Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Po co diagnozować kompetencje

W zarządzaniu zespołem kierownicy w wielu sytuacjach używają pojęcie: zestaw kompetencji. Ale warto zadać pytanie, co ono tak naprawdę oznacza. W ramach sesji szkoleniowych zawsze omawiam na ten nurtujący uczestników temat. Moi rozmówcy w czasie sesji szkoleniowych miewają w tym zakresie bardzo dużo wątpliwości.
By czytający te słowa pojął obszar wiedzy z tego artykułu, jestem zmuszony napisać, iż w pierwszym okresie rozwoju wiedzy z zarządzania przez zestaw kompetencji rozumiano posiadanie jasno określonego prawa do reprezentowania i występowania w imieniu określonej firmy. A możliwość sprawnego funkcjonowania w organizacji wiązano często z kompetencjami zawodowymi na konkretnym polu działalności. Różnice w przedstawionym temacie rozważań ciekawie opisuje A. Doliński na tej stronie internetowej: Oceny Pracownicze
Zestaw kompetencji pracownika zasady i reguły teoretyczne, normy zachowań i dążenia pracowników konieczne do efektywnego wykonywania pracy w danym obszarze. Opisując kwalifikacje personelu możemy jednocześnie określić:
- możliwości zastosowania teorii w praktyce, obejmujące dane i informacje, które badany pracownik musi umieć wykorzystać, aby wypełniać zaprojektowaną wcześniej funkcję, a dodatkowo specjalne cechy osobowe lub umiejętności, jakie są przydatne, np. zdolności obliczeniowe,
- wymagania szkoleniowe,
- niezbędne umiejętności techniczne,
- kategorie pracy lub rodzaje przedsiębiorstw, w których pracownik miał umowę o pracę,
- wybijające się wyniki wróżące sukcesy obecnie,
- wszystko, czego firma będzie żądać od zatrudnionego, na przykład eksplorowanie nowych sektorów rynku i usług, podnoszenie ilości świadczonych usług, skuteczności w pracy albo lepszej obsługi zamówień, wprowadzanie innowacyjnych systemów lub procesów,
- stopień jedności „człowiek-organizacja”.
Jak wynika z powyższych rozważań, korzyści z użycia systemu ocen kompetencji bywają bardzo duże. Kierownik pozyskuje aktualną wiedzę na temat podwładnych. Podwładni widzą, że przedsiębiorstwo o nich dba i planuje zatrudniać nie tylko obecnie, ale i na przyszłość.
W kolejnych artykułach opiszę dokładnie obszary zestawów kompetencji.
To tyle przywódczych wniosków.
Autor:Rafał Hun
Redaktor tej notatki jest absolwentem kierunku marketingu Uniwersytetu w Toruniu i studiów podyplomowych z dziedziny andragogiki ogólnej. Posiada licencję Instruktora Planowania Strategicznego FVF. Mieszka w Chorziwie. Od osiemnastu lat uczy i kreuje gry dotykające tematyki innowacyjnego myślenia w branży „AGD RTV”.

O TYM PISZEMY:
Audyty kompetencji
Zwolnienia w firmach
Strategia HR w międzynarodowej firmie
Innowacyjne zarządzanie kadrami
Skuteczny mentoring
Kształtowanie przywództwa
Development Center