Piotr Jurczuk

Piotr Jurczuk prawnik, Białystok,

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Witam
Mam wątpliwości dotyczące następującej sytuacje: Podatnik wykonuje czynności opodatkowane i niepodlegające opodatkowaniu. Jednocześnie dokonuje zakupów, których nie może jednoznacznie przyporządkować do dokonywanej sprzedaży.
Czy w takiej sytuacji musi wymyślić proporcję rozsądną proporcję i odliczać tylko część podatku naliczonego czy też może odliczyć wszystko.

Macie doświadczenia w tym temacie?
Stanowisko organów znam :)
Artur P.

Artur P. Doradca podatkowy,
PwC

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

odlicza calosc
Tomasz Krywan

Tomasz Krywan Doradca podatkowy

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Niekoniecznie - podobny problem występuje powszechnie wśród jednosek sektora finansów publicznych. Poczytaj interpretacje w tym zakresie, np. ITPP1/443-615/10/KM czy ILPP2/443-850/08-2/EN.
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Artur P.:
odlicza calosc

Można prosić o uzasadnienie?
Artur P.

Artur P. Doradca podatkowy,
PwC

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

kojarze przynajmniej 2 wyroki NSA + orzecznictwo ETS

autor watku napisal, ze stanowisko organow zna :)
Piotr Jurczuk

Piotr Jurczuk prawnik, Białystok,

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Artur P.:
kojarze przynajmniej 2 wyroki NSA + orzecznictwo ETS

autor watku napisal, ze stanowisko organow zna :)

szczerze powiedziawszy nie mogę znaleźć wyroków dotyczących tego tematu. Byłbym bardzo wdzięczny o jakieś namiary.

Jedyne co znalazłem to rozstrzygnięcie kwestii, iż czynności niepodlegające nie wchodzą do proporcji określonej w art. 90
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

A dlaczego miałyby nie wchodzić?Grzegorz P. edytował(a) ten post dnia 21.02.11 o godzinie 10:54
Tomasz Krywan

Tomasz Krywan Doradca podatkowy

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Bo nie generują obrotu, a proporcja ustalana jest na podstawie obrotu. Wyjątek dotyczy sprzedaży poza terytorium kraju - co prawda to też sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu, ale przyjmuje się, że uwzględnia się ją przy ustalaniu proporcji.
Grzegorz Krukowski

Grzegorz Krukowski Urząd Skarbowy

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Piotr Jurczuk:
Witam
Mam wątpliwości dotyczące następującej sytuacje: Podatnik wykonuje czynności opodatkowane i niepodlegające opodatkowaniu. Jednocześnie dokonuje zakupów, których nie może jednoznacznie przyporządkować do dokonywanej sprzedaży.
Czy w takiej sytuacji musi wymyślić proporcję rozsądną proporcję i odliczać tylko część podatku naliczonego czy też może odliczyć wszystko.

Macie doświadczenia w tym temacie?
Stanowisko organów znam :)

Czy aby na pewno są to czynności nie podlegające opodatkowaniu (wyłączone art. 6 ustawy) czy może czynności zwolnione?
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Tomasz Krywan:
Bo nie generują obrotu

W rozumieniu VAT-u może nie, ale ogólnie jak najbardziej, choćby obrót opodatkowny innymi podatkami.

Zdecydowanie się nie zgadzam z poglądmi prowadzącymi do takich absurdów, jak odliczanie 90% VAT-u naliczonego przez podmioty, których główna działaność nie podlega opodatkowaniu, ale za zwolnoinej prawie nie mają. To jest po prostu nielogiczne, co świetnie widać choćby na przykładzie urzędów gmin, a na dodatek nie wynika z przepisów i zwyczajnie kłóci się z ich celem.
W końcu VAT ma być neutralny, a nie prowadzić do obniżania kosztów działalności.
Tomasz Krywan

Tomasz Krywan Doradca podatkowy

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Ale ja niczego takiego nie twierdzę. Twierdzę jedynie - co chyba nie podlega żadnej dyskusji - że przy ustalaniu proporcji wartości czynności niepodlegających się nie uwzględnia.

