Temat: koszty związane z rozpoczęciem i prowadzeniem działalnosci
1.
Wpłacamy do kasy Urzędu Miasta/Urzędu Gminy 100zł za rejestrację firmy. W wydziale Ewidencji działalności gospodarczych składamy wniosek z potwierdzeniem dokonania opłaty. Odpowiedź, czyli najczęściej wpis do ewidencji otrzymujemy w ciągu 14 dni. Termin załatwienia formalności uzależniony jest od liczby oczekujących na dokonanie wpisu. W przypadku ich braku zdarza się, iż wniosek rozpatrzony zostaje tego samego dnia lub z dnia na dzień.
2.
Po otrzymaniu wpisu do ewidencji przekazujemy wypełniony wniosek do Urzędu Statystycznego w celu otrzymania numeru REGON. Wniosek może zostać dostarczony osobiście lub pocztą. Nie wszystkie US korzystają z poczty elektroniczne, w związku z czym często ograniczone są możliwości przekazania skanów. Czekamy kolejne ustawowe 14 dni (maksymalnie).
3.
W Urzędzie Skarbowym składamy druk.
Niekiedy składamy również ksero uzyskanych dokumentów. Do rejestracji w US konieczne są: wpis do ewidencji, regon, nr konta bankowego. Konta nie założymy jednak bez nadawanego przez US NIP-u. W związku z tym informujemy US o tym, iż dane o numerze konta uzupełnimy w ciągu np. 14 dni.
Następnie wybieramy formę opodatkowania:
- w formie karty podatkowej,
- ryczałtu ewidencjonowanego,
- na zasadach ogólnych, wypełniając księgę przychodów i rozchodów.
- Prowadzenie ksiąg rachunkowych (nie dotyczy mikro przedsiębiorstw).
Ustalamy czy będziemy VAT-owcami czy nie. Oczywiście możemy liczyć na podpowiedź Pań czy mamy taki obowiązek czy nie. Firmy, które nie są VAT-owcami nie mogą odliczać zapłaconego podatku
VAT. W przypadku wyboru VAT opłata za zgłoszenie VAT wynosi 152 zł Po ustaleniu tych kwestii dokonujemy opłatę skarbową wysokości uzależnionej od wskazanej przez nas wartości zakładanej firmy. Wartość firmy to nie tylko posiadany przez nas majątek firmy, ale wyceniony przez nas intelekt i przewidziany wkład przy. Urząd skarbowy akceptuje wszystkie formy wartości i od tego nalicza opłatę. Dlatego na początku najlepiej jest podawać stan zerowy lub najmniejszy z możliwych, a wkład, który konieczny jest do prowadzenia działalności, włożyć do niej po dokonaniu rejestracji. W ciągu kolejnych 14 dni otrzymujemy nadany NIP.
4.
Dokumenty do ZUS składa się w tym samym czasie co do Urzędu Skarbowego. Potrzebne nam do tego jedynie numer wpisu i regon.
Po kilku dniach otrzymujemy od ZUS zapytanie czy rozpoczęliśmy działalność gospodarczą. Jeżeli tak, odpowiadamy pozytywnie. Jeżeli nie zdążyliśmy jej rozpocząć odpowiadamy, ze nie. Od naszej odpowiedzi zależy od kiedy rozpocznie się nasz obowiązek płacenia ubezpieczenia.
Bogumił Śladowski:
..:
Ustalmy może pewną chronologie. Własnie jestem w trakcie zakładania własnej działalności gospodarczej:
1. Urząd miasta - wpis do ewidencji działalności gospodarczej - 100 zł
2. Urząd miasta - uzyskanie numeru Regon ( z uzyskanym wpisem do ewidencji działalności gospodarczej ) - bezpłatne
3. Urząd skarbowy - zgłoszenie do US - nie wiem czy jest płatne,czy nie? Ktoś wie?
4. ZUS - bezpłatne
Też nie wiem czy wpierw Skarbówka a potem ZUS, czy odwrotnie. A może to nie ma w ogóle znaczenia. Dwa ostatnie punkty załatwia mi biuro rachunkowe,ale będę musiał osobiście się stawić w tych urzędach.
Agnieszka Lewandowska-Dziewięcka:
To ja też zapytam... Chciałabym założyć własną jednoosobową firmę. Jakie i ile procent różnych podatków należy odprowadzać?
Kompletnie się na tym nie znam, a kogo nie zapytam to ma inny pomysł na wysokość i ilość różnych odpłat.
Gdzie mogłabym się tego dowiedzieć?
Dziękuję
Witaj,
to prawda ze kazdy ma rózne pomysły na rózne opłaty, ale to wynika z róznorodności prowadzonych działalnosci oraz z roznych form prowadzenia ksiegowości...
na poczatek napewno musisz zarejestrowac dzialalnosc w urzedzie gminy jest to koszt rzedu 100 zł, potem zglosic do Urzedu Skarbowego - tutaj nie pamietam czy i jakie koszty sie ponosi...pozostaje jeszcze urzad statystyczny( uzyskanie regonu) i zgłoszenie do ZUSU- w tym momencie ponoc wszystkie takie formalnosci załatwia sie w jednym okienku w Urzedzie Gminy. TO NA POCZATEK Obecnie koszty ZUS u dla osoby która zaczyna prowadzic dzialalnosc wynosza ok 300 zł( przez rok) pózniej zaczyna sie płacic tzw pełny zus czyli obecnie jest to ok 850 zł/mc( do 10 tego nastepnego mc)....podatek płacisz tylko dochodowy od uzyskanych przychodów ( do 20 -stego)-m i tutaj jest to uzaleznione przede wszytkim od wysokosci twoich dochodów i ot tego jaka forme rozliczenia z US przyjmiesz , pozostaje VAT- ale to juz kwestaia czy wogóle zostaniesz VATowcem , ale to juz jest oraz od ..reszta podatków jest uzalezniona od formy prowadzonej dzialalnosci- w sensie czy posiadsz i jak duzy lokal, działke itp
Rada praktyka:-): jezeli wogóle nie czujesz podatków najlepiej znajdź dobre biuro ksiegowe - napewno poprowadza ci ksiegowosc tak , jak to byc powinno robione:-)
pozatym nie podatki sa najwazniejsze:-)
pozdrawiam
Anna
Emilia SZUMIłO edytował(a) ten post dnia 19.10.08 o godzinie 20:25