Łukasz P.

Łukasz P. Zamówienia
Publiczne,
Zarządzanie
Nieruchomościami,
Logis...

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

Witam,

mam następujące pytanie: jak określać wartość maksymalną, jaką można wykorzystać na zamówienie uzupełniające (usługi/roboty budowlane):
a) zamówienie uzupełniające nie powinno przekroczyć 50 % zamówienia podstawowego tj.: wartości umowy
b) zamówienie uzupełniające nie powinno przekroczyć 50 % zamówienia podstawowego tj.: wartości szacunkowej zamówienia PODSTAWOWEGO (bez zamówień uzupełniających) jaka była przyjęta w postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym
c) zamówienie uzupełniające nie powinno przekroczyć 50 % zamówienia podstawowego tj.: wartości szacunkowej zamówienia (wraz z zamówieniami uzupełniającymi) jaka była przyjęta w postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym w

czyli w przypadku, gdy wartość szacunkowa zamówienia była 2.000.000,00 pln , z uzupełniającymi 3.000.000,00, zaś umowę zawarto na wartość 1.000.000,00 pln to czy wartość zamówienia uzupełniającego nie może przekroczyć:
a) 500.000,00 pln
b) 1.000.000,00 pln
c) 1.500.000,00 pln
?

A może jeszcze w inny sposób?

Nie ukrywam, iż ja optuję za odpowiedzią "a", ale jestem odwarty na argumentację, bo sam pewności 100% nie mam.

edit: literówki ;)Łukasz Podrucki edytował(a) ten post dnia 08.10.10 o godzinie 07:30

konto usunięte

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

ciekawy temat. ja też pewności nie mam, także chętnie przyjrzę się argumentacji :) może doprecyzuj pytanie. czy te wartości które podałeś dotyczą szacunku plus 50% czy samej wartości 50%
Łukasz P.

Łukasz P. Zamówienia
Publiczne,
Zarządzanie
Nieruchomościami,
Logis...

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

Katarzyna Ł.:
ciekawy temat. ja też pewności nie mam, także chętnie przyjrzę się argumentacji :) może doprecyzuj pytanie. czy te wartości które podałeś dotyczą szacunku plus 50% czy samej wartości 50%

Wartości a, b i c to już wartości samych zamówień uzupełniających.
Grzegorz Pyliński

Grzegorz Pyliński prawnik, trener,
doradca, zamówienia
publiczne

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

Może warto zastanowić się kiedy dokonuje się szacowania wartości zamówienia i czemu służą zamówienia uzupełniające - wówczas odpowiedź jest prosta.
Łukasz P.

Łukasz P. Zamówienia
Publiczne,
Zarządzanie
Nieruchomościami,
Logis...

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

Grzegorz Pyliński:
Może warto zastanowić się kiedy dokonuje się szacowania wartości zamówienia i czemu służą zamówienia uzupełniające - wówczas odpowiedź jest prosta.

1. Wartość zamówienia to wartość zamówienia podstawowego + wartość przewidywanych zamówień uzupełniających (art. 32 ust. 3)
Wartość szacunkową zamówienia ustala się przed jego wszczęciem i tylko w celu ustalenia jakie procedury należy stosować.
2. Zamówienia uzupełniające umożliwiają Zamawiającemu uzupełnienie wykonywanych prac lub usług przez danego wykonawcę.

Powyższe jednak nie odpowiada jednoznacznie - prosto - jak określić wartość zamówienia uzupełniającego.
W art. 67 ust. 1 pkt 6 nie ma ani słowa o "wartości szacunkowej zamówienia".

Ale jeżeli to takie proste, to poproszę więc o odpowiedź na zadane na wstępie tematu pytanie.
Marcin Ludziejewski

Marcin Ludziejewski Zamówienia publiczne
- praktyk,
szkoleniowiec i
hobbysta zp

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

Dla mnie jest oczywiste - bramka a)
PS. "50% wartości zamówienia podstawowego" - czy macie jakieś wątpliwości?Marcin Ludziejewski edytował(a) ten post dnia 08.10.10 o godzinie 09:08
Łukasz P.

Łukasz P. Zamówienia
Publiczne,
Zarządzanie
Nieruchomościami,
Logis...

