Rafał Piszczek

Rafał Piszczek Prezes zarządu w
spółkach BioStat®,
DM Soft/MedFile

Temat: Tryb ZAPYTANIE OFERTOWE - czy jest obowiązek wzywania...

Witam,

czy na tryb zapytania ofertowego (mowa o administracji publicznej) jest jakiś sparametryzowany obowiązek wzywania wykonawców do uzupełnienia czy też wyjaśnienia treści złożonych ofert tak jak to ma miejsce w przetargu nieograniczonym? A może wręcz Zamawiający nie ma takiej możliwości/prawa aby Wykonawcę który złożył niekompletną ofertę wezwać do uzupełnienia?

RP
Marcin Ludziejewski

Marcin Ludziejewski Zamówienia publiczne
- praktyk,
szkoleniowiec i
hobbysta zp

Temat: Tryb ZAPYTANIE OFERTOWE - czy jest obowiązek wzywania...

Wszystko zależy od postanowień regulaminów wewnętrznych - u zdecydowanej większości zamawiających możliwości takiej nie przewidziano i w razie konieczności zamawiający uprawiają "wolną amerykankę". U siebie wprowadziłem możliwość wzywania do uzupełnienia.

konto usunięte

Temat: Tryb ZAPYTANIE OFERTOWE - czy jest obowiązek wzywania...

Jak wyżej.
w regulaminie wewnętrznym mojej jednostki nie jest to co do zasady przewidziane (jest ogólny zapis o możliwości określenia warunków postępowania), jednak staram się bezpośrednio w zapytaniach ofertowych wpisywać informacje odnośnie możliwości wezwania wykonawców do wyjaśnień/uzupełnienia, warunków unieważnienia postępowania itp.
Witold F.

Witold F. Magazyn
"Kontrateksty",publi
systa,dziennikarz,cz
asem urzę...

Temat: Tryb ZAPYTANIE OFERTOWE - czy jest obowiązek wzywania...

Czegoś takiego jak tryb zapytania ofertowego w ogóle nie ma przewidzianego w przepisach prawa.
Jest natomiast kilka generalnych zasad wynikających z przepisów, m.in. art. 7 PZP - zasada konkuerncji, art. 44 ustawy o finansach publicznych - zasada gospodarności, celowości, najlepszych efektów przy nakładach.
Z tego punktu widzenia możliwe jest każde zachowanie, które będzie służyć dobrze pojmowanemu interesowi finansów publicznych.

Jest przy tym mały niuans. Jeśli czegoś sie w takim zapytaniu nie zapisze, na przykład o tym wezwaniu do uzupełnienia, ale jednak wezwie sie wykonawcę do uzupełnienia, w praktyce nic się nie dzieje, bo zawsze można się zasłonić dobrem finansów publicznych.

Gorzej w drugą stronę, jeśli coś zapiszemy i mimo tego postanowienia nie wykonamy, choc zajdą przesłanki zastosowania. Może być wówczas kłopot w przypadku ewentualnej wojny "poszkodowanego" wykonawcy.

Trąci paradoksem inna generalna zasada prawa administracyjnego - w odróżnieniu do prawa cywilnego, gdzie wolno wszystko to, co nie jest zakazane, w administracyjnym obowiązuje zasada, że można tylko to, na co przepis zezwala lub zakazuje albo nakazuje.

No, ale pzp i ufp to wszak lex specialis:)))



Wyślij zaproszenie do