Łukasz P.

Łukasz P. Zamówienia
Publiczne,
Zarządzanie
Nieruchomościami,
Logis...

Temat: art. 6a po nowelizacji

Co do art. 6a nachodzą mnie mieszane uczucia oraz napływa sporo sprzecznych opini co do sposobu korzystania. Każdy czyta ten art. tak jak mu wygodnie, ale może krótka dyskusja tu rozjaśni mi (i innym) coś w sprawie 6a.
1) Czy zwrot "w przypadku zamówień udzielanych w częściach" chodzi o zamówienie - przetarg czy o zamówienie - kilka przetargów na jeden przedmiot (np: przetarg na druk czasopism, jeden w lutym, drugi w kwietniu etc);
2) Czy jeśli w wyniku postępowania (przetargu) na kwotę powyżej 133 tys. euro (206/412) zaoszczędzono pieniądze, to mogę powołać się na 6a i wydać je na dodatkowy zakup (tego samego rodzaju sprzetu - np. materiały eksploatacyjne)?
3) Czy, a jeśli tak to w jakim dokumencie, mam umieszczać informacje, że postepowanie jest przeprowadzane zgodnie z postanowieniem art. 6a?
4) Czy uzp wydał jakąś publicznie dostępną interpretację tego przepisu?

Pozdrawiam

edit. poprawiłem literówki:PŁukasz Podrucki edytował(a) ten post dnia 23.11.08 o godzinie 22:04

konto usunięte

Temat: art. 6a po nowelizacji

Fakt interpretacje są różne, ale generalnie intencją było chyba to, żeby nie podchodzić tak restrykcyjnie do zamówień na te małe części.
Wydaje mi się, że:
1) każda część to oddzielne postępowanie, tak jak w art. 32, czyli jeden przedmiot, ale kilka postępowań
2) nie sądzę, zamówienie powinno być z góry przewidziane i określone, tzn. powinien być przewidziany zakres zamówienia i na tej podstawie zdefiniowane sukcesywne dokonywanie zakupów. Tu się chyba kłania też ustawa o finansach publicznych
4) nie orientuję się czy uzp wydał, ale 6a to był chyba przepis który miał dostosować naszą ustawę do przepisów unijnych, więc może warto poszukać gdzieś w tym

Pozdrawiam,
Marta

konto usunięte

Temat: art. 6a po nowelizacji

1) Czy zwrot "w prypadku zamówień udzielanych w częściach" chodzi o zamówienie - przetarg czy o zamówienie - kilka przetargów na jeden przedmiot (np: przetarg na druk czasopism, jeden w lutym, drugi w kwietniu etc);

Chodzi o JEDNO zamówienie - w sensie takim, ze jednego dnia wyliczasz wartość zamówienia - jeżeli jest ona ponizej kwoty progowej stosowania dyrektyw to jak to się ładnie mówi WSIO RYBA czy zrobisz 3 przetargi w odstępach miesięcznych czy jeden przetarg w 3 częściach - chociaż przyznam, że w tym wypadku intencją ustawodawcy była raczej opcja "jeden przetarg w trzech częściach" ...

2) Czy jeśli w wyniku postępowania (przetargu) na kwotę powyżej 133 tys. euro (206/412) zaoszczędzono pieniądze, to mogę powołać się na 6a i wydać je na dodatkowy zakup (tego samego rodzaju sprzetu - np. materiały eksploatacyjne)?

jeżeli zaoszczędziłeś kasę i masz coś do kupienia czego nie planowałeś wcześniej to spokojnie możesz traktować tą luźną kasę jak i nowe zamówienie, którym "zagospodarowujesz" nadwyżkę pieniężną jako zupełnie odrębny przetarg (miałem identyczną sytuację i Centrum Zamówień Publicznych doradziło właśnie taki tok postępowania -taka była opinia mec. Niedzieli).

3) Czy, a jeśli tak to w jakim dokumencie, mam umieszczać informacje, że postepowanie jest przeprowadzane zgodnie z postanowieniem art. 6a?

myślę że zawartość SIWZ została jasno określona w samej ustawie - jeżeli może to na jakimkolwiek etapie postępowania być potrzebne do wiadomosci wykonawcy to powinno się to pojawić w SIWZ ... jeżeli prześledzisz tok postępowania i stwierdzisz, że wykonawca nie będzie miał z tego żadnego potencjalnego użytku to jest to informacja tylko dla Ciebie-nie mniej jednak uważam, ze warto aby pojawiła się ona w dokumentacji postępowania jako "dupokrywka" -bo zwyczajnie później zapomnisz dlaczego działałeś tak a nie inaczej, więc warto dać notatkę służbową ...

