Konrad Schroeder

Konrad Schroeder konsultant HR,
psycholog społeczny,
coach, moderator i
fa...

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

...mogę zaproponować zapoznanie się z 4,5 i ewentualnie 6 stroną... tak by mieć szansę na zmianę opinii w zaresie zbierzności tematu wątku i zawartych pod nim postów... przynajmniej ich części...

Pozdrawiam...
Mirek S.

Mirek S. Dum spiro, spero...

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

Konrad Schroeder:
...mogę zaproponować zapoznanie się z 4,5 i ewentualnie 6 stroną... tak by mieć szansę na zmianę opinii w zaresie zbierzności tematu wątku i zawartych pod nim postów... przynajmniej ich części...

Pozdrawiam...

OK :) poczekam cierpliwie na zbieżności do strony 6 ;)
Konrad Schroeder

Konrad Schroeder konsultant HR,
psycholog społeczny,
coach, moderator i
fa...

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

...mam nadzieję, że się pojawią gdyż wszyscy Dyskutanci gdzieś zaginęli... ;)

Pozdrawiam
Paweł P.

Paweł P. Życie to nic innego
jak bezprecedensowa
okazja do nauki, ...

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

i kto niby miałby decydować o tym czy ktoś może być trenerem (szkoleniowcem, wykładowcą)???, może taka rada Starszych z siwymi brodami i gospodarka centralnie sterowana?

może Bractwo Kurkowe!
Agnieszka G.

Agnieszka G. Z-ca Dyrektora ds.
Personalnych,
Szkoleń i
Administracji,...

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

Malwina Anna Użarowska:
Ciekawa jestem jak widzicie następującą kwestię.

Chodzi mi o szkolenia zamknięte. Uczestnicy rzecz jasna nie płacą za szkolenie. Mogą wybrać z puli szkolenie miękkie w którym biorą udział. I NIE chodzi mi o szkolenia integracyjne ale takie tematy jak komunikacja, asertywność, autoprezentacja, kreatywne rozwiązywanie problemów, minimalizowanie stresu, kreatywność, praca zespołowa itp

Mam wrażenie, że w ostatnim czasie zmieniły się oczekiwania uczestników - że się spłyciły. Nie interesują ich tak kompetencje jak "miło spędzony czas". Proste gry i zabawy mniej skłaniające do myślenia. Trener ma raczej popajacować niż nauczyć? Merytoryka schodzi na dalszy plan? Chodzi o to, by zabawić towarzystwo?

Zastanawiam się czy mam ostatnio "szczęście" do takich grup czy to jest ogólna tendencja. :))))Malwina Anna Użarowska edytował(a) ten post dnia 16.06.10 o godzinie 21:21

jesli wczesniej nie zostala rzetelnie przeprowadzona analiza potrzeb szkoleniowych, to taka postawa przynajmniej czesci uczestnikow jest naturalna

ja sobie nie wyobrazam, zeby pracownicy tak po prostu wybierali szkolenia z puli, wg wlasnego "widzi mi sie", chyba, ze jest to ich indywidualna pula tematow, ktora zostala przygotowana w oparciu wlasnie o analize potrzeb
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

Agnieszka G.:
(...)

ja sobie nie wyobrazam, zeby pracownicy tak po prostu wybierali szkolenia z puli, wg wlasnego "widzi mi sie", chyba, ze jest to ich indywidualna pula tematow, ktora zostala przygotowana w oparciu wlasnie o analize potrzeb.


______________________________

Warto jednak nie tracić z pola widzenia ważnego aspektu: kolejność, w jakiej wiedza (a dokładniej: informacja) zostanie przyswojona, też ma wielkie znaczenie. Wcześniej nabyta nie tylko utrwala się dłużej, ale i często stanowi sito, przez które przesiewane są następne informacje i bywa, że wiedza nie zasługująca na to miano stanowi punkt odniesienia, jako wzorzec, dla przekazywanych potem wartościowych poglądów i idei, odrzucanych lub kontestowanych bez merytorycznego uzasadnienia.
Uważam, że przy takiej organizacji procesu szkoleniowego wskazana jest nadzwyczajna ostrożność i jak najdalej idąca współpraca organizatora (pion HR) i pracownika, a w dalszej fazie - trenerów.

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

Agnieszka G.:
ja sobie nie wyobrazam, zeby pracownicy tak po prostu wybierali szkolenia z puli, wg wlasnego "widzi mi sie", chyba, ze jest to ich indywidualna pula tematow, ktora zostala przygotowana w oparciu wlasnie o analize potrzeb

To bardzo częsta korporacyjna praktyka.

