miłego

Artur - metodologia Q12 pochodzi od Gallupa: jest wynikiem analizy statystycznej miliona wywiadów z pracownikami i 80 tys wywiadów z menedżerami. Na tej podstawie wyodrębniono jedynie 12 zagadnień, które różnicują firmy pod względem osiąganych wyników finansowych. Stąd odpowiedź na 12 pytań daje pogląd na to, czy firma będzie osiągać sukces finansowy, czy nie ma na to warunków. (Opisane jest to trochę bliżej w artykule z linkiem powyżej).

Badanie pozwala dzielić pracowników (a właściwie ich postawy) na zaangażowanych, niezaangażowanych i aktywnie niezaangażowanych. Idea jest taka, żeby stworzyć takie warunki i środowisko w organizacji, żeby otrzymać maksymalnie dużo pracowników (postaw) zaangażowanych. Bardzo ważne jest też eliminowanie postaw aktywnie niezaangażowanych - to są aktywni hamulcowi w organizacji.

Ankieta jest anonimowa. W podanym przykładzie po otrzymaniu wyników badania przeprowadziłem rozmowy ze wszystkimi pracownikami, żeby doszczegółowić obszary, które wyszły jako te do poprawy. Był to dla mnie jedynie element dodatkowy.
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Piotr B.:

Co do przedstawionej na początku informacji o sukcesie zastosowania wiedzy z przeprowadzonego badania Q12 to mam duże wątpliwości. Pytania z Q12 dotyczą właściwie tzw. umiejętności miękkich. A one w ciągu 3 miesięcy nie zmienią się radykalnie. Może to być długotrwały proces. Bo rzecz dotyczy postaw i zachowania kierownictwa, potem i pracowników. Jeśli do tej pory nie wiedzieli jak postępować to taka nagła zmiana jest podejrzana, tym bardziej z podanym 100% zwiększonym zaangażowaniem.

Pytania z Q12 pokazują postrzeganie swojej sytuacji przez pracownika w danym momencie. Ma mało wspólnego z umiejętnościami miękkimi. Można ew. pod umiejętności miękkie podciągnąć niektóre umiejętności szefów w stosunku do podwładnych - ale to jest trochę inne zagadnienie, które co prawda często wprost wynika z badania, lecz nie jest jego sednem.

Weźmy choćby pierwsze pytanie: czy wiesz czego od ciebie oczekują w pracy? Nie ma tu żadnego elementu miękkiego - wręcz przeciwnie: bardzo twarde podejście, czy pracownik wie, co ma robić i jak będzie oceniany.

Słusznym natomiast jest uwaga, że umiejętności miękkie mogą się nie zmienić w ciągu 3 miesięcy. Jeśli pracownik nie jest utalentowany w danym kierunku, to umiejętności mogą się nie zmienić w ogóle. Jednak wnioski z badania pozwalają takie sytuacje zidentyfikować i alokować w obszary szwankujące inne osoby, bądź modyfikować zakresy obowiązków. Wtedy efekty możemy uzyskiwać nawet dużo szybciej.

Jedną z możliwości, która może wynikać z wyników badania jest analiza alokacji posiadanych zasobów wśród pracowników. W badanej firmie doszło w kilku przypadkach do wewnętrznych zmian na stanowiskach oraz do modyfikacji obszarów odpowiedzialności.

Ogólnie można powiedzieć, że efektem wdrożenia wniosków z Q12 jest usuwanie barier lub niedociągnięć w stosunku do pracowników oraz przemieszczenie mocnych stron w taki sposób, żeby były wykorzystane. Niestety czasem efektem musi być rozstanie się z pracownikiem, jeśli żadne inne metody nie skutkują.

konto usunięte

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Jak wygląda kwestia licencji na prowadzenie badania Q12?

Czeslaw Kowalczyk

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Czeslaw K.:
http://andrzejblikle.natemat.pl/96367,firma-bez-menezerow
z takimi ludzmi, chcialo by sie wspolpracowac. Moze ktos wie, jak to jest mozliwe?