4) nie widziałem jeszcze...
Łukasz P.

Łukasz P. Zamówienia
Publiczne,
Zarządzanie
Nieruchomościami,
Logis...

Temat: art. 6a po nowelizacji

Bartłomiej Szpilarski:
2) Czy jeśli w wyniku postępowania (przetargu) na kwotę powyżej 133 tys. euro (206/412) zaoszczędzono pieniądze, to mogę powołać się na 6a i wydać je na dodatkowy zakup (tego samego rodzaju sprzetu - np. materiały eksploatacyjne)?

jeżeli zaoszczędziłeś kasę i masz coś do kupienia czego nie planowałeś wcześniej to spokojnie możesz traktować tą luźną kasę jak i nowe zamówienie, którym "zagospodarowujesz" nadwyżkę pieniężną jako zupełnie odrębny przetarg (miałem identyczną sytuację i Centrum Zamówień Publicznych doradziło właśnie taki tok postępowania -taka była opinia mec. Niedzieli).

Tzn: mogę np zaoszczędzone 100 tyś pln wydać w przetargu skróconym jako zamówienie nowe, nie planowane i użyć art. 39, czyli potraktować to jako odrębne zamówienie, nie sumować z poprzednimi wartościami
CZY
wpisać "zgodne z art. 6a" i prowadzić postępowanie też normalnie, tylko z podstawą 6a jako wyjaśnienie (a nie, że jest to odrębne zamówienie)
??

wolespytać 2 razy i mieć pewność niż potem mieć jeden problem :P

konto usunięte

Temat: art. 6a po nowelizacji

Jeżeli tego wydatku nie planowałeś to nie sumujesz go z poprzednimi wartościami -czyli jeżeli jest to 100 tysięcy złotych to możesz to wydać w zwykłym, krótkim przetargu nieograniczonym...

konto usunięte

Temat: art. 6a po nowelizacji

4) Czy uzp wydał jakąś publicznie dostępną interpretację tego przepisu?

Pozdrawiam

Witam,UZP wydał publikację, zerknij na stronę 126 - pliku pdf pod adresem ftp://ftp.uzp.gov.pl/publikacje/komentarz/

konto usunięte

Łukasz P.

Łukasz P. Zamówienia
Publiczne,
Zarządzanie
Nieruchomościami,
Logis...

Temat: art. 6a po nowelizacji

Dziękuję za link, poniżej przedstawiam fragmet dotyczący 6a:

Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość udzielania zamówień w częściach w sytuacji, gdy zamawiający z góry przewidując całkowity zakres zamówienia decyduje się na sukcesywne dokonywanie zakupów ze względów technicznych, gospodarczych lub organizacyjnych. Sposób ustalenia wartości takiego zamówienia został zawarty w art. 32 ust.4 ustawy, który mówi, że jeżeli zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Jeżeli tak obliczona całkowita wartość zamówienia przekroczy wyrażoną w złotych równowartość kwoty 14 000 euro, zamawiający będzie zobowiązany stosować określone procedury ustawy do poszczególnych części zamówienia, mimo iż wartość poszczególnych części zamówienia nie będzie przekraczała równowartości kwoty określonej w art. 4 pkt 8 ustawy.
Wprowadzony nowelizacją art. 6a pozwala zamawiającemu, w przypadku zamówienia udzielanego w częściach, na zastosowanie wobec danej części zamówienia przepisów właściwych dla jej wartości, a zatem elastyczniejszych procedur przewidzianych przepisami prawa krajowego, w sytuacji gdy wartość danej części nie przekracza równowartości wyrażonej w polskich złotych kwoty 80 000 euro (w przypadku dostaw lub usług) oraz 1 000 000 euro (w przypadku robót budowlanych), pod warunkiem, że łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia.
W celu zobrazowania art. 6a ustawy, posłużmy się następującym przykładem24:
23 Zarzuty formalne Komisji Wspólnot Europejskich dotyczące niezgodności polskiego ustawodawstwa w dziedzinie zamówień publicznych ze wspólnotowymi dyrektywami 2004/17/WE, 2004/18/WE oraz 89/665/EWG, a także z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską (naruszenie nr 2007/2152);
24 Porównaj: Marian Lemke „Wprowadzenie do dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących zamówień publicznych” w publikacji „Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej”, UZP, Warszawa 2001 r.
127
Załóżmy, że jedno zamówienie na roboty budowlane składa się z siedmiu części, których wartości wynoszą odpowiednio:
Część A – 2 000 000 euro,
Część B – 1 000 000 euro,
Część C – 1 000 000 euro,
Część D – 800 000 euro,
Część E – 600 000 euro,
Część F – 400 000 euro oraz
Część G – 200 000 euro.
Łączna wartość całego zamówienia, obliczona poprzez zsumowanie poszczególnych części, wynosi 6 000 000 euro, a zatem zamówienie jako całość podlega bardziej restrykcyjnym procedurom przewidzianym ustawą Prawo zamówień publicznych. 80% wartości całego zamówienia musi być udzielone zgodnie z procedurami przewidzianymi dla zamówienia o wartości 6 000 000 euro, w tym wszystkie części, których wartość przekracza 1 000 000 euro (zgodnie z wartością ustaloną dla robót budowlanych w art. 6a ustawy). Zamówienia o wartości pojedynczej mniejszej niż 1 000 000 euro mogą być udzielone zgodnie z elastyczniejszymi procedurami przewidzianymi przepisami prawa krajowego, pod warunkiem, że ich łączna wartość wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia (w naszym przykładzie ich łączna wartość nie może zatem wynosić więcej niż 1 200 000 euro, co stanowi 20% wartości całego zamówienia). Wobec powyższego, zamówienia na części A, B i C muszą każdorazowo pozostawać zgodne z przepisami przewidzianymi dla całości zamówienia, natomiast wobec części E, F, G albo części D, F albo części D, G możemy zastosować procedury zawarte w ustawie Prawo zamówień publicznych, właściwe dla ich wartości.
Zdaniem ustawodawcy wprowadzenie omawianej regulacji mającej na celu znaczne odformalizowanie i uelastycznienie postępowania, będzie korzystne zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw ubiegających się o uzyskanie zamówienia.
Nowy przepis wprowadza do polskiego porządku prawnego regulacje przewidziane w dyrektywach unijnych dotyczących zamówień publicznych – odpowiednio w art. 9 ust. 5 dyrektywy 2004/18/WE oraz w art. 17 ust. 6 dyrektywy 2004/17/WE, wobec czego pozostaje w pełni zgodny z ustawodawstwem wspólnotowym.

Zgodnie z powyższym "zamówienie z 6a" muszę ująć na początku roku.

Nadal zostaje mi problem zaoszczędzonych środków, które Zamawiający w wyniku procedur posiada, a których w krótkim czasie może już nie wydać. Wtedy chyba nawet 6a nie pomoże .

konto usunięte

Temat: art. 6a po nowelizacji

Środki zaoszczędzone wydajesz na rzeczy NIEPLANOWANE więc postępujesz jak przy szacowaniu wartości nowego zamówienia- masz 100 000 i za 100 000 kupujesz powiedzmy sprzęt komputerowy w zwykłym przetargu poniżej kwot unijnych-nie musisz go wliczać do innych zamówień bo do końca roku nie planujesz już innych zakupów komputerów (bo i nie masz kasy...)... u nas niestety planowanie zakupów powiązane jest ściśle z dostępnymi środkami i oszczędności zaplanować nie mogłeś więc i zakupy z nich robione nie są zazwyczaj planowane...
Łukasz P.

Łukasz P. Zamówienia
Publiczne,
Zarządzanie
Nieruchomościami,
Logis...

Temat: art. 6a po nowelizacji

Bartłomiej Szpilarski:
Środki zaoszczędzone wydajesz na rzeczy NIEPLANOWANE więc postępujesz jak przy szacowaniu wartości nowego zamówienia- masz 100 000 i za 100 000 kupujesz powiedzmy sprzęt komputerowy w zwykłym przetargu poniżej kwot unijnych-nie musisz go wliczać do innych zamówień bo do końca roku nie planujesz już innych zakupów komputerów (bo i nie masz kasy...)... u nas niestety planowanie zakupów powiązane jest ściśle z dostępnymi środkami i oszczędności zaplanować nie mogłeś więc i zakupy z nich robione nie są zazwyczaj planowane...

