Kamila
Sicińska
Najgorszy sort
Polaka
- 1
- 2
Krzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
Najważniejsze mieć kontrolę i zasady. Potem tylko ich sprzestrzegać.
Kamila
Sicińska
Najgorszy sort
Polaka
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
i nadzorować przestrzeganie zasad, utrzymywać dyscyplinęKrzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
No, to teraz już mamy idealny magazyn części. Czy nie? :)
Kamila
Sicińska
Najgorszy sort
Polaka
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
ocenia założyciel wątku
Wojciech
M.
logistyka, MCTS
Managing Projects
with MS Project 2010
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
c. dla części o wysokiej wartości, zwykle o małej częstotliwości ruchu (np z zawartością stopu platyny i rodu) odrębny magazyn z ograniczonym dostępem, działający na zasadzie skarbca
+
b. stany magazynowe powinny być dostępne w sieci dla wszystkichpracowników potencjalnie zainteresowanych, czyli produkcja, technologia, UR - za wyjątkiem wysokowartościowych części w skarbcu
(wtrącenie - dodałbym jeszcze Dział Zapopatrzenia)
Możesz przybliżyć zasadę "skarbca"? Rozumiem, że w przypadku złota i platyny dostęp ma jeden koleś po szeregu testach psychologicznych i poza nim i prezesem nikt nie zna stanów magazynowych, ale.. jeśli te najbardziej wartościowe części i nisko rotujące to np. wały o długości 8 metrów i średnicy 1,5 o wartości powiedzmy 500K eur stanowiące rezerwę dla kilkudziesięciu pracujących wałów to... po co skarbiec? po co zatajanie stanu magazynowego???
d. nie powinny istnieć "podręczne" magazynki będące poza ewidencją - skutkuje to kupowaniem części które leżą u kogoś w szufladzie.
i tu się zgodzę. Ale jak tu nad tym zapanować kiedy każda grupa zawodowców tworzy sobie swój magazynek niekiedy perfidnie chowając sobie jakieś wartościowe części po szafkach... "no bo szef kazał mieć 1 na stanie więc drugą mam w szufladzie - no w końcu 5 pracuje to co zrobię jaki mi nawali więcej niż 1?"...
No i ostatnie pytanie... Skrót "CBP" - od czego jest to skrót? Czy mówimy o ROP reorder point?
Ideał coraz bliżej :)
Kamila
Sicińska
Najgorszy sort
Polaka
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
OK, skarbiec:mówię o częściach o dużej wartości, dla mnie ta duża wartość stanowi pow 1 M EUR (dla jednego SKU) w częściach które można upłynnić na rynku, stąd podałam części z rodem i platyną. Zatajanie stanów magazynowych: nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby do "zwykłych" stanów zapasów miał dostęp każdy pracownik zakładu; moja propozycja utajnienia głównie wartości (a nie samego stanu magazynowego) bierze się z zapobiegania chęci / pokusie bliższego zapoznania się z zawartością tego miejsca - niekoniecznie przez pracowników: na zewnątrz może wypłynąć informacja, że gdzieś jest 3 M EUR i ... Nie traktuję tego jako konieczność, jeśli zakład ma ogromne zaufanie do swoich pracowników oraz sprawną ochronę - voila, wszystko w sieci i już.
Ograniczenie dostępu: nie każdy pracownik magazynu a jedynie wyznaczeni i nie pojedynczo ale na zasadzie "komisji" - po prostu patrzenie sobie na ręce. Rozwiązaniem również jest wejście do magazynu jedynie w obecności pracownika ochrony.
"Podręczne" magazynki: no cóż, dyscyplina oraz ewidencja pobrań części w stosunku do rejestrowanych awarii (no tak, kolejny temat dla utrzymania ruchu - w jaki sposób rejestrowane są awarie bądź planowane remonty oraz zużyte części:-))- i z tego wyjdzie czy ktoś pobiera do szuflady czy do rzeczywistej awarii.