Otwarta jest kwestia co dalej. Mi najbliższe jest stanowisko organów podatkowych w tej kwestii, czyli szacowanie wartości zakupów związanych z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (interpretacje wskazałem w jednym z wcześniejszych postów).Tomasz Krywan edytował(a) ten post dnia 21.02.11 o godzinie 14:36
Piotr Orzeł

Piotr Orzeł Doradca podatkowy,
Kancelaria Podatkowa

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Piotr Jurczuk:
Artur P.:
kojarze przynajmniej 2 wyroki NSA + orzecznictwo ETS

autor watku napisal, ze stanowisko organow zna :)

szczerze powiedziawszy nie mogę znaleźć wyroków dotyczących tego tematu. Byłbym bardzo wdzięczny o jakieś namiary.

Jedyne co znalazłem to rozstrzygnięcie kwestii, iż czynności niepodlegające nie wchodzą do proporcji określonej w art. 90
W tym wyroku rozstrzygano sytuację odliczenia podatku od zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu. Mam nadzieję, że będzie ich więcej, aczkolwiek wątpliwości pozostają: z dnia 8 stycznia 2010, I FSK 1605/08
Artur P.

Artur P. Doradca podatkowy,
PwC

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

tak na szybko jeszcze ten

WSA w Warszawie z 9 lutego 2010 r., III SA/Wa 1370/09

takich wyrokow jest kilkanascie

mozna sie nie zgadzac z taka konkluzja, ale fakt pozostaje faktem, ze polskie przepisy pozwalaja na takie rozliczenia
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Zróbmy mały test: na jakiej podstawie organ podatkowy będzie mógł "wyszacować" kwotę VAT do odliczenia, jeżlei podatnik odliczy 100% VAT w związku z nabyciem energii eleketrycznej, prowadząc jednoczesnie działalność opodakowaną i nieopodatkowaną, i w tej ostaniej nie osiągam przychodów (piszę celowo przychodów, a nie obrotów)?Tomasz Siennicki edytował(a) ten post dnia 22.02.11 o godzinie 19:42
Grzegorz Krukowski

Grzegorz Krukowski Urząd Skarbowy

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Tomasz Siennicki:
Zróbmy mały test: na jakiej podstawie organ podatkowy będzie mógł "wyszacować" kwotę VAT do odliczenia, jeżlei podatnik odliczy 100% VAT w związku z nabyciem energii eleketrycznej, prowadząc jednoczesnie działalność opodakowaną i nieopodatkowaną, i w tej ostaniej nie osiągam przychodów (piszę celowo przychodów, a nie obrotów)?Tomasz Siennicki edytował(a) ten post dnia 22.02.11 o godzinie 19:42
Może nie bardzo kaman, ale z jakiego powodu organ miał by "wyszacować" kwotę, skoro 100% opodatkowanej?
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

No właśnie nie 100% opodatkowanej.
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Teza, że wyodrębnienie kwot podatku naliczonego miałoby polegać na „szacowaniu” kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowana i z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu prowadziłaby w efekcie do tego, że przepisy o proporcji częściowego odliczenia byłyby martwe.
Jedyną podstawą do takiego „szacunkowego” wyodrębnienia kwot podatku naliczonego mógłby stanowić art. 90 ust.1, który nakazuje przyporządkować kwoty podatku do poszczególnych rodzajów czynności.

Ale trzeba wziąć pod uwagę to, że przepis ten dotyczy czynności dających prawo do odliczenia jak i nie dających: czyli czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu.

W konsekwencji więc takie „szacunkowe” wyodrębnienie – gdyby uznać je za właściwe – musiałoby dotyczyć nie tylko czynności niepodlegających opodatkowaniu, ale również czynności zwolnionych. Nie byłoby bowiem żadnego uzasadnienia, aby do jednych stosować "szacowanie" a do drugich już nie.

