Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Zasady badania oczekiwań szkoleniowych


Zapewne niejeden specjalista kiedyś był na jakimś programie podnoszenia kwalifikacji. Rozwijanie kompetencji pracowników ma w sobie cel, jakim jest edukowanie osób biorących udział w szkoleniu zaplanowanych kompetencji. Zazwyczaj szkolenie kosztuje ponad 4 tysiące zł za dzień szkoleniowy - i pewnie nikt nie planuje tych kwot zmarnować bezproduktywnie. Dlatego poniżej opiszę kluczowe kwestie kojarzące się z diagnozowaniem oczekiwań szkoleniowych. Informacje do sporządzenia tego artykułu wziąłem stąd: Projekty Development Center
Sesje biznesowe prowadzę już od 15 lat. Szkoliłem przeróżne instytucje: motoryzacyjne, spożywcze, sieci handlowe, elektroniczne, architektoniczne. Zwykle widziałem, że dobrze przeprowadzone definiowanie oczekiwań szkoleniowych skutkowało tym, iż spotkanie z uczestnikami szkolenia wypadało naprawdę efektywne. Niżej przedstawiam zasady definiowania potrzeb edukacyjnych:
- w czasie badania oczekiwań szkoleniowych muszą wykazać się aktywnością zarząd przedsiębiorstwa, liniowi przełożeni, wydział ds. personelu oraz pracownicy
- w czasie definiowania oczekiwań edukacyjnych używaj wybrane techniki badawcze: ankietowanie, dyskusje w gronie ekspertów, eksperymentowanie i obserwacje
- precyzyjnie analizuj dokumentację przedsiębiorstwa, która wybrała projekt szkoleniowy. W tego typu dokumentach bywają zamieszczone istotne wskazówki dla trenera. Zwykle przemyślę je w szczegółach układając program szkoleniowy
- zawsze na wstępie sesji szkoleniowych pytam pracowników obecnych na sali szkoleniowej, jakie były ich potrzeby rozwojowe. Oczekiwania szkoleniowe zmieniają się w czasie, dlatego zapisuję opinie uczestników na kartce. Stają się one dla trenera drogowskazem w czasie sesji.
W następnym artykule opiszę kolejne reguły definiowania oczekiwań edukacyjnych.
Na tą chwilę to tyle przywódczych przemyśleń.
Redakcja:Jerzy Papuga
Twórca tej notki jest absolwentem wydziału historii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie i studiów podyplomowych z dziedziny komunikacji społecznej. Posiada tytuł Konsultanta Sprzedaży Relacyjnej AFD. Prowadzi firmę szkoleniową w Kłodzku. Od dwóch sezonów prowadzi zajęcia i pisze badania dotykające tematyki oceny pracowniczej w sektorze „budownictwo”.

TEMATY BOGA:
Badania płac i benefitów
Ocena 360 w przedsiębiorstwach
Polityka personalna w nowoczesnej jednostce biznesowej
Skuteczne zarządzanie kadrami
Przyjazna kultura organizacyjna
Kształtowanie przywództwa
Systemy rekrutacyjne