konto usunięte

Temat: Mierniki a wskaźniki

Z tego co pamiętam, to w jednym z kwartalników TUVNord wyczytałem, że w sumie oba pojęcia się sprowadzają do jednego na dłuższą metę..

..i tak też proponuje do tego wszystkim podejść bo sam takie podejście stosuje od początku.

Niech systemy działają, a mierniki/wskaźniki pozwalają je monitorować i doskonalić :)
Piotr Pawłowski

Piotr Pawłowski Head of Operations,
Supply Chain,
Customer Service

Temat: Mierniki a wskaźniki

Zgadzam się w 100%... ale oczywiście można wracać do dyskusji akademickiej - i pytanie tylko czy ktoś z poza jakości/ISO to zrozumie; Pozdrawiam
Emilia K.

Emilia K. Absolwentka
Turystyki i
Rekreacji

Temat: Mierniki a wskaźniki

Witam serdecznie!!
Widzę, że na tym forum udziela się wielu mądrych i godnych uwagi osób. W związku z tym mam prośbę. Chciałabym zwrócić się do wszystkich o pomoc.
Złożyłam dokumenty na na drugi kierunek studiów, ale na pierwszym kierunku jedną nogą jestem w drugim, drugą w trzecim semestrze. Nasi dwaj wykładowcy wyznaczyli nam zerówki dopiero na wrzesień, a wiadomo, wakacje sprzyjają zapominaniu wielu istotnych informacji :)
Jednego z egzaminów dotyczy moje pytanie.
Są to mierniki/wskaźniki wykorzystywane w zarządzaniu (historyczne, zewnętrzne, analityczne, techniczne, produkcyjne, subiektywne).
Nigdzie nie mogę znaleźć informacji na ten temat: ani w książkach, ani w notatkach ani w internecie...
Czy ktoś może mi pomóc i podać link internetowy albo-co bym wolała-książkę w której mogłabym znaleźć takie informacje? Lub czy ktoś może mi udzielić w miarę wyczerpującej odpowiedzi na to pytanie (chodziło by mi po ok. 5-6 sensownych zdań na temat każdego z mierników)? Z góry dziękuję.

P.S-nie wiedziałam że miernik i wskaźnik to 2 zupełnie różne pojęcia. Myślałam że te pojęcia stosuje się zamiennie. W temacie mam napisane "Mierniki/wskaźniki wykorzystywane w zarządzaniu"

Bardzo proszę o szybką odpowiedź. Egzamin mam za kilka dni i jest to jedyne zagadnienie jak na razie, na które nie mogę znaleźć odpowiedzi.
Marek Piotrowski

Marek Piotrowski Właściciel, Petersen
Consulting

Temat: Mierniki a wskaźniki

Emilia Ksel:
Są to mierniki/wskaźniki wykorzystywane w zarządzaniu (historyczne, zewnętrzne, analityczne, techniczne, produkcyjne,
subiektywne).
czy ktoś może mi udzielić w miarę wyczerpującej odpowiedzi na to pytanie (chodziło by mi po ok. 5-6 sensownych
zdań na temat każdego z mierników)? Z góry dziękuję.

Taki podział to teoria. Nie wiem czy znajdziesz tu teoretyków :)
Zazwyczaj takie informacje najłatwiej znaleźć w podręczniku pana egzaminatora.
P.S-nie wiedziałam że miernik i wskaźnik to 2 zupełnie różne pojęcia. Myślałam że te pojęcia stosuje się zamiennie. W temacie mam napisane "Mierniki/wskaźniki wykorzystywane w zarządzaniu"

Jak zapewne wyczytałaś w dyskusji, równie mocne jest stronnictwo uważających, że te dwa terminy spokojnie można używać zamiennie :)
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Mierniki a wskaźniki

Marek Piotrowski:

Jak zapewne wyczytałaś w dyskusji, równie mocne jest stronnictwo uważających, że te dwa terminy spokojnie można używać zamiennie :)

Na dodatek wartość niektórych wskaźników można odczytać przy pomocy miernika lub mierników, które z kolei wyposażone są we wskaźniki... :-)
Emilia K.

Emilia K. Absolwentka
Turystyki i
Rekreacji

Temat: Mierniki a wskaźniki

Może nie zagłębiajmy się aż tak dokładnie w różnicę między wskaźnikami a miernikami :)
Szukam tych konkretnych o których napisałam w poprzednim poście. W ani jednej dostępnej dla mnie publikacji nie spotkałam się z żadnym z nich.... Znalazłam bardzo dużo o innych ale nie o tych wymienionych przeze mnie :( A może po prostu to te same ale moja wiedza jest za mała żeby się tego domyśleć??
Czy ktoś może mi pomóc?? Egzamin się zbliża a ja nie mam dalej informacji na ten temat :( Bardzo proszę o pomoc...
Leszek Skórniewicz

Leszek Skórniewicz IQMC - Jakość
Zarządzania -
Ekspert, Doradca,
Trener

Temat: Mierniki a wskaźniki

Wydaje mi się, że poruszacie w swoich wypowiedziach dwie kwestie, które się mieszają. Wszystko jak zwykle rozbija się o definicje, których jest kilka w zależności od kontkstu i punktu widzenia.

