Marcin Plutowski

Marcin Plutowski Quality Engineer

Temat: Reklamacje do dostawców

Witam.

Chciałbym zarzucić temat Reklamacje do dostawców.
Generalnie jak nie ma problemów to wszystko idzie OK.

Ale jakie macie sposoby aby zdyscyplinować nierzetelnego dostawcę albo zmusić go do przyjęcia reklamacji lub wystawienie faktury korygujące w przypadku kiedy żadne argumenty do niego nie przemawiają i twardo trzyma się swojej "racji".
Paweł F.

Paweł F. dyrektor ds.
Zrównoważonego
Rozwoju Operacyjnego

Temat: Reklamacje do dostawców

Marcinie, ponieważ trochę zajmowałem się dostawcami, to mogę Ci powiedzieć, że najważniejsze jest, aby przemawiać tym samym głosem, co dział Zakupów (tzn. wspólnie uzgodnionym).

Najlepiej określić jasne kryteria oceny dostawcy i spowodować, żeby podczas decyzji o zakupie towaru były one brane pod uwagę przez Kupca. Wtedy nie będzie problemów, że musisz argumentować dostawcy, że dostawa jest niezgodna. Po prostu nie będzie dyskusji.
Ważne jest oczywiście zapewnienie, że metody kontroli u Ciebie są spójne z tymi u dostawcy, bo wtedy zawsze będą problemy i to nie spowodowane przez nierzetelnego dostawcę, ale przez niedoinformowanie. Zawsze można zrobić arbitraż w jakimś niezależnym instytucie. Jeśli prawda jest po Twojej stronie, to zawsze wygrasz. :)

To tak bardzo ogólnie. Jeśli chciałbyś, żebym coś nieco rozwinął, to daj znać.

pozdrawiam, Paweł
Marcin Plutowski

Marcin Plutowski Quality Engineer

Temat: Reklamacje do dostawców

Jeżeli chodzi o kryteria oceny dostawców i ich wybór to niestety leży w obowiązkach innych działów. Oczywiście łatwiej by było gdyby już na początku negocjacji jasno ocenić kryteria kontroli i ewentualnych reklamacji.
Chodzi mi natomiast o taką sytuację, że wina ewidentnie leży po stronie dostawcy a on:
1. Nie przyjmuje reklamacji ponieważ i tak kończy współpracę z nami lub wie że musi zamknąć fabryką, a my pozostajemy z towarem za około 30 tys $.
2. Dalej z nami współpracuje ale "rżnie" przysłowiowego głupa i żadne rzeczowe agrumenty do niego nie docierają.
Paweł F.

Paweł F. dyrektor ds.
Zrównoważonego
Rozwoju Operacyjnego

Temat: Reklamacje do dostawców

No w takiej sytuacji, gdy nie masz wpływu na dobór kryteriów oceny dostawców, to należy zmienić ten system, bo jest nieefektywny.
Przecież w interesie Twojej firmy jest, aby otrzymywać towar dobrej jakości, a w przypadku "wpadki" dostawcy dostać zwrot kosztów. Myślę, że spokojnie da się przekonać wszystkich, że warto oceniać dostawców również przez ten pryzmat. Mi udało się to zrobić w mojej firmie.

a w ogóle, to Szczęśliwego Nowego Roku.

Pozdrawiam, Paweł
Krzysztof Prażuch

Krzysztof Prażuch Dyrektor Generalny

Temat: Reklamacje do dostawców

Co do wypracowania kryteriów oceny dostawców, to oczywiście racja, natomiast w poruszanych przez Ciebie przypadkach :

Ad. 1. Możesz oczywiście wystąpić na drogę sądową ponieważ otrzymałeś towar Twoim zdaniem niepełnowartościowy, ale tutaj kółko się zamyka, ponieważ musisz udowodnić, czy to na podstawie umowy, którą zawarliście, czy też PN/EN, czy też wewnętrznego normatywu, lub Kryteriów Jakościowych; czegokolwiek zaakceptowanego przez dostawcę (np. w formie załącznika do umowy), że towar jest niepełnowartościowy. Jeżeli jak piszesz wina jest ewidentna (np. niezgodność z deklarowaną przez producenta EN) to problemu być nie powinno.
Ad. 2. Jeżeli dalej współpracuje i na współpracy mu zależy, to sprawa jest jasna - albo znajdziecie rozwiązanie dla tej sytuacji, albo poszukacie nowego dostawcy.

