Temat: art. 6a po nowelizacji
Dziękuję za link, poniżej przedstawiam fragmet dotyczący 6a:
Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość udzielania zamówień w częściach w sytuacji, gdy zamawiający z góry przewidując całkowity zakres zamówienia decyduje się na sukcesywne dokonywanie zakupów ze względów technicznych, gospodarczych lub organizacyjnych. Sposób ustalenia wartości takiego zamówienia został zawarty w art. 32 ust.4 ustawy, który mówi, że jeżeli zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Jeżeli tak obliczona całkowita wartość zamówienia przekroczy wyrażoną w złotych równowartość kwoty 14 000 euro, zamawiający będzie zobowiązany stosować określone procedury ustawy do poszczególnych części zamówienia, mimo iż wartość poszczególnych części zamówienia nie będzie przekraczała równowartości kwoty określonej w art. 4 pkt 8 ustawy.
Wprowadzony nowelizacją art. 6a pozwala zamawiającemu, w przypadku zamówienia udzielanego w częściach, na zastosowanie wobec danej części zamówienia przepisów właściwych dla jej wartości, a zatem elastyczniejszych procedur przewidzianych przepisami prawa krajowego, w sytuacji gdy wartość danej części nie przekracza równowartości wyrażonej w polskich złotych kwoty 80 000 euro (w przypadku dostaw lub usług) oraz 1 000 000 euro (w przypadku robót budowlanych), pod warunkiem, że łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia.
W celu zobrazowania art. 6a ustawy, posłużmy się następującym przykładem24:
23 Zarzuty formalne Komisji Wspólnot Europejskich dotyczące niezgodności polskiego ustawodawstwa w dziedzinie zamówień publicznych ze wspólnotowymi dyrektywami 2004/17/WE, 2004/18/WE oraz 89/665/EWG, a także z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską (naruszenie nr 2007/2152);
24 Porównaj: Marian Lemke „Wprowadzenie do dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących zamówień publicznych” w publikacji „Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej”, UZP, Warszawa 2001 r.
127
Załóżmy, że jedno zamówienie na roboty budowlane składa się z siedmiu części, których wartości wynoszą odpowiednio:
Część A – 2 000 000 euro,
Część B – 1 000 000 euro,
Część C – 1 000 000 euro,
Część D – 800 000 euro,
Część E – 600 000 euro,
Część F – 400 000 euro oraz
Część G – 200 000 euro.
Łączna wartość całego zamówienia, obliczona poprzez zsumowanie poszczególnych części, wynosi 6 000 000 euro, a zatem zamówienie jako całość podlega bardziej restrykcyjnym procedurom przewidzianym ustawą Prawo zamówień publicznych. 80% wartości całego zamówienia musi być udzielone zgodnie z procedurami przewidzianymi dla zamówienia o wartości 6 000 000 euro, w tym wszystkie części, których wartość przekracza 1 000 000 euro (zgodnie z wartością ustaloną dla robót budowlanych w art. 6a ustawy). Zamówienia o wartości pojedynczej mniejszej niż 1 000 000 euro mogą być udzielone zgodnie z elastyczniejszymi procedurami przewidzianymi przepisami prawa krajowego, pod warunkiem, że ich łączna wartość wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia (w naszym przykładzie ich łączna wartość nie może zatem wynosić więcej niż 1 200 000 euro, co stanowi 20% wartości całego zamówienia). Wobec powyższego, zamówienia na części A, B i C muszą każdorazowo pozostawać zgodne z przepisami przewidzianymi dla całości zamówienia, natomiast wobec części E, F, G albo części D, F albo części D, G możemy zastosować procedury zawarte w ustawie Prawo zamówień publicznych, właściwe dla ich wartości.
Zdaniem ustawodawcy wprowadzenie omawianej regulacji mającej na celu znaczne odformalizowanie i uelastycznienie postępowania, będzie korzystne zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw ubiegających się o uzyskanie zamówienia.
Nowy przepis wprowadza do polskiego porządku prawnego regulacje przewidziane w dyrektywach unijnych dotyczących zamówień publicznych – odpowiednio w art. 9 ust. 5 dyrektywy 2004/18/WE oraz w art. 17 ust. 6 dyrektywy 2004/17/WE, wobec czego pozostaje w pełni zgodny z ustawodawstwem wspólnotowym.
Zgodnie z powyższym "zamówienie z 6a" muszę ująć na początku roku.
Nadal zostaje mi problem zaoszczędzonych środków, które Zamawiający w wyniku procedur posiada, a których w krótkim czasie może już nie wydać. Wtedy chyba nawet 6a nie pomoże .