Temat: Eliminacja pomyłek w kompletacji zamówień i usprawnienie...
Marek W.:
Tak jak powiedział Marcin zazwyczaj zawsze się znajdzie kilku klientów, którzy dziwnym trafem znacznie częściej niż inni dostają źle zapakowany towar. Trzeba na nich zwrócić uwagę. Może są na końcu jakiegoś procesu, a może nie zawsze ich reklamacje są słuszne
Za każdym razem są na końcu procesu? Wiadomo, że problem reklamacji jest dość ciężki bo z jednej strony nie chce się stracić klienta z drugiej no właśnie?
Tak czy inaczej skoro problem to głównie noc, a nie ranek kiedy robią to samo wynika z tego na pewno, że na tych nockach jest coś nie tak - z nadzorem, oświetleniem, zmęczeniem, pracownikami itp.
Po za tym czy w firmie jest ocena poszczególnych pracowników tzn. kto jak często, a w zasadzie w jakim procencie zamówień się myli?
Też spotkałem się z dziwną oceną w jeden firmie, że ktoś zrobił X pomyłek/braków - nikt nie patrzył jednak na to, że osoba Y robiła o 4 czy 5 razy więcej zamówień od pozostałych i kiedy ilość braków obliczono na tej zasadzie okazało się, że jej wyniki są zdecydowanie najlepsze.
Kolejna sprawa ułożenie asortymentu. Czy wszystko jest dobrze oddzielone? Szczególnie istotne jeśli asortyment jest podobny, wtedy naturalne nocne zmęczenie w połączeniu z chociażby brakiem widocznej granicy pomiędzy podobnym asortymentem powoduje oczywiste zamiany. Czasami przy małej powierzchni magazyny dobrze jest ułożyć asortyment na zasadzie rotacji, a nie chociażby kolejnymi typami czy modelami obok siebie, sprawia, to że ilość zamian może spaść, a przy 1-2 tys. asortymencie nowe lokalizacje można dość szybko opanować, oczywiście takie rozwiązanie w dużych magazynach nie sprawdzi się, ale tam z kolei są skanery co ilość pomyłek eliminuje praktycznie do zera.
Można też sprawdzić syndrom ludzki to jest, czy problem dotyczy wszystkich zmian, czy może którejś szczególnie. Jeśli wszystkich to niestety, trzeba szukać w rozwiązaniach systemowych i procesowych, ale tego jest za dużo. Można też pobudzić większe zaangażowanie na bazie premii co na pewno jeśli będzie dobrze połączone z ilościom pomyłek sprawi, że zamówienia będą kompletowane bardziej staranniej, chociaż może to w początkowej fazie spowolnić proces składania.
Możliwości jest dużo, tylko ciężko rozwiązywać problem jak nie ma się wiedzy odnośnie struktury danej firmy i procesów jakie tam występują. Bo kompletowanie na nocnej zmianie w firmie X i Y mogą różnić się praktycznie wszystkim.
Edit. Warto też zrobić analizę czy czasem jakiś konkretny asortyment nie jest przeważnie zamieniany. Warto też przyjrzeć się dokumentom WZ/FV na bazie której kompletują, czasami może być tam za dużo informacji które się zlewają co może powodować pomyłki, wbrew pozorom to też jest dość istotne szczególnie jeśli mówimy o pracy na nockach przy większym poziomie zmęczenia.
Ten post został edytowany przez Autora dnia 12.03.15 o godzinie 13:48