Pozdrowienia, Krzysiek
Dorota L.

Dorota L. inżynier zapewnienia
jakości, VECTOR Sp.
o. o.

Temat: Reklamacje do dostawców

Paweł F.:
No w takiej sytuacji, gdy nie masz wpływu na dobór kryteriów oceny dostawców, to należy zmienić ten system, bo jest nieefektywny.
Przecież w interesie Twojej firmy jest, aby otrzymywać towar dobrej jakości, a w przypadku "wpadki" dostawcy dostać zwrot kosztów. Myślę, że spokojnie da się przekonać wszystkich, że warto oceniać dostawców również przez ten pryzmat. Mi udało się to zrobić w mojej firmie.

a w ogóle, to Szczęśliwego Nowego Roku.

Pozdrawiam, Paweł


W momencie gdy nie da się zmienić systemu :)- niestety nie zawsze jest to możliwe, radzę się zabezpieczać przed takimi dostawami - poprzez rygorystyczną kontrolę wejściową - tzn.gdy znajdziemy jeden(lub mniej- zależy od komponentu)procent złych - nie przyjmujemy dostawy.

Plus dodatkowo ścisła współpraca z zakupami - blokowane faktur- gdy dostawca nie odpowiada na reklamacje.

Przy okazji- gdy pracujesz w wielkiej korporacji - zgłaszasz te problemy do centrali - następnym razem już nie będzie waszym dostawcą.
Ryszard Wiesztort

Ryszard Wiesztort Specjalista od spraw
trudnych i
niewykonalnych ;)

Temat: Reklamacje do dostawców

2. Dalej z nami współpracuje ale "rżnie" przysłowiowego głupa i żadne rzeczowe agrumenty do niego nie docierają.
Czyżbyś kolego miał do czynienia z Chińczykami ? Jeśli tak to rzeczywiście ciężka sprawa. Sposób komunikowania się z Azjatami jest dość specyficzny :) ale jeśli się go opanuje może przynieść rezultaty.
Oczywiście jeśli Twoja firma ma zamiar dalej współpracować z tym dostawcą, to należy wdrożyć kontrolę wejściową, uzgodnić z klientem zasady i kryteria oceny. Musisz porozumieć się z działem zakupów i naciskać na dostawcę razem (np. blokując faktury). Jeśli to nie przyniesie rezultatu zmień dostawcę.

Pozdrawiam
Marcin Plutowski

Marcin Plutowski Quality Engineer

Temat: Reklamacje do dostawców

Na szczęście udało się załatwić sprawę częściowo po naszej myśli. Towar został naprawiony u nas, dostawca zapłacił nam za naszą pracę i najlepsze jest to że mamy już drugiego zatwierdzonego i sprawdzonego już dostawcę.

Nie byli to chińczycy tylko norwegowie. A co do azjatów to też mam podobne zdanie.

Pozdrawiam i dzięki za pomoc.
Jacek Opala

Jacek Opala Business Development
Manager, Exact
Systems Sp. z o.o.

Temat: Reklamacje do dostawców

Panie Marcinie,

Najłatwiejszym sposobem jest zabezpieczenie się w postaci aneksowania dostawcom pewnych oboszczeń w umowach. Jest to na pewno swojego rodzaju zabezpieczenie, które pozwoli na wyciągnięcie konsekwencji za niespełnienie wymagań jakościowych w dostawach, jak np. obciążenie za rework, rekompensata w fakturach itp.

Kolega, który pisze o powinności porozumienia się z DZ ma absolutną rację. TO DZIAŁA i wtrącenie się ludzi z tego działu do rozmów robi na dostawcy wrażenie.

Inna droga, która stosowana jest coraz częściej to współpraca z profesjonalnymi, zewnętrznymi dostarczycielami usług Sorting&Rework - tzw. firmami sortującymi. Mają one bowiem również swoje metody przekonania dostawcy o winie i konieczności poniesienia konsekwencji. Dodatkowy atut to odciążenie Waszego zakładu, niejednokrotnie pracowników produkcyjnych, którzy są oddelegowywani czasowo wto akcji selekcji/naprawy jeśli taka potrzeba występuje. Ja mogę polecić jedną sprawdzoną firmę: Exact Systems.....

Pozdrawiam,

Następna dyskusja:

Audity dostawców




Wyślij zaproszenie do