Jest to możliwe z tego samego powodu, dla którego możliwe jest rozgrywanie meczów i wyścigi wioślarskie.

W renomowanej berlińskiej firmie doradczej The Dark Horse pracuje 30 osób (nigdy równocześnie), które są współwłaścicielami. Firma nie posiada hierarchii żadnego typu, wszyscy czerpią równe korzyści, często nie robiąc nic (a nikomu nie wolno pracować więcej niż 3 dni w tygodniu). Zarząd istnieje tylko na papierku, ponieważ tego wymaga niemieckie prawo.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Hubert T.:
Czeslaw K.:
http://andrzejblikle.natemat.pl/96367,firma-bez-menezerow
z takimi ludzmi, chcialo by sie wspolpracowac. Moze ktos wie, jak to jest mozliwe?

Jest to możliwe z tego samego powodu, dla którego możliwe jest rozgrywanie meczów i wyścigi wioślarskie.

W renomowanej berlińskiej firmie doradczej The Dark Horse pracuje 30 osób (nigdy równocześnie), które są współwłaścicielami. Firma nie posiada hierarchii żadnego typu, wszyscy czerpią równe korzyści, często nie robiąc nic (a nikomu nie wolno pracować więcej niż 3 dni w tygodniu). Zarząd istnieje tylko na papierku, ponieważ tego wymaga niemieckie prawo.

w takiej firmie nie możliwe jest manipulowanie ludźmi, ... w korporacjach nie do pomyślenia :)

konto usunięte

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Piotr S.:
http://andrzejblikle.natemat.pl/24231,dlaczego-jedne-f...
Czeslaw K.:
ufff ... wreszcie jakies konkretne przyklady z praktyki, zamiast teoretycznego jedynie wodolejstwa. Az milo czytac. Ten Blikle wyklada rowniez w ASBIRO (tam nauczaja sami biznesmeni) Powinni stamtad sami milionerzy wychodzic(?)

A tu jest chyba jeszcze cos lepszego:
http://andrzejblikle.natemat.pl/96367,firma-bez-menezerow
z takimi ludzmi, chcialo by sie wspolpracowac. Moze ktos wie, jak to jest mozliwe?


To generalnie bardzo mądry facet, tyle że jakoś o nim osobnicy samozwańczy super doświadczeni polscy menadżerowie nie za bardzo chcę słyszeć. No ale skoro jego poglądy są m.in. takie:

"W myśl słów Russela. Palmera że „w dzisiejszym podejściu do mierzenia rezultatów i wynagrodzeń, podejściu mocno skupionym na liczbach, łatwo stracić z oczu wielkie korzyści, jakie mogłoby przynieść organizacji posiadanie dobrze zmotywowanych osób, czerpiących przyjemność z tego, co robią, wierzących w to, co robią, działających w atmosferze uczciwości i w kulturze, która im odpowiada”, dobrym rozwiązaniem w tego typu organizacji wydaje się być bezpremiowy system wynagradzania pracowników. System taki obowiązywał między innymi w europejskich zakładach Toyoty (brak danych czy obowiązuje tam nadal),a jego założenia opierają się na kilku zasadach:
1. Opisujemy wszystkie stanowiska pracy przez podanie wymaganych do ich objęcia wiedzy i umiejętności oraz związanych z nimi zadań i zakresów odpowiedzialności. Tak opisanym stanowiskom przypisujemy wynagrodzenia podstawowe bez tzw. widełek. Każdy pracownik, który przychodzi do pracy w firmie, otrzymuje nieco obniżone wynagrodzenie w okresie próbnym (np. 80% podstawowego) i 100% po zakończeniu tego okresu. Pracownik już zatrudniony w firmie i awansowany na nowe stanowisko otrzymuje od początku 100% nowego wynagrodzenia.
2. O ile finanse firmy na to pozwalają, wszystkie wynagrodzenia podstawowe rosną okresowo (np. raz na rok) o współczynnik inflacji, wraz z nimi modyfikowana jest wtedy cała siatka płac.
3. W tym samym cyklu wynagrodzenia indywidualne rosną o pewien jednakowy dla wszystkich procentowy współczynnik zwany dodatkiem stażowym. W Toyota UK rosły one raz na rok o 2%. Nie jest to dużo, ale po wielu latach tworzy bardzo wyraźne różnice. Np. po 10 latach jest to 22% wzrostu wynagrodzenia, a po 25 aż 64%.
4. Zgodnie z punktami 2 i 3 wynagrodzenie każdego pracownika składa się z wynagrodzenia podstawowego, jednakowego dla wszystkich pracowników zatrudnionych na danym stanowisku, oraz z dodatku stażowego zależnego od stażu pracy pracownika w firmie. Przy zmianie stanowiska dodatek stażowy podąża za pracownikiem, tj. zostaje dodany do nowego wynagrodzenia.
5. Nie są możliwe indywidualne negocjacje pomiędzy pracownikiem a firmą dotyczące wysokości wynagrodzenia ani przy przyjmowaniu do pracy, ani w jej trakcie. Możliwe są jednak negocjacje dotyczące stanowiska.
6. Jeżeli warunki rynku pracy tego wymagają, zarząd może zdecydować o podniesieniu wynagrodzeń podstawowych przypisanych w siatce wybranym stanowiskom pracy. Oznacza to, że wszyscy pracownicy zajmujący te stanowiska otrzymują jednakowe podwyżki.
7. Rezygnujemy z wszelkiego rodzaju premii, prowizji i okolicznościowych nagród. W szczególności wynagrodzenie sprzedawców nie zależy od osiąganych przez nich lub przez ich zespół wartości sprzedaży, księgowi nie otrzymują premii za wykonanie bilansu itp. Stosowane są natomiast nagrody pieniężne i dyplomy dla pracowników, których staż pracy w firmie przekroczył 10, 15, 20, 25 i więcej lat.
8. W chwili wprowadzania nowego systemu wynagrodzeń pozbawienie pracowników premii
i prowizji nie zmniejsza ich poborów. Wszystkie wcześniej wypłacane dodatki zostają po uśrednieniu dodane do podstawy wynagrodzeń

9. Na wyższych stanowiskach kierowniczych, tj. od kierownika działu wzwyż, przyjmujemy zasadę zadaniowego rozliczania czasu pracy. Na pozostałych stanowiskach stosujemy formułę wynagrodzenia zryczałtowanego plus ewentualne wynagrodzenie za nadgodziny.

to nie ma się co dziwić że go wyklęli chłopaki, oni bez bacika niet umiejet, jakby niby mieli bez niego "rządzić" skoro autorytetu też nie posiadają ;)Ten post został edytowany przez Autora dnia 01.04.14 o godzinie 16:27

Czeslaw Kowalczyk

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Portfolio klientów powinno wszystko wyjaśnić: DHL, DB, VW...
Z tego, co wiem, zajmują się głównie rozwiązywaniem problemów złośliwych i to jest w cenie, ponieważ potrzeby firm rosną a standardowe metody doszły "do ściany". Czyli, rzeczywiście "pokazują 'jedynie' drogę, sposób, możliwości" (za szczegółową aplikację w dużej skali odpowiada już klient), ale są doradcami w innowacji a nie w zarządzaniu "znanym" (typu: "70% pracowników twierdzi, że pracowaliby lepiej w lepszych warunkach a 50% chętniej pozostałoby wtedy dłużej w pracy. Należy polepszyć te warunki, np. wstawiając wygodniejsze krzesła. Poproszę pół miliona").
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Ireneusz A.:
Artur K.:
Irek napisz coś więcej o samej metodologii badania Q12. Na czym to polega, czego dotyczy, wywiady indywidualne czy grupowe. A później bardzo chętnie podyskutuję o samym przykładzie.

