Tadeusz Reimus

Tadeusz Reimus trener, coach PCC,
konsultant,

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Tak neutralny jak tylko się da apel o wyciszenie emocji. Proszę. Niczego nie chcę kasować, bo dyskusja ciekawa i mówi sporo o praktyce AC.

ściski,

tade

konto usunięte

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Tede....

to Ty żyjesz ;-) ?

Pisałam do Ciebie na prv na GL i się nie odezwałeś .... w związku z innym wątkiem ....

konto usunięte

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Tade,

weź nie lajkuj tylko powiedz czy coś w tym zakresie o którym pisałam da się zrobić ? Czy masz może inne rozwiązania ? Czy nie przeczytałeś ? i nie wiesz o co chodzi?
Maria Kuczewska

Maria Kuczewska Talent Manager

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

To może ja się wypowiem. AC już został przeprowadzony.

Badaliśmy 3 kluczowe na tym stanowisku kompetencje menedżerskie (podejmowanie decyzji, współpracę biznesową oraz dostarczanie rozwiązań długofalowych). Opisane one są w naszych firmowych matrycach (po angielsku, więc tłumaczenie nie oddaje do końca meritum... hmmm), oczekiwany poziom tych kompetencji - 4, czyli najwyższy. Do tej części zadania mieliśmy, grupowe i indywidualne.

Było 3 kandydatów, wewnętrznych, wszyscy ze stanowisk menedżerskich z kilkunastoletnim dośw. w zarządzaniu zespołami. Obszar - styczna biznes-IT (wdrożenia narzędzi do analiz finansowych - na dość skomplikowanych danych finansowych). Stanowisko na poziomie top managementu.

W ostatniej chwili przyszły przełożony uparł się, że powinniśmy sprawdzić też "analizowanie dużej ilości danych liczbowych" jak to określił. Moja rekomendacja - nie ma większego sensu tego badać (na aktualnie zajmowanych stanowiskach tych kandydatów to kluczowa kompetencja merytoryczna). Uparł się, więc zaproponowałam test. Nie. Ma być zadanie do AC.

Ja nie znam takich zadań, przyszły szef tez nie umiał nic stworzyć merytorycznego (poza testem, których ma na pęczki), nawet takiego do dalszej obróbki "miękkiej", żeby to ubrać w treść możliwą do obserwacji podczas AC. A czas gonił. Otrzymałam od życzliwej osoby 2 zadania. Bardzo ciekawe i napisane "pod AC". W końcu przyszły szef dał sobie wytłumaczyć, że sprawdzanie "analizy danych" powinniśmy sobie darować. I tak się stało.

Zadanie powyżej nazwałam "zbyt łatwym" na tym poziomie stanowisk po 1. dlatego, że to nie było zadanie do AC, a raczej zagadka, po 2. dlatego, że dla tych osób nie stanowiłoby problemu, po 3. nie dałoby się w żaden sposób zaobserwować przy jego wykonywaniu kompetencji pt "analiza danych":)))

konto usunięte

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Maria K.:
To może ja się wypowiem. AC już został przeprowadzony.

Badaliśmy 3 kluczowe na tym stanowisku kompetencje menedżerskie (podejmowanie decyzji, współpracę biznesową oraz dostarczanie rozwiązań długofalowych). Opisane one są w naszych firmowych matrycach (po angielsku, więc tłumaczenie nie oddaje do końca meritum... hmmm), oczekiwany poziom tych kompetencji - 4, czyli najwyższy. Do tej części zadania mieliśmy, grupowe i indywidualne.


Trochę Ci zazdroszczę, że pracujesz na 4 stopniowej skali - mimo rekomendacji dla skali 4 stopniowej, Klienci często upierają się przy skali 5 punktowej, co moim zdaniem utrudnia ocenę.

A z ciekawości zapytam ... jak długo trwała sesja AC ? To z czym się spotykam coraz częściej - to skracanie sesji i dokładanie kompetencji, taka sprzeczność sama w sobie, żeby rzetelnie dokonać oceny uczestnika ;-)Ten post został edytowany przez Autora dnia 17.06.14 o godzinie 22:55
Aneta S.

Aneta S. trener, doradca
zawodowy, coach

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Anna K.:
mimo rekomendacji dla skalo 4 stopniowej, Klienci często upierają się przy skali 5 punktowej, co moim zdaniem utrudnia ocenę.

Z jakich powodów preferujesz skalę 4 stopniową? Czy chodzi tylko o problem "nijakiej" 3, czy o coś jeszcze?

konto usunięte

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Absolutnie nie chodzi o problem "nijakiej 3", bardziej 5 jest dla mnie problematyczna i różnice między 4 a 5 są słabo "uchwytne"

Uważam, że firma Marii (bo wnioskuję, że Maria jest wewnętrznym asesorem) lub Maria bardzo pragmatycznie podchodzi do skali przyjmując skalę 4 stopniową.Ten post został edytowany przez Autora dnia 17.06.14 o godzinie 23:16
Aneta S.

