Temat: Badanie satysfakcji klienta według normy ISO 9001:2000
ISO 9004:
Pomiary i monitorowanie zadowolenia klienta są oparte na przeglądzie informacji związanej z klientem. Gromadzenie takich informacji może być czynne lub bierne. Zaleca się, aby kierownictwo uznało, że jest wiele źródeł informacji związanych z klientem i ustanowiło skuteczne i efektywne procesy gromadzenia, analizy i wykorzystywania tych informacji w celu doskonalenia funkcjonowania organizacji. Zaleca się, aby organizacja identyfikowała Źródła informacji dotyczącej klienta i użytkownika końcowego, dostępne w formie pisemnej i słownej, ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych. Przykłady informacji związanej z klientem obejmują
– ankietowanie klienta i użytkownika,
– informacje zwrotne dotyczące różnych aspektów wyrobu,
– wymagania klienta i informacje wynikające z umowy,
– potrzeby rynkowe,
– dane dotyczące dostarczenia usługi, i
– informacje związane z konkurencją.
Zaleca się, aby kierownictwo wykorzystywało pomiar zadowolenia klienta jako zasadnicze narzędzie. Zaleca się, aby w procesie organizacji związanym z zapotrzebowaniem, mierzeniem i monitorowaniem informacji zwrotnej dotyczącej zadowolenia klienta informacje były dostarczane w sposób ciągły. Zaleca się, aby proces ten uwzględniał zgodność z wymaganiami, spełnienie potrzeb i oczekiwań klientów, jak też cenę i dostawę wyrobu. Zaleca się, aby organizacja ustanowiła i wykorzystywała Źródła informacji dotyczących zadowolenia klienta oraz aby współpracowała ze swoimi klientami w celu przewidywania przyszłych potrzeb. Zaleca się, aby organizacja planowała i ustanawiała procesy skutecznego i efektywnego wsłuchiwania się w „głos klienta”. Zaleca się, aby planując te procesy, określić i wdrożyć metody gromadzenia danych obejmujące Źródła informacji, częstość gromadzenia, przegląd analizy danych. Przykładami źródeł informacji dotyczących zadowolenia klienta są
– skargi klientów,
– bezpośrednie komunikowanie się z klientami,
– kwestionariusze i ankietowanie,
– podwykonawstwo gromadzenia i analizy danych,
– grupy problemowe,
– raporty organizacji konsumenckich,
– raporty w różnych środkach przekazu, i
– badania sektorowe i przemysłowe.