Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Elementarne pojęcia w zakresie pobudzania do pracy


Motywowanie pracowników oznacza techniki wzbudzające zaangażowanie, podtrzymujące oraz regulujące aktywnością pracownika. Da się wyróżnić motywację zewnętrzną, do której wliczamy: ukaranie pracownika, premie, diagnozowanie zachowań oraz wpływ osób na stanowiskach kierowniczych. W książkach z zarządzania znajdziemy także motywowanie wewnętrzne, do której zaliczamy: piramidę Maslowa, obawy, hobby, chęć znaczących osiągnięć, plany a także ideały. Więcej teorii znajdziesz tu: Badania Motywacji Pracowników
Kluczowe pojęcia:
Motyw - dążania powstałe w wyniku odczuwanych wrażeń i pojawiających się sytuacji, wyrażające się w czynnym skłanianiu się do przeprowadzenia określonego postępowania dla realizacji zaplanowanego efektu.
Określanie potrzeb ludzkiego działania to inaczej poziom samoświadomości oraz możliwość zwerbalizowania motywacji zaistniałego procesu życiowego. Badania naukowe prowadzi się, aby znaleźć motywacje najważniejsze w danej chwili, wpływające na kolejność określonych działań, ich przebieg oraz rezultat.
Poziom potrzeb to inaczej sprawność podejmowanych aktywności, uruchamia świadomość jednostki potrzeb racjonalnych i duchowych. W wielu przypadkach te statnie wydają się dominować. Naukowcy twierdzą, że na skuteczność procesów życiowych decydująco oddziałuje znak odczuwanych wrażeń: korzystne dla zdrowia zwiększają efektywność procesów życiowych, przeciwne znowu je obniżają. Także forma odczuwanych potrzeb miewa swój wpływ, na przykład uczucie przygnębienia nie oddziałuje dodatnio na działanie. Dość znacząca będzie dla człowieka również szybkość narastania emocji. Nie istnienie mobilizowania psychofizycznego lub niskie pobudzenie nie zwiększją sprawności aktywności życiowej. Jednakże zbyt częste mobilizowanie psychofizyczne z reguły zbliża człowieka do stanu odczuwanego podczas zapaści somatycznych.
Na tą chwilę to tyle haerowych przemyśleń.
Autor:Stefan Bocian
Autor tego felietonu jest absolwentem wydziału biologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie i studiów podyplomowych z obszaru programowania neurolingwistycznego. Posiada tytuł Doradcy Kreatywności PGG. Kieruje agencją treningową w Bydgoszczy. Od pięciu sezonów szkoli i opracowuje gry dotykające tematyki kreatywności w branży „meble i wyposażenie wnętrz”.

HASŁA:
Audyty płac i benefitów
Ocena 360 menedżerów
Polityka HR w nowoczesnej firmie
Innowacyjne kierowanie personelem
Przyjazna kultura organizacyjna
Awanse i Kariera
Selekcja kandydatów do pracy