Byłby to pierwszy i jedyny etap obliczenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia. Etap drugi, czyli zastosowanie struktury z art. 90 ust. 2 (obliczonej z zastosowaniem mechanizmu z 90 ust. 3) sprzedaży byłby zupełnie zbędny, a to z tego powodu, że nie byłoby już do czego tego mechanizmu stosować. Kwoty podatku naliczonego zostałyby bowiem „odrębnie określone” na podstawie art. 90 ust. 1.
Grzegorz Pelc

Grzegorz Pelc radca prawny

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Wróćmy do źródeł. Dyrektywa mówi tak:

"W odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika zarówno do dokonywania transakcji dających prawo do odliczenia, o których mowa w art. 168, 169 i 170, jak i transakcji nie dających prawa do odliczenia, odliczenie będzie dotyczyło tylko takiej części VAT, która proporcjonalnie przypada na kwotę tych pierwszych transakcji.
Proporcja podlegająca odliczeniu jest ustalana, zgodnie z art. 174
i 175, dla wszystkich transakcji dokonanych przez podatnika."

Nie widzę powodu, aby pojęcie wszystkie transakcje ograniczać do pojęcia transakcji zwolnionych - skoro dyrektywa mówi o wszystkich, to wszystkie.
Tym bardziej, że dalej czytamy m.in.:
"Państwa członkowskie mogą uwzględnić w mianowniku wysokość subwencji innych niż subwencje bezpośrednio związane z ceną dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w art. 73."
Skoro wiec można uwzględniać subwencje, które nie podlegają VAT (i to niezależnie od tego, czy dotyczą działalności opodatkowanej, zwolnionej, czy wyłączonej, to dlaczego nie uwzględniać innych przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu?

Zresztą, skoro w całym podatku chodzi o opodatkowanie marży uzyskiwanej przez podatnika, to odliczenie musi dotyczyć takiej części kosztów, jakiej części przychodów dotyczy podatek.
Orzecznictwo ETS, na które powołuje się NSA w wyroku I FSK 1605/08 dotyczy dywidend, których otrzymywanie w sensie ekonomicznym nie stanowi obrotu, a pożytek z tytułu własności. Tak więc nie rozumiem argumentacji sądu, skądinąd bardzo krótkiej.
Tomasz Siennicki

Tomasz Siennicki Doradca podatkowy

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Ano właśnie, najlepiej wróćmy do źródeł.
Polecam w związku z tym szczegółową lekturę wyroku w sprawie Securenta.

Powinno się po niej okazać, że dyrektywa tak naprawdę nie zawiera żadnych kryteriów i kluczy podziału, na podstawie których możliwa byłaby alokacja kwot podatku naliczonego do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Potem powinno się również okazać, że w kompetencji państw członkowskich leży wprowadzenie odpowiednich regulacji w tym zakresie.

Więc jak spojrzymy na regulacje polskie, to poza art. 90 ust. 1 i 90 ust. 2 i 3 nie mamy nic więcej. A na podstawie tych przepisów nie da się wydedukować, że podatnik powinien dokonywać szacunków kwoty podatku naliczonego na podstawie art. 90 ust. 1, alokując ten podatek do działalności opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu. Albo precyzyjnie przyporządkuje te kwoty, albo stosuje art. 90 ust. 2 i 3.

W którymś z poprzednich postów wskazałem na przykład, w którym podatnik wykonuje działalność niepdolegającą opodatkowaniu VAT, ale nie osiąga z niej żadnych przychodów. Celowo, bowiem gdyby przychód był, to można byłoby się zastanawiać nad zastosowaniem art. 90 ust. 3 rozumując w ten sposób: skoro w wyroku w sprawie Securenta TS wskazał, że dyrektywa pozostawia państwom członkowskim swobodę w zakresie wprowadzenia regulacji dotyczących alokacji podatku naliczonego do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, to kto powiedział, że nie może to być proporcja odliczenia oparta o wartość tych czynności, a w konsekwencji że w mianowniku należy uwzględniać także te czynności?

Problem jest jednak z rozumieniem pojęcia „obrót” użytego w art. 90 ust. 3.
Proporcję mamy ustalać na podstawie „obrotu”. Ten został precyzyjnie zdefiniowany, jako kwota należna z tytułu sprzedaży, a więc z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu. Z kolei przy obliczaniu proporcji uwzględniamy także czynności nieopodatkowane, ale dające prawo do odliczenia (których wartość nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1). Pozostaje więc do rozstrzygnięcia: czy ustawodawca używa takich samych zwrotów o różnych znaczeniach? Czy też mamy lukę, którą możemy wypełnić odwołując się bezpośrednio do dyrektywy?

