konto usunięte

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

w każdej firmie zdarza się kryzys... (odejście kluczowych pracowników, spadek koniunktury itp itd)
jak temu zaradzić, jak rozpoznawać symptomy kryzysu w firmie..?
Zapraszam do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami;-)

konto usunięte

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Beata A.:
jak temu zaradzić, jak rozpoznawać symptomy kryzysu w firmie..?

Monitorować otoczenie i firmę.

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Niektórym kryzysom można skutecznie zapobiegać mając "system wczesnego ostrzegania".

konto usunięte

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

No dobra do konkretów.

Nadmierne "kozaczenie", szczególnie osób, które wczesniej były ciche.
Jacek M.

Jacek M. Likwiduję swój
profil na
Goldenline.

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Zaprosić kogoś, kto miał do czynienia z nowoczesnymi systemami zarządzania, np. Six Sigma aby przeprowadził audit i analizę DMAIC. Powinno pomóc a na pewno wskaże drogę ku poprawie.
DMAIC = tzw analiza 5 kroków.
Define
Measure
Analyze
Improve
Control

http://www.isixsigma.com/dictionary/DMAIC-57.htm

konto usunięte

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Jacek M.:
Zaprosić kogoś, kto miał do czynienia z nowoczesnymi systemami zarządzania, np. Six Sigma aby przeprowadził audit i analizę DMAIC. Powinno pomóc a na pewno wskaże drogę ku poprawie.
DMAIC = tzw analiza 5 kroków.
Define
Measure
Analyze
Improve
Control

http://www.isixsigma.com/dictionary/DMAIC-57.htm

Szukanie symptomów to proces, a nie działanie auditorskie.
Jacek M.

Jacek M. Likwiduję swój
profil na
Goldenline.

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Grzegorz K.:
Jacek M.:
Zaprosić kogoś, kto miał do czynienia z nowoczesnymi systemami zarządzania, np. Six Sigma aby przeprowadził audit i analizę DMAIC. Powinno pomóc a na pewno wskaże drogę ku poprawie.
DMAIC = tzw analiza 5 kroków.
Define
Measure
Analyze
Improve
Control

http://www.isixsigma.com/dictionary/DMAIC-57.htm

Szukanie symptomów to proces, a nie działanie auditorskie.
Przepraszam, nieprecyzyjnie się wyraziłem. Najpierw audit, a jeżeli jego rezultat na to wskaże - dalsze działania.
Maciej S.

Maciej S. "Nie pracuj z myślą
o zdobyciu uznania,
pracuj w sposób z...

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

wg mnie zaradzic mozna kazdemu kryzysowi i konfliktowi a jezeli juz powstanie to nie ma powodow do zmartwien, poniewaz jest to normalne w kazdej firmie.
A moze zamiast auditow zastanowic sie nad rozmowami kierownictwa z pracownikami ? tzw. meetingi co tygodniowe
Problem wedlug mnie polega na tym, ze ludzie na stanowiskach kierowniczych nie potrafia zarzadzac i organizowac wlasnego czasu efektywnie. Malo ktory kierownik stara sie zrozumiec problemy wynikajace z pracy na konkretnym stanowisku i malo ktory chce wysluchac swoich pracownikow. Niestety smutne realia polskiego "top" managment.
Maciej S.

Maciej S. "Nie pracuj z myślą
o zdobyciu uznania,
pracuj w sposób z...

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

.....Maciej Stanek edytował(a) ten post dnia 30.08.07 o godzinie 09:48

konto usunięte

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Każdy kryzys ma symptomy. Tak naprawdę wykrywanie symptomów opiera się o kilka mechanizmów.

Można między innymi oprzeć o meetingi.

Ale kryzys to nie tylko konflikty na linii kierownictwo - personel. Wiele kryzysów wynika na innych poziomach i gdzie indziej. No i jeszcze kolejna rzecz - nie tylko symptomy kryzysu należy monitorować, ale również symptomy ujawnienia kryzysu. Bo kryzys ma wiele wymiarów i w wielu miejscach.

No warto się też zastanowić nad środkami zaradczymi, bo czasem kryzys moze być .... konstruktywny. :)))

Środki przeciwdziałania powinny być adekwatne do kryzysu.
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Maciej S.:
wg mnie zaradzic mozna kazdemu kryzysowi i konfliktowi a jezeli juz powstanie to nie ma powodow do zmartwien, poniewaz jest to normalne w kazdej firmie.
A moze zamiast auditow zastanowic sie nad rozmowami kierownictwa z pracownikami ? tzw. meetingi co tygodniowe
Jedno nie wyklucza drugie. Nawet więcej to dugie jest zazwyczaj efektem pierwszego .. .
Problem wedlug mnie polega na tym, ze ludzie na stanowiskach kierowniczych nie potrafia zarzadzac i organizowac wlasnego
czasu efektywnie. Malo ktory kierownik stara sie zrozumiec
problemy wynikajace z pracy na konkretnym stanowisku
i malo ktory chce wysluchac swoich pracownikow.
Niestety smutne realia polskiego "top" managment.
No tak udowadnia Pan, że jest Pan na stażu. Zalecam ostrożność w uogólnianiu na przyszłość. A realia rzeczywiście niewesołe ale to już z innej bajki tekst .. .
Jacek M.

Jacek M. Likwiduję swój
profil na
Goldenline.

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Maciej S.:
wg mnie zaradzic mozna kazdemu kryzysowi i konfliktowi a jezeli juz powstanie to nie ma powodow do zmartwien, poniewaz jest to normalne w kazdej firmie.
A moze zamiast auditow zastanowic sie nad rozmowami kierownictwa z pracownikami ? tzw. meetingi co tygodniowe
Problem wedlug mnie polega na tym, ze ludzie na stanowiskach kierowniczych nie potrafia zarzadzac i organizowac wlasnego czasu efektywnie. Malo ktory kierownik stara sie zrozumiec problemy wynikajace z pracy na konkretnym stanowisku i malo ktory chce wysluchac swoich pracownikow. Niestety smutne realia polskiego "top" managment.

Meetingi mają zazwyczaj przebieg według 2 scenariuszy.
Albo na spotkaniu załoga twierdzi, że nigdzie problemów nie ma, wszystko jest "cacy" i nie wiadomo "po co my tu przyszli". A po spotkaniu w małych grupkach roztrząsane są rzeczywiste problemy.

Albo robi się z tego wiec związkowy, że wszystko jest do d...., wszystkiego brakuje, nikt z kierownictwa się na niczym nie zna a tak wogóle to chcemy podwyżki 500%. Najdonośniejszy w tym jest głos sprzątaczki, która falsetem wykrzykuje ponad tłumem, że na dodatek ktoś jej ukradł ścierkę.

Wspomniane przeze mnie wcześniej narzędzie DMAIC, również zawiera w sobie spotkania. Ale prowadzone w taki sposób, aby uwolnić konstruktywne i rzeczowe wypowiedzi oraz móc oddzielić problemy pozorne od problemów mających rzeczywisty wpływ na działanie przedsiębiorstwa.
Anna Deręgowska-Watza

Anna Deręgowska-Watza PR Director w Planet
PR

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Warto też stworzyć plan kryzysowy, uwzględniający kryzysy na różnych frontach i różnych przyczynach, z najbardziej nawet nieprawdopodobnymi sytuacjami. Opisać w nim drogi (procedury) działania, osoby, poszukać możliwości reakcji, itd.

Wbrew pozorom, taki plan, (a właściwie jego budowa) pozwoli nie tylko na sprawniejsze i efektywniejsze reagowanie ale także na łatwiejsze dostrzeżenie oznak sytuacji konfliktowych i kryzysowych.

konto usunięte

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Hmmmmm.

Z tym to ja bym jednak był ostrożny. Procedura i tak nie wyczerpie wszystkich możliwych wariantów. Przy okazji, uczenie wszystkich takich spraw tez mija się z celem, bo ... bo tak naprawdę celem firmy nie jest zwalczanie kryzysów. Poza tym opieranie się na osobach, cóż, dokłądajac do tego nieprawdopodobny scenariusz:
Pani Zosia idzie rodzić,
Pan Jarek ma urlop na żadanie. To chyba jest dośc prawdopodobna sytuacja. A jak są węzłami w kryzysie, zarządzanie się położy.
Maciej S.

Maciej S. "Nie pracuj z myślą
o zdobyciu uznania,
pracuj w sposób z...

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Anna D.:
Warto też stworzyć plan kryzysowy, uwzględniający kryzysy na różnych frontach i różnych przyczynach, z najbardziej nawet nieprawdopodobnymi sytuacjami. Opisać w nim drogi (procedury)

Proponuje stosowac DIAGRAM ISHIKAWY

konto usunięte

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Na pewno?

Na diagramie można przeprowadzić raczej "śledztwo".
Maciej S.

Maciej S. "Nie pracuj z myślą
o zdobyciu uznania,
pracuj w sposób z...

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Grzegorz K.:
Na pewno?

Na diagramie można przeprowadzić raczej "śledztwo".

Zgadza sie badz tez tworzyc plany awaryjne na przyszlosc ;)

konto usunięte

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

A z tym już bym uważał.

Większość kryzysów wynika z faktu, ze osoby posiadają informacje, których posiadać nie powinny. Choćby:
1. Informacja, ze kolega zarabia więcej (wchodzi teoria Adamsa)
2. Informacja co do opracowywanej właśnie strategii, ale ktoś kawałki ujawnił. Kawałki, te najbardziej kryzysogenne.
3. Informacja, że jeden wydział jest lepszy od drugiego - no tu już nieciekawie, jak źle podane.

Dlatego warto się zastanowić nad zarządzaniem informacją.

Ale nie tylko.

Co do narzędzi analitycznych - fajniejsze jest drzewo zdarzeń. Jest czynnik inicjujący i potem ewentualne zdarzenia przeliczane na prawdopodobieństwo. Z tym, ze efektem jest prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych skutków.

Przy okazji, co według Ciebie jest planem awaryjnym? Mówisz o ciągłości działania?
Marek Kubiś

Marek Kubiś programista c#

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Hmmmmm
Grzegorz K.:
Hmmmmm.
Z tym to ja bym jednak był ostrożny.
Zgoda 100%.
Procedura i tak nie wyczerpie wszystkich możliwych wariantów.
To z definicji.
Przy okazji, uczenie wszystkich takich spraw tez mija się z
celem,
Jeżeli tak by miało być to potrzebna dobra instrukcja. Hmmm
bo ... bo tak naprawdę celem firmy nie jest zwalczanie kryzysów.
.. no tak ale zarządzający, dobrze by było, aby nie był każdą "pierdołą" zaskakiwany. Hmmm.
Poza tym opieranie się na osobach, cóż, dokłądajac do tego nieprawdopodobny scenariusz:
Pani Zosia idzie rodzić,
Pan Jarek ma urlop na żadanie. To chyba jest dośc prawdopodobna
sytuacja. A jak są węzłami w kryzysie, zarządzanie się położy.
Tak. Tak. Ale mamy wybór? Jeżeli nie na osobach to na czym moglibyśmy się oprzeć? Na przedmiotach? Chyba nie. "Ziarno" prawdy jest więc w tym co pisze Pani Ania Deręgowska-Watza. Hmmm. Myślę, że jeżeli kogoś dopadły myśli: a co jeżeli kryzys? to choćby mała procedurka, nawet dla siebie samego mogłaby mieć sens. Hmmm. Tak bez walki dać się zaskakiwać byle czym? Hmmm.

konto usunięte

Temat: Co może hamować rozwój firmy..?

Ależ ja nie mówię o braku dokumentacji. Wręcz absolutnie. Musi być, ale musi być na takim poziomie, że nie brzmi:
1. w razie pożaru, pani Joasia z działu HR przejdzie do pomieszczeń szatni, otworzy drzwi ewakuacyjne, a pan Jarek z działu produkcji otworzy magazyn podręcznego sprzętu gaśniczego".

Procedury jak najbardziej tak, zwłaszcza, że to szef firmy będzie mówił o postępowaniu.

W sytuacji kryzysu musi funkcjonować zespół, który nad rozwiązaniem pracuje. Zespół przedstawicieli komórek, na którym kryzys wystapił, plus szef zespołu. Z reguły ktoś od prezesa lub tez sam prezes.

Procedury działania zespołu tak - ale na dużym stopniu ogólności, bo nie ma dwóch tych samych kryzysów. Choćby dlatego, że działanie w etapie piątym (ostatnim), które ma na celu całkowity powrót do "normalności", ale UWAGA nie do stanu sprzed kryzysu. Bo takiego stanu już nie ma i jest inny. I w tym momencie należałoby przejrzeć wszystkie procedury wykonawcze, jeśli są zbyt dokładne, są to z miejsca przeróbki i budowanie nowych.

Osobiście jestem zwolennikiem budowania zespołu i szkolenia go w zakresie rozwiązywania kryzysów.Grzegorz K. edytował(a) ten post dnia 30.08.07 o godzinie 10:44



Wyślij zaproszenie do