Adam Przytarski

Adam Przytarski Logistics Specialist

Temat: Eliminacja pomyłek w kompletacji zamówień i usprawnienie...

W hurtowni w której pracuję występuje problem kompletacji zamówień.

Zamówienia kompletowane są na nocnej zmianie ilość zależy od sprzedaży z dnia poprzedniego + porannej sprzedaży z dnia w którym towaru musi wyjść z magazynu.

Przy porannej kompletacji błędy występują sporadycznej na nocnej zmianie częściej zdarzają się nadwyżki, braki lub przesort.

Magazynier kompletuje zamówienie zgodnie z fakturą.

Rano sprawdzam złożony towar na paletach, żeby wyeliminować wszystkie błędy, ale przy zamówieniach od 100 sklepów również zdarza mi się część przeoczyć.

Przechodząc do sedna sprawy może macie jakieś pomysły jak wyeliminować pomyłki nocnej zmiany i usprawnić proces kontroli tak, żeby pojazdy transportowe wyjeżdżały szybciej do klientów?

konto usunięte

Temat: Eliminacja pomyłek w kompletacji zamówień i usprawnienie...

Nocna zmiana, kompletacja na WZ/FV, musisz posadzić kogoś zaufanego, żeby kontrolował pracę magazynierów. Ze względów fizjologicznych i ewolucyjnych praca w nocy nie jest rzeczą normalna dla ludzi, tam zawsze są błędy przy takim systemie i duuużo mniejsza wydajność.

konto usunięte

Temat: Eliminacja pomyłek w kompletacji zamówień i usprawnienie...

Adam P.:
W hurtowni w której pracuję występuje problem kompletacji zamówień.

Zamówienia kompletowane są na nocnej zmianie ilość zależy od sprzedaży z dnia poprzedniego + porannej sprzedaży z dnia w którym towaru musi wyjść z magazynu.

Przy porannej kompletacji błędy występują sporadycznej na nocnej zmianie częściej zdarzają się nadwyżki, braki lub przesort.

Magazynier kompletuje zamówienie zgodnie z fakturą.

Rano sprawdzam złożony towar na paletach, żeby wyeliminować wszystkie błędy, ale przy zamówieniach od 100 sklepów również zdarza mi się część przeoczyć.

Przechodząc do sedna sprawy może macie jakieś pomysły jak wyeliminować pomyłki nocnej zmiany i usprawnić proces kontroli tak, żeby pojazdy transportowe wyjeżdżały szybciej do klientów?

Na przykład:
Powinno być ich dwóch -jeden kompletuje, drugi wykonuje po nim 100% kontroli i odpada Twoja robota rano.
Adam Przytarski

Adam Przytarski Logistics Specialist

Temat: Eliminacja pomyłek w kompletacji zamówień i usprawnienie...

Piotr R.:
Nocna zmiana, kompletacja na WZ/FV, musisz posadzić kogoś zaufanego, żeby kontrolował pracę magazynierów. Ze względów fizjologicznych i ewolucyjnych praca w nocy nie jest rzeczą normalna dla ludzi, tam zawsze są błędy przy takim systemie i duuużo mniejsza wydajność.

Zdaje sobie sprawę jak wygląda praca w nocy, bo sam tak pracowałem i zarządzałem zespołem na nocnych zmianach. Wydajność jest mniejsza, ale nie przez pierwsze 4-6 godzin pracy, stopniowo spada jak zaczyna pracownika łapać zmęczenie.

Magazynier powinien sobie wypracować system np przez pierwsze cztery godziny złoże 65% swoich sklepów na pozostałe zostanie mi 35%. Ciężko ludzi nauczyć rozkładać siły tak, żeby pracować efektywnie, bo ktoś to ma albo tego nie ma.

Piotr M.:
Na przykład:
Powinno być ich dwóch -jeden kompletuje, drugi wykonuje po nim 100% kontroli i odpada Twoja robota rano.

Jest dwóch, ale ze względu na ilość zamówień dwóch musi kompletować. Zatrudnienie trzeciego pracownika nie wchodzi w grę, wiadomo koszty.

konto usunięte

Temat: Eliminacja pomyłek w kompletacji zamówień i usprawnienie...

To często zmieniaj składy pracowników, może zamiast pracować skumplowali się i gadają o d....e Maryni. Czasem wpadnij na kawkę w nocy, też pomaga.
Marek W.

Marek W. Doradztwo
logistyczne,
zarządzanie zapasami

Temat: Eliminacja pomyłek w kompletacji zamówień i usprawnienie...