Wygląda to tak:

1. Po jakiejś wewnętrznej analizie potrzeb wynik pokazuje luki kompetencyjne. De facto to są luki powstające dość sztucznie ale powiedzmy - są.
2. Dział szkoleń organizuje szkolenia mające za zadanie minimalizację luk. I organizuje szkolenia głównie z tych obszarów.
3. Informacja jest rozsyłana wewnątrz korporacji - nabór na szkolenie.
4. Kto ma czas i ochotę - jedzie.

Jak wygląda analiza przedszkoleniowa potrzeb dotyczących szkolenia? Zwykle otrzymujesz odpowiedź
- nie, wiem, kto tam będzie - jeszcze trwa nabór.
Generalnie osoba organizująca to szkolenie nie ma informacji co do konkretnych oczekiwań. W związku z tym tworzy się ankietę anonimową dla uczestników.
Bardzo często nie ma możliwości skontaktowania się z uczestnikami osobiście.

W 50% te ankiety nie zgadzają się z tym, co uczestnicy deklarują później na początku szkolenia. W skrajnych przypadkach okazuje się, że chcą czegoś innego.
Przykład: Szkolenie z komunikacji - 80% ankietowanych nie zaznacza w ankiecie opcji "komunikacja z klientem" (większość kładzie nacisk na komunikację wewnętrzną), na szkoleniu większość osób deklaruje, że chce nauczyć się komunikacji z klientem.
Doświadczenie nauczyło mnie, żeby przygotowywać case study na wszystkie ewentualności, nawet te niedeklarowane. Ale nie zawsze to się sprawdza. Czasem te rozbieżności są na poziomie programu.

Nie zgadzam sie z tym, ze analiza potrzeb rozwiązuje ten problem. Po prostu często nie ma możliwości dotarcia do tych informacji.

Sytuacja, kiedy można przeprowadzić rzetelną analizę w przypadku klienta korporacyjnego jest rzadkim luksusem

Większość z nas wie, jak dobrze zadać pytanie o potrzeby szkoleniowe i jak przeanalizować odpowiedzi. Problem tkwi często w tym, że nie ma możliwości wystarczającego pozyskania informacji.Malwina Anna Użarowska edytował(a) ten post dnia 21.06.10 o godzinie 09:58

konto usunięte

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

"Kto ma czas i ochotę" to chyba nie w korporacji :)

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

Na szkolenia miękkie - jak najbardziej

konto usunięte

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

Ale w korporacji? takie marnotractwo? Nie bardzo w to wierzę. Generalnie może się tak zdarzyć, ale korporacje nie dają takiej dowolności wyboru swoim pracownikom.. Słyszałam, że czasem dofinansowują udział pracownika w szkoleniu otwartym jakimś tam, ale to są jednostkowe przypadki i na wyraźną prośbę pracownika. Czasem mogą "przymusowo" kogoś wysłać. Jednakże okoliczności, o których wspomianasz są po prostu niewiarygodne..

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

Agnieszka,
nie mam możliwości Ci tego udowodnić :)
Głównie pracuję z takim klientem i stąd te spostrzeżenia.
Nie wiem, co w tym jest niewiarygodnego.
Szkolenia miękkie wpisane są w mechanizmy globalne organizacji.Malwina Anna Użarowska edytował(a) ten post dnia 21.06.10 o godzinie 10:06

konto usunięte

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

No to w takim razie jakaś specyficzna korporacja :) Zrobili z tego system kafeteryjny? To pieniądze wyrzucone w błoto. Bo ludzie idą na takie szkolenie, żeby nie być w pracy...
A to coś z kapitalem zagranicznym? Polski oddział? Bo to jest tak polskie, że przychodzi mi na myśl jedynie polska firma, duża polska firma, która wzoruje się na korporacjach, ale nią faktycznie nie jest :)
Wiesz, to teraz dopiero zaczynam Ci współczuć :) bo to w sumie znaczy, że nie masz wsparcia w hr czy może się mylę?
Agnieszka G.

Agnieszka G. Z-ca Dyrektora ds.
Personalnych,
Szkoleń i
Administracji,...

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

juz widze te czarne chmury nad swoja glowa, gdyby okazalo sie, ze szkolenie nie odpowiadalo faktycznym potrzebom pracownikow, a te nie wiazalyby sie z faktycznymi potrzebami firmy ;)

slyszalam o jednym przypadku korporacyjnym w stylu: "masz w budzecie na szkolenia 5 tys. w tym roku, wybierz sobie cos" i ta osoba prosila mnie, zebym jej doradzila na jakie szkolenie pojsc powinna

strata pieniedzy najczesciej dla firmy, natomiast jesli nikogo to w tej firmie nie obchodzi?

pewnie bedac trenerem czulabym spory dysonans, nie wiem czy bym sie decydowala na wspolprace na takich zasadach
Wojtek Grad

Wojtek Grad Trener kompetencji
komunikacyjnych.
Autor książki
"Zaczni...

