Temat: szkolenie płatne za efekty, a nie za samo szkolenie
Łukasz Sokołowski:
Robert M.:
Łukasz Sokołowski:
Widze sprawe podobnie, nie mam pojecia, jak np. mozna okreslic mierzalnie szkolenia np. pt. 'Komunikacja wewnetrzna organizacji' i jak potem zweryfikowac skutecznosc.
można :-)
Dobrze, a jak?
Naprawdę chciałbym wiedzieć, ja prowadzę szkolenie tak twarde, jak tylko mogą być, i u mnie nie ma problemu z oceną przyrostu wiedzy :)
Faktycznie w przypadku szkoleń tak zwanych "miękkich", choć nie lubię tego określenia, Klientowi często trudno jest ocenić wskaźniki efektywności szkolenia. Ważne jest aby doprecyzować je przed szkoleniem, i powiem więcej, od tego zacząć projektowanie tematyki szkolenia.
Ja zwykle badając potrzeby Klienta pytam standardowo o trzy obszary:
- Co chcecie Państwo aby uczestnicy wiedzieli po szkoleniu?
- Jakie umiejętności powinni w sobie rozwinąć poprzez szkolenie?
- Jaką postawę chcecie Państwo modelować tym szkoleniem?
Po wysłuchaniu odpowiedzi zwykle mówię- Takie cuda to tylko w Erze :)... Ale po uSMARTnieniu oczekiwań, zastanawiamy się co z tego możemy osiągnąć szkoleniem.
W temacie szkolenia z Komunikacji wewnętrznej w firmie, na poszczególnych poziomach, przykładowe obszary gdzie można szukać wymiernych wskaźników efektywności mogą być takie:
Wiedza:
- uczestnicy będą znali co najmniej 5 kanałów informacyjnych jakimi mogą się posługiwać w firmie
- będą wiedzieć jakie czynniki sprzyjają efektywności komunikacji w ramach zespołu, działu, firmy..
Umiejętności:
- uczestnicy będą potrafili skonstruować krótką informację w formie pisemnej, zawierającą jednoznaczne informacje, wg poznanego na szkoleniu schematu
- nauczą się formułować swoje oczekiwania wobec współpracowników w sposób asertywny dbając jednocześnie o zachowanie pozytywnych relacji w zespole
Postawy:
- uczestnicy zrozumieją, że efektywność komunikacji w firmie w dużej mierze zależy od tego co sami zrobią w tym kierunku
- zauważą, jak istotny jest sposób sformułowania wypowiedzi dla jej efektywności
Oczywiście kłopot pojawia się w momencie, kiedy dochodzimy do tematu: "ale kto, kiedy i jak to wszystko sprawdzi?"
Wiedzę, można badać za pomocą pre i post testów, różnego rodzaju Quizów, czy konkursów wiedzy, albo rozwiązywania caseów.
Umiejętności można pośrednio badać w scenkach, w trakcie obserwacji uczestników w ich naturalnej sytuacji zawodowej, lub analizując np. faktycznie wysyłane maile, czy notatki.
Postawy bada się trudno, ale można to zrobić głownie poprzez analizę zmiany podejścia uczestników do danego tematu w pracy, poprzez analizę swobodnych wypowiedzi, czy po porostu tego, czy działają inaczej.
Niestety takie podejście do szkoleń nie jest popularne, bo wymaga dużo pracy i od trenera i od Klienta, zarówno przed jak i po szkoleniu, a zwykle jednak obie strony poprzestają na stwierdzeniu - "szkolenie na pewno im nie zaszkodzi a jak komuś pomoże to już super" :)
Małgorzata Machniewicz edytował(a) ten post dnia 23.07.11 o godzinie 23:16