Po pierwsze:
Pojęcie Miernik i Wskaźnik można rozpatrywac z punktu widzenia technicznego czyli urządzeń. Miernik - mierzy wartość np. Amperomierz, Waga ze skalą, termometr. Wskaźnik to coś co wskazuje np, w systemie o-1 czy coś występuje czy nie. Osiągnięto wymagany poziom temperatury czy nie i nie interesuje nas tak naprawdę wartość. Do tych kwestii mają zastosowanie dywagacje na temat kalibrowania, wzorcoewania itp.

Sądzę jednak, że pierwotne pytanie dotyczyło czegoś innego, a mianowicie tego czym jest miernik i wskaźnik np, z punktu widzenia skutecznościi efektywności SZJ, oraz np. stopnia realizacji celów procesu.
To drugi wątek. W tym obszarze mamy więcej możliwości do wolnego dyskutowania.
Z punktu widzenia np. modelu EFQM Mierniki mierzą elementy twarde np. Liczbę pozyskanych Klientów, wartośc zysku, Liczbę reklamacji. Wskaźnik zaś mówi o elementach miękkich, ocennych, takich jak satysfakcja klienta.
Dla mnie miernik przedstawia miarę stopnia realizacji celu. Np. celem jest maksymalizacja sprzedaży. Miernikiem zaś Wartośc sprzedanych prduktów wyrażona w tys. PLN. Wskaźnik zaś odnosi tą wartośc do innej wartości np Wielkość sprzedży na Sprzedawcę wyrażoną w tys. PLN / osobę.

Aby nie przynudzać na razie tyle.

Pozdrawiam Wszystkich!
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Mierniki a wskaźniki

Leszek Skórniewicz:
Z punktu widzenia np. modelu EFQM Mierniki mierzą elementy twarde np. Liczbę pozyskanych Klientów, wartośc zysku, Liczbę reklamacji. Wskaźnik zaś mówi o elementach miękkich, ocennych, takich jak satysfakcja klienta.

A gdzie to jest rozróżnione w materiałach EFQM, bo nie za bardzo mogę znaleźć?
Dla mnie miernik przedstawia miarę stopnia realizacji celu. Np. celem jest maksymalizacja sprzedaży. Miernikiem zaś Wartośc sprzedanych prduktów wyrażona w tys. PLN. Wskaźnik zaś odnosi tą wartośc do innej wartości np Wielkość sprzedży na Sprzedawcę wyrażoną w tys. PLN / osobę.

To chyba chodzi o miary i wskaźniki (ang. measures and indicators) - ale miara a miernik to zupełnie co innego.
Leszek Skórniewicz

Leszek Skórniewicz IQMC - Jakość
Zarządzania -
Ekspert, Doradca,
Trener

Temat: Mierniki a wskaźniki

Oczywiście kwestia zależy od tłumaczenia i zrozumienia.
generalnie w EFQM w kryteriach 6 do 8 mamy:
a) Mierniki postrzegania - polegające na iocenie satysfakcji
b) Wskaźniki wyników działalności - polegające na ocenie twardych bezpośrednich wyników.

Czy miara i miernik to coś innego? Tak można to rozumieć różnie.
Z mojego doświadczenia wynika, że nalezy się umówić wewnętrfznie jak rozumiemy sfotmułowania. W jednej firmie da się to zrobić, w innej nie.

Wypowiadając się na ten temat miałem właśnie tą intencję, by obiektywnie w firmie uzgodnić: jak rozumiemy poszczególne pojęcia.
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Mierniki a wskaźniki

Leszek Skórniewicz:
Czy miara i miernik to coś innego? Tak można to rozumieć różnie.

No oczywiście, że co innego :-). Proszę zapytać GUM czy im robi różnicę aby nazywali się Główny Urząd Mierników :-)

Np. miarą zadowolenia klienta będzie chęć dokonania ponownego zakupu. Na bazie tego definiujemy wskaźnik (albo miernik) - np. pokazujący liczbę lub odsetek klientów którzy ponownego zakupu dokonali albo wyrazili deklarację, że go ponownie dokonają w określonym czasie.
Bartłomiej Wielogórski

Bartłomiej Wielogórski Otwarty na wyzwania

Temat: Mierniki a wskaźniki

Leszek Skórniewicz:
Wydaje mi się, że poruszacie w swoich wypowiedziach dwie kwestie, które się mieszają.

Sądzę jednak, że pierwotne pytanie dotyczyło czegoś innego, a mianowicie tego czym jest miernik i wskaźnik np, z punktu widzenia skutecznościi efektywności SZJ, oraz np. stopnia realizacji celów procesu.
To drugi wątek. W tym obszarze mamy więcej możliwości do wolnego dyskutowania.
Z punktu widzenia np. modelu EFQM Mierniki mierzą elementy twarde np. Liczbę pozyskanych Klientów, wartośc zysku, Liczbę reklamacji. Wskaźnik zaś mówi o elementach miękkich, ocennych, takich jak satysfakcja klienta.
Dla mnie miernik przedstawia miarę stopnia realizacji celu. Np. celem jest maksymalizacja sprzedaży. Miernikiem zaś Wartośc sprzedanych prduktów wyrażona w tys. PLN. Wskaźnik zaś odnosi tą wartośc do innej wartości np Wielkość sprzedży na Sprzedawcę wyrażoną w tys. PLN / osobę.

Aby nie przynudzać na razie tyle.

Pozdrawiam Wszystkich!


O to mi właśnie chodziło :) Bardzo dziękuję za naprowadzenie na właściwy tor :)

Następna dyskusja:

Mierniki i wskaźniki




Wyślij zaproszenie do