Wojciech M.

Wojciech M. logistyka, MCTS
Managing Projects
with MS Project 2010

Temat: Fakturowanie tygodniowe a własność towaru

Firma posiada magazyn zlokalizowany blisko klienta. Klient wywołuje sobie towar i ma go dostarczony z tegoż magazynu z listem przewozowym i specyfikacją.

Firma fakturuje Klienta w każdy piątek za wszystkie transakcje dokonane w przeciągu ostatnich 7 dni.

Załóżmy, że Klient upada. Firma chce odzyskać towar, który Klient uprzednio wywołał (po ostatnim fakturowaniu) ale okazuje się, że towar ten został już przez Klienta w jakiś sposób zagospodarowany.

Klient twierdzi, że zgodnie z warunkami ogólnymi sprzedaży, towar jest własnością Firmy do momentu zapłaty (faktycznie w warunkach ogólnych tak jest), więc nie martwi się losami tegoż towaru, bo jest on własnością Firmy (nie zapłacono za niego póki co).

Czy gdzieś tkwi błąd w tym procesie?
Jakub Mielczarek

Jakub Mielczarek Kierownik ds.
wdrożenia szkoleń,
International Paper
Kwid...

Temat: Fakturowanie tygodniowe a własność towaru

Wobec firmy, która nie ma renomy na rynku lub są wobec niej podejrzenia braku płynności finansowej warto stosować:

1. Pre-payment - klient musi najpierw wykonać przelew na konto Firmy, aby jego zamówienie zostało zrealizowane;
2. Sprzedaż na warunkach Ex-works - dostawca sam odbiera towar z Firmy i otrzymuje fakturę (data wystawienia=data odbioru towaru). Faktura opatrzona jest minimalną wysokością kredytu kupieckiego - np. 15 dni od daty sprzedaży

W przypadku, który opisałeś - jeśli klient jest fakturowany za towar już odebrany raz w tygodniu nie powinno być problemu nawet, gdyby sprzedaż odbyła się na warunkach DAP czy DDP (zgodnie z Incoterms 2010). Jeśli towar dostarczany jest do Klienta jako powierzony (konsygnata) - za towar sprzedany powinno uznać się towar wywołany przez Klienta. Częstotliwość wystawiania faktur również nie powinna mieć wpływu na status własności towaru. Każda z nich musi zostać zapłacona po upływie kredytu kupieckiego.

Dobry prawnik z pewnością ściągnie z takiego Klienta wartość wywołanego towaru z nawiązką :)
Niemniej jednak, warto mieć spisaną szczegółową umowę z każdym klientem odnośnie współpracy z wykorzystaniem towaru powierzonego aniżeli opierać się na ogólnych warunkach sprzedaży.



Wyślij zaproszenie do