Temat: Metody i narzędzia jakości

Witam! Mam pytanie odnośnie metod i narzędzi jakości wykorzystywanych w systemach zarządzania jakością. Chodzi mi o zastosowanie i wykorzystanie ich w systemach jakości ? ( Proszę o informacje ponieważ nie chce popełnić błędu pisząc prace. Przeanalizowałem kilka przykładów i wydaje mi się że wchodzą w skład systemów zarządzania dostarczając informacji na temat procesów, jak również są wykorzystywane do odnajdywania błędów i wprowadzania działań naprawczych oraz mogą kontrolować działanie całego systemu przez co będą wpływać na ciągłe ulepszenie jego działania. Nie jestem w żadnym stopniu przekonany do mojej tezy dla tego proszę o info. jakie jest faktyczne zastosowanie w systemach zarządzania jakością!)
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: Metody i narzędzia jakości

HIT ! – szkoleń i wdrożeń „nowatorskich” metod wspomagających zarządzanie, w tym Systemy jakości.

Cytat wg portalu poświęconego narzędziom Lean: http://lean-management.pl/5s.html

„5S” to ruch, który mimo swojej niepozornej nazwy jest kluczem do sukcesu w poprawie produktywności.
W praktyce oznacza „dbałość o porządek, skrzętne gospodarowanie”. 5-S jest jednym z najważniejszych elementów dobrego zarządzania.

Reprezentuje podstawowe działania na rzecz ulepszenia pracy, zapewniające odpowiednią jakość produktów, niskie koszty wytwarzania, właściwą dostawę wyrobów gotowych oraz bezpieczeństwo. Ponadto czyste i schludne stanowiska pracy dają firmie dobrą reputację.

Charakterystyka „5S”
Metoda „5S” rozpoczyna każdy program usprawnień. Jest ona narzędziem wspomagającym analizę procesów zachodzących na stanowisku pracy. Jej rezultatem jest efektywna organizacja miejsca pracy, uproszczenie środowiska pracy, eliminacja strat związanych z brakami i awariami. Filozofia 5-S ma swoje korzenie w Japonii.

Nazwa „5S” jest akronimem pięciu japońskich słów o następujących znaczeniach:

· Seiri (selekcja/sortowanie i pozbywanie się)
· Seiton (systematyczność/układanie w należytym porządku)
· Seiso (sprzątanie/czyszczenie)
· Seiketsu (standaryzacja/utrzymanie w porządku i schludności)
· Shitsuke (samodyscyplina/etyka w pracy)
Ten post został edytowany przez Autora dnia 29.04.15 o godzinie 12:23
Marek Piotrowski

Marek Piotrowski Właściciel, Petersen
Consulting

Temat: Metody i narzędzia jakości

Grzegorz S.:
Nie jestem w żadnym stopniu przekonany do mojej tezy dla tego proszę o info. jakie jest faktyczne zastosowanie w systemach zarządzania jakością!)

Teza dobra jak każda inna.
Dodał bym wątek prewencyjny - niektóre narzędzia (np. FMEA, FTA, PDPC) są ukierunkowane na przewidywanie ewentualnych problemów i tworzenie zabezpieczeń przed problemami.
Jest też sporo narzędzi włączanych w fazę planowania w fazę projektów, które maja za zadanie zapewnić optymalizację już na etapie projektu (np. QFD).
Michał Jezusek

Michał Jezusek Starszy Inżynier
Jakości / Audytor
VDA, IATF, ISO /
Trene...

Temat: Metody i narzędzia jakości

Polecam metodę 5Why, umożliwia ona w prosty sposób znaleźć przyczynę nierzadko skomplikowanego problemu jakościowego.

pozdrawiam
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: Metody i narzędzia jakości

Michał J.:
Polecam metodę 5Why, umożliwia ona w prosty sposób znaleźć przyczynę nierzadko skomplikowanego problemu jakościowego.

pozdrawiam

Przy skomplikowanym problemie - DLACZEGO nie więcej niż 5 ?.
Jak wiemy o co chodzi nie trzeba pytać.Ten post został edytowany przez Autora dnia 05.10.15 o godzinie 23:04
Zbigniew Banaśkiewicz

Zbigniew Banaśkiewicz Quality, H&S and
Security Manager

Temat: Metody i narzędzia jakości

5 x dlaczego nie służy do rozwiązywania skomplikowanych problemów. Choć rzecz jasna i w ich przypadku bywa przydatna.

Jej istota nie polega na zadaniu pytania "tylko" pięć razy, lecz "aż".
Rafał Kucia

Rafał Kucia Nigdy się nie
zatrzymuj i
codziennie bądź
lepszy.

Temat: Metody i narzędzia jakości

Jerzy B.:
Michał J.:
Polecam metodę 5Why, umożliwia ona w prosty sposób znaleźć przyczynę nierzadko skomplikowanego problemu jakościowego.

pozdrawiam

Przy skomplikowanym problemie - DLACZEGO nie więcej niż 5 ?.
Jak wiemy o co chodzi nie trzeba pytać.

Czasami więcej, czasami mniej. Sama metoda mówi o tym, że 5 to wartość umowna.
Michał Jezusek

Michał Jezusek Starszy Inżynier
Jakości / Audytor
VDA, IATF, ISO /
Trene...

Temat: Metody i narzędzia jakości

Na studiach miałem do czynienia z innym ciekawym narzędziem jakości - QFD tzw. "House of Quality"
W wielkim skrócie można powiedzieć, że metoda ta pozwala skorelować wymagania klienta ze specyfikacją wyrobu.

pozdrawiam
Łukasz Sokołowski

Łukasz Sokołowski Project-based
Supplier Quality
Engineer / Assurance

Temat: Metody i narzędzia jakości

Zbigniew B.:
5 x dlaczego nie służy do rozwiązywania skomplikowanych problemów. Choć rzecz jasna i w ich przypadku bywa przydatna.

Jej istota nie polega na zadaniu pytania "tylko" pięć razy, lecz "aż".

Ostatnio 5xW zastosowałem coachingowo wobec córki, która się do szkoły spóźniła. Chciałem, aby małoletnia sama przeszła proces myślowy, przeanalizowała przyczyny i opracowała własne działania zaradcze. Jak wiadomo, człowiek już tak ma, że jego własne przemyślenia i pomysły są wspaniałe, bo najjegojsze, a cudze, wiadomo...
Tomasz Greber

Tomasz Greber Trener, konsultant,
właściciel firmy
PROQUAL

Temat: Metody i narzędzia jakości

Przeanalizowałem kilka przykładów i wydaje mi się że wchodzą w skład systemów zarządzania dostarczając informacji na temat procesów,..

Pytanie co ma znaczyć, że metody wchodzą w skład systemów zarządzania.
Można przeprowadzić bardzo burzliwą dyskusję, czy metody są częścią systemu, czy tylko "narzędziami" w nim wykorzystywanymi. Trochę analogicznie - czy młotek jest częścią garażu.
I nieważne czy mówimy tu o typowo "jakościowym" SPC, prewencyjnym FMEA czy lekko marketingowym QFD, a może jeszcze ogólnym diagramie pokrewieństwa.

Zacząć warto od tego, co to jest system. I nie chodzi tu tylko o akademickie dywagacje, ale o świadomość, że narzędzia w systemie trzeba dobierać w miarę potrzeb, a nie dlatego że "system wymaga". Jak się zacznie od potrzeby, którą ma dane narzędzie/metoda (bo to też nie to samo) zaspokoić, to wtedy możemy mówić o świadomym zarządzaniu jakością.



Wyślij zaproszenie do