Dorota
Bienicewicz-Kras
ek
CustomerCentric
Selling Poland
Temat: Nowy Trener, jak się nim stać.
Joanna C.:Mam pytanie: czy każdy "trener" szkoleniowiec musi mieć doświadczenie w biznesie (w różnym znaczeniu) ?
Jeżeli tak - to co mu to doświadczenie daje w kontaktach z drugim człowiekiem (oprocz sztuki negocjacji (?) ) i jak wsbogaca jego warsztat trenerski?
Jak mawiał ks. prof. Tischner "nie trzeba chorować na cholerę, żeby ją leczyć", ale...
trzeba ją dobrze rozumieć, mieć w głowie dobry model jak to działa, rozumieć związki przyczynowo skutkowe zdarzeń i zachowań ludzi w sytuacjach biznesowych - i najlepiej nie z anegdot i książek o biznesie - choć to też jest cenne źródło wiedzy, bo nie wszystko można pomacać osobiście, życie jest za krótkie, by uczyć się wyłącznie na własnych błędach :) - tylko z bezpośredniej obserwacji.
Nie napiszę jak większość moich przedmówców, że z własnego doświadczenia, ponieważ uważam, że żeby dobrze uczyć trzeba mieć w głowie o wiele szerszy model biznesu niż ten, który można stworzyć tylko na podstawie własnych doświadczeń :)
Ale niestety muszę przyznać, że najlepszym punktem obserwacyjnym biznesu jest jakieś dobre miejsce wewnątrz biznesu :)
A do czego to wszystko jest potrzebne?
Do tego, żebyś mogła pomóc ludziom posklejać teorię z ich doświadczeniem. Bo po co komu narzędzia, nawet najbardziej wyrafinowane, jeśli nie rozumie w jakich sytuacjach i w jaki sposób ich użyć, żeby osiągać swoje cele biznesowe, czy rozwiązywac swoje biznesowe problemy?
Musisz ludziom dostarczyć scenariuszy użycia tego czego uczysz - w biznesie. I nie ma tu znaczenia czy uczysz negocjacji, czy asertywności, czy komunikacji.
Pozdrawiam ciepło i życzę sukcesów
Dorota