Temat: KARTA KONTROLI DOSTAW

Witam!

Potrzebuje się poradzić odnośnie kontroli dostaw w firmie produkującej maszyny budowalne a mianowicie do tej pory wyglądało to tak:

procedura zakupy, w której jak zostanie dostarczony produkt przez dostawcę sprawdza się tylko czy dostawa zgodna po czym jeśli tak przyjmuje sie na magazyn a jeśli nie to reklamacja...i właśnie tutaj jest problem pojawiło się sporo niezgodnych dostaw np. inna była wytypowana stal a przyszła inna co rzutowało na jakość produkowanych przez nas wyrobów i wiele podobnych sytuacji ponieważ sprawdzano pobieżnie albo wcale.

Moje pytanie brzmi tak czy i jaką wprowadzić tutaj kartę kontroli dostaw?
kto powinien ją wypełniać ? jakie parametry podlegające kontroli powinna posiadać, są to towary typu:
części elektroniczne, pręty, silniki, śruby, odlewy pierścieni i najważniejsze aluminiowe blachy

oczywiście zapotrzebowanie jest od technologa, który określa typ, model itd

z góry dziękuje

Temat: KARTA KONTROLI DOSTAW

Jedną ze stosowanych przeze mnie praktyk jest wybieranie osób najbardziej kompetentnych do odbioru poszczególnych dostaw, a nie pracowników magazynu. Przynosi to pozytywne efekty jest jednak jeden minus, Ci kompetentni strasznie psioczą że dokładam im pracę, że nie mają czasu na takie zabawy, a jeszcze bardziej psioczą jak się muszą podpisać z imienia i nazwiska i wziąć za to działanie odpowiedzialność. Oczywiście proceduralnie zostali określeni Ci kompetentni.

Wszystko zależy jednak od kultury pracy poszczególnych firm.
Jerzy Brańka

Jerzy Brańka inż.mechanik

Temat: KARTA KONTROLI DOSTAW

Katarzyna G.:
Witam!

Potrzebuje się poradzić odnośnie kontroli dostaw w firmie produkującej maszyny budowalne a mianowicie do tej pory wyglądało to tak:

Jeżeli to wyglądało TAK to znaczy, że problem występował od zarania firmy ?, czy problemy te narodziły się dopiero w ostatnim okresie ?.
Śmiem przypuszczać, że zaniedbana tutaj działka Państwa działalności tkwi może nie tylko w problemie jakości dostaw:
- czy aby nie warto przeanalizować dogłębnie ewentualny wpływu na jakość Waszych wyrobów w kontekście organizacyjnym i produkcyjnym ?,
Na pewno nie wszystkie reklamacje da się zrzucić na dostawców, bo że tak jest, to może jest miarą innych zaniechań jakościowych lub mn. np. wzrostem konkurencyjności na rynku.
Najbardziej istotnym i najważniejszym parametrem oceny dostawców w procedurach SZJ z jakimi można się spotkać to cena towarów i termin dostawy. Jeżeli takie nastawienie służb zaopatrzeniowych jest priorytetem dla obniżki kosztów wytwarzania to proszę się spodziewać adekwatnych do tego efektów jakościowych (tanio kupuję, tanio sprzedaję, drogo płacę za markę firmy).

procedura zakupy, w której jak zostanie dostarczony produkt przez dostawcę sprawdza się tylko czy dostawa zgodna po czym jeśli tak przyjmuje sie na magazyn a jeśli nie to reklamacja...i właśnie tutaj jest problem pojawiło się sporo niezgodnych dostaw np. inna była wytypowana stal a przyszła inna co rzutowało na jakość produkowanych przez nas wyrobów i wiele podobnych sytuacji ponieważ sprawdzano pobieżnie albo wcale.
Tak jw. ...........
Polecałbym przeanalizować parametry kontroli wstępnej dostaw, która powinna być przyczynkiem do zwrotu całej partii dostawy przed wprowadzeniem jej do procesu produkcyjnego (przemysł motoryzacyjny z tym sobie radzia !). Jeżeli twierdzi Pani, że niewłaściwa stal wprowadzana była do produkcji (nie podlegała kontroli) i poprzez to rzutowała na jakość waszych wyrobów to tym gorzej dla działalności Państwa firmy mniej dla „przedsiębiorczości” dostawcy.

Moje pytanie brzmi tak czy i jaką wprowadzić tutaj kartę kontroli dostaw?
kto powinien ją wypełniać ? jakie parametry podlegające kontroli powinna posiadać, są to towary typu:
części elektroniczne, pręty, silniki, śruby, odlewy pierścieni i najważniejsze aluminiowe blachy
Przestrzegam przed podejmowaniem tylko takich działań (Karta kontroli dostaw, szukanie na siłę odpowiedzialnych za złożenie podpisu..........) bo nie tędy droga.
Żadnego odbiorcę nigdy nie będzie stać na to aby budować i zabezpieczać laboratoria do kontroli dostaw po to tylko aby potwierdzać ich zgodność (czy jesteście w stanie zajrzeć w strukturę stali lub aluminium i odlanych pierścieni ?). Odpowiedzialność i obowiązek taki leży po stronie dostawcy wyrażający się poprzez:
- atesty, certyfikaty i deklaracje,
- audyty u dostawców,
Po wyczerpaniu uzasadnionych działań reklamacyjnych pozostaje w konsekwencji odpowiedzialność karna dostawcy za niezgodny towar lub rezygnacja z jego usług, a odpowiedzialność Państwa firmy rozpatrywana powinna być w aspekcie funkcjonowania Systemu Zarządzania Jakością i odpowiedzialności za wyrób, gdzie procedura związana z zarządzaniem dostawami i oceną Dostawców jest jedną z kluczowych w SZJ.
Z mojej strony przepraszam za taką ocenę niezrozumiałych dla mnie działań w Państwa firmie, ale może jest to przykład na degradację działań jakościowych które legły u podstaw na pewno nie takiej budowy SZJ.
Jerzy Kozłowski

Jerzy Kozłowski Inspektor spawalnik,
SLV-GSI Polska Sp. z
o.o.

Temat: KARTA KONTROLI DOSTAW

Witam
Czegoś tu nie rozumiem.
Poruszę tylko temat zakupu stali. W zamówieniu stli należy określić wszystkie niezbędne parametry. Norma EN 10025-1 w pkt. 5 podaje informacje, które powinien podać zamawiający. Wraz z dostawą powinien dotrzeć "atest"
I teraz kontrola odbiorcza, w ramach której należy sprawdzić gatunek, wymiary itd. - wszystkie wymagania zawarte w zamówieniu. Koniecznie należy wymóc by dostawca na dokumencie dostawy np. WZ wpisał numer wytopu - pozwoli on na powiązanie dostarczonej stali z dostarczonym "atestem". Zdarza się niestety nierzadko, ze jeśli tego nie kontrolujemy to dostajemy stal i "jakiś atest".
Najważniejsze jest czy w zamówieniu właściwie określacie gatunek stali oraz wymagania.
Jeśli zamówienie nie określa wszystkich niezbędnych dla Was parametrów - to każdy dostawca "wykręci się" z takiej reklamacji.
Podsumowując - kontrola odbiorcza zaczyna się już na etapie właściwego zamówienia
pozdrawiam
jk

Następna dyskusja:

poszukiwany Kierownik Kontr...




Wyślij zaproszenie do