Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego
Może ten fragment zamieszczony na stronach Instytutu Zamówień Publicznych będzie pomocny. Kilka lat temu bardzo mi się przydał w jedne ze spraw. Oceńcie sami:
,,Zamówień dodatkowych oraz uzupełniających nie można w powyższym kontekście traktować jednakowo. Już sama analiza porównawcza przepisów art. 67 ust. 1 pkt 5 oraz art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 Prawa zamówień publicznych pozwala dostrzec między nimi istotną różnicę. O ile bowiem w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 Prawa zamówień publicznych mowa jest o „20 % wartości zamówienia podstawowego”, o tyle w art. 67 ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień publicznych o „20% wartości realizowanego zamówienia”. Ponadto odmienna specyfika obu kategorii zamówień wymaga przyjęcia za podstawę obliczeń w obu przypadkach różnych wartości.
Cechą zamówień dodatkowych jest ich częsta nieprzewidywalność. Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 5 zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nie objętych zamówieniem podstawowym i nie przekraczających łącznie 20% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli:
a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów,
b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego.
Taki element nieprzewidywalności nie występuje przy zamówieniach uzupełniających. Przeciwnie, udziela się ich jedynie w przypadku, gdy możliwość ich udzielenia została przewidziana w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zamówienia podstawowego. I tak art. 67 ust. 1 pkt 6 umożliwia zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki w przypadku udzielania (w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego) dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień uzupełniających stanowiących nie więcej niż 20 % wartości zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zamówienia podstawowego i dotyczy przedmiotu zamówienia w niej określonego. Natomiast w odniesieniu do dostaw udzielenie zamówień uzupełniających jest możliwe w przypadku udzielenia (w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego) dotychczasowemu wykonawcy dostaw, zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 20 % wartości zamówienia podstawowego i polegających na rozszerzeniu dostawy, jeżeli zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zamówienia podstawowe i dotyczy przedmiotu zamówienia w niej określonego.
W odniesieniu do zamówień dodatkowych, których wartość nie może przekroczyć łącznie 20% wartości realizowanego zamówienia, należy zaznaczyć, iż wartością realizowanego zamówienia w rozumieniu art. 67 ust. 1 pkt 5 jest wynagrodzenie określone w umowie w sprawie zamówienia publicznego. Przemawia za tym po pierwsze wykładnia gramatyczna przepisu, a po drugie, porównanie jego treści z przepisami art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 Prawa zamówień publicznych. Analizując przepis art. 67 ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień publicznych, zwłaszcza porównując użyty w art. 67 ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień publicznych zwrot „20% wartości realizowanego zamówienia” ze zwrotem „20% wartości zamówienia podstawowego” zawartym w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7, należy zwrócić uwagę na wyraz „realizowanego”. Sugeruje on, że w przypadku zamówień dodatkowych nie chodzi o przewidywaną wartość szacunkową zamówienia (podstawowego), ale rzeczywistą wartość realizowanego kontraktu. Czym innym jest natomiast „wartość zamówienia podstawowego”, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7.
Po pierwsze, sama literalna wykładnia wskazanych przepisów w naturalny sposób odsyła do pojęcia wartości zamówienia publicznego, a więc do szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy. Jak stanowi bowiem art. 32 ust. 1, czego podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.
Po drugie, z istoty zamówień uzupełniających wynika, że jako podstawę wyliczenia 20% progu należy brać szacunkowe, a więc przewidywane, wynagrodzenie wykonawcy. Możliwość udzielenia zamówień dodatkowych musi być przewidziana już na etapie przygotowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia do zamówienia podstawowego. Zatem już w tym momencie należy ocenić, czy wartość zamówień uzupełniających nie przekroczy 20% wartości zamówienia podstawowego"
pozdrawiam
t.