Temat: Rosnąca rola systemów CMMS - jak w Twojej firmie?
Witam,
systemy CMMS to narzędzie które ma pomagać i usprawniać działania związane z zarządzaniem działów UR.
Jednakże w wielu przypadkach spotkałem się z czymś takim jak, zbieranie danych i wklepywanie ich do systemu i to wszystko.
Generalnie "systemy" te są wykorzystywane w niespełna 10%. Czyli bardzo niewiele.
Narzędzie informatyczne często potocznie nazywane "systemem" musi być przede wszystkim właściwie sparametryzowane. Ja poprzez System rozumiem szereg "procedur/programu" odpowiednie strategi eksploatacji maszyn i urządzeń. Jeżeli takowy system zostanie stworzony, wówczas mamy już określone nasze oczekiwanie co do oprogramowania które pomoże nam tym systemem zarządzać, a nie się do tego oprogramowania dostosowywać.
Czyli tak naprawdę należy rozpocząć pracę od samego początku, czyli wybór odpowiedniej strategi Eksploatacji Niezawodnościowej Maszyn i Urządzeń (PM, CM, PdM, BM).
Zgodnie z poniższym standardem EKSPLOATACJI NIEZAWODNOŚCIOWEJ MASZYN i URZĄDZEŃ:
Faza1 - Planowanie
1. Identyfikacja zespołu i odpowiedzialności
2. Ocena infrastruktury przedsiębiorstwa (maszyn i urządzeń)
3. Ustalenie Priorytetów
4. Szkolenie Top Managementu i zespołu wdrożeniowego
5. System zbierania danych do analizy
Faza2 - Analiza
1. Podział funkcjonalny infrastruktury
2. Analiza FMECA
3. Następstwa uszkodzeń/błędów
4. Oszacowanie zadań konserwacji
5. Selekcja zadań
Faza3 - Wdrożenie
1. Klasyfikacja zadań pod względem modelu konserwacji
2. Standaryzacja wykonywanych zadań
Faza4 - Zarządzanie i Utrzymanie
1. Planowanie i harmonogramowani (bieżących działań i remontów)
2. Zarządzanie częściami zamiennymi MRO
3. Wykorzystanie CMMS
4. KPI w UR
5. Przegląd wyników
6. Zmiany inżynieryjne maszyn
7. Audit Systemu
System CMMS pojawia się dopiero w fazie czwartej, czyli jako w dobrze działającym systemie, aby móc w efektywny sposób zarządzać eksploatacją niezawodnościową infrastruktury technicznej przedsiębiorstw.
To jest model który (w wyniku moich doświadczeń) łączy podejście TPM jak i RCM w system który w dużej mierze przynosi efektywne rezultaty.
No mam nadzieję, że ten temat naprawdę będzie miał duże wzięcie i spotkamy się z opiniami użytkowników systemów CMMS (w przeszłości używałem w firmie MP2 - miałem mieszane uczucia na początku, jednakże po dogłębnej analizie i remodernizacji danych fajnie się sprawował.
pzd
wojtek maczynski