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

Sytuacja z życia wzięta:
do przeszkolenia prawie 90 osób. HR dostał wcześniej "własnymi kanałami" zapotrzebowanie na szkolenie miękkie zresztą od tej właśnie grupy.
HR w trakcie procesu przygotowawczego poinformował mnie o zdiagnozowanych potrzebach przyszłych uczestników.
Aby uniknąć sytuacji z którą się spotykałem już wcześniej, gdy rozpoczynając szkolenie mówiłem:
-- Chcieliście szkolenie z negocjacji
A oni na to że:
-- Nieprawda. My chcieliśmy z zarządzania projektami
uparłem się na ankietę wstępną dla uczestników.
Ankietę przygotowałem, uzyskałem akceptację zamawiającego i ..... poproszono mnie abym sam ją wysłał do przyszłych uczestników.
Powód był następujący
"Panu być może odpowiedzą nam na pewno nie, bo są zbyt zajęci."
Ankietę wysłałem.
Na 90 wysłanych dostałem wypełnioną od 5 uczestników mailem i od 3 przed szkoleniem. :)Wojtek Grad edytował(a) ten post dnia 21.06.10 o godzinie 10:33

konto usunięte

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

To bez sensu. Firma do kitu, ale to ona zdiagnozowała zapotrzebowanie (jakoś tam to zrobiła). A ty chyba popełniłeś mały fopasik :) bo od razu na samym wstepie nastawiłeś grupę na to, że dostaną to, czego nie chcą i stracą czas.

Rozumiem ideę partycypacji, ale pracownik nie powinien decydować co jest mu potrzebne do wykonywania pracy w danej firmie. Ostateczna decyzja i koszt należy do organizacji.

Tak sądzę.

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

Agnieszka K.:
No to w takim razie jakaś specyficzna korporacja :) Zrobili z tego system kafeteryjny? To pieniądze wyrzucone w błoto. Bo ludzie idą na takie szkolenie, żeby nie być w pracy...
A to coś z kapitalem zagranicznym? Polski oddział? Bo to jest tak polskie, że przychodzi mi na myśl jedynie polska firma, duża polska firma, która wzoruje się na korporacjach, ale nią faktycznie nie jest :)
Wiesz, to teraz dopiero zaczynam Ci współczuć :) bo to w sumie znaczy, że nie masz wsparcia w hr czy może się mylę?
:) dokładnie. Zero wsparcia z HR. A może: pozorne wsparcie.

Jeśli chodzi o firmy: i takie i takie

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

Wojtek Grad:
Sytuacja z życia wzięta:
do przeszkolenia prawie 90 osób. HR dostał wcześniej "własnymi kanałami" zapotrzebowanie na szkolenie miękkie zresztą od tej właśnie grupy.
HR w trakcie procesu przygotowawczego poinformował mnie o zdiagnozowanych potrzebach przyszłych uczestników.
Aby uniknąć sytuacji z którą się spotykałem już wcześniej, gdy rozpoczynając szkolenie mówiłem:
-- Chcieliście szkolenie z negocjacji
A oni na to że:
-- Nieprawda. My chcieliśmy z zarządzania projektami
uparłem się na ankietę wstępną dla uczestników.
Ankietę przygotowałem, uzyskałem akceptację zamawiającego i ..... poproszono mnie abym sam ją wysłał do przyszłych uczestników.
Powód był następujący
"Panu być może odpowiedzą nam na pewno nie, bo są zbyt zajęci."
Ankietę wysłałem.
Na 90 wysłanych dostałem wypełnioną od 5 uczestników mailem i od 3 przed szkoleniem. :)Wojtek Grad edytował(a) ten post dnia 21.06.10 o godzinie 10:33

No właśnie!
To są te sytuacje
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

