Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Kompetencje szefa w zakresie projektów

Zarządzanie zespołem projektowym jest zwykle łączone z awansowaniem przełożonego funkcyjnego do wypełnienia jakiegoś szczególnego zadania dla przedsiębiorstwa. Takie rozumienie roli kierownika projektu wynika z tego, że tak naprawdę niedawno menedżerowie zostawali menedżerami projektów w sposób dość przypadkowy. Najczęściej tylko na chwilę przekazywano im dodatkowe zadania.
Specjaliści ds. szkoleń są świadomi, iż umiejętności niezbędne do realizowania projektów doskonali się na drodze doświadczeń menedżerskich albo specjalistycznych cykli szkoleniowych. Menedżerowie przedsięwzięć tak naprawdę powinni zarządzać przedsięwzięciem biorąc w nim udział aktywnie. Dość dużo informacji znalazłem tu: Encyklopedia - Szkolenia Komunikacja i Współdziałanie.
W tymże blogu wskażę istotne obszary kompetencji menedżera przedsięwzięcia. Umiejętności z administrowania przedsięwzięciem da się określić w dziewięciu punktach:
- łączenie zadań, a więc całościowe spojrzenie na projekt i uwzględnienie większości aktywności,
- określanie całego szeregu zadań, a w praktyce przekłada się na umiejętność przekazywania zadań i formułowania wzorców ich wykonania,
- zarządzanie zasobami członków zespołu, uważane za kluczową umiejętność menedżera zespołu projektowego,
- organizowanie zakupów, a więc decydowanie w sprawach zamówień innowacyjnych urządzeń oraz wyszukiwanie dobrych cen u dostawców,
- kierowanie zasobami ludzkimi, a więc umiejętności budowania zespołu projektowego oraz ogrywania roli lidera swojego personelu w projekcie,
- komunikowanie się pomiędzy ludźmi,
- dbanie o techniki wykonania zadań w projekcie,
- zajmowanie się budżetem projektu,
- dokonanie oceny niepewności i ryzyka odnoszącego się do rozpoczęcia działań projektowych.
W tych zakresach merytorycznych sprzedałem w ciągu 5 lat niezliczoną liczbę projektów szkoleniowych. Ludzie biorący udział poszukiwali podczas tych szkoleń praktycznych kompetencji oraz metod zarządzania. Jestem ogromnym fanem tych obszarów tematycznych i uważam, że prawie każdy menedżer zakładu powinien nauczyć się administrować projektami.
WIĘCEJ INFORMACJI O NASZYCH TEKSTACH
Niniejszy serwis prowadzi ekipa mających wieloletni staż wykładowców prowadzących wykłady na tematy miękkie z różnych sektorów rynku.

W tym serwisie często przeczytasz też o:
- analizy satysfakcji osób zatrudnionych w firmach
- testy psychologiczne
- programy rozwojowe z budowania strategii i rozwoju firmy
- szkolenia dla pracowników
- kierowanie ludźmi
Jak zawsze namawiamy do następnych spotkań na tej stronie.