Aneta S. trener, doradca
zawodowy, coach

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Anna K.:
Absolutnie nie chodzi o problem "nijakiej 3", bardziej 5 jest dla mnie problematyczna i różnice między 4 a 5 są słabo "uchwytne"

Dzięki za wyjaśnienie.:)
Spotykałam się też z eliminacją 1, jako bezsensownej w mierzeniu kompetencji - w myśl zasady - mierzymy to, co jest, a nie to, czego nie ma.
Z 3 jest ten problem, że ludzie mają naturalną tendencję do uśredniania.

konto usunięte

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Aneta S.:
Anna K.:
Absolutnie nie chodzi o problem "nijakiej 3", bardziej 5 jest dla mnie problematyczna i różnice między 4 a 5 są słabo "uchwytne"

Dzięki za wyjaśnienie.:)
Spotykałam się też z eliminacją 1, jako bezsensownej w mierzeniu kompetencji - w myśl zasady - mierzymy to, co jest, a nie to, czego nie ma.
Z 3 jest ten problem, że ludzie mają naturalną tendencję do uśredniania.

Aneta, pozwolę sobie się nie zgodzić .... załączę opis skali, którą najczęściej się posługuję:

- kompetencja zdecydowanie wymagająca rozwoju – ilość lub jakość pożądanych zachowań w ogóle nieobserwowana lub bardzo mało efektywna; ocenianej osobie całkowicie brakuje kompetencji w opisywanym obszarze, a podejmowane przez nią działania nie przynoszą pożądanego rezultatu - w pewnych sytuacjach może to stanowić potencjalne źródło problemów zawodowych (ocena 1)
- kompetencja rekomendowana do rozwoju – Uczestnik podejmuje próby prezentowania zachowania. Pożądane zachowania, cechy lub postawy są dostrzegalne, jednak ich jakość wymaga doskonalenia; istnieją aspekty działań, które wymagają poprawy, gdyż negatywnie mogą wpłynąć na efekt końcowy pracy (ocena 2)
- kompetencja rozwinięta na poziomie oczekiwań – pożądane zachowania są dostrzegalne (uczestnik podejmuje próby), a ich efektywność w większości przypadków zadowalająca; zachowania pozwalają na efektywne funkcjonowanie i stanowią dobrą podstawę do dalszego rozwoju (ocena 3)
- kompetencja na wysokim poziomie rozwoju - pożądane zachowania są regularnie wykorzystywane do zwiększenia efektywności działań i są na wysokim poziomie (ocena 4)
- kompetencja na poziomie eksperckim - pożądane zachowania odzwierciedlają najlepsze praktyki i standardy zachowań. Do jego/jej pracy i profesjonalizmu nie ma żadnych zastrzeżeń. (ocena 5)Ten post został edytowany przez Autora dnia 17.06.14 o godzinie 23:23
Aneta S.

Aneta S. trener, doradca
zawodowy, coach

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Anna K.:
załączę opis skali, którą najczęściej się posługuję ...

Na tej skali sama pracuję. Dla mnie jest jasna, czytelna i sensowna.:) I powiem szczerze, że o ile jestem w stanie zrozumieć chęć rozszerzenia skali do 7, czy nawet więcej stopni, o tyle zawężenie jej raczej do mnie nie przemawia.
Ale to są już czysto teoretyczne rozważania - narzędzie nieważne, byle działało.

konto usunięte

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Aneta S.:
Anna K.:
załączę opis skali, którą najczęściej się posługuję ...

Na tej skali sama pracuję. Dla mnie jest jasna, czytelna i sensowna.:) I powiem szczerze, że o ile jestem w stanie zrozumieć chęć rozszerzenia skali do 7, czy nawet więcej stopni, o tyle zawężenie jej raczej do mnie nie przemawia.
Ale to są już czysto teoretyczne rozważania - narzędzie nieważne, byle działało.

Bardzo chętnie zapoznałabym się z definicją szóstki i siódemki, jeśli możesz, podaj definicję. I jeszcze 8,9 skoro rozumiesz potrzebę rozszerzenia skali.Ten post został edytowany przez Autora dnia 18.06.14 o godzinie 00:02

konto usunięte

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Aneta S.:
Anna K.:
Absolutnie nie chodzi o problem "nijakiej 3", bardziej 5 jest dla mnie problematyczna i różnice między 4 a 5 są słabo "uchwytne"

Dzięki za wyjaśnienie.:)
Spotykałam się też z eliminacją 1, jako bezsensownej w mierzeniu kompetencji - w myśl zasady - mierzymy to, co jest, a nie to, czego nie ma.
Z 3 jest ten problem, że ludzie mają naturalną tendencję do uśredniania.


Zgadzam się, mierzymy to co jest, a nie to czego nie ma, ale tylko częściowo.

