Temat: Etyka trenera
Tomasz W.:
Ale to znowu poglądy. Nie spotkałem się z negatywnym podejściem uczestników projektów szkoleniowych do oceny w trakcie zajęć, a wręcz odwrotnie.
Proszę o merytoryczne argumenty dlaczego takie działanie nie powinno mieć miejsca.
Jako nowa witam Wszystkich tym bardziej serdecznie:),
Pytasz Tomaszu dlaczego czynności oceny uczestników szkoleń nie powinny mieć miejsca. Oto moje merytoryczne argumenty:
-nie wszyscy uczestnicy konkretnego szkolenia posiadają dokładnie ten sam poziom umiejętności-nazwę to startowych,
-nie posiadamy jako szkoleniowcy zoperacjonalizowanych celów szkolenia odnoszących się konkretnie do pojedynczych czynności taksonomicznych pojedynczych uczestników w zakresie przyrostu ich wiedzy, umiejętności i kompetencji,
-stawiamy na kompetencje, a oceny w tym zakresie mogą być obciążone błędem nietrafności, nierzetelności,pewności wnioskowania-bowiem trudno dostępnymi na szkoleniach narzędziami oceny mierzyć kompetencje, których nabywanie zazwyczaj odnosi się do rozłozonej w czasie ramy,
-jako ludzie popełniamy błędy atrybujcji w ocenie innych ludzi,
-gdy przekierujemy naszą uwagę z punktu celów strategicznych szkolenia na cele związane z oceną uczestników szkolenia powinniśmy adekwatnie do tego przemodelować cele i program szkolenia..a uczestnicy mają prawo uczyć się w komforcie, iż szkoleniu nie towarzyszą cele utajone...ponadto wszyscy powinni wiedzieć, w których momentach takie akty oceny będą miec miejsce...a i czy wszyscy chętnie zechcą uczestniczyć w akcie ich oceny skoro przybyli podnosić swoje kompetencje zawodowe?
-każdy z nas ma prawo do kiepskiego dnia, zarówno prowadzącym szkolenie jak i jego uczestnikom taki dzień może się przytrafić, każdego może pobolewać ząb czy też drażnić pogoda za oknem albo coś martwić..przecież te błahe z pozoru czynniki mają jako szczegóły wpływ na ostateczny kształt całości,
-ubóstowo narzędzi oceny, zastosowanie mają w tych warunkach głównie te , które polegają na obserwacji zachowań uczestnika, analizie jego wypowiedzi, wytworów, aktywności...czyli zagrożenie subiektywizmem w podjęciu decyzji -akcie oceny,
-aby zabezpieczyć pewnośc wnioskowania co do wystawionych ocen należałoby dokonać u każdego uczestnika oceny kształtującej /na wstępie/, bieżącej /wspomagającej uczenie się w jego trakcie/ i dopiero później czas na ocenę o charakterze wynikającym z zasadniczego tematu wątku.
Jestem przeciw ocenom uczestników o ile nie wynika to z ustaleń na wstępie celów szkolenia, o czym zgodnie z etyką zawodową trenera/moderatora..powinni być rzetelnie poinformowani.