konto usunięte
Temat: Karbozol
CARBOZOLProjekt przewiduje objęcie międzynarodową ochroną patentową nowego paliwa o nazwie „carbozol”
będącego suspensją węglowo-wodną, stanowiąca mieszankę węgla (do 70%) i wody ( do 30%) oraz
dodatków stabilizujących. Carbozol jest ciekłym nano - paliwem na podstawie węgla i wody,
nadający się do bezpośredniego spalania w kotłach, piecach, różnorodnych energetycznych
instalacjach, oraz nadający się do transportu rurociągami i długotrwałego przechowywania, do
stosowania jako zamiennik węgla, mazutu i gazu w obiektach. Ponad to carbozol posiada wysoki
potencjał energetyczny oraz ekologiczną czystość to jest charakteryzuje się podczas spalania
wysokim stopniem wypalenia paliwa (98-99,7%), oraz redukcją tlenków siarki (do 70-85%) i
tlenków azotu (do 80-90%). Spółka Sillcoal sp. z.o.o. dokonała dwa zgłoszenia patentowe dotyczące
carbozolu o nr P- 404050 i P.404051 oraz tytułach : „Sposób i układ urządzeń do wytwarzania
wodowęglowego paliw" i „Sposób otrzymywania ekologicznego paliwa węglowo-wodnego" (w załączeniu
do wniosku potwierdzenia zgłoszeń). ZASTOSOWANIE Carbozol może w pierwszej kolejności zastąpić
mazut ,olej opałowy i gaz. Koszty nowego paliwa są kilkakrotnie niższe od paliw wyżej
wymienionych. Paliwo carbozol jako paliwo płynne jest paliwem którym można dobrze sterować w
procesie spalania. Carbozol jest paliwem o dużej czystości ekologicznej spełniający bardzo
rygorystce normy ekologiczne ( normy emisji spalin i spalania) jaki przemysł energetyczny musi
wdrożyć w Polsce w nadchodzących latach wyniku podpisanego „pakietu klimatycznego” UE. Na
dzień dzisiejszy większość polskiej energetyki nie jest przygotowana na taką zmianę, jednakże
np. potencjalne zastosowanie w tradycyjnych elektrowniach na węgiel kamienny naszego paliwa -2-
Materiał poufny carbozolu pozwoli automatyczne spełnić wymogi pakietu klimatycznego bez
zamykania w/w elektrowni lub ponoszenia ogromnych nakładów inwestycyjnych na modernizacje
elektrowni czy zielone certyfikaty czy limity emisji C02. Potencjał rynkowy carbozolu wydaje się
być ogromy . Carbozol podczas spalania charakteryzuje się wysokim stopniem wypalenia paliwa
(98- 99,7%), oraz redukcją tlenków siarki (do 70-85%) i tlenków azotu (do 80-90%) oraz
kilkakrotnie obniżeniem emisji CO w stosunku do spalania węgla kamiennego. W wersji rozwojowej
carbozolu (aktualnie trwają prace) po dopracowaniu wielkości rozdrobnienia cząsteczek paliwa
(ich zmniejszeniu) możliwe jest nawet stosowanie carbozolu w silnikach diesla bez ich
modyfikacji ( zamiast oleju napędowego można zatankować do kilkakrotnie tańszym carbozolem).
Skrót opisu zgłoszenia patentowego 1 Sposób wytwarzania wodowęglowego paliwa wykorzystujący
rozdrabnianie frakcji węglowej oraz mieszanie z wodą rozdrobnionych frakcji węglowych polega na
tym, że w pierwszym etapie przygotowuje się wodę zasadową oraz rozdrobniony wstępnie suchy
węgiel do frakcji 3mm, który rozdrabnia się do frakcji do 100 nm korzystnie 20 \im, a następnie
podaje się do mieszalnika, rozdrobniony węgiel i korzystnie równocześnie dozuje się
przygotowaną wodę zasadową do mieszalnika, a całość miesza się w mieszalniku do czasu powstania
wodowęglowej mieszanki, którą w drugim etapie kieruje się do kawitacyjnego dyspergatora grubego
mielenia, w którym mieszankę kawitacyjnie mieli się, a otrzymaną zawiesinę kieruje się do
kolejnego mieszalnika i miesza się, przy czym otrzymana zawiesina kolejno przechodzi przez
kawitacyjne dyspergatory drobnego mielenia, korzystnie trzy, w których zawiesinę rozdrabnia się
i homogenizuje się, a po skończonej obróbce zawiesinę w postaci hydrozolu kieruje się do
odstojnika. Układ urządzeń do wytwarzania wodowęglowego paliwa wykorzystujący mieszalnik oraz
zbiorniki charakteryzuje się tym, że stanowi instalację składających się linii kawitacyjnego
przygotowania wody zasadowej (A), z linii podawania produktów wydobycia węgla i wzbogacania
węgla (B), oraz z linii przygotowania wodowęglowego paliwa (C), przy czym linia kawitacyjnego
przygotowania wody zasadowej (A) połączona jest z linia podawania produktów -3- Materiał poufny
wydobycia węgla i wzbogacania węgla (B), która kolejno połączona jest z linią przygotowania
wodowęglowego paliwa (C). Skrót opisu zgłoszenia patentowego 2 Sposób otrzymywania ekologicznego
paliwa węglowo-wodnego polegający na mieleniu węgla z wodą i zastosowaniu dodatków
stabilizująco-upłynniających polega na tym, że proces mielenia prowadzi się jednostopniowo
uzyskując bimodalny skład mieliwa o zawartości do 70% węgla , przy czym podczas procesu podaje
się dodatki stabilizująco-upłynniające w postaci mieszaniny polimerowych detergentów
posiadających cząsteczki obudowie liniowej, rozgałęzionej i usieciowanej przestrzennie w ilości
maksymalnie do 5% korzystnie 1% w stosunku do suchej masy węgla w zawiesinie. Jedno zgłoszenie
patentowe obejmuje 19 zastrzeżeń patentowych a drugie zgłoszenie 4 zastrzeżenia patentowe.
Łącznie są to 23 zastrzeżenia patentowe. Zwięzły opis badań, które doprowadziły do powstania
patentu Sillcoal sp z o.o. rozpoczął prace na temat carbozolu od prac naukowych, polskim
Partnerem naukowym została Politechnika Śląska wydział górniczy Zakład Przeróbki Kopalin Stałych.
Na Politechnice Śląskiej wykonaliśmy szereg badań carbozolu. Partnerem zagranicznym w produkcji
carbozolu jest Rosyjska Akademia Nauk w Nowosybirsku. Carbozol jest ciekłym nano - paliwem na
podstawie węgla i wody, nadający się do bezpośredniego spalania w kotłach, piecach,
różnorodnych energetycznych instalacjach, oraz nadający się do transportu rurociągami i
długotrwałego przechowywania, do stosowania jako zamiennik węgla, mazutu i gazu w obiektach.
Podsumowując - udało nam się otrzymać na skalę laboratoryjną, stabilny carbozol ( stabilność
paliwa co najmniej 1 rok), który przebadaliśmy włącznie z efektami spalani nowego paliwa.
Technologia otrzymywania carbozolu została przebadana i rozwinięta oraz chroniona za pomocą
zgłoszeń patentowych o nr P.404050 i P.404051.