Temat: CMMS/EAM a norma ISO 55000
Witam
W tych kilku komentarzach ”light motive” tematu - dyskusji ramifikował dość szeroko w dziedzinę PAM (Physical Asset Maintenance) i UR. Ujmując dotychczasowe wypowiedzi /komentarze w całość, odniosę się do nich ogólnie.
1.Rozwój brytyjskiego standardu PAS 55 dla pomocy w obsłudze AM(Asset Management) miał bardzo pozytywny wpływ na UR w różnorodnych organizacjach. Dokument powoli ewoluował w standard ISO 55000 który został oficjalnie przedstawiony 15 Stycznia br.(PAS 55 nie będzie ”zdetronizowany” do 2015r)
ISO 55000 jest standardem w którym nacisk kładzie się na zarządzanie tworzenia wartości i zarządzaniem ryzykiem. Mówiąc jaśniej, nadrzędnym celem biznesu dla przedsiębiorstwa jest efektywne zarządzanie majątkiem, włączając własności intelektualne,zasoby ludzkie i physical asset. Większość jednak , wydaje się skupiać swoje interpretacje PAS 55 i ISO 55000 w szczególności na PAM i maintenance. Podczas gdy maintenance jest zasadniczym elementem w AM, jawi się że nie było to celem ani zamiarem PAS 55 i ISO 55000. Innymi słowy , short and sweet but emphatically, it is about delivering value to an organization through the effective utilization of its assets. Standard przedstawia ” WHAT” nie mówi jednak ”HOW ”.
2.PAS 55 i ISO 55000 nie ma ograniczeń w ich stosowaniu. Opinia o ograniczoności w stosowaniu bierze się z mylną percepcją związaną z branżami które początkowo brały udział w tworzeniu PAS 55.
3.Pierwsze wydanie dokumentu PAS 55 było w 2004, następne znacznie poszerzone w 2008. Nie promuję MAXIMO, ale już parę lat temu było gotowe na przyjęcie poszerzonego dokumentu czy standardu ISO 55000.
4.Temat standardów w świecie jest znany,nie nośny, a w przypadku ISO 55000 był oczekiwany. Skoro zostały wymienione w komentarzach dwa regiony geograficzne(Bliski Wschód i Afryka) dodam że miały one wkład ( pośród 31 państw uczestniczących, bez Polski) w tworzeniu ISO 55000. ” Zachodnia świadomość” w tych krajach jest na bieżąco i jest bardzo dynamiczna, zarówno w stosowaniu jak i rozwoju. Dla przykładu, w 1997 roku w Republice Południowej Afryki powstała (SAMA) ”Southern African Maintenence Association”(której jestem jednym z założycieli) . W miarę rozwoju PAM (Physical Asset Management) organizacja w 2004 przemianowała się na SAAMA (Southern African Asset Management Association). Większość przedsiębiorstw na Middle East to World Class Management a zatem i World Class Maintenance.
Jeżeli nawet, jakieś nasze przedsiębiorstwo osiągnęło przyzwoity poziom efektywnosci, to” jedna jaskółka wiosny nie czyni' .Zamiar postawienia stwierdzenia " jednak jak pokazuje praktyka w wielu firmach w Polsce udało się osiągnąć efektywność znacznie lepszą niż ta spotykana na "Zachodzie", jest mi nieznany, jednakże przypomina mi niestety, propagandę sukcesu ze słusznie minionej epoki....Dixi et salvavi animam meam
5. Pojęcie ”Best Practice” nie jest niczym nowym. Fredrick Taylor, ojciec nowoczesnego naukowego zarządzania powiedział ok. 100 lat temu ”Among the various methods and implements used in each element of each trade there is always one method and one implement which is quicker and better than any of the rest”. W dzisiejszych czasach ten punkt widzenia znany jest jako ” one best way”lub....” Best Practice”.
Jednakże należy zrozumieć że ”BP” jest relatywnym terminem. Dla niektórych mogą to być rutynowe lub standardowe praktyki a dla innych mogą być”BP” ponieważ ich bieżące praktyki czy metody nie są efektywne w osiągnięciu pożądanych rezultatów.
6. ”Ciężar edukacji”....spada również na tych którzy swoimi produktami wspierają działalność służb PAM/UR. Są to tzw. ”uzupełniające formy edukacji”( będące bardzo korzystne dla obu stron), do których można zaliczyć seminaria, konferencje, publikacje, otwarte dni,..etc.( Na ten temat wkrótce napiszę swój komentarz w odpowiedzi na pewien post w tej grupie)) Jeszcze jedno ” Ponieważ nikt nas (firm wdrażających systemy CMMS/EAM) nie chce słuchać, jeśli chodzi o zalecenia dotyczące best practice w utrzymaniu ruchu, ”Mam duże doświadczenie z dostawcami dla służb UR, będąc na stanowiskach z racji których głos się liczył a w niektórych przypadkach był decydujący o zakupie produktu. Szanse powodzenia miał ten dostawca który przysyłał nie tylko specjalistę od produktu ale przede wszystkim znawcę(praktyka) UR w jednej osobie. Takie podejście rokowało w przyszłości pomyślny partnership w przypadku wyboru dostawcy.
Pozdrawiam
AK