To wcale nie jest tak rzadko spotykana sytuacja - kiedy w różnych fazach tego, co można z pewna przesadą nazwać procesem przygotowywania szkolenia w firmie, dochodzi do jego wypaczeń.
Przede wszystkim, w rzadko której firmie rozwój kapitału ludzkiego (rozwój, nie wzrost - to trzeba rozróżniać) jest elementem strategii. W jeszcze mniejszym odsetku firm (nie mam żadnych wyników badań na ten temat, to jest wniosek z mojej obserwacji - bardzo wątpię jednak, żebym się mylił) CHRM ma rzeczywiście istotny głos w przygotowaniu i ustalaniu strategii.
Oczywistym jest, że w takiej sytuacji naprawdę decydujący głos w zamawianiu szkolenia ma osoba dość przypadkowa: CFO, główny księgowy, specjalista z działu HR, znacznie rzadziej kierownik liniowy.
Także i w tej dziedzinie uwidacznia się główny (to moja ocena) grzech wielu organizacji: procesy biznesowe w firmie widzi się jako ciąg oderwanych od siebie, niemających szczególnego związku poza terytorialnym, działań. Skutkiem jest, między innymi, wykształcenie kilku lokalnych (w pionach) kultur organizacyjnych, często bardzo różniących się między sobą.
Istnieje ogromny rozdźwięk między rozmaitymi deklaracjami formułowanymi przez decydentów w firmach, a rzeczywistymi działaniami - i w niektórych firmach jest to wynik tylko słabej, kulejącej komunikacji, ale często jest to także programowy brak spójnych taktyk i działań operacyjnych, co jest następstwem braku strategii.
Chciałbym tez zawrócić uwagę na takie zjawisko, jak zróżnicowanie tego, co nazwałbym linią szkolenia - sposób prowadzenia zajęć, osobowość, zamiłowanie do dygresji - bardzo częste u trenerów biznesu. Jeśli ktoś szkoli z prowadzenia negocjacji, to niekoniecznie musi być równie dobry w metodologii ustalania cen czy nawet znajomości funkcjonowania praw rządzących rynkiem - a przecież chętnie wygłasza na ten temat opinie, posiadając chcąc nie chcąc autorytet nauczyciela, mentora.
Można, oczywiście, nie dostrzegać albo bagatelizować te zjawiska - ale one jednak występują, ich skutki kumulują się w organizacjach. a w efekcie dochodzi do rozmaitych zaburzeń, a czasem nawet kryzysów.

Poprawiono BBCodeJanusz K. edytował(a) ten post dnia 21.06.10 o godzinie 11:50
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

Agnieszka K.:
Ale w korporacji? takie marnotractwo? Nie bardzo w to wierzę.

__________________

Ktoś po prostu (;-)) ) na swój sposób naśladuje Warrena Buffeta: różnorodność wykształcenia i szerokie zainteresowania pracowników są, według W.B., źródłem sukcesów jego firmy.
Szerokie zainteresowania pozwalają zauważyć okazje inwestycyjne szybciej i trafniej, niż innym, wąsko specjalizowanym inwestorom. Moim zdaniem, ta wszechstronność jest jednak warunkiem koniecznym, ale dalece niewystarczającym - może się okazać skuteczna tylko w tej jednej korporacji (póki co) ze względu na istnienie wspierającej taki sposób działania kultury organizacyjnej i zaplecza analitycznego.
Czytałem już takie poglądy, że trzeba po prostu pakować wiedzę w personel, a to po jakimś czasie przyniesie korzyść - heglowsko-marksowska przemiana ilości w jakość po przekroczeniu punktu krytycznego?
Konrad Schroeder

Konrad Schroeder konsultant HR,
psycholog społeczny,
coach, moderator i
fa...

Temat: Kryteria oceny szkolenia miękkiego przez uczestników

Agnieszka K.:
To bez sensu. Firma do kitu, ale to ona zdiagnozowała zapotrzebowanie (jakoś tam to zrobiła).
...często niestety wewnętrzna diagnoza potrzeb szkoleniowych jest nietrafiona, a podane wyżej powody to tylko część problemu, bo ludziom można kazać wypełnić, przemyśleć, zdeklarować się i wreszcie pojechać. Ale nie można wiele zrobić, gdy po sumiennej analizie sytuacji okazuje się, że problem leży w systemie motywacyjnym lub w zarządzaniu konkretnym działem/pionem, a ów menedżer to na przykład protegowany przyjaciółki siostry żony dyrektora (czy kogo kolwiek znaczącego) i nie wypada (a faktycznie nie można) wykazać, iż jego pacowników trzeba wysłać na szkolenie bo kierownik sobie nie radzi... wtedy właśnie wysyła się ludzi na inne, popularne lub całkiem przypadkowo wybrane szkolenie...
to jest dopiero hipokryzja...
Ostateczna decyzja i koszt należy do organizacji.

Tak sądzę.
Ostateczna jak najbardziej, chociaż jestem zdania, iż pracownik (jaka by jego zdolność introspekcji nie była) lepiej się czuje jak ma choć niewielki wpływ na decyzję. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich gałęzi zawodowych, ale taki przedstawiciel handlowy, jak mniemam, zdaje sobie sprawę z lokalizacji ewentualnych stref rozwoju i chcąc podnieść swoją efektywność właśnie o takie konkretne szkolenia poprosi...

Pozdrawiam



Wyślij zaproszenie do