Rozwiązanie/odpowiedź idealnie mi odpowiada, tylko czy na taką interpretację są jakieś opinie prawne/wyroki KIO(ZA), w razie potrzeby przedstawienia (wyjaśnienia) sprawy przed kontrolą?

konto usunięte

Temat: art. 6a po nowelizacji

Łukasz Podrucki:
Bartłomiej Szpilarski:
Środki zaoszczędzone wydajesz na rzeczy NIEPLANOWANE więc postępujesz jak przy szacowaniu wartości nowego zamówienia- masz 100 000 i za 100 000 kupujesz powiedzmy sprzęt komputerowy w zwykłym przetargu poniżej kwot unijnych-nie musisz go wliczać do innych zamówień bo do końca roku nie planujesz już innych zakupów komputerów (bo i nie masz kasy...)... u nas niestety planowanie zakupów powiązane jest ściśle z dostępnymi środkami i oszczędności zaplanować nie mogłeś więc i zakupy z nich robione nie są zazwyczaj planowane...

Rozwiązanie/odpowiedź idealnie mi odpowiada, tylko czy na taką interpretację są jakieś opinie prawne/wyroki KIO(ZA), w razie potrzeby przedstawienia (wyjaśnienia) sprawy przed kontrolą?

Wyjaśnienie wynika wprost z przepisów ustawy -zamowienie nie było planowane, jest realizowane z wykonanych oszczędności i dlatego właśnie stosujesz przepisy takie a nie inne-notatka służbowa do akt (macie chyba jakiegoś radcę prawnego który się pod tym podpisze)+ podbić wpływ do przełożonego i z głowy... postępowanie jest jak najbardziej zgodne z prawem... notatka służbowa w takim celu aby nie było później miłosci i zdziwienia bo założę się ze nie będziesz pamietał za 2 lata dlaczego udzieliłeś tego w taki a nie inny sposób ;)

Temat: art. 6a po nowelizacji

A jeżeli część zamówienia szacowana jest poniżej progów od których ustawa uzależnia procedowanie w jej trybie to czy można odstąpić od jej stosowania? W sensie, że dla tej części procedować pozaustawowo?
Łukasz P.

Łukasz P. Zamówienia
Publiczne,
Zarządzanie
Nieruchomościami,
Logis...

Temat: art. 6a po nowelizacji

Jeśli masz ogólną wartość zamóienia na kwotę 300 000 euro, a jakaś jej część ma wartosć szacunkową 10 000 euro, to możesz przeprowadzić postępowanie z wyłączeniem ustawy (art 4. ust 8.).
Oczywiście podajesz, że robisz to na podstawie / zgodnie z art 6a
Maciej Firlit

Maciej Firlit Prezes Zarządu
AVENHANSEN Sp. z
o.o.

Temat: art. 6a po nowelizacji

Zapraszam na szkolenie, które rozwieje wszelkie wątpliwości. Nasz Prawnik jest do Państwa dyspozycji:

Zamówienia publiczne w praktyce >>

Możemy takie szkolenie zorganizować również w formie otwartej. Prosimy wszystkich zainteresowanych o kontakt:

Kontakt z naszymi doradcami >>

Temat: art. 6a po nowelizacji

Łukasz Podrucki:
Jeśli masz ogólną wartość zamóienia na kwotę 300 000 euro, a jakaś jej część ma wartosć szacunkową 10 000 euro, to możesz przeprowadzić postępowanie z wyłączeniem ustawy (art 4. ust 8.).
Oczywiście podajesz, że robisz to na podstawie / zgodnie z art 6a

Właściwie lepiej nie dokonywać wyłączenia stosowania ustawy na podstawie art. 6 a. Pomimo, iż teoretycznie nie ma podstaw do takiego niestosowania art. 6 w tym zakresie, to jednak zdecydowana część doktryny uważa, że opisywany przepis może jedynie decydować o stosowaniu przepisów właściwych dla części zamówienia, nie upoważnia on jednak zamawiającego do wyłączenia stosowania ustawy. Oczywiście, jest to tylko komentarz do ustawy, ale czy warto ryzykować?? Poza tym warto moim zdaniem pomyśleć nad zastosowaniem art. 5 ust. 1 w stosunku do usług o charakterze niepriorytetowym.Grzegorz Ginalski edytował(a) ten post dnia 25.11.10 o godzinie 15:02



Wyślij zaproszenie do