Wartości liczbowe umieszczam na wykresie tylko jeśli istnieje jednoznaczna ewidencja z dwóch ćwiczeń, jeśli nie mam ewidencji wyniku nie umieszczam, lecz opisuję wnioski w tekście (przez wzgląd na motywację kandydatów nie rekomenduję oceniania kompetencji na poziomie „0”, Klient tę informację odczytuje z wykresu – chyba, że uzgodniony zostanie inny format prezentacji danych). Oceniam z dokładnością do 0,25 punktów przy 4 asesorach biorących udział w sesji i do 0,33 przy 3 asesorach i zmniejszonej odpowiednio grupie uczestników AC/DC
Aneta S.

Aneta S. trener, doradca
zawodowy, coach

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Anna K.:
Bardzo chętnie zapoznałabym się z definicją szóstki i siódemki, jeśli możesz, podaj definicję. I jeszcze 8,9 skoro rozumiesz potrzebę rozszerzenia skali.

Przykłady skal pomiarowych, choć nie wiem czy z definicjami, znajdziesz w publikacji Pakiet kompetencyjny: metodologia i narzędzia
Autorzy: Agata Filipkowska, Paweł Jurek, Natalia Molenda
Wydawca ProFirma, 2004

Tak jak napisałam, dla mnie to modele(?), propozycje modeli(?) czysto teoretyczne, by nie rzec ciekawostki, toteż zostawiam temat pasjonatom.:)
Maria Kuczewska

Maria Kuczewska Talent Manager

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Anna K.:

Trochę Ci zazdroszczę, że pracujesz na 4 stopniowej skali - mimo rekomendacji dla skali 4 stopniowej, Klienci często upierają się przy skali 5 punktowej, co moim zdaniem utrudnia ocenę.

A z ciekawości zapytam ... jak długo trwała sesja AC ? To z czym się spotykam coraz częściej - to skracanie sesji i dokładanie kompetencji, taka sprzeczność sama w sobie, żeby rzetelnie dokonać oceny uczestnika ;-)

No cóż, wszędzie uczą, że powinna być skala parzysta, bo wtedy nie ma tendencji na dawanie ocen środkowych:) czyli nijakich.

Sesja trwała 5 godzin, dwa zadania. Wiem - nie jest to ideał, bo 3 kompetencje... Powinno być więcej zadań, szczególnie gdy się trzyma zasad. Ja znam taką - w 1 zadaniu max 2 kompetencje badane, 1 kompetencja badana przynajmniej w dwóch różnych zadaniach. Niestety nie zawsze udaje się sprostać wymogom biznesowym... szczególnie ramom czasowym. Ale i tak AC był skuteczny - cała "komisja" miała podobne spostrzeżenia, raport powstał, a jeszcze kandydaci mają 2 etapy (spotkanie osobiste z przyszłym szefem oraz telekonferencję z managerami matrixowymi z centrali). Jak na szybkość przygotowania AC (4 dni) jestem i tak zadowolona
Maria Kuczewska

Maria Kuczewska Talent Manager

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Anna K.:
Absolutnie nie chodzi o problem "nijakiej 3", bardziej 5 jest dla mnie problematyczna i różnice między 4 a 5 są słabo "uchwytne"

Uważam, że firma Marii (bo wnioskuję, że Maria jest wewnętrznym asesorem) lub Maria bardzo pragmatycznie podchodzi do skali przyjmując skalę 4 stopniową.

To jest skala "nadana" i jest naprawdę niezła. Prosta, nieprzeładowana i skuteczna. Ja też mam dośc pragmatyczne podejście:)
Nie jestem wewn asesorem, pracuje w HR i robię tam... hmmm... dużo różnych rzeczy. Jako jedyna z działu mam doświadczenie w tworzeniu AC, stąd mój udział w tym projekcie.
Aneta S.

Aneta S. trener, doradca
zawodowy, coach

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Maria K.:
Ja znam taką - w 1 zadaniu max 2 kompetencje badane, 1 kompetencja badana przynajmniej w dwóch różnych zadaniach.

Ja znam z kolei następujący standard:
3 kompetencje w jednym zadaniu, 3 zadania na 1 kompetencję, ocena sporządzona przez 3 asesorów.
Maria Kuczewska

Maria Kuczewska Talent Manager

Temat: zadanie - analiza danych - do AC potrzebne

Aneta S.:
Maria K.:
Ja znam taką - w 1 zadaniu max 2 kompetencje badane, 1 kompetencja badana przynajmniej w dwóch różnych zadaniach.

Ja znam z kolei następujący standard:
3 kompetencje w jednym zadaniu, 3 zadania na 1 kompetencję, ocena sporządzona przez 3 asesorów.

No to tu tylko 2 warunek niespełniony (2 zadania były), a asesorów 4:)

Następna dyskusja:

Czy trenerom, szkoleniowcom...




Wyślij zaproszenie do