Temat: Mierniki a wskaźniki
Wydaje mi się, że poruszacie w swoich wypowiedziach dwie kwestie, które się mieszają. Wszystko jak zwykle rozbija się o definicje, których jest kilka w zależności od kontkstu i punktu widzenia.
Po pierwsze:
Pojęcie Miernik i Wskaźnik można rozpatrywac z punktu widzenia technicznego czyli urządzeń. Miernik - mierzy wartość np. Amperomierz, Waga ze skalą, termometr. Wskaźnik to coś co wskazuje np, w systemie o-1 czy coś występuje czy nie. Osiągnięto wymagany poziom temperatury czy nie i nie interesuje nas tak naprawdę wartość. Do tych kwestii mają zastosowanie dywagacje na temat kalibrowania, wzorcoewania itp.
Sądzę jednak, że pierwotne pytanie dotyczyło czegoś innego, a mianowicie tego czym jest miernik i wskaźnik np, z punktu widzenia skutecznościi efektywności SZJ, oraz np. stopnia realizacji celów procesu.
To drugi wątek. W tym obszarze mamy więcej możliwości do wolnego dyskutowania.
Z punktu widzenia np. modelu EFQM Mierniki mierzą elementy twarde np. Liczbę pozyskanych Klientów, wartośc zysku, Liczbę reklamacji. Wskaźnik zaś mówi o elementach miękkich, ocennych, takich jak satysfakcja klienta.
Dla mnie miernik przedstawia miarę stopnia realizacji celu. Np. celem jest maksymalizacja sprzedaży. Miernikiem zaś Wartośc sprzedanych prduktów wyrażona w tys. PLN. Wskaźnik zaś odnosi tą wartośc do innej wartości np Wielkość sprzedży na Sprzedawcę wyrażoną w tys. PLN / osobę.
Aby nie przynudzać na razie tyle.
Pozdrawiam Wszystkich!