Podstawą powinna być analiza co jest przyczyną pomyłek. Zrobiłeś drążenie danych pod kątem sprawdzenia kto personalnie wykonuje najwięcej błędów? Zrobiłeś analizę o której jest najwięcej błędów? Zrobiłeś analizę pod kątem rodzaju towaru który generuje najwięcej błędów?

Takie 3 proste analizy pozwolą wnioskować, czy przyczyna leży wyłącznie w zmęczeniu pracowników czy w procesach. Więcej! Pozwolą Ci zawnioskować które palety sprawdzać częściej, a które rzadziej jeśli nie robisz sprawdzenia 100% (oczywiście częściej te są bardziej wrażliwe na błędy).

I teraz bez względu na to, czy przyczyna leży w zmęczeniu czy źle zaprojektowanych procesach to trzeba je usprawnić, tylko w zależności od przyczyny w różny sposób. Może się okazać (zazwyczaj tak jest), że część procesów możesz wyeliminować wymuszając zmiany poza magazynem (np. nowość która ma iść do sklepu rano nie okazuje się nowością o 22:00, tylko wiadomo o tym tydzień wcześniej i można wstępnie tą wiedzę wykorzystać).

Trochę za mało opowiedziałeś o swoim magazynie, napisz więcej, to może coś więcej podpowiem
Grzegorz Grygo

Grzegorz Grygo Kierowni zmiany
magazynu

Temat: Eliminacja pomyłek w kompletacji zamówień i usprawnienie...

spróbuj wprowadzić kompletację za pomocą skanera

konto usunięte

Temat: Eliminacja pomyłek w kompletacji zamówień i usprawnienie...

A jeżeli nie ma rozbudowanego systemu WMS i skanerów pod kody ? To rozumiem ,że musi zainwestować kilkanaście tysięcy ,by usprawnić proces? :)

Posłuchałbym rady kolegi Marka Wierzbickiego.
Przeprowadź analizę przyczynową skutkową w rozbiciu na elementy , w rozbiciu na poszczególne towary , osoby.
Może wyjdzie ,że jest problem z pewnym klientem ( jego towarem ) i jego obsługa logistyczna jest droższa - więcej czasu trzeba poświęcić i uwagi na kompletację lub więcej ludzi ?
A może po prostu wyjdzie ,że już tym zespołem nie pójdziecie dalej ,bo jest taki natłok pracy i chcąc zachować względnie niski poziom pomyłek ,a względnie wysoki poziom obsługi klienta trzeba zatrudnić dodatkową osobę na 1/2 etatu jako wsparcie ?

Myślaleś też o kwantyfikowaniu premii ? Rejestr osobowy do wyliczania premii z formułami ''jeżeli'' , który czarno na białym pokaze ,kto na jakim poziomie jest. Będzie to dodatkowy argument dla pracowników - jeżeli chcesz zarabiać więcej to musisz wskoczyć na wyższy poziom , a zrobisz to jeżeli wyeliminujesz to to i to ,a w tym temacie poprawisz wyniki...

Jak chcesz odezwij się mam kilka fajnych excellowskich plików do tego typu rejestrów

Pozdrawiam
Marcin
Marek W.

Marek W. Doradztwo
logistyczne,
zarządzanie zapasami

Temat: Eliminacja pomyłek w kompletacji zamówień i usprawnienie...

Tak jak powiedział Marcin zazwyczaj zawsze się znajdzie kilku klientów, którzy dziwnym trafem znacznie częściej niż inni dostają źle zapakowany towar. Trzeba na nich zwrócić uwagę. Może są na końcu jakiegoś procesu, a może nie zawsze ich reklamacje są słuszne
Jacek Krywult

Jacek Krywult właściciel, PWSK -
Barcode & RFID
Systems

Temat: Eliminacja pomyłek w kompletacji zamówień i usprawnienie...

Popieram zdanie kolegów, że podstawa to analiza przyczyn powstawania problemów i taka organizacja obiegu dokumentów w firmie i magazynie, aby już ona wymuszała uporządkowanie każdego z etapów. Jasne określenie kto, co ma zrobić i w jaki sposób ułatwia późniejsze kontrole i przewidywalność wyników.

Nie bez znaczenia jest wprowadzenie odpowiedniego systemu komputerowego nadzorującego kompletację. Program taki powinien na podstawie wystawionych dokumentów Wz lub faktur sprzedaży wysyłać do kolektora danych polecenia dla magazyniera zawierające numer dokumentu, kontrahenta i spis wszystkich pozycji.

