Tusia J.

Tusia J. petite - pracownia
papieru i małej
formy

Temat: Etyka trenera

[author]Jarosław
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Etyka trenera

Tusia J.:
niemniej nie jest to postępowanie etyczne, a nie tylko związane z brakiem poszanowania praw autorskich- a my tu o tym przecież.
Masz racje, wspomniałem o prawie autorskim jak "prawie" co oczywiście nikogo do niczego nie upowazania tak samo jak otwarte drzwi od mieszkania nie upoważniają do i nie usprawiedliwiają kradzieży.

Poza tym fakt, że ktoś hipotetycznie nie zastrzegł sobie praw autorskich nikogo nie upoważnia do kradzieży jego pomysłu. I tu chyba chodzi o ten aspekt etycznego postępowania, który ma na względzie NIE KRZYWDZENIE innej osoby.

Prawda j.w. zgadzam sie z tym. Niestety wielu ludzi stale uważa, że niezamknięcie drzwi od mieszkania usprawiedliwia kradzież... :(

Temat: Etyka trenera

tak sobie czytam i tak sobie myślę -
ocena po to, żeby wiedzieć, kogo zwolnić - NIE
ale
informacja zwrotna dla pracodawcy - TAK, tyle, że raczej w kategoriach, jak pracować z konkretnymi ludźmi, na co zwrócić szczególną uwagę, w czym pomóc i w którą stronę pokierować.

No ale co byście powiedzieli na taką sytuację:

regularnie prowadzę szkolenia dla kandydatów na agentów. Przez tydzień uczestnicy uczą się sztuki docierania do klienta jako, że jest to najważniejszy element pracy agenta. Co ważne - szkolenie jest odpłatne i dopiero po szkoleniu podpisywane są umowy agencyjne.
No i bywa, że na takim szkoleniu znajduje się osoba, która w moim odczuciu kompletnie nie nadaje się do tego zawodu. Bywają tacy, co to kompletnie nie potrafią się komunikować, tacy, co boją się własnego cienia albo są bezczelni i chamscy. Nie wiem, w jaki sposób przechodzą rozmowy rekrutacyjne, ale są.

I co - nie powiecie o nich pracodawcy?
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

Jeśli projekt zakłada selekcję kandydatów. Należy na początku szkolenia poinformować uczestników, że będą oceniani i na podstawie czego. Należy również powiedzieć, że informacja zwrotna będzie przekazywana pracodawcy.

Brałem udział w projektach szkoleniowych zakończonych egzaminem. Lub założenie było takie, że po szkoleniu awans dostają najlepsze osoby z grupy.

Bardzo niewiele szkoleń kończy się czymś na kształt egzaminu albo oceny.

Szkolenia biznesowe są tutaj wyjątkiem. W edukacji wyższej jest to powszechny standard i nikt się nie zastanawia nawet nad sensownością takich ocen.

Oczywiście występują trudności merytoryczne w ocenie umiejętności osobowościowych, ale dobry obserwator nie powinien mieć z tym większych problemów.

Temat: Etyka trenera

No właśnie, wracamy do wątku o informowaniu uczestników. Od razu zastrzegę, że zawsze informuję, że szkolenie jest jednocześnie ostatnim etapem selekcji i że "firma przygląda się kandydatom". Moim zdaniem tak jest fair.
Tyle, że mając taką informację uczestnicy zachowują się inaczej, bardziej cenzurują swoje wypowiedzi, "sprzedają się". Natomiast mi zależy na tym, żeby poobserwować ich "trochę z boku", bo z doświadczenia wiem, że nie zawsze ten, kto się dobrze sprzeda będzie dobrym pracownikiem.

Przyznam, że nie bez znaczenia jest też kwestia, że jak to ktoś nazwał - jestem najemnikiem. Tak więc czuję się zobligowana do lojalności w stosunku do firmy, dla której pracuję.

Tak więc jak w kwestii etyki wygląda dylemat: etyczny wobec uczestników a etyczny wobec firmy? W końcu najemnicy to też trenerzy, choć chyba zdaniem niektórych - nizszej kategorii.
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

I rzeczywiście w takich sytuacjach można mieć dylemat.Tomasz Wudarzewski edytował(a) ten post dnia 14.08.07 o godzinie 07:09

konto usunięte

Temat: Etyka trenera

Tomasz W.:
Ale to znowu poglądy. Nie spotkałem się z negatywnym podejściem uczestników projektów szkoleniowych do oceny w trakcie zajęć, a wręcz odwrotnie.

Proszę o merytoryczne argumenty dlaczego takie działanie nie powinno mieć miejsca.
Jako nowa witam Wszystkich tym bardziej serdecznie:),
Pytasz Tomaszu dlaczego czynności oceny uczestników szkoleń nie powinny mieć miejsca. Oto moje merytoryczne argumenty:
-nie wszyscy uczestnicy konkretnego szkolenia posiadają dