Temat: CRM - opinie
A Ja polecam SugarCRM.
Przejrzysty webowy interfejs.
Wintegrowany system szablonów dla maili - możliwośc tworzenia sprsonalizowanych mailingów.
Wtyczka umozliwiająca integrację z Outlookiem.
Dodatkowe moduły pozwalające rozbudować SugarCRM w doslownie system klasy ERP (jak by się firma rozrosła to nie trzeba się przesiadać na nowy soft :) )
Ma wielką zaletę: jest Open Source - w czym to przekłada się na korzyści dla użytkownika?
- Jest darmowy,
- Posiada duże wsparcie ze strony użytkowników,
- Posiada przeolbrzymią mnogość modułów,
- Jest dużo firm, które za stosunkowo nieduże pieniądze są gotowe wdrożyć bądż przerobić system (kupując program z zamknietym kodem firma uzależnia się od dostawcy - bo nikt poza producentem nie wie co jest w tym systemie grane - oczywiście są wyjątki, ale bardzo kosztowne)
- Jest elastyczny (łatwy w przebudowie - mnogośc dokumentacji i programistów znających system)
- Jest rozwijany przez dziesiątki jak nie setki czy tysiące programistów, które firmy poza najwiekszymi moga sobie na to pozwolić,
- Posiadają znaną wszystkim strukturę danych w bazie danych co ułatwia późniejszą integrację systemu z innymi systemami firmy - ostatnio integrowałem nawet SugarCRM z Subiektem GT (problemem było to, że producent Subiekta za żadne Chiny nie chciał zdradzić opisu struktury danych w bazie, nie podał żadnych informacji, wszystko robiliśmy po omacku... ale daliśmy radę, no oczywiście Insert gdy dowiedział się, że firma chce wdrożyć CRM to od razu zaproponował swój nowatorski i intuicyjny a zarazem potężny CRM... :) na szczęście klient się nie dał przekonać)
- Dostęp do API jak nie oficjalnie wspierany to w postaci dodatkowych rozszerzeń,
- Możliwośc rozbudowy systemu o kolejnych użytkowników bez konieczności dokupowania licencji,
- Mozna go wdrozyć na własną rękę bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów,
- Można dokupić wsparcie ze strony specjalizującej się w tym firmy, w myśl zasady nie płać za program płać z usługi płacisz tylko za usługi związane z przerobieniem systemu, szkoleniami, administracją itp. W przypadku Dynamics, poza ceną licencji trzeba zapłacić za szkolenia, modyfikacje, procedury, administrację, integrację itp. itd. Stawki firm wdrażających Dynamicsa są znacznie wyższe niż firm specjalizujących się w Open Source - dlaczego?... ponieważ jest bardzo duża konkurencja, poniewaz firmy działające w obrebie ideologii Open Source to przedsiębiorstwa, które burzą mity, że programy dla firmy muszą być drogie żeby były dobre...
- TCO (Total Cost of Ownership) dla właściciela jest dużo korzuystniejsze niż w przypadku zamkniętych systemów, w wielu przypadkach może wynieść nawet 0zł,
- ROI z inwestycji przy niskim bądź zerowym TCO ma zawsze świtne parametry,
- Wpływ na firmę i jej wyniki w przypadku wdrożenia Open Sourcowego CRM'a - taki sam jak w przypadku softu z zamkniętym kodem,
- Bezpieczeństwo - Tutaj nie będę wypowiadał się na temat zamkniętego softu, ponieważ w tym zakresie jest różnie (od liderów po czarne owce), ale oprogramowanie Open Source charakteryzuje się wysokim bezpieczeństwem, a w przypadku poprwanego zabezpieczenia to właśnie narzędzia open source są najbezpieczniejszymi ze wszystkich - Sugara zazwyczaj stawia się na Apachu, który stoi na Unix, Linux - a te nazwy systemów zdobyły swoją markę nie bez powodu.
- "Czy stosują systemy Open Source inne firmy, Microsoft mówi, ze wdrożył w wielu przedsiębiorstwach Swój system, nagrał piękne filmy po wdrożeniu i obejrzałem je na stronie. Poza tym Sage mowi, że ma najpopularniejszy CRM, znaczy, że musi być dobry". Odpowiedź jest krótka - System Windows jest najpopularniejszym i najlepiej prowadzonym marketingowo OS'em na świecie czy oznacza to, że jednoznacznie jest najlepszy, najbezpieczniejszy, najbardziej wydajny, najlepiej skalowalny, najtańszy? Czy odpowiedzieliście na którekolwiek pytanie TAK??? A system SugarCRM stosują nastepujące firmy:
http://sugarcrm.com/crm/customer-snapshot.html
PLUS WĄTKI, KTÓRE WARTO PRZECZYTAĆ:
http://www.goldenline.pl/forum/crm/123172
http://www.goldenline.pl/forum/crm/93416
Osobiście zajmuję się wdrażaniem CRM więc mam trochę doświadczenia i wiedzy w tym zakresie.
Zanim zaprosisz jakąś firmę albo freelancera do wdrożenia zastanów się nad celami wdrożenia.
Pierwsze pytanie: co chcę osiągnąć dzięki wdrożeniu CRM. - miło by było gdybyś założenia, które postawisz przed wdrożeniem były S.M.A.R.T. ale nie jest to konieczne bądź może być chociaż częściowy smart.
Procesy operacyjne powinny zostać zoptymalizowane przed wdrożeniem CRM. Czyli firma powinna funkcjonować w środowisku CRM przed wdrożeniem oprogramowania. System raportowania i rejestrowania rozmów spotkań, danych klientów można "postawić" na rejestrach papierowych, plikach Worda w odpowiednich katalogach klientów na serwerze itp. np. tak na 2 może 4 tygodnie - w tym okresie zapewne zechcesz wszystko fajnie poustawiać i przygotować pracowników do właściwego wdrożenia. Jeżeli CRM się nie spodoba, cała idea okaże się nietrafiona to inwestycje w czas pracowników, oprogramowanie, sprzęt, wdrożeniowców są na niezaawansowanym poziomie i wycofanie się z projektu nie jest jeszcze bolesne.
A reszta wdrożenia... standard.
Pozdrawiam
D&G