Temat: Zawód trener - podjęcie decyzji o nowym zawodzie
Janusz Z.:
Olga R.:
Janusz Z.:
Zupełnie na marginesie dodam, że istnieje wiedza niewyuczona.
Wrodzona.
Po prostu coś wiesz, potrafisz od urodzenia.
Hmmm, od urodzenia? Od urodzenia to potrafisz (sorry za kolokwializm) zrobić kupę, siku, ssać i wydawać dziwne dźwięki.
Całej reszty się uczysz.
urodzisz się mając np.:
- słuch absolutny...
- Zespół sawanta, choć spowodowany chorobą/ wadą mózgu, to geniusz nieoceniony w naukach ścisłych, jak i w historii, kryminologii, muzyce, plastyce.
A słyszałeś o tym, że słuch można wyćwiczyć (dla absolutnego stabilnego potrzebne są poza tym predyspozycje w budowie mózgu)?
Poza tym środowisko naukowe już od dłuższego czasu nie uważa słuchu absolutnego, jako czegoś wrodzonego. Można mieć co najwyżej predyspozycje genetyczne do rozwinięcia słuchu absolutnego.
Dodatkowo, fakt i sposób w jaki go można stracić też wiele mówi:
"Jeśli jednak ktoś ma już taki dar, jego strata może być bardzo dotkliwa. Obecnie naukowcom udało się ustalić, że przyczynami jego utraty są przede wszystkim: wylewy, obrażenia głowy czy też choroby mózgu. Strata słuchu absolutnego, niestety, może nastąpić także z wiekiem."
http://neuropsychologyinmusic.blogspot.com/2011/11/suc...
Poza tym, do czego ten słuch (samodzielnie sam słuch, bez jakichkolwiek umiejętności) wykorzystasz?
"Zespół sawanta (fr. savant, uczony[1]) – rzadko spotykany stan, gdy osoba upośledzona umysłowo jest wybitnie uzdolniona (geniusz), co jest zazwyczaj połączone z doskonałą pamięcią." - musiałam poszukać co to jest.
Czyli nie wiedza wrodzona, tylko doskonała pamięć...
To TALENT, przez niektórych nazywany "iskrą bożą".
K.A.Ericsson twierdzi, że nie ma czegoś takiego jak talent wrodzony, za to jest ciężka praca.
każdy ma prawo do twierdzenia wszystkiego
Ale jakoś twierdzenia znanego, który przeprowadził ogrom badań naukowych w dziedzinie motywacji uczenia się profesora są dla dla mnie bardziej wiarygodne, mimo, że każdy ma prawo do twierdzenia wszystkiego. Internet jest pięknym przykładem implementacji tezy, że każdy może twierdzić wszystko.