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

Marcin Ludziejewski:
Dla mnie jest oczywiste - bramka a)
PS. "50% wartości zamówienia podstawowego" - czy macie jakieś wątpliwości?Marcin Ludziejewski edytował(a) ten post dnia 08.10.10 o godzinie 09:08

Dla mnie też to jest najbardziej odpowiednie, że jest to 50% podstawowej wartości - tj. wartości umowy.
Ale spotkałem się z oponią, iż powinno to być 50% określone przy ustalaniu wartości szacunkowej i dla jasności/pewności/przekonania siebie i/lub innych zawsze dobrze jest się dopytać ;)
W orzecznictwie i komentarzach nie znalazłem informacji wprost na ten temat (za wyjątkiem komentarza Czajkowskiego z 2006 r. - ale tam sposób obliczenia tych 50% dotyczył zamówień dodatkowych).
Piotr Wiśniewski

Piotr Wiśniewski Szkoleniowiec, autor
publikacji, praktyk

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

50% wartości zamówienia podstawowego czyli wartości szacunkowej innymi słowy. Opcja b).
Marcin Ludziejewski

Marcin Ludziejewski Zamówienia publiczne
- praktyk,
szkoleniowiec i
hobbysta zp

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

Moj błąd ;( Fragment z komentarza Dzierżanowskiego mnie przekonał Marko! Macie rację opcja b)
Grzegorz Pyliński

Grzegorz Pyliński prawnik, trener,
doradca, zamówienia
publiczne

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

Sprawa pierwsza zamówienie uzupełniające
Określam przedmiot zamówienia i wówczas mogę go wycenić. Po wycenie okazuje się że stać mnie jest tylko na część tego zamówienia, jednak ta część może samodzielnie funkcjonować. Resztę przewiduję jako zamówienie uzupełniające - warunek zakres tego zamówienia jest znany, gdyż w przeciwnym razie będę miał wadę w postaci niewłaściwego oszacowania wartości zamówienia - mogę wycenić tylko to co istnieje, jest opisane. Więc wartość zamówienia uzupełniającego jest konkretna i nie jest wyrażana wartością owych "do 50%" tylko skonkretyzowana wartością w złotych /euro a ograniczona jedynie górnym limitem do 50% wartości zamówienia podstawowego.
Może tak się zdarzyć że początkowa wartość zamówienia podstawowego 2 mln netto i dla uproszczenia uzupełniającego 0,8 mln netto. Po postępowaniu zamawiający zawiera umowę na kwotę przykładowo 1,5 mln. W przeciągu następnych trzech lat może udzielić zamówień uzupełniających na wartość netto 0,8 mln.
Mam nadzieję że bardziej klarownie
Pozdrawiam
Piotr Wiśniewski

Piotr Wiśniewski Szkoleniowiec, autor
publikacji, praktyk

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

Właśnie poniżej fragment Komentarza do art 67 Pzp trójki Dzierżanowski, Jerzykowski, Stachowiak:

"Inaczej niż w przypadku zamówień dodatkowych, wartość zamówienia uzupełniającego należy odnosić do wartości szacunkowej zamówienia publicznego. Po pierwsze wynika to z faktu, że w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 jest mowa o wartości zamówienia podstawowego, a nie o wartości zamówienia realizowanego, jak w art. 67 ust. 1 pkt 5, po wtóre zaś, ze względu na charakter prawny zamówień uzupełniających, których udzielenie zamawiający przesądza już na etapie postępowania o udzielenie zamówienia podstawowego."
Łukasz P.

Łukasz P. Zamówienia
Publiczne,
Zarządzanie
Nieruchomościami,
Logis...

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

Ja po przeczytaniu komentarza Czajkowkiego zasugerowałem się zapisami przy zamówieniach dodatkowych, ale fragment przytoczony przez Piotra nie pozostawia wiele pola do manewru i konkretnie wskazuje na opcję "b".

