Temat: Praca inżynierska z jakości
Jeżeli swój plan doskonalenia oprzesz na metodach ABC, SMED to równie dobrze możesz zacząć zastanawiać się nad KAIZEN, KANBAN, ONE PIECE FLOW itd. itp. ale wtedy ta praca będzie miała charakter lean management, a nie doskonalenie jakości. Uważam, że z braku doświadczenia zmyliły Cię słowa doskonalenie jakości "w procesie produkcji". Jak najbardziej można wspomnieć o takich technikach, ale ja bym nie opierał na tym swojej pracy. To są techniki poprawiające środowisko pracy, wydajność na stanowisku pracy. Oczywiście mają wpływ na jakość, ale to nie o to chodzi.
Ciekawy przypadek z tym ISO 9001 "sporo problemów jeszcze przed audytem spowodowały, że zostało to zaniechane". A może współpraca z niewłaściwymi ludźmi? Zapraszam do rozmów na private:-). Quality Austria może pomóc, doradzić i certyfikować.
Według mnie, dzięki zaniechaniu wdrażania ISO oraz temu, że twoja praca ma dotyczyć planu doskonalenia jakości to mamy idealny przypadek dla Ciebie. Popatrzcie ile straciliście! Popatrzcie jak lepiej można zarządzać wykorzystując wymagania ISO 9001! Zrobiłbym tak:
1. Zastosować podejście procesowe czyli podzieliłbym firmę na procesy. Stworzyłbym mapę procesów.
2. Do każdego z procesów zastosowałbym odpowiednie mierniki, najbardziej skupiając się na procesie produkcji, gdzie można wprowadzić np. miernik PPM wewnętrzny;
3. Miernik ten jest raportowany do najwyższego kierownictwa 1 raz w miesiącu, ale osoby odpowiedzialne za postawiony cel dla PPM wewnętrzny wprowadzają dane, analizują go np. codziennie za pomocą analizy Pareto.
4. Po przeprowadzonej analizie Pareto w przypadku przekroczenia celu, bądź też negatywnego trendu (zmierzający do przekroczenia celu) dokonywana jest analiza "problem solving" wykorzystująca podejście PDCA; burzę mózgów; 5 why; diagram Ishikawy itd. itp.
To jest jeden przykład. Można to opisać jako plan czyli, że zamierzamy zastosować podejście procesowe, gdzie będziemy doskonalenie procesu produkcji nadzorować za pomocą analizy danych miernika PPM wewnętrzny z wykorzystanie Pareto. W przypadku niepokojących znaków np. trend zmierza w górę; przekroczyliśmy cel zbiera się grupa ludzi odpowiedzialna, która wykorzystując metodologię problem solving rozwiązuje problem.
Oczywiście tych mierników może być więcej. Idąc za punktem 8.5.1 ISO9001 doskonalenie może "dokonywać się" nie tylko za pomocą analizy danych, ale również za pomocą celów jakościowych, wyników auditów; działań korygujących, zapobiegawczych (a więc reklamacje zewnętrzne, wewnętrzne) i takich rzezcy, które z racji braku wdrożenia ISO9001 być może nie występują w tej firmie przegląd zarządzania, polityki jakości.
Jezu, umów mnie na spotkanie w tej firmie, a zobaczą co tracą, jaki potencjał maja, a Ty napiszesz taką pracę w dziedzinie doskonalenia jakości, że hej! :-)