Temat: Jaki CRM dla firmy szkoleniowej?
Pracuję na Sugar i nie jestem specjalnie zadowolony. Powody:
- licencja GNU nie obejmuje modułów raportowania. Te trzeba dokupić (albo zrobić sobie samemu, jak ja postąpiłem, chcąc wiedzieć, na jakim kamieniu milowym utyka najczęściej moja telemarketerka),
- upierdliwe rozdzielanie rekordów pomiędzy poszczególnych sprzedawców i - ogólnie - uprawnień. Trzeba się mocno naklikać, by ustawić sprzedawcy dostęp tylko do części informacji albo tylko do części namiarów,
- błędy importu danych. Dziwnym trafem Sugar, który u mnie w firmie pracuje na bardzo przyzwoitym, właściwie skonfigurowanym serwerze, nie potrafi zaimportować danych w żadnym możliwym formacie (csv rozdzielone przecinkiem, średnikiem, tabem, dane w cudzysłowach, bez cudzysłowów etc.). W efekcie raz na tydzień importuję jakieś dwa tysiące danych do Sugara postawionym na moim lokalnym serwerze (na laptopie), stamtąd przez phpmyadmin zrzucam dane do formatu SQL, loguję się na serwerze firmowym i wrzucam SQL.
I wszystko byłoby cacy, gdyby nie to, że primary key tabeli leadów Sugara nie jest zwykłym integer, tylko zmienną varchar o postaci:
w3r435w4-se4werse-w345ers-ws4esrser. Więc nawet taki import nastręcza cholernych trudności.
Kolejna upierdliwość to definiowanie własnych wartości pól (np. własnych statusów leadów albo własnych źródeł pozyskania leada). Inaczej, niż ręcznie edytując pliki językowe ni cholery się nie da. BTW: mam uprawnienia roota a katalogi arybuty 755. Czyli wszystko powinno być OK.
Kolejna rzecz, to to, że nie da się przypisać alternatywnych kamieni milowych sprzedaży do różnych produktów. A przecież szkolenia otwarte i zamknięte sprzedają się inaczej.
Jeśli miałbym skorzystać z open sourcowego CRM, to wziąłbym vtiger. Wygrywa choćby tym, że wykorzystuje AJAX, co bardzo ułatwia edycję danych i ma czytelniejszy dashboard. O ustawianiu prawdopodobieństwa zamknięcia sprzedaży i raportach nie wspomnę.
Pozdrawiam
Maciek