Dziękuję wszystkim za pomoc :)

konto usunięte

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

Czy oprócz fragmentu przytoczonego przez Piotra, są jakieś źródła potwierdzające to stanowisko? UZP milczy, KIO też się raczej nie wskazywała w orzeczeniach, a ja od wczoraj jestem bombardowany pociskami pt. "musimy to wiedzieć na pewno". ehhh

konto usunięte

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

Może ten fragment zamieszczony na stronach Instytutu Zamówień Publicznych będzie pomocny. Kilka lat temu bardzo mi się przydał w jedne ze spraw. Oceńcie sami:

,,Zamówień dodatkowych oraz uzupełniających nie można w powyższym kontekście traktować jednakowo. Już sama analiza porównawcza przepisów art. 67 ust. 1 pkt 5 oraz art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 Prawa zamówień publicznych pozwala dostrzec między nimi istotną różnicę. O ile bowiem w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 Prawa zamówień publicznych mowa jest o „20 % wartości zamówienia podstawowego”, o tyle w art. 67 ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień publicznych o „20% wartości realizowanego zamówienia”. Ponadto odmienna specyfika obu kategorii zamówień wymaga przyjęcia za podstawę obliczeń w obu przypadkach różnych wartości.
Cechą zamówień dodatkowych jest ich częsta nieprzewidywalność. Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 5 zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nie objętych zamówieniem podstawowym i nie przekraczających łącznie 20% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli:
a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów,
b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego.
Taki element nieprzewidywalności nie występuje przy zamówieniach uzupełniających. Przeciwnie, udziela się ich jedynie w przypadku, gdy możliwość ich udzielenia została przewidziana w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zamówienia podstawowego. I tak art. 67 ust. 1 pkt 6 umożliwia zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki w przypadku udzielania (w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego) dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień uzupełniających stanowiących nie więcej niż 20 % wartości zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zamówienia podstawowego i dotyczy przedmiotu zamówienia w niej określonego. Natomiast w odniesieniu do dostaw udzielenie zamówień uzupełniających jest możliwe w przypadku udzielenia (w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego) dotychczasowemu wykonawcy dostaw, zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 20 % wartości zamówienia podstawowego i polegających na rozszerzeniu dostawy, jeżeli zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zamówienia podstawowe i dotyczy przedmiotu zamówienia w niej określonego.
W odniesieniu do zamówień dodatkowych, których wartość nie może przekroczyć łącznie 20% wartości realizowanego zamówienia, należy zaznaczyć, iż wartością realizowanego zamówienia w rozumieniu art. 67 ust. 1 pkt 5 jest wynagrodzenie określone w umowie w sprawie zamówienia publicznego. Przemawia za tym po pierwsze wykładnia gramatyczna przepisu, a po drugie, porównanie jego treści z przepisami art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 Prawa zamówień publicznych. Analizując przepis art. 67 ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień publicznych, zwłaszcza porównując użyty w art. 67 ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień publicznych zwrot „20% wartości realizowanego zamówienia” ze zwrotem „20% wartości zamówienia podstawowego” zawartym w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7, należy zwrócić uwagę na wyraz „realizowanego”. Sugeruje on, że w przypadku zamówień dodatkowych nie chodzi o przewidywaną wartość szacunkową zamówienia (podstawowego), ale rzeczywistą wartość realizowanego kontraktu. Czym innym jest natomiast „wartość zamówienia podstawowego”, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7.
Po pierwsze, sama literalna wykładnia wskazanych przepisów w naturalny sposób odsyła do pojęcia wartości zamówienia publicznego, a więc do szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy. Jak stanowi bowiem art. 32 ust. 1, czego podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.
Po drugie, z istoty zamówień uzupełniających wynika, że jako podstawę wyliczenia 20% progu należy brać szacunkowe, a więc przewidywane, wynagrodzenie wykonawcy. Możliwość udzielenia zamówień dodatkowych musi być przewidziana już na etapie przygotowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia do zamówienia podstawowego. Zatem już w tym momencie należy ocenić, czy wartość zamówień uzupełniających nie przekroczy 20% wartości zamówienia podstawowego"

pozdrawiam
t.

konto usunięte

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

Rozumiem, że trzeba się zalogować, aby odczytać to na stronie?

konto usunięte

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

Nie trzeba się logować to jest odpowiedź eksperta na podobne pytanie.

pozdrawiam
ts

konto usunięte

Temat: Wartość zamówienia uzupełniającego

eksperci portalu http://zamowienia-publiczne.wip.pl jak i panie z UZP wskazują, że wartość zamówienia podstawowego to, w tym przypadku, wartość z umowy. Jak zwykle nic nie wiadomo :)

Następna dyskusja:

wartość zamówienia




Wyślij zaproszenie do