Maciej
Wolski
Mobile Product
Manager
Temat: Portal turystyczny - czy warto wejść w ten biznes?
Obecnie w bardzo wielu miejscach ogłasza się boom na rynku turystycznym. Wielu ludzi dowiadując się o znakomitych wynikach TravelPlanet.pl, Wakacje.pl czy EasyGo.pl postanawia wziąć udział w wyścigu po pieniądze polskich turystów.Na swojej drodze trafiają nierzadko na ludzi mówiących, że nie ma sensu już uruchamiać kolejnego portalu - że karty są już rozdane.
Nie zgadzam się z tą opinią. Polacy bogacą się i stan ten będzie utrzymywał się przez następne lata. Co za tym idzie - wydajemy coraz więcej na wakacyjne wyjazdy. Wyjeżdża też większa liczba osób niż w przeszłości, a droższe wycieczki do dalekich zakątków świata mają większy udział w ogólnej liczbie rezerwacji.
Kilka dni temu ruszył portal AlleWakacje.pl utworzony przez Grupę Allegro. Czy odniesie sukces, zależy od wielu czynników. Pokazuje to jednak, że jedna z najdynamiczniej rozwijających się firm w Polsce uznała, iż inwestycja w e-turystykę jest opłacalna.
Jeżeli więc osoba planująca budowę własnego portalu turystycznego, weźmie pod uwagę, iż jest to sam początek drogi do sukcesu - ma na niego szansę.
Oprócz rozwiązań technologicznych trzeba również zadbać o:
- obsługę klienta (konsultanci, infolinia, komunikacja internetowa...)
- marketing (pozycjonowanie w wyszukiwarkach, reklama na stronach internetowych lub w systemie Google AdWords, promocja w mediach, ulotki...)
Pewną przewagę mają istniejące od lat biura podróży mające już bazę klientów oraz zbudowany system ich obsługi. W tym przypadku wystarczy tylko otworzyć nowy kanał sprzedaży, dając dotychczasowym klientom możliwość rezerwacji bez wychodzenia z domu. Z drugiej strony osoba planująca rozpoczęcie działalności w Internecie nie musi przeznaczać środków na wynajem lokalu w dogodnej lokalizacji. Może się skupić na promocji własnej agencji turystycznej w sieci i przeznaczyć na to więcej czasu oraz środków.
Mając odpowiednią ilość pieniędzy na oprogramowanie, marketing i obsługę klienta - wystarczy mieć pomysł: opracować biznesplan w którym wyznaczymy sobie cel, plan finansowy dzięki któremu określimy szanse powodzenia naszego przedsięwzięcia. Dokument ten pozwoli ostatecznie podjąć decyzję.
W obecnych czasach warto skupić się na niszach, można jednak powalczyć z konkurencją za pomocą innowacyjnych pomysłów o szeroki rynek. Jakie to mogą być pomysły pozostawię na razie Państwu do przemyślenia.
Mogę jednak powiedzieć, że znam przykłady zarówno ludzi którym wydawało się, iż postawią portal turystyczny, który będzie im generował rezerwacje, będą tylko liczyć pieniądze i nie będą musieli poświęcać czasu na jego rozwój - jak również takich, którym zwrócił się z nawiązką czas poświęcony na rozwój własnego biznesu.
Po weekendzie postaram się rozwinąć temat - co zrobić, aby własny portal turystyczny był strzałem w dziesiątkę.
Pozdrawiam serdecznie,
Maciej Wolski