Mariusz Makowski

Mariusz Makowski doradca podatkowy,
trener, autor
tekstów

Temat: Statek eksploatowany w transporcie międzynarodowym

Mam problem z interpretacją tytułowego pojęcia w kontekście wynagrodzeń marynarzy. Wprawdzie UPO i MK zawiera definicję "transportu międzynarodowego" ale już samo pojęcie "transportu" nie jest jednoznaczne a interpretacje też w tym zakresie są ubogie.
Jeżeli uznamy, że "transport" oznacza przemieszczanie się pomiędzy dwoma miejscami to czy praca np. na holenderskim holowniku wykonującym pracę wyłącznie w obrębie portu w Nigerii podlega szczególnym regulacjom przewidzianym dla marynarzy czy też ogólnej zasadzie dotyczącej pracowników najemnych?
I czy praca na amerykańskim statku zakotwiczonym przy platformie wiertniczej na brazylijskich wodach jest pracą marynarza czy pracownika najemnego?
Udało mi się jedynie dotrzeć do interpretacji ITPB2/415-441/10/IB z 02,08.2010 (Izba w Bydgoszczy), w której osobę pracującą na platformach wiertniczych i statkach zacumowanych w miejscach wydobywania ropy uznano za pracownika najemnego na ogólnych zasadach i nakazano zastosowanie UPO z poszczególnymi krajami (a nie UPO z państwem faktycznego zarządu platform i statków). W interpretacji organ nie odniósł się jednak do tego dlaczego nie zastosował przepisów dotyczących marynarzy, nie bardzo też wiadomo czy interpretacja dotyczy tylko przypadków pracy na platformach wiertniczych czy również na statkach.
W stosunku do takich "unieruchomionych" czy też "związanych z danym portem" statków mam wątpliwości. W końcu ten holenderski statek musiał przypłynąć do portu w Nigerii (wykonał więc rej międzynarodowy), podobnie statek amerykański też dopłynął do platformy w Brazylii. Niewykluczone też że ten z założenia zacumowany statek będzie musiał np. popłynąć do jakiegoś portu.
Żeby było śmieszniej platforma wiertnicza jest... statkiem.
Które stanowisko jest Wam bliższe? Marynarz czy pracownik najemny?
W przypadku marynarza z holenderskiego holownika organ podatkowy twierdzi, że jest to marynarz, ja że jest to pracownik najemny, natomiast w stosunku marynarza ze statku zacumowanego do brazylijskiej platformy korzystniejsza byłaby dla mnie interpretacja uznająca go za marynarza :)
Adam Bartosiewicz

Adam Bartosiewicz Tax Adviser ;
Solicitor

Temat: Statek eksploatowany w transporcie międzynarodowym

mieliśmy kiedyś podobny problem z marynarzem pracującym na statku badawczym (badanie dna morskiego pod kątem platform właśnie)

konsultowaliśmy się w kilku miejscach i wszyscy raczej potwierdzali, że artykuł dotyczący marynarzy jest ściśle powiązany z artykułem odnoszącym się zasad opodatkowania przychodów z transportu międzynarodowego (art. 8 MK)

jeśli więc statek nie generuje przychodów z transportu międzynarodowego (nawet jeśli w jakiejś mierze wykonuje transport międzynarodowy), to wówczas do jego pracowników zastosowanie mają przepisy o pracownikach najemnych (a nie przepisy o marynarzach)

co zaś do samej sprawy, to wysłaliśmy do US informację, że podatnik pracował na statku i tyle
(nie precyzując na jakim statku ;-) ]
Mariusz Makowski

Mariusz Makowski doradca podatkowy,
trener, autor
tekstów

Temat: Statek eksploatowany w transporcie międzynarodowym

Tak się złożyło, że dzis otrzymałem dwie interpretacje w temacie:
IS w Bydgoszczy uznała, że statek sejsmiczny nie pływa w transporcie międzynarodowym
IS w Warszawie uznała, że statek przycumowany do platformy wiertniczej pływa w transporcie międzynarodowym.

I jak tu wierzyć, że urzędnicy znają się na marynarce?

Następna dyskusja:

Akty prawne w transporcie m...




Wyślij zaproszenie do