Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Podstawowe dylematy uczenia się osób pracujących

Symulacje stosowane na szkoleniach to nowatorskie techniki edukacyjne. Czytelnik może te formy dydaktyczne znaleźć w wielu programach kursów dla menedżerów. Ta metoda dydaktyczna jest bardzo zabawna osób biorących udział, z powodu tego, że najczęściej pobudza ludzkie kanały percepcyjne oraz budzi ciekawość.
W marcowych i kwietniowych wpisach na mojej witrynie przedstawię uwarunkowania uczenia się osób dojrzałych. W projekcie składającym się z uczenia innych w prakseologicznym sensie można wyodrębnić cztery główne fazy, definiujące zasób wiadomości nie tylko jako przyswojone ustrukturyzowane dane, ale dodatkowo możliwość ich użycia w praktyce oraz wykształcone nastawienie do życia. Ich typologię opisał George Hanson w 1978 roku oraz ciekawie przedstawił w niewielkiej publikacji, więcej: Korporacyjne Gry Menedżerskie
Pierwszy etap doskonalenia kompetencji osób dorosłych w szerszym znaczeniu opisuje się jako nieograniczoną nieumiejętność w posługiwaniu się wiedzą, która oznacza przyswojenie informacji o świecie w oparciu o istnienie powiązanych ze sobą zjawisk: adept danej dziedziny wiedzy niewiele wie w danym zakresie i nie jest świadomy swojej niewiedzy.
Kolejnym elementem w procesie edukacji będzie zwykle uświadomiona nieumiejętność w posługiwaniu się wiedzy. W okresie jego występowania szkolony jest świadomy braków w ramach posiadanych umiejętności, jednak wciąż nie posiada odpowiednio dużo wiedzy, po to, żeby te braki wypełnić.
Trzeci krok do doskonałości definiowany jest jako „uświadomiona postawa kompetencyjna”. Adept danej dziedziny wiedzy miał możliwość posiąść jak dotąd wstępną umiejętność działania, ale aby zastosować ją w typowej sytuacji musi wykonywać pracę posiadając konieczną determinację w działaniu. Opisany wyżej element w procesie edukacji nie zawsze nagrodzony będzie realnym wzrostem kompetencji. Na tym etapie kończy się podjęta aktywność przekazywania wiedzy, a zaczyna czynność indywidualnego przyswajania wiedzy.
Ostatnim etapem edukacji, możliwym do przejścia, kiedy uczący się jest zafascynowany nową umiejętnością, jest „nieograniczona umiejętność w posługiwaniu się zdobytą wiedzą”. Zdobyta postawa kompetencyjna staje się zestawem odruchowych reakcji na bodźce, nastawienia do różnych spraw i behawioralnych uwarunkowań.
Warto podkreślić, iż wiele studiów podyplomowych, szkoleń i szeroko pojmowana praktyka edykacyjna jest skoncentrowana na metodach rozwoju kompetencji ucznia. Z tego powodu w kolejnym wpisie przedstawię strategie percepcji homo sapiens. Dobrze je przemyśleć, jeśli gry menedżerskie mają być w programie szkolenia.
Adam Górnikiewicz
Autor tej notki jest absolwentem wydziału anglistyki Uniwersytetu Śląskiego i studiów podyplomowych z dziedziny sozologii. Posiada tytuł Eksperta Przedsiębiorczości AFC. Buduje swoją karierę w Wrocławiu. Od czternatu sezonów szkoli i opracowuje gry dotyczące rekrutacji i selekcji kandydatów w branży „handej i sprzedaż”.

O TYM PISZEMY:
Gry Drużynowe
Warsztaty menedżerskie
Gry planszowe
Motywowanie
Symulacje Six Sigma
Rozwój osobisty
Programy incentive
Podręczniki dla asesorów AC/DC