Temat: Referencje od strony trzeciej
Jest jedno orzeczenie KIO, które dopuszcza taką okoliczność ale w wyjątkowych sytuacjach: KIO UZP 1526/10.
Izba w wyroku powołała się na ustawodawstwo unijne: art. 48 ust. 2 lit. a tiret drugie dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. UE 32004L0018) który stanowi, że dowody usług należy przedstawić w przypadku, gdy odbiorcą był nabywca prywatny, w postaci zaświadczenia wystawionego przez nabywcę, a w razie braku takiego zaświadczenia - w postaci oświadczenia wykonawcy. W przypadku, gdy odbiorcą jest nabywca prywatny, a taka sytuacja może mieć miejsce w Europie, a ze względu na wdrażanie systemu koncesji, a także partnerstwa publiczno-prywatnego również coraz częściej w Polsce i taka sytuacja wystąpiła w rozpoznawanym postępowaniu - odbiorca jest tym samym podmiotem co nabywca i wobec tego musi mieć prawo do wystawienia sam sobie referencji.
Należy jednakże zawsze zwracać uwagę na konkretny stan faktyczny. KIO wskazuje, że w sytuacji gdy wykonawca jest jednocześnie zamawiającym, użytkowaniem, czy operatorem, może mieć prawo do wystawienia sobie sam referencji (a zatem jest to wyjątkowa sytuacja moim zdaniem i nie należy z niej robić reguły).
Choć z drugiej strony art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy stanowi, iż wyklucza się z postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcę, który złożył nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania - więc to w pewnym stopniu powinno być czynnikiem zniechęcającym wykonawców do wystawiania autoreferencji.