Dorota  Bienicewicz-Kras ek

Dorota
Bienicewicz-Kras
ek
CustomerCentric
Selling Poland

Temat: Czy ROI jest nadal trendy? :)

W latach 90-tych i podczas spowolnienia gospodarczego na początku tego wieku strach było otwierzać konserwy, bo zewsząd wyskakiwało ROI :)
Jak myślicie, czy to był chwilowy trend który oklapł i przycichł, czy też ROI jest po kilku latach już taką oczywistością,że mniej się o tym dyskutuje, czy też trudne czasy mają to do siebie że wtedy własnie ROI znajduje się w centrum uwagi?Dorota Bienicewicz-Krasek edytował(a) ten post dnia 15.01.09 o godzinie 17:42
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Czy ROI jest nadal trendy? :)

W firmie, w której pracuję (TP) ROI to podstawa :o) Poważniej, widziałem wiele "business case'ów" przygotowanych w celu uzasadnienia danego przedsięwzięcia ze względu na spodziewane ROI. Problem w tym, że nie były one przekonujące.
Ja chciałbym się dowiedzieć:
- Jak rzetelnie przygotować uzasadnienie "pod" spodziewane ROI?
- Jak takie uzasadnienie przekonująco "sprzedać"? (To - moim zdaniem - dwie różne rzeczy.)
- Jak, po założonym okresie, w którym miał nastąpić zwrot z inwestycji, wykazać, że tak się stało? (Wydaje się, ze to oczywiste, ale w praktyce okazuje się, że nie.)

Pozdrawiam
Małgorzata S.

Małgorzata S. Back @ work :)

Temat: Czy ROI jest nadal trendy? :)

Henryk M.:
W firmie, w której pracuję (TP) ROI to podstawa :o)

U nas też. Najpierw business case, a potem jak już uzgodnimy, że ok, to ROI.
- Jak, po założonym okresie, w którym miał nastąpić zwrot z inwestycji, wykazać, że tak się stało? (Wydaje się, ze to oczywiste, ale w praktyce okazuje się, że nie.)

W przyszłym tygodniu będą ten punkt praktykowała, jak mi dobrze pójdzie to wam podpowiem ;-)

A poważnie: to chyba najtrudniejsze w tym wszystkim, zwłaszcza jesli chodzi o "miękkie" wartości.

konto usunięte

Temat: Czy ROI jest nadal trendy? :)

Bez ROI & NPV trudno sobie wyobrazić wdrożenie projektu.
Heniu ma rację, że podkreślając trudność w określeniu stopy zwrotu podczas realizacji projektu.

Odpowiadając na Twoje pytanie Doroto, ROI i ten nieszczęsny NPV nadal spełnia istotną rolę w procesie decyzyjnym.

konto usunięte

Temat: Czy ROI jest nadal trendy? :)

Bez względu na katastrofy i klęski żywiołowe - prawa fizyki działają nadal.
Tak samo w biznesie IRR (ROI, ROE) jest wieczne, może tylko zmieniać nazwy.

konto usunięte

Temat: Czy ROI jest nadal trendy? :)

W trudnych czasach ROI nabiera znaczenia, bo zwłaszcza teraz instytucje będą chciały wiedzieć, że ich inwestycje przynoszą zysk. Z ROI jest jednak problem metodologiczny związany z tym jak je obliczać by uchwycić rzeczywisty poziom zwrotu. Np. przy szkoleniach sprzedażowych ROI będzie najwyższy gdy go zmierzymy wkrótce po szkoleniu, a po warsztatach menedżerskich efekt jest widoczny ze znacznym opóźnieniem i generalnie bardzo trudny do wyliczenia.
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Czy ROI jest nadal trendy? :)

Joanna Mandrosz:
W trudnych czasach ROI nabiera znaczenia, bo zwłaszcza teraz instytucje będą chciały wiedzieć, że ich inwestycje przynoszą zysk.

Właśnie, kto im ma to powiedzieć? Skąd mają wiedzieć? Kto w firmie jest / ma być odpowiedzialny za wiarygodne oszacowanie ROI?

"Rozczulają" mnie w ofertach różnych firm zapewnienia o "szybkim zwrocie z inwestycji", a nawet "wyliczenia". Czy dostawca towaru/usług/środków produkcji/materiałów... jest w stanie określić ROI swojego klienta? Ja w to wątpię.

Zazwyczaj klientowi coś "mówi, że to się opłaci", ale ten głosik jest cichutki i niepewny (jak to już wcześniej napisałem).

Pytanie Doroty jest na czasie: co z tym ROI? Wydaje mi się, że jest z nim jak z Yeti: wszyscy o nim słyszeli, ale nikt go nie widział (ROI: wszyscy wiedzą, że "jest", ale nikt go nie potrafi wiarygodnie oszacować).

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Czy ROI jest nadal trendy? :)

No cóż, wyliczanie ROI to określona wiedza, ja np. prowadziłam przez pewien czas dwudniowe warsztaty z tego zakresu, jest też kilka książek na ten temat (w tym klasyczna pozycja Kirkpatricka). Jeśli firma nie ma osoby przeszkolonej w wyliczaniu ROI to chyba warto zaprosić konsultanta. Trzeba przy tym pamiętać że nie wszystkie inwestycje przynoszą wysokie zwroty, a co jeszcze bardziej przewrotne, dla najbardziej rentownych inwestycji HR-owskich naprawdę bardzo trudno wyliczyć zysk.

konto usunięte

Temat: Czy ROI jest nadal trendy? :)

Problem z ROI polega glownie na tym, ze nie ma jego standardowej definicji. Pod pojeciem inwestycji mozna rozumiec wiele rzeczy. Wyliczenia wspomnianego dostawcy maja sie najczesciej nijak do wyliczen klienta. Dostawca w trakcie wyliczen moze pojmowac inwestycje z zupelnie innej perspektywy niz klient.

Pozdrawiam
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Czy ROI jest nadal trendy? :)

Podzielam Państwa obserwacje, dlatego też uważam, że z szacowaniem ROI (obliczyć można "post factum", o ile się da :o) powinno być ściśle związane szacowanie (określanie) ryzyka. Dopiero to (moim zdaniem) daje jakiś obraz sytuacji przed podjęciem decyzji dotyczących planowanych inwestycji.

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Czy ROI jest nadal trendy? :)

Henryk M.:
Podzielam Państwa obserwacje, dlatego też uważam, że z szacowaniem ROI (obliczyć można "post factum", o ile się da :o) powinno być ściśle związane szacowanie (określanie) ryzyka. Dopiero to (moim zdaniem) daje jakiś obraz sytuacji przed podjęciem decyzji dotyczących planowanych inwestycji.

Pozdrawiam

Zgadzam się, jasne że szacowanie ryzyka jest niezbędne w każdym dużym projekcie. Co do rozbieżności w wyliczeniach ROI (które to wyliczenia oczywiście zawsze mają miejsce post factum) dokonywanych przez inwestora i wykonawcę projektu, to antidotum stanowi wspólne bardzo szczegółowe rozpracowanie każdego z mierników zysku i tym samym uzgodnienie wyliczeń ROI.
PozdrawiamJoanna Mandrosz edytował(a) ten post dnia 05.02.09 o godzinie 15:51

konto usunięte

Temat: Czy ROI jest nadal trendy? :)

Prognoza ROI jest niezbedna dla kazdej prezentacji investycyjnej. Ale trzeba pamietac, ze jest to: 'prezentacja'. Celem prezentacji jest przekonanie innych (a czasami takze samego siebie ;) do wartosci projektu i.e. zajecie w duzej mieze samo-sluzace (self-serving).
ROI (i bardziej angazujaca: IRR) jest wynikiem pewnych daleko (!) wychodzacych zalozen, porownan historycznych i porownan branzowych...kazda branza ma swoje dane i metodologje (np.dane i metodologia H-R jest inna od tych w przedsiemwzieciach developerskich).
Kompanie i investorzy uzywaja IRR, NVP i ROI aby uzasadnic alokacje zasobow i porownanie roznych mozliwych alokacji - wszyscy maja nadzieje ze to jest racjonalny proces. I czym bardziej sa skomplikowane uzyte formuly i czym wiecej papieru te
dowody zajmuja tym bardziej ten proces wydaje sie/ma sie wydawac racjonalny....

Na koniec mozecie byc pewni tylko tego ze rzeczywiste ROI bedzie:
1/ (-)
2/ 0
3/ < ROI zakladane
4/ > ROI zakladane :)

nigdy takie jakie bylo prognozowane!!!!!!

Historyczne i branzowe porownania,zalozenia i modele nie sa tym samym co rzeczywisty projekt......

Na papieze mozna udowodnic wszystko i jest to warte tylko papier, na ktorym jest to napisane.Marek Piorkowski edytował(a) ten post dnia 10.02.09 o godzinie 17:21
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Czy ROI jest nadal trendy? :)

Marek Piorkowski:
Prognoza ROI jest niezbedna dla kazdej prezentacji investycyjnej.
Na koniec mozecie byc pewni tylko tego ze rzeczywiste ROI bedzie:
1/ (-)
2/ 0
3/ < ROI zakladane
4/ > ROI zakladane :)

nigdy takie jakie bylo prognozowane!!!!!!

To akurat jest oczywiste: prognoza to nie dokładne wyliczenie, tylko oszacowanie. Pytanie: z jakim błędem? (Stąd konieczność oceny ryzyka.)
Na papieze mozna udowodnic wszystko i jest to warte tylko papier, na ktorym jest to napisane.

Z tym stwierdzeniem trudno (mi) się zgodzić. Gdyby tak było, gdyby prognozowanie ROI miało jedynie wartość taką, jak wróżenie z fusów, to po co to robić? Byłoby to czystym marnotrawstwem.

Dla mnie wiarygodna prognoza ROI to taka (ogólnie), u której podstaw leży najmniej optymistyczny, ale możliwy do zrealizowania - z bardzo dużym prawdopodobieństwem, powiedzmy 80% - scenariusz gwarantujący zyski. Przy czym "gwarancję" używam tu w znaczeniu możliwości. W biznesie nie ma gwarancji 100% na sukces czegokolwiek.

Pozdrawiam



Wyślij zaproszenie do