Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Co daje diagnozowanie oczekiwań szkoleniowych

Od lat prowadzący szkolenia powtarzają, że niezwykle istotnym elementem projektu szkoleniowego jest określenie oczekiwań edukacyjnych osób biorących udział w szkoleniu. Ten etap wprost powoduje, czy przedsięwzięcie edukacyjne okaże się pozytywnym efektem oraz czy okaże się produktywne, efektywne. Poznajmy szczegóły.
Badanie potrzeb szkoleniowych to regularnie prowadzony sposób badania, kiedy to zostaje przedstawione w jasny sposób zapytanie na temat szkolenia. Wtedy określone bywają problemy, sprecyzowane źródła pozyskania oraz dobierany jest najbardziej właściwy harmonogram projektu szkoleniowego. Inne określenia tego zjawiska znajdziesz w tym portalu:Badania Motywacji Pracowników
Jako kolejny krok po zbadaniu wymagań doskonalenia pracowników przechodzi się w kierunku opisania celów projektu szkoleniowego, jakie zaplanowano, że spowoduje zniwelowanie braków kompetencyjnych. Określone rezultaty pozwalają ułożyć harmonogram i zrealizować przedsięwzięcie edukacyjne, a potem je opisać. Efekty bywają opisywane jako następujące kategorie: oparte na wiedzy, oparte na zachowaniach, wartości i postawy.
Efekty określania oczekiwań doskonania kompetencji bywają kolejno:
- Dostrzeżenie rzeczywistych sytuacji z życia zawodowego uczestników szkolenia – aby właśnie te sytuacje rozpracowywać na szkoleniu.
- Analiza potrzeb uczących się. Po co? Aby mieć odniesienie się do kwestii ważnych dla uczestników szkolenia, a nie jedynie do problemów firmy zatrudniającej uczestników.
- Diagnoza harmonogramów i pozycji rynkowej firmy, zwłaszcza gdy szkolenie prowadzi zewnętrzny szkoleniowiec.
W tym miejscu przedstawiam typowe kwestie w diagnozowaniu oczekiwań szkoleniowych.
- Czy organizacja ma mechanizm motywacyjny i system ocen?
- Jak firma stosuje motywacyjny aspekt zmiany wysokości uposażenia zasadniczego?
- W jaki sposób przedsiębiorstwa ocenia stopień satysfakcji osób zatrudnionych?
- Jakie kłopoty z badaniem motywacji personelu podkreśla kadra kierownicza?
- Jak często stosowany jest motywacyjny pierwiastek sprzężenia zwrotnego na gorąco?
To tyle menedżerskich myśli.
Redakcja:Zygmunt Wolski
Redaktor tego wpisu jest absolwentem wydziału iberystyki Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie i studiów podyplomowych z zakresu terapii rodzinnej. Posiada tytuł Mistrza Zmiany Osobistej IKI. Zawodowo realizuje się w Gdynii. Od pięciu lat organizuje treningi i kreuje badania dotykające tematyki radzenia sobie ze stresem w branży „kancelarie prawne i doradztwo”.

TAGI:
Badania kompetencji
Awansowanie w przedsiębiorstwach
Strategia personalna w zdywersyfikowanej jednostce biznesowej
Skuteczne zarządzanie kadrami
Coaching
Awanse i Kariera
Assessment Center