CBP (consumption based planning) oczywiście wiąże się z reorder point i mamy tu różne warianty, do wyboru od charakteru części, zarówno pod względem ich krytyczności jak i czasu / warunków dostawy, oczywiście zawsze ustalamy minimalny poziom zapasu, tzw zapas bezpieczeństwa czy jak kto woli safety stock:
- zakup stałej wielkości partii przy zejściu do poziomu minimalnego (dopuszczalny na przykład w wypadku części łatwo i stale dostępnych w sklepie za płotem:-))
- ustalenie maksymalnego poziomu zapasu i zakup w wielkości uzupełniającej do tego poziomu (w momencie jak w punkcie poprzednim bądź następnym)
- estymowanie przyszłego zużycia i zakup w momencie kiedy połączenie wartości minimalnego zapasu / przyszłego zużycia / czasu dostawy wyznacza moment inicjacji zakupu, tu uwaga: ciężko to sobie wyobrażam bez wspomagania systemem klasy ERP, możliwe ale pracochłonne
- każdorazowe uzupełnienie stanu w momencie pobrania, ilość odpowiada ilości pobranej
- ... i multum innych
Krzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
Kamila Sicińska:
OK, skarbiec:
mówię o częściach o dużej wartości, dla mnie ta duża wartość stanowi pow 1 M EUR (dla jednego SKU) w częściach które można upłynnić na rynku, stąd podałam części z rodem i platyną. Zatajanie stanów magazynowych: nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby do "zwykłych" stanów zapasów miał dostęp każdy pracownik zakładu; moja propozycja utajnienia głównie wartości (a nie samego stanu magazynowego) bierze się z zapobiegania chęci / pokusie bliższego zapoznania się z zawartością tego miejsca - niekoniecznie przez pracowników: na zewnątrz może wypłynąć informacja, że gdzieś jest 3 M EUR i ... Nie traktuję tego jako konieczność, jeśli zakład ma ogromne zaufanie do swoich pracowników oraz sprawną ochronę - voila, wszystko w sieci i już.
Ograniczenie dostępu: nie każdy pracownik magazynu a jedynie wyznaczeni i nie pojedynczo ale na zasadzie "komisji" - po prostu patrzenie sobie na ręce. Rozwiązaniem również jest wejście do magazynu jedynie w obecności pracownika ochrony.
Popieram Skarbiec.
Każda firma ma inny prób swojego "skarbu" ale z doświadczenia wiem, że Polak (niestety) potrafi ... wynieść 5 metrowy, półtora tonowy wał.
Bardziej cenne rzeczy (nie koniecznie tylko wartościowo) powinny być pod większym nadzorem.Krzysztof Liszkowicz edytował(a) ten post dnia 22.01.08 o godzinie 12:00
Kamila
Sicińska
Najgorszy sort
Polaka
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
nie oznacza to niedbałego nadzoru nad standardową częścią magazynu
Wojciech
M.
logistyka, MCTS
Managing Projects
with MS Project 2010
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
A co z kodami kreskowymi? Widzieliście może kody w akcji w magazynie części zamiennych?
Kamila
Sicińska
Najgorszy sort
Polaka
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
widziałam, fajne. Skanowanie jak w kasie w hipermarkecie.Co mi przypomniało jeszcze jedno rozwiązanie: trudno wydawać po jednej podkładce bądź nakrętce, trudno też robić inwentaryzację w przypadku gdy zarządzona 100%, opakowanie zbyt duże żeby wydać całość. Wpadliśmy zatem na pomysł aby te drobiazgi miały inne jednostki miary do zakupu a inne do wydania z magazynu. I jednostką do wydawania z magazynu był gram :-).
Lubię takie obchodzenie niedogodności:-)
Krzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
Kamila Sicińska:
widziałam, fajne. Skanowanie jak w kasie w hipermarkecie.
Co mi przypomniało jeszcze jedno rozwiązanie: trudno wydawać po jednej podkładce bądź nakrętce, trudno też robić inwentaryzację w przypadku gdy zarządzona 100%, opakowanie zbyt duże żeby wydać całość. Wpadliśmy zatem na pomysł aby te drobiazgi miały inne jednostki miary do zakupu a inne do wydania z magazynu. I jednostką do wydawania z magazynu był gram :-).
Lubię takie obchodzenie niedogodności:-)
Ale jak inne jednostki przyjmowania a inne wydawania?
