Dorota
Owczarska
konsultant, Training
Projects
Temat: Co daje diagnozowanie oczekiwań szkoleniowych
Od lat prowadzący szkolenia powtarzają, że niezwykle istotnym elementem projektu szkoleniowego jest określenie oczekiwań edukacyjnych osób biorących udział w szkoleniu. Ten etap wprost powoduje, czy przedsięwzięcie edukacyjne okaże się pozytywnym efektem oraz czy okaże się produktywne, efektywne. Poznajmy szczegóły.Badanie potrzeb szkoleniowych to regularnie prowadzony sposób badania, kiedy to zostaje przedstawione w jasny sposób zapytanie na temat szkolenia. Wtedy określone bywają problemy, sprecyzowane źródła pozyskania oraz dobierany jest najbardziej właściwy harmonogram projektu szkoleniowego. Inne określenia tego zjawiska znajdziesz w tym portalu:Badania Motywacji Pracowników
Jako kolejny krok po zbadaniu wymagań doskonalenia pracowników przechodzi się w kierunku opisania celów projektu szkoleniowego, jakie zaplanowano, że spowoduje zniwelowanie braków kompetencyjnych. Określone rezultaty pozwalają ułożyć harmonogram i zrealizować przedsięwzięcie edukacyjne, a potem je opisać. Efekty bywają opisywane jako następujące kategorie: oparte na wiedzy, oparte na zachowaniach, wartości i postawy.
Efekty określania oczekiwań doskonania kompetencji bywają kolejno:
- Dostrzeżenie rzeczywistych sytuacji z życia zawodowego uczestników szkolenia – aby właśnie te sytuacje rozpracowywać na szkoleniu.
- Analiza potrzeb uczących się. Po co? Aby mieć odniesienie się do kwestii ważnych dla uczestników szkolenia, a nie jedynie do problemów firmy zatrudniającej uczestników.
- Diagnoza harmonogramów i pozycji rynkowej firmy, zwłaszcza gdy szkolenie prowadzi zewnętrzny szkoleniowiec.
W tym miejscu przedstawiam typowe kwestie w diagnozowaniu oczekiwań szkoleniowych.
- Czy organizacja ma mechanizm motywacyjny i system ocen?
- Jak firma stosuje motywacyjny aspekt zmiany wysokości uposażenia zasadniczego?
- W jaki sposób przedsiębiorstwa ocenia stopień satysfakcji osób zatrudnionych?
- Jakie kłopoty z badaniem motywacji personelu podkreśla kadra kierownicza?
- Jak często stosowany jest motywacyjny pierwiastek sprzężenia zwrotnego na gorąco?
To tyle menedżerskich myśli.
Redakcja:Zygmunt Wolski
Redaktor tego wpisu jest absolwentem wydziału iberystyki Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie i studiów podyplomowych z zakresu terapii rodzinnej. Posiada tytuł Mistrza Zmiany Osobistej IKI. Zawodowo realizuje się w Gdynii. Od pięciu lat organizuje treningi i kreuje badania dotykające tematyki radzenia sobie ze stresem w branży „kancelarie prawne i doradztwo”.
TAGI:
Badania kompetencji
Awansowanie w przedsiębiorstwach
Strategia personalna w zdywersyfikowanej jednostce biznesowej
Skuteczne zarządzanie kadrami
Coaching
Awanse i Kariera
Assessment Center