Konsekwencją pierwszego założenia mogłoby być to, że proporcję wyliczamy jednak uwzględniając w mianowniku wartość czynności niepdolegających opodatkowaniu (co z braku innych przepisów można byłoby uznać za korespondujące z wyrokiem w sprawie Securenta). W przypadku przyjęcia drugiego stanowiska, nasze przepisy w aktualnym brzmieniu nie dawałyby podstawy w ogóle do uwzględniania wartości czynności opodatkowanych w kalkulacji podatku naliczonego (poza sytuacją, gdy istniałaby możliwość jego precyzyjnego przyporządkowania do takich czynności).

Reasumując: moim zdaniem brak jest podstaw do ustalania na podstawie art. 90 ust. 1 kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu w oparciu o jakieś szacunki; można się zastanawiać nad uwzględnianiem wartości tych czynności w mianowniku proporcji z art. 90 ust. 3 (ale tu powstanie pytanie, dlaczegóż nasz przepis brzmi tak bardzo podobnie do dyrektywy, który wszak nie dotyczy takich czynności); w sytuacji, gdy nie da się ustalić wartości czynności niepodlegających opodatkowaniu, nie da się ich uwzględnić w kalkulacji częściowego odliczenia podatku naliczonego (można co najwyżej – o ile jest to możliwe – dokonać bezpośredniego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do takich czynności; to przyporządkowanie musi być jednak precyzyjne i sprawdzalne, a nie ustalone szacunkowo).Tomasz Siennicki edytował(a) ten post dnia 24.02.11 o godzinie 22:08
Tomasz Krywan

Tomasz Krywan Doradca podatkowy

Temat: Zakupu związane ze sprzedażą opodatkowaną i...

Panowie, ale prawo do odliczenia przysługuje wyłącznie W ZAKRESIE, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (oczywiście z uwzględnieniem art. 86 ust. 8 i innych przepisów szczególnych). Każda interpretacja przepisów powodująca, że prawo do odliczenia przysługuje w innym zakresie jest według mnie niedopuszczalna. Dla mnie nie istnieje pytanie czy w przypadku zakupów dotyczących zarówno czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz opodatkowanych prawo do odliczenia przysługuje w części, ale pytanie w jakiej części przysługuje.

Ja to widzę tak: art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ustanawia zasadę, a przepisy art. 90 i 91 - sposób realizacji tej zasady. Przepisy te zawierają jednak w omawianym zakresie lukę prawnę. A co robić, jeżeli w przepisach jest luka prawna? Co istotne, jest to luka tetyczna, którą można usunąć przez analogię z ustawy, a konkretnie w oparciu o przepis art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. Jeżeli bowiem spojrzeć na ten przepis bez uwzględniania art. 90 ust. 3 i nast. ustawy, stanowi on podstawę do szacowania zakresu prawa do odliczenia przez podatników.

De facto ma to już często miejsce. Weźmy na przykład zakupy energii do domu, który częściowo wykorzystywany jest na cele mieszkalne podatnika będącego osobą fizyczną (czyli w istocie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu), częściowo zaś do celów prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej. Jeżeli nie ma podliczników przyjmuje się bowiem najcześciej, że prawo do odliczenia przysługuje proporcjonalnie do udziału powierzchni użytkowej zajętej na opodatkowaną działalność w powierzchni użytkowej ogółem. Ale na jakiej podstawie? W istocie nie na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż rzeczywiste wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi nie jest możliwe (nie wiadomo wszak ile energii zostało zużyte na poszczególne cele). Proporcja przyjmowana w takiej sytuacji ma w rzeczywistości charakter szacunku, który dokonywany jest bez wyraźnej podstawy prawnej.Tomasz Krywan edytował(a) ten post dnia 24.02.11 o godzinie 22:45



Wyślij zaproszenie do