Magazynier posługując się kolektorem danych kompletuje paczkę i skanuje wszystkie pozycje. Pozycje zgodne są odhaczane i przesuwane na dół listy, a operator cały czas widzi co jeszcze mu pozostało.

Informacja o zakończeniu kompletacji powinna trafić z powrotem do programu magazynowego, gdzie operator może przejrzeć co zostało skompletowane, a co np. z powodu braku jeszcze nie lub nie w 100%.

Inna ważna opcja to wysłanie do kolektora danych polecenia weryfikacji danej przesyłki. Magazynier, skanuje pozycje weryfikowanej paczki i wynik trafia z powrotem do programu, gdzie widać czy nie było pomyłek.

Taki system jest bardzo szczelny i wspiera pracę człowieka.
Więcej opisałem na stronie http://www.pwsk.pl/program-magazynowy/

Pozdrawiam
Jacek, PWSK
Rafał Dembowski

Rafał Dembowski Właściciel, Własna
działalność

Temat: Eliminacja pomyłek w kompletacji zamówień i usprawnienie...

Marek W.:
Tak jak powiedział Marcin zazwyczaj zawsze się znajdzie kilku klientów, którzy dziwnym trafem znacznie częściej niż inni dostają źle zapakowany towar. Trzeba na nich zwrócić uwagę. Może są na końcu jakiegoś procesu, a może nie zawsze ich reklamacje są słuszne

Za każdym razem są na końcu procesu? Wiadomo, że problem reklamacji jest dość ciężki bo z jednej strony nie chce się stracić klienta z drugiej no właśnie?

Tak czy inaczej skoro problem to głównie noc, a nie ranek kiedy robią to samo wynika z tego na pewno, że na tych nockach jest coś nie tak - z nadzorem, oświetleniem, zmęczeniem, pracownikami itp.
Po za tym czy w firmie jest ocena poszczególnych pracowników tzn. kto jak często, a w zasadzie w jakim procencie zamówień się myli?
Też spotkałem się z dziwną oceną w jeden firmie, że ktoś zrobił X pomyłek/braków - nikt nie patrzył jednak na to, że osoba Y robiła o 4 czy 5 razy więcej zamówień od pozostałych i kiedy ilość braków obliczono na tej zasadzie okazało się, że jej wyniki są zdecydowanie najlepsze.

Kolejna sprawa ułożenie asortymentu. Czy wszystko jest dobrze oddzielone? Szczególnie istotne jeśli asortyment jest podobny, wtedy naturalne nocne zmęczenie w połączeniu z chociażby brakiem widocznej granicy pomiędzy podobnym asortymentem powoduje oczywiste zamiany. Czasami przy małej powierzchni magazyny dobrze jest ułożyć asortyment na zasadzie rotacji, a nie chociażby kolejnymi typami czy modelami obok siebie, sprawia, to że ilość zamian może spaść, a przy 1-2 tys. asortymencie nowe lokalizacje można dość szybko opanować, oczywiście takie rozwiązanie w dużych magazynach nie sprawdzi się, ale tam z kolei są skanery co ilość pomyłek eliminuje praktycznie do zera.

Można też sprawdzić syndrom ludzki to jest, czy problem dotyczy wszystkich zmian, czy może którejś szczególnie. Jeśli wszystkich to niestety, trzeba szukać w rozwiązaniach systemowych i procesowych, ale tego jest za dużo. Można też pobudzić większe zaangażowanie na bazie premii co na pewno jeśli będzie dobrze połączone z ilościom pomyłek sprawi, że zamówienia będą kompletowane bardziej staranniej, chociaż może to w początkowej fazie spowolnić proces składania.

Możliwości jest dużo, tylko ciężko rozwiązywać problem jak nie ma się wiedzy odnośnie struktury danej firmy i procesów jakie tam występują. Bo kompletowanie na nocnej zmianie w firmie X i Y mogą różnić się praktycznie wszystkim.

Edit. Warto też zrobić analizę czy czasem jakiś konkretny asortyment nie jest przeważnie zamieniany. Warto też przyjrzeć się dokumentom WZ/FV na bazie której kompletują, czasami może być tam za dużo informacji które się zlewają co może powodować pomyłki, wbrew pozorom to też jest dość istotne szczególnie jeśli mówimy o pracy na nockach przy większym poziomie zmęczenia. Ten post został edytowany przez Autora dnia 12.03.15 o godzinie 13:48



Wyślij zaproszenie do