Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Dlaczego powinno się diagnozować potrzeby szkoleniowe

Wieloletni trenerzy przedsiębiorców uważają, iż diagnozowanie potrzeb szkoleniowych to podstawowy aspekt do tego by zacząć merytoryczne pertraktacje dotyczące zakresu wiadomości, jakie posiadają pracownicy, kompetencji i nastawienia do pracy, jakie wymagają zatrudnieni na danym stanowisku menedżerowie. Warto dodać, że pracodawca może w tenże sposób oddziaływać na zakresy tematyczne, jakie mają być prezentowane podczas szkolenia. Ten aspekt projektów szkoleniowych został omówiony na tej stronie: Badania Zaangażowania
Dzięki wykorzystaniu diagnozy celów szkoleniowych zrealizujemy dla firmy i dla uczestników szkoleń kilka celów.
Wymieniając od najważniejszego - poznamy sytuację szkolonej zbiorowości pracowników – na ile osoby w grupie się znają, jaka jest technika współdziałania, i tym podobne.
Po drugie, określimy zakresy kompetencji, które posiada już zbiorowość pracowników w obrębie oferty szkoleniowej i jej obszarów tematycznych. Takie działanie pozwoli trenerom dostosować obszar tematyczny szkolenia do uczestników. Najlepiej zobaczmy inne agendy szkoleń w których wzięła udział ta grupa.
Gdy dojdziemy do wniosku, aby badać oczekiwania rozwojowe, zrozumiemy realne problemy z życia zawodowego grupy – aby właśnie te problemy rozbijać na czynniki pierwsze podczas sesji szkoleniowej. To uczestnikom umożliwia skorzystać z zajęć precyzyjne, często przygotowane do użycia i do zaprezentowania zarządowi metody pracy, nie abstrakcyjne pomysły.
Kolejny cel – przeanalizujemy dokładnie dążenia uczestników – zwykle jest to wprost odniesienie się do problemów firmy, ale i zagadnień istotnych dla pracowników.
Moi znajomi pracownicy działów personalnych zajmujący się szkoleniami wiedzą, że im lepiej zorganizują razem z osobą prowadzącą szkolenia badanie potrzeb rozwojowych, tym prościej będzie można ocenić rezultaty szkolenia.
Tyle przywódczych przemyśleń.
Autor:Ireneusz Orzel
Redaktor tego komentarza jest absolwentem kierunku anglistyki Uniwersytetu Szczecińskiego i studiów podyplomowych z zakresu literaturoznastwa. Posiada certyfikat Doradcy Wizerunku Osobistego OVZ. Zawodowo realizuje się w Boguchwałowicach. Od czterech sezonów szkoli i pisze gry dotykające tematyki promocji i reklamy w branży „konsulting i usługi b2b”.

CZYTAJ TAKŻE O:
Badania satysfakcji
Systemy ocen menedżerów
Polityka personalna w usługowej jednostce biznesowej
Skuteczne kierowanie kadrami
Coaching
Kształtowanie przywództwa
Selekcja kandydatów do pracy