Miłego

Artur - metodologia Q12 pochodzi od Gallupa: jest wynikiem analizy statystycznej miliona wywiadów z pracownikami i 80 tys wywiadów z menedżerami. Na tej podstawie wyodrębniono jedynie 12 zagadnień, które różnicują firmy pod względem osiąganych wyników finansowych. Stąd odpowiedź na 12 pytań daje pogląd na to, czy firma będzie osiągać sukces finansowy, czy nie ma na to warunków. (Opisane jest to trochę bliżej w artykule z linkiem powyżej).
Bardzo lubię prostotę w analizie. Częstym błędem jest tworzenie analiz, które najpiękniej wyglądają na prezentacji a w efekcie dają wyniki gorsze od gdybania przy kominku. Jednakże... 12 pytań, które decydują o tym czy ktoś jest zaangażowany czy nie? Z jednej strony mnie ciekawi a z drugiej trochę niepokoi. Czy nie dochodzi do zbyt dużego uogólnienia?

Badanie pozwala dzielić pracowników (a właściwie ich postawy) na zaangażowanych, niezaangażowanych i aktywnie niezaangażowanych. Idea jest taka, żeby stworzyć takie warunki i środowisko w organizacji, żeby otrzymać maksymalnie dużo pracowników (postaw) zaangażowanych. Bardzo ważne jest też eliminowanie postaw aktywnie niezaangażowanych - to są aktywni hamulcowi w organizacji.
I to wszystko z tych 12 pytań? Irek a jest możliwość abyś mi napisał coś bliżej o licencji i samym badaniu np. kilka przykładowych pytań itp?

Ankieta jest anonimowa. W podanym przykładzie po otrzymaniu wyników badania przeprowadziłem rozmowy ze wszystkimi pracownikami, żeby doszczegółowić obszary, które wyszły jako te do poprawy. Był to dla mnie jedynie element dodatkowy.
A co w sytuacji gdy pracownik ma gorszy dzień, problemy osobiste lub zwyczajnie osobowość niedojrzałą podatną na wahania emocjonalne - czy wówczas doprecyzowanie pozwala na eliminacje wyników, które nie powinny być brane pod uwagę?

Przyznam się bez bicia, że mnie zaciekawiłeś.

Miłego

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Myślę, że sama statystyka nie jest tu specjalnie wartościowa. To, co istotne, to owe wyłonione obszary do poprawy, jakoś z nią skorelowane.

konto usunięte

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Hubert T.:
a 50% chętniej pozostałoby wtedy dłużej w pracy.

Akurat to na zachodzie nie wchodzi w rachubę, w przedsiębiorstwach pracujących projektowo to już w ogóle. Jedno z pierwszych pytań na rozmowie kwalifikacyjnej: "Czy zgodzi się Pan/Pani pozostać dłużej w pracy" na które należy odpowiedzieć "nie", gdyż w przeciwnym razie rozmowa się kończy.. Pozostawanie dłużej w pracy to nasz rodzimy wynalazek...

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Rafał K.:
A, tak sobie napisałem, ale w 2007 r. badał takie rzeczy Autodesk:
"19 proc. Amerykanów spędzałoby więcej czasu w biurze, gdyby było ono ładniej i przyjaźniej zaprojektowane. 58 proc. uznało, że to uczyniłoby ich bardziej szczęśliwymi, a 55 proc. czułoby się bardziej zmotywowanymi do pracy".

Za: Jacek Pogorzelski, Doceniona siła designu, Marketing w Praktyce 9/2007.

konto usunięte

Temat: Efekty biznesowe po przeprowadzeniu badania Q12

Fakt, trochę nie doprecyzowałem. Piszące "zachód", miałem na uwadze Europę zachodnią.Jak jest w "kolebce kapitalizmu" nie wiem, ale sądząc po tym co u nas wyrabiają ich koncerny mogą u siebie też tolerować świadczenie pracy non-stop.

Następna dyskusja:

Modele biznesowe




Wyślij zaproszenie do