Czyli stan np. podkładek był 100 szt lub 300 gram?
Każdy artykół miał dwie jednostki miary?
Kamila
Sicińska
Najgorszy sort
Polaka
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
jednostka zakupu = sztukaw momencie przyjęcia 1000 sztuk => przeliczenie => 1500 gram
jednostka wydania = gramy (waga + skaner) - zdjęcie ze stanu w gramach.
Jest to posługiwanie się tzw alternatywnymi jednostkami miary, dość powszechne w systemach ERP (zapisujesz w danych podstawowych iż 1 sztuka = 1,5 grama i przypisujesz jednostki zakupu, magazynową, wydania, zużycia, sprzedaży etc).
Ma to sens albo przy takich drobiazgach albo kiedy np kupujesz belę materiału (taka np jest jednostka zakupu od producenta, tak musisz wystawiać zamówienie etc) a potem w sklepie sprzedajesz już w metrach bieżących.
Krzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
Kamila Sicińska:
jednostka zakupu = sztuka
w momencie przyjęcia 1000 sztuk => przeliczenie => 1500 gram
jednostka wydania = gramy (waga + skaner) - zdjęcie ze stanu w gramach.
Jest to posługiwanie się tzw alternatywnymi jednostkami miary, dość powszechne w systemach ERP (zapisujesz w danych podstawowych iż 1 sztuka = 1,5 grama i przypisujesz jednostki zakupu, magazynową, wydania, zużycia, sprzedaży etc).
Ma to sens albo przy takich drobiazgach albo kiedy np kupujesz belę materiału (taka np jest jednostka zakupu od producenta, tak musisz wystawiać zamówienie etc) a potem w sklepie sprzedajesz już w metrach bieżących.
Faktycznie pamiętam było cos takiego w iScali ale nigdy nie bawiłem się różnymi jednostami przyjęcia i wydania.
Dobry sposób :)
Łukasz
Kańtoch
Dyrektor, ISL
Innowacyjne Systemy
Logistyczne
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
Kamila Sicińska:
widziałam, fajne. Skanowanie jak w kasie w hipermarkecie.
Co mi przypomniało jeszcze jedno rozwiązanie: trudno wydawać po jednej podkładce bądź nakrętce, trudno też robić inwentaryzację w przypadku gdy zarządzona 100%, opakowanie zbyt duże żeby wydać całość. Wpadliśmy zatem na pomysł aby te drobiazgi miały inne jednostki miary do zakupu a inne do wydania z magazynu. I jednostką do wydawania z magazynu był gram :-).
Lubię takie obchodzenie niedogodności:-)
Witam, kiedys mielismy taki temat. Zastosowalismy wage elektroniczna, ktora najpier wazy pojedynczy element ( np sruba) a potem kladziemy wszystkie, ktore chcemy wydac i waga automatycznie przeliczala na ilosci w szt i wystawiala na port szeregowy i zwracalismy to do naszego regału automatycznego do czesci zamiennych Lean-Lift ( byc moze ten regal zbliza nas do magazynu idealnego) . To sie przydaje, jak soft nie moze stosowac podwojnych jednostek:). Problem jest , gdy cale opakowanie jest bardzo ciezkie, a pojedynczy element lekki ( np 1 podkladka w opakowaniu 30kg i naelzy wydac 20 kg. ) Wtedy wagi sobie nie radza, bo maja o rzędy wielkosci dwa pomiary ( kg i gr) Ale mozna stosowac wage referencyjna ( niestety druga obok) na ktorej wazy sie kg. Ale to inny temat.
Anna Lusawa ZAKUPY
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
Łukasz Kańtoch:
Kamila Sicińska:
widziałam, fajne. Skanowanie jak w kasie w hipermarkecie.
Co mi przypomniało jeszcze jedno rozwiązanie: trudno wydawać po jednej podkładce bądź nakrętce, trudno też robić inwentaryzację w przypadku gdy zarządzona 100%, opakowanie zbyt duże żeby wydać całość. Wpadliśmy zatem na pomysł aby te drobiazgi miały inne jednostki miary do zakupu a inne do wydania z magazynu. I jednostką do wydawania z magazynu był gram :-).
