Temat: Współpraca Techników Utrzymania Ruchu vs Operatorzy maszyn
Witam,
chciałbym nawiązać do tematu głównego rozpoczynającego tą dyskusję. Spróbuję krótko opisać
Line Control Boards, „narzędzie”, które wg mojego doświadczenia bardzo dobrze układa współpracę pomiędzy operatorami a utrzymaniem ruchu.
Tablice pozwalają na:
• usprawnienie komunikacji
• lepsze zarządzanie pracą
• skrócenie czasu przekazywania informacji
• czytelny i zrozumiały dla wszystkich przekaz
• przeciwdziałają błędom i pomyłkom
• pozwalają na szybką identyfikację błędów i awarii
• ułatwiają udzielanie informacji zwrotnej
• wyznaczenie konkretnych pracowników odpowiedzialnych za wykonanie zadania
Line Control Boards to tablice umieszczone przy każdej linii produkcyjnej/maszynie/magazynie, na których pojawiają się informacje dotyczące zagrożeń, trudności, powodów przerw produkcji, usterek i awarii – informacje, które stają się źródłem priorytetyzacji działań UR.
Wygląd i sposób „obsługi” tablic powinien być dostosowany do specyfiki organizacji, w której są stosowane, natomiast procedury działania i standardy ich wypełniania powinny być uzgodnione i wypracowane z załogą. Jeżeli pracownicy będą mieli poczucie, że są właścicielami tego narzędzia, że widzą bezpośrednie przełożenie na ich pracę, to z oddaniem zaangażują się w ich wypełnianie, a więc ich funkcjonowanie.
Poniżej jeszcze kilka uwag wynikających z mojego doświadczenia.
Wygląd wszystkich tablic musi być jednakowy. Szatę graficzną trzeba zaprojektować tak, by spełniała oczekiwania zarówno operatorów jak i techników utrzymania ruchu.
Koniecznym jest, by znalazło się tam miejsce na krótki opis awarii/uszkodzenia lub dopiero pojawiających się symptomów, miejsce do wpisania daty, kiedy wystąpiła zaobserwowana anomalia, rubryka kto i kiedy będzie to naprawiał oraz miejsce na znacznik kolorystyczny (np. w postaci kolorowego magnesu), który ma obrazować stan zajęcia się awarią przez TUR. Można przyjąć, że kolor czerwony pojawia się w momencie wpisu symptomów/awarii/uszkodzenia na tablicę. Kolor żółty oznacza, że TUR jest w trakcie działań naprawczych/korygujących. Kolor zielony - TUR zakończyli swoją pracę.
Koniecznym jest ustalenie jakich informacji i w jakiej formie zamieszczonych na tablicach oczekują pracownicy UR, a jakich informacji zwrotnych oczekują operatorzy, czyli właściciele tablic.
Koniecznym jest ustalenie kto „ma prawo” do umieszczania i usuwania wpisów, kto wyznacza daty naprawy, kto zmienia kolory na tablicy itd.
Tablice oprócz usprawnienia komunikacji stają się doskonałym narzędziem zarządzania wizualnego.
Ułatwiają i skracają:
• przekazywanie informacji na styku zmian pracowniczych
• ujednolicają i przyspieszają zdobywanie informacji przez kierowników i mistrzów.
Tablice, dzięki właściwej archiwizacji dokonywanych na nich wpisów są źródłem wielu danych wykorzystywanych w późniejszych analizach.
Aby dobrze funkcjonowały i przynosiły efekty: pracownicy muszą je skrupulatnie wypełniać ( co robią dość chętnie, gdyż sami wymyślili sposób ich działania), kierownicy i mistrzowie muszą regularnie śledzić wpisy na tablicach (np. obchody przez tablice) i na ich podstawie koniecznie muszą być generowane zlecenia pracy TUR.
Narzędzie jest proste,czytelne, działa i przynosi wymierne efekty.
Pozdrawiam
Sławomir Michałowski