Maciej Rakowski

Maciej Rakowski Specjalista MW /
Ericsson / GSM /
Koordynator /
Zarządzan...

Temat: Błędy w strategii czyli "jaka piękna katastrofa nc+"

Witam,
Dzisiaj trafiłem na artykuł „Jaka piękna katastrofa nc+” w Bloomberg Businessweek. Autorka (Magdalena Lemańska) rozpoczyna go tak:
„Na tej wpadce studenci będą się uczyć, jak nie zmieniać cen i jak nie komunikować się z klientami. Czy spowodowała ją wewnętrzna wojna i ambicje menedżerów łączących się platform?”
http://bloombergbusinessweek.pl/artykul/950394,997167-...

Czy rzeczywiście będzie to książkowy przykład złej strategii obranej przez firmę? Jakie zauważacie błędy, gdzie widzicie przyczyny całej tej burzy … jakie dalej rozwiązania powinni podjąć menadżerowie firmy w której doszło do takiego kryzysu. A może widzicie też szanse? Przecież zarządzanie ryzykiem to też poszukiwanie szans. Porażkę można przekuć w niezły sukces.

Pozdrawiam.

Temat: Błędy w strategii czyli "jaka piękna katastrofa nc+"

Jest takie kameruńskie przysłowie: "Guziec zawsze będzie guźcem". Możemy sobie nazywać guźca antylopą (bo taka jest klasyfikacja), ale nie zmieni to faktu, ze guziec wygląda jak g...

Fenomen nc+ polega na tym, że oto w jednym miejscu zebrano wszystkie najgorsze praktyki i cały najbrzydszy muł ludzki i oczekiwano że nikt tego nie zauważy.
Artur Kucharski

Artur Kucharski Zajmuję się rozwojem
ludzi i firm

Temat: Błędy w strategii czyli "jaka piękna katastrofa nc+"

Miałem sprytny plan, że też otworzę ten temat na forum - ale skoro już jest.

Od samego początku akcji nc+ "musisz z nami być albo spadaj" dziwiłem się jak wielką ignorancją wykazują się szefowie firmy i dlaczego nikt wcześniej nie zastanowił się nad strategią zmiany.

Uważam, że będzie to książkowy przykład głupoty i braku wyobraźni we wprowadzaniu zmiany w organizacji a co gorsza we wprowadzaniu zmiany usług dla klientów. Ale od początku:

1) brak informowania o zbliżającej się zmianie
Wyjaśnienie: Polacy genetycznie nie tolerują zaskakiwania i to w dodatku z jedną opcją, wówczas wpadamy w tryb partyzantów, którzy zginą a udowodnią, że narzucający przegra. Dowody: kilkadziesiąt tysięcy osób zrzeszonych na facebooku, telefony do szkła kontaktowego i mniejsze aktywności polegające na wędrowaniu od punktu do punktu w celu złożenia rezygnacji (na marginesie: nie można tego zrobić bo podobno system padł)

2) kompletny brak pomysłu na zwiększenie przychodów z połączenia
Wyjaśnienie: dyrektorzy i prezesi nc+ tak bardzo uwierzyli w swój sukces, że zapomnieli o czymś o czym uczy się studentów pierwszego roku: to klient decyduje o sukcesie. "Propozycja" złożona swoim klientom w zasadzie była przymuszeniem do kupna w klimacie straszenia karami i brakiem telewizji. Nie było żadnego planu cenowego ani pomysłu na złączenie klientów c+ i n w całość. No i najgorsze co może spotkać zarządzających na najwyższym szczeblu: PAZERNOŚĆ. Zamiast liczyć na pewny zysk z propozycji krzyżowych (tzn. abonentom n proponować pakiety c+ i na odwrót) to zarząd nie znając polskiego rynku, opierając się zapewne na "wygodnych" badaniach zrobił z propozycji kredyt lichwiarski mający przynieść ogromne przychody w krótkim czasie (może do takiego działania skusiły wysokie premie od sprzedaży?)

3) brak znajomości rynku
Wyjaśnienie: NC+ zapomniała, że nie jest jedyną telewizją kablową

4) brak wiedzy nt. decyzji konsumenckich Polaków
Wyjaśnienie: znajomość kulturowości Polaków teraz powinna być biblią każdego działu sprzedaży. To ona decyduje jak zachowujemy się w sytuacjach zmian, propozycji, podejmowania ostatecznej decyzji i sytuacjach konfliktowych. Zarządzający nc+ założyli, że Polacy są na etapie lat 90, kiedy to kupowaliśmy wszystko i od wszystkich bo wcześniej nie było niczego. Teraz rynek polskich konsumentów biorąc pod uwagę sytuację rynkową to rynek cwanych zakupowców. Każdy z nas ma swój plan i pomysł na to co kupuje i za ile. Musimy wiedzieć i mieć dowody, że kontrolujemy sytuację kiedy kupujemy produkty lub usługi. Mamy już na tyle doświadczenie, że wiemy, że decyduje ten kto płaci a nie ten kto oferuje. Natomiast nc+ stworzyła sytuację dokładnie odwrotną od tej właściwej, czyli arogancja, zastraszanie, brak szacunku i wprowadzanie poczucia niepewności wśród swoich własnych klientów.

Reasumując na miejscu rady nadzorczej zrobiłbym czystkę wśród kadry zarządzającej zarówno za ogromne straty wizerunkowe n i c+ a teraz nc+, straty finansowe, które będą widoczne w bardzo szybkim czasie, zastraszanie wśród pracowników i zniszczenie lojalności pracowników co odbije się w echem w sądach pracy za zwalnianie za polubienie stron krytykujących nc+. A przede wszystkim zwolniłbym ich za głupotę w czystej postaci i działanie na szkodę spółki we wszystkich najważniejszych sferach biznesu: klienci, pracownicy, wizerunek.

MiłegoArtur Kucharski edytował(a) ten post dnia 10.04.13 o godzinie 13:11

Temat: Błędy w strategii czyli "jaka piękna katastrofa nc+"

Jest to najlepszy przykład złego przykładu, że ujmę to w ten sposób;) Fundamentalne błędy w komunikacji, za które tzw. "specjaliści ds. komunikacji" pożegnali się już z posadą. Przede wszystkim nieprzygotowanie ludzi przed nadchodzącymi zmianami, a postawienie ich przed faktem dokonanym było karygodnym błędem, którego klienci nie wybaczą. Niestety w dobie platform społecznościowych takie zachowania są natychmiastowo sankcjonowane przez społeczeństwo, a sytuacja kryzysowa (bo z taką właśnie ma do czynienia nc+) wymaga KOMUNIKACJI, a nie ignorancji.Marcin Hyndle edytował(a) ten post dnia 10.04.13 o godzinie 12:03

Następna dyskusja:

Arena Biznesu czyli jak efe...




Wyślij zaproszenie do