Lubię takie obchodzenie niedogodności:-)
Cześć - widzę tu dyskusję, która od 1 lutego dotyczy również mnie:) Przejmuję zakupy części zamiennych i chciałabym Was zapytać o KPI... Czy cokolwiek istnieje - jakieś mierniki, które powiedzą mi, że funkcjonuje to dobrze, czy nie? Oprócz oczywiście wlk zapasu... Dzięki za radę!
Anka
Witam, kiedys mielismy taki temat. Zastosowalismy wage elektroniczna, ktora najpier wazy pojedynczy element ( np sruba) a potem kladziemy wszystkie, ktore chcemy wydac i waga automatycznie przeliczala na ilosci w szt i wystawiala na port szeregowy i zwracalismy to do naszego regału automatycznego do czesci zamiennych Lean-Lift ( byc moze ten regal zbliza nas do magazynu idealnego) . To sie przydaje, jak soft nie moze stosowac podwojnych jednostek:). Problem jest , gdy cale opakowanie jest bardzo ciezkie, a pojedynczy element lekki ( np 1 podkladka w opakowaniu 30kg i naelzy wydac 20 kg. ) Wtedy wagi sobie nie radza, bo maja o rzędy wielkosci dwa pomiary ( kg i gr) Ale mozna stosowac wage referencyjna ( niestety druga obok) na ktorej wazy sie kg. Ale to inny temat.
konto usunięte
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
Witam!Wtrącę się z trochę inną gałęzią, znacie jakieś firmy lub rozwiązania dla magazynu części zamiennych ? drukowanie etykiet rfid / kodów kreskowch odczyt i automatyczne wystawianie rozchodu wewnętrznego.
Pozdrawiam
Wojtek
Maczynski
Maintenance and
Reliability
Practitioner
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
Witam,z zapartym tchem przeczytałem całą dyskusję i chciałbym dorzucić parę groszy od siebie.
To co Kamila wypunktowała i uzasadniła czyli: Miejsce, System IT, Odpowiedzialność, Organizacja Pracy to są trafne sugestie. Tyle tylko, że one dotyczą faktycznie samego procesu przebiegającego w magazynie - tu w tym przypadku magazyn części zamiennych.
Niemniej jednak należy na tę kwestię spojrzeć troszeczkę szerzej - a mianowicie na Spare Parts Supply Chain Management, czyli Całościowe Zarządzanie Łańcuchem Dostaw Części Zamiennych.
Jeżeli tak na to spojrzymy to nie tylko będziemy mieli do czynienia z małym fragmentem tej układanki jaki zapewne stanowi gospodarka magazynowa, ale również organizacją samego działu służb utrzymania ruchu.
Po nastu latach doświadczeń w materii zarządzania służbami utrzymania ruchu coraz bardziej przychylam się do następującego sformułowania - „Popatrz na magazyn części zamiennych, a zobaczysz jak jest zarządzane całe UR”
Warto zadać kluczowe pytanie: Kto zarządza magazynem części zamiennych - UR czy Zakupy/Logistyka?
Tutaj jest duży skrót myślowy, ale mam nadzieję, że pytanie jest zrozumiałe:-)
Obserwując Waszą dyskusję wyczułem, że proces zarządzania gospodarką magazynową części zamiennych jest na równi traktowany z innymi procesami nazwijmy je logistycznymi. Niestety pewne mechanizmy tutaj nie zadziałają i trzeba do tego podchodzić zgoła odmiennie - szczególnie w obszarze analitycznym - zapasy, dostawy etc.
Dla przykładu można wziąć jeden z wskaźników ITO - stosując to w obszarze gospodarki magazynowej części zamiennych tak naprawdę nic nam to nie mówi. Przytaczając definicję to ITO jest to wskaźnik rotacji zapasów, który wskazuje ile razy w ciągu roku zapasy zostały przekształcone w gotowe wyroby. No i tutaj jest problem, bo części zamienne nie są zamieniane w wyroby gotowe w sposób bezpośredni oczywiście:-)
Oczywiście ten wskaźnik może być troszeczkę inaczej zdefiniowany, aby faktycznie mierzył, rzeczywistą rotację danego SKU. Można zastosować następującą formułę, że
ITO= rzeczywista ilość pobrana w danym okresie rozliczeniowych/zapas maksymalny
To nam pozwoli faktycznie zobaczyć jaka jest rotacja danego asortymentu. To z kolei może posłużyć innym analizom.
To jest jeden z nielicznych przykładów, ale takich jest naprawdę wiele. Wystarczy powiedzieć, że samych wskaźników w tym obszarze jest ponad 20!! :-)
Zarządzanie całym łańcuchem dostaw w UR to oprócz części zamiennych również usługi a więc mamy do czynienia z wykorzystaniem techników ur - wewnętrznych czy zewnętrznych - insourcing lub outsourcing.
No i tak można w nieskończoność.
Na koniec chciałbym przytoczyć pewną sentencję:
Utrzymanie Ruchu obsługuje Produkcję,
Części Zamienne obsługują Utrzymanie Ruchu
Tak na koniec w drugiej połowie tego roku uruchamiamy cykl szkoleń praktycznych z zakresu Logistyki UR - w całym tego słowa znaczeniu poprzez zakupy, gospodarkę magazynową, analizę zapasów, aż po dystrybucję. Szczegóły niebawem na naszej stronie.
Mam nadzieję, że temat odżyje troszeczkę:-)
pzd
wm
Joanna Maria
Świeczko
PRowiec i
psychoterapeuta
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
MAGAZYN CZĘŚCI ZAMIENNYCH DLA SŁUŻ UTRZYMANIA RUCHUPodczas spotkania eksperci przedstawią sprawdzone we własnych zakładach metody oraz cele, przebieg i efekty optymalizacji zapasów. Masterclass odbędzie się 9-10 grudnia 2014 roku a prelegentami będą praktycy z takich wiodących firm jak Danfoss, RAWLPLUG, PKN ORLEN, Coca-cola, Mondelez International, BAKALLAND, MLEKOVITA, Grupa Żywiec i BorgWarner. Poruszone zostaną kluczowe tematy jak zakup części zamiennych, czyli hierarchia ważności, różnice w sposobie prowadzenia współpracy z dostawcami, ale również sposób działania platformy wymiany części zamiennych oraz zostaną omówione metody przeciwdziałania nadużyciom w magazynie. Ponadto zostaną przeanalizowane zasady przygotowania projektu, ograniczenia i korzyści finansowe wynikające z posiadania składu konsygnacyjnego.
W imieniu firmy MOVIDA zapraszamy na to inspirujące i ciekawe spotkanie, którego skutkiem będzie podniesienie efektywności własnych rozwiązań.
Więcej informacji i zapisy:
Maciej Pietruczuk
Sales Manager
Tel. 22 378 47 44
mpietruczuk@movida.com.pl
http://movida.com.plTen post został edytowany przez Autora dnia 20.10.14 o godzinie 08:46
Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
Zdecydowanie kierunek Berberis. Szybko zauważycie sporą zmianę, dużo poprawicie i zoptymalizujecie. Macie tam narzędzia do zarządzania magazynem w różnej skali, da się sporo poprawić. Ale ile z tego wyciągniecie, to już zależy od was.- 1
- 2
Podobne tematy
-
Zarządzanie Magazynem » Wózek na magazyn - pilne dla specjalistów -
-
Zarządzanie Magazynem » magazyn wysokiego składowania - budowa magazynu dla... -
-
Zarządzanie Magazynem » Zbędne zapasy części zamiennych -
-
Zarządzanie Magazynem » Magazyn do przechowywania samochodowych części karoseryjnych -
-
Zarządzanie Magazynem » Magazyn dystrybucyjny dla mebli w Hamburgu -
-
Zarządzanie Magazynem » ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ - SZKOLENIE BEZPŁATNE DOFINANSOWANE... -
-
Zarządzanie Magazynem » MAGAZYN OPTYMALNY -
-
Zarządzanie Magazynem » PgmMagazynier - system magazynowy dla kolektorów danych... -
-
Zarządzanie Magazynem » magazyn -
-
Zarządzanie Magazynem » UWAGA! KONKURS! Do wygrania roczna prenumerata czasopisma... -
Następna dyskusja: