konto usunięte

Temat: Rowery miejskie

http://www.miastowruchu.pl/dobre-praktyki/velib-ma-rok/

Paryski system rowerów miejskich obchodzi pierwszą rocznicę działania. Zdążył stać się kolejnym symbolem Paryża i rozrósł się do 20000 jednośladów rozlokowanych na 1450 stacjach, co uczyniło go największym tego typu systemem na świecie. Przez ten czas 2.1 miliona paryżań i turystów odbyło 27.5 miliona podróży. Wielu stało się wiernymi, codziennymi użytkownikami. 3000 trójbiegowych rowerów (koszt produkcji: ok. 2000 dolarów za sztukę) zniknęło z systemu (dwa razy więcej niż to przewidywano) - widziano je w Rumunii, niektóre odnalazły się w kontenerach płynących do Maroka.

Wprowadzenie systemu poprzedziły dogłębne studia zarówno nad systemem funkcjonującym wcześniej w Lyonie (Vélo'v), jak i analiza zapotrzebowania na transport rowerowy w każdym z kwartałów centralnego obszaru Paryża (choć duży, Velib nie pokrywa i nie ma ambicji pokryć swoim zasięgiem całości obszaru stolicy Francji).

Mer centralnego Paryża Bertrand Delanoë stał się wrogiem numer jeden dla użytkowników samochodów, bo aby zrobić miejsce dla rowerów i szybkich autobusów, odebrał część pasów prywatnym samochodom. Niektóre jezdnie zostały również zwężone, aby poszerzyć chodniki. Okazuje się jednak, że zwolennicy samochodów są w mniejszości - notowania popularności Delanoë'go wzrosły.

Koszty dla miasta

Bezpośrednim operatorem systemu jest działająca również w Polsce firma reklamy zewnętrznej JCDecaux, która w zamian za wprowadzenie (115 milionów dolarów) i utrzymywanie systemu (który wymaga 285 etatów) otrzymała 1600 miejsc na reklamy wielkoformowatowe w mieście. Część tych powierzchni jest do bezpłatnej dyspozycji miasta. Pojawiają się jednak głosy, że doprowadziło to do przesycenia Paryża nośnikami reklamy zewnętrznej, ze szkodą dla estetyki, jak również skuteczności samych reklam. Eksperci rynku reklamowego określają kontrakt jako "niesamowicie lukratywny" dla JCDecaux.

Koszty dla użytkownika

Aby skorzystać z roweru, trzeba być subskrybentem systemu (1 euro za dzień, 5 euro za tydzień, 29 euro za rok). Na czas przejazdu na karcie kredytowej blokowana jest suma 150 euro, która jest pobierana z konta, jeżeli nie zwrócimy roweru. Pierwsze pół godziny wypożyczenia jest bezpłatne; jeżeli przedłużymy użytkowanie do godziny, zapłacimy 1 euro; za półtorej godziny już 3 euro, a za 10 godzin aż 71 euro - tak więc system jest mocno ukierunkowany na krótkie, codzienne podróże.

Niestety, 20000 rowerów wydaje się wciąż nie wystarczać paryżanom i czasem przypinają oni rower do stacji dodatkowym, prywatnym łańcuchem, aby zastać go na miejscu, kiedy znów będą chcieli go użyć. Jest to nielegalne i każdy, kto znajdzie taki łańcuch, może go przepiłować.
Wojtek G.

Wojtek G. Producer. Designer.
Autor
scenariuszy.Director

Temat: Rowery miejskie

Sebastian K.:
http://www.miastowruchu.pl/dobre-praktyki/velib-ma-rok/
Pojawiają się jednak głosy,
że doprowadziło to do przesycenia Paryża nośnikami reklamy zewnętrznej, ze szkodą dla estetyki, jak również skuteczności samych reklam.

Hahaha... a co powiedzieć o Warszawie i całej Polsce estetycznie zdominowanej przez "nośniki reklam" :) obojętnie czy na taką nazwę zasługują czy też nie.

konto usunięte

Temat: Rowery miejskie

też mnie to rozbawiło... widac nasza przestzreń i estetyka jest inna...
Wojtek G.

Wojtek G. Producer. Designer.
Autor
scenariuszy.Director

Temat: Rowery miejskie

Sebastian K.:
też mnie to rozbawiło... widac nasza przestzreń i estetyka jest inna...

niestety :(
Adam Pietrasiewicz

Adam Pietrasiewicz Półliterat, Audytor
dostępności

Temat: Rowery miejskie

Rowery w Paryżu to straszny kanał. Czytałem w Le Figaro duży artykuł na ten temat, straty są ogromne dla miasta. Zwyczajnie nie opłaca się. Poszukam, to podeślę...
Dominik Głowacki

Dominik Głowacki Ars enigma -
Właściciel

Temat: Rowery miejskie

Dwa tysiące zielonych za sztukę?? To co oni tam w tych rowerach montują?
Kasia W.

Kasia W. Project Manager,
analityk; spec od
rozwiązań
niemożliwych

Temat: Rowery miejskie

Jak to co? Szyny kolejowe dla obciążenia! By były tak ciężkie i toporne jak te w Wiedniu. A cena stali poszła w górę!
Michał B.

Michał B. Administrator SAP
CO, PGNiG SA

Temat: Rowery miejskie

Warszawa ma niski wskaźnik urbanizacji, niską gęstość zaludnienia, duże odległości co jest problemem dla komunikacji pieszej i rowerowej. Jest ona dostępna dla mocno ograniczonej liczby osób.

A komunikacja miejska działa tak, że nie widzę żadnej sensownej mozliwości połączenia jej z komunikacją rowerową.

W drugiej kolejności przeszkodą dla takiego rozwiązania jest kompletny brak infrastruktury.

konto usunięte

Temat: Rowery miejskie

Michał Biłobran:
Warszawa ma niski wskaźnik urbanizacji, niską gęstość zaludnienia, duże odległości co jest problemem dla komunikacji pieszej i rowerowej. Jest ona dostępna dla mocno ograniczonej liczby osób.

A komunikacja miejska działa tak, że nie widzę żadnej sensownej mozliwości połączenia jej z komunikacją rowerową.

W drugiej kolejności przeszkodą dla takiego rozwiązania jest kompletny brak infrastruktury.

wiemy wiemy - "niedasię"

drogo, bez sensu, pod górkę a po śródmieściu Warszawy (ogromne stepy) najlepiej jeździ się samochodem ... terenowym

konto usunięte

Temat: Rowery miejskie

ale żeby nie była za łatwo...

http://www.pb.pl/Default2.aspx?ArticleID=6d8f63e6-b6da...

Wypożyczalnia rowerów w Paryżu nie wypaliła

System wypożyczania rowerów w Paryżu w półtora roku po jego wprowadzeniu popadł w tarapaty. Wandalizm i kradzieże zbierają swoje żniwo, a operator systemu właśnie ogłosił, że nie stać go na dalsze obsługiwanie sieci - informuje BBC.
Ponad połowa z początkowej 15-tysięcznej floty specjalnych rowerów przepadła - prawdopodobnie na skutek kradzieży. W sumie od ich wprowadzenia w połowie lipca 2007 roku jednoślady były użyte 42 miliony razy, jednak niekiedy w sposób, którego nie byli w stanie przewidzieć pomysłodawcy systemu.

Rowery widziano wiszące z ulicznych latarni, niektóre skończyły w Sekwanie, inne roztrzaskane na kawałki. Veliby - skrót od słowa velo (franc. rower) i liberte (franc. wolność) - znajdowano też w Europie Wschodniej a nawet w Afryce - donoszą media.

To jeszcze nie koniec. Paryskie jednoślady padły ofiarą mody określanej jako "velib extreme". Na portalu YouTube pojawiły się filmy, pokazujące śmiałków pędzących na rowerze po schodach Montmartru, wjeżdżających do stacji metra, a nawet testujących veliby na torach przeznaczonych dla rowerów BMX.

Od wprowadzenia systemu praktycznie wszystkie rowery już wymieniono na nowe, co oznacza każdorazowo koszt 400 euro.

Remi Pheulpin, dyrektor generalny operatora systemu - firmy JCDecaux, oświadczył, że umowy z miastem nie da się utrzymać w obecnym kształcie. "To proste. Wszystkie zyski idą do miasta. Wszystkie wydatki są nasze" - wyjaśniał.

Początkowo umowa przewidywała, że w zamian za operowanie systemem firma będzie miała 10-letnią licencję na wykorzystywanie 1600 miejskich billboardów oraz udział w zyskach, szacowanych w pierwszym roku na 20 mln euro.

Ostatnio merostwo Paryża zgodziło się finansować wymianę zagubionych czy zniszczonych rowerów, ale odmawia dalszej pomocy - pisze BBC.

i jak tu wierzyć telewizji....

"w sumie tylko jedna informacja potwierdza się w obu artykułach:
w zamian za operowanie systemem firma będzie miała 10-letnią licencję na wykorzystywanie 1600 miejskich billboardów oraz udział w zyskach"Sebastian K. edytował(a) ten post dnia 12.02.09 o godzinie 10:05

konto usunięte

Temat: Rowery miejskie

Dominik Głowacki:
Dwa tysiące zielonych za sztukę?? To co oni tam w tych rowerach montują?

ciekawe że w jednym artykule rower kosztuje 2000 USD a w drugim 400 EUR....

czasem jakość prasy dziennikarskiej jest powalająca...
Dominik Głowacki

Dominik Głowacki Ars enigma -
Właściciel

Temat: Rowery miejskie

System od niedawna działa też we Wiedniu. Ciekawe jak tam pójdzie. Żeby móc wypożyczać rowery trzeba się tam zarejestrować z użyciem karty płatniczej/kredytowej, więc system ma namiary na każdego użytkownika. Później każdorazowo logujemy się żeby dostać rowerek. System pamięta kto, kiedy i gdzie pobrał który dokładnie rower. Być może też za każdym razem sprawdza dostęp do zarejestrowanej karty płatniczej. Opłaty za wypożyczanie są automatycznie z niej ściągane. Zatem w razie nie oddania roweru, albo oddania uszkodzonego da się namierzyć kto jest winowajcą i obciążyć kosztami. Te rowerki jeszcze mają wmontowany jakiś system automatycznej diagnostyki, bo kiedy stał przypięty do stacji egzemplarz np z flakiem, albo bez siodełka, to świeciła się przy nim czerwona lampka i był niedostępny.

konto usunięte

Temat: Rowery miejskie

no to moi drodzy ;) po śniegu zapierniczajmy takimi rowerkami wśród samochodów.....
w Warszawie nie do zrobienia i nie stać nas na to.
niech lepiej powstanie kilka nitek metra i kilka obwodnic.
Marcin Kasperski

Marcin Kasperski Aaaaaplikacje
projektuję,
proooogramy piszę

Temat: Rowery miejskie

W Warszawie jak na razie nie da się zbudować ścieżki nawet
tam gdzie jest hektar miejsca i od dawno to planowano

konto usunięte

Temat: Rowery miejskie

Dominik Głowacki:
System od niedawna działa też we Wiedniu.

oj chyba dłużej niż "niedawno" :-)

jak byłem w zeszłym roku w lutym to już działał jakiś czas
generalnie w Wiedniu jest dużo mniesza liczba rowerów i stacji, nawet biorąc pod uwagę wielkość miasta

ale od niedawna to w Krakowie działa!Sebastian K. edytował(a) ten post dnia 13.02.09 o godzinie 15:26

konto usunięte

Temat: Rowery miejskie

w polszcze cały hektar tych rowerów by migiem rozkradli

poza tym...
Mer centralnego Paryża Bertrand Delanoë stał się wrogiem numer jeden dla użytkowników samochodów, bo aby zrobić miejsce dla rowerów i szybkich autobusów, odebrał część pasów prywatnym samochodom. Niektóre jezdnie zostały również zwężone, aby poszerzyć chodniki. Okazuje się jednak, że zwolennicy samochodów są w mniejszości - notowania popularności Delanoë'go wzrosły.
już to widzę, jak wdzięczni będą warszawscy wyborcy za wydłużenie korkówMarcin W. edytował(a) ten post dnia 13.02.09 o godzinie 19:19
Kasia W.

Kasia W. Project Manager,
analityk; spec od
rozwiązań
niemożliwych

Temat: Rowery miejskie

Dominik Głowacki:
Żeby móc wypożyczać rowery trzeba się tam zarejestrować z użyciem karty płatniczej/kredytowej, więc system ma namiary na każdego użytkownika.
Obawiam się, że - jak każdy system - można go oszukać.
Z drugiej strony - te rowerki są koszmarnie ciężkie, niepraktyczne i charakterystyczne. Od razu widać pochodzenie
Aneta A.:
no to moi drodzy ;) po śniegu zapierniczajmy takimi rowerkami
wśród samochodów.....
W Wiedniu śnieg nie pada?
W centrum Wiednia te rowerki pomykają chodnikami. I nikt się nie rzuca, nie pomstuje. Zresztą ulicą tez można, szczególnie w ścisłym centrum. Tam zwyczajnie nie da się jeździć bardzo szybko
w Warszawie nie do zrobienia i nie stać nas na to.
niech lepiej powstanie kilka nitek metra i kilka obwodnic.
obawiam się, ze "kilka nitek metra" to zdecydowanie droższe rozwiązanie. Rowery w Wiedniu to nośnik reklam, więc pewnie w części samofianasująca inwestycja

konto usunięte

Temat: Rowery miejskie

Marcin W.:
w polszcze cały hektar tych rowerów by migiem rozkradli

poza tym...
Mer centralnego Paryża Bertrand Delanoë stał się wrogiem numer jeden dla użytkowników samochodów, bo aby zrobić miejsce dla rowerów i szybkich autobusów, odebrał część pasów prywatnym samochodom. Niektóre jezdnie zostały również zwężone, aby poszerzyć chodniki. Okazuje się jednak, że zwolennicy samochodów są w mniejszości - notowania popularności Delanoë'go wzrosły.
już to widzę, jak wdzięczni będą warszawscy wyborcy za wydłużenie korkówMarcin W. edytował(a) ten post dnia 13.02.09 o godzinie 19:19

podziwiam w nas to podejście "niedasię":

bo korki
bo ukradną
bo niepopularne
bo zimno
bo drogo
itd

:-)

konto usunięte

Temat: Rowery miejskie

kiedy właśnie chyba z Wiednia nasi brali rowery na pamiątkę i zawracano ich za to na granicy austriackiej :D
sprawa była głośna w swoim czasie
Dariusz Dąbrowski

Dariusz Dąbrowski Szukasz inwestora?
Zadzwoń.

Temat: Rowery miejskie

a może rower dla biznesmena?

Szwajcarska firma stworzyła rower, który ułatwia transport laptopa, aktówki czy tabletu. Cena 1599 CHF

Górna część ramy została rozdzielona, tak że tworzy przegródkę, w którą można wsunąć dość wąski przedmiot. Przestrzeń bagażowa ma wymiary 400 x 320 x 95 mm i pojemność około 12 litrów.


Obrazek

Podobne tematy


Następna dyskusja:

Warszawiacy na rowery




Wyślij zaproszenie do