Temat: zakład budżetowy w postępowaniu!
Łukasz to nie jest kwestia powiązań tylko tego czy zakład budżetowy spełnia wymogi wykonawcy pisali o tym kiedyś w rzeczpospolitej.
KIO UZP1313/09
,,Istota sporu między stronami sprowadza się do rozstrzygnięcia czy zakład budżetowy jako jednostka organizacyjna gminy może ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego,składać oferty w postępowaniach o zamówienie publiczne.
Analiza przepisów ustawy Pzp, w szczególności definicji wykonawcy, zawartej w art.2 pkt 11 ustawy Pzp, skłania do stwierdzenia, Ŝe w ustawie Pzp brak jest wprost wyłączenia uniemożliwiającego zakładowi budŜetowemu ubieganie się o udzielenie zamówienia. Przywołany przepis ustawy w sposób szeroki określa definicję wykonawcy, wskazując, że jest nim osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia, złoŜyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. Oceniając, czy dany podmiot może być wykonawcą, należy, w ocenie Izby, uwzględnić fakt, iŜ kaŜdy wykonawca, ubiegający się o udzielenie zamówienia i składający ofertę w postępowaniu, musi posiadać zdolność prawną i
5 zdolność do czynności prawnych. Zdolność prawna wynika natomiast z posiadanej
osobowości prawnej lub z przepisów ustawy (art. 33¹ § 1 Kodeksu cywilnego).
Tymczasem, jak wyjaśnił sam odwołujący w trakcie rozprawy, odwołujący – Gminny
Zakład Komunalny nie posiada podmiotowości prawnej i zdolności do czynności prawnych, a zatem jako jednostka organizacyjna gminy nie moŜe być podmiotem praw i obowiązków.Jednostki budŜetowe w obrocie prawnym funkcjonują jako jednostki organizacyjne Skarbu Państwa (statio fisci) lub jednostki samorządu terytorialnego (statio municipi). Mimo pewnego wyodrębnienia organizacyjnego, majątkowego i finansowego, nie mają osobowości prawnej. To oznacza, Ŝe nie działają w imieniu własnym, nie stanowią samoistnego podmiotu prawa i nie mogą być samodzielnym podmiotem stosunku cywilnoprawnego ani nie mogą zaciągać we własnym imieniu praw i obowiązków (tak WSA w wyroku z dnia 6 lipca 2005
roku, sygn. akt VI S.A./Wa 2083/04, LEX 190634).Podobny pogląd wyraziła RIO w Rzeszowie w uchwale z dnia 10 czerwca 2003 roku, XXIV/3071/2003, „Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych” 2004, nr 1, poz. 24,stwierdzając, Ŝe samorządowe jednostki organizacyjne powiatu (jednostki budŜetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budŜetowych powiatu) nie posiadają samodzielności zarówno prawnej, jak i budŜetowej.Niezależnie od powyższego analiza odrębnych przepisów, w tym ustawy o gospodarce komunalnej prowadzi do stwierdzenia, Ŝe nie jest moŜliwe uczestnictwo zakładów budżetowych w postępowaniach o zamówienie publiczne.
Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w celu wykonywania zadań gmina moŜe tworzyć jednostki organizacyjne, a takŜe zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze uŜyteczności publicznej, określa ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r.o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. nr 9, poz.43 ze zm.). W oparciu o art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej - gospodarka komunalna moŜe być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego, m.in. w formie zakładów budŜetowych. Na mocy art. 7 tej ustawy realizacja przez jednostkę samorządu terytorialnego zadań z zakresu gospodarki komunalnej podlega jednak ograniczeniu. Zgodnie z dyspozycją tego przepisu, nie moŜe być prowadzona w formie zakładu budŜetowego działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. Stosownie bowiem do art. 10 ustawy o gospodarce komunalnej poza sferą uŜyteczności publicznej gmina może 6 tworzyć spółki prawa handlowego i przystępować do nich, jeŜeli łącznie zostaną spełnione szczegółowe warunki określone w tym przepisie. Zadaniami o charakterze uŜyteczności publicznej są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspakajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie
dostępnych. Zatem, zakład budŜetowy nie może realizować zadań nie mających charakteru użyteczności publicznej, choćby nawet były to zadania publiczne.
Nie można zgodzić się także ze stanowiskiem odwołującego, Ŝe § 5 ust. 2 Statutu Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Dąbrowie Tarnowskiej stwarza możliwość ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego. W ocenie Izby, powołane postanowienie nie dopuszcza prowadzenia działalności poza sferą uŜyteczności publicznej, a odmienny pogląd zmierzałby do obejścia powszechnie obowiązujących przepisów prawa w tym zakresie, a zatem jest niedopuszczalny.
Z analizy postanowień treści statutu wynika, Ŝe zakład może świadczyć usługi na rzecz osób i innych podmiotów wykraczające poza zakres działalności, enumeratywnie określonej w ust. 1 § 5 statutu pod warunkiem jednak, Ŝe mieszczą się one w profilu działalności zakładu.
W ocenie Izby jednak, realizacja innych zadań niŜ wprost wymienione w statucie może dotyczyć jedynie zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, w której strukturze organizacyjnej funkcjonuje zakład. Należy więc tym samym uznać, iŜ wykonywanie przez zakład budŜetowy zadań własnych innej niŜ macierzysta – jednostki samorządu terytorialnego, nie ma charakteru zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, na terenie której działa zakład budŜetowy. Funkcjonowanie zakładu budŜetowego obywa się w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2003, nr 15, poz. 148 ze zm.)
Zakładami budŜetowymi gminnymi, powiatowymi lub wojewódzkimi są takie jednostki
organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione
zadania, a koszty swojej działalności pokrywają z przychodów własnych, z tym jednak zastrzeżeniem, Ŝe zakład budŜetowy może otrzymać z budŜetu dotację przedmiotową,a ponadto dotację podmiotową lub dotację celową na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji (art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o finansach publicznych). Przepis ten przesądza równieŜ o braku samodzielności po stronie zakładu budŜetowego.Analiza wyŜej wskazanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, Ŝe nie jest możliwe uczestnictwo zakładu budŜetowego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,organizowanego przez inną jednostkę sektora finansów publicznych. W takim bowiem przypadku zakład budŜetowy nie realizowałby zadań określonych w ustawie o gospodarce komunalnej, do jakich został powołany".
Jeszcze raz wszystkim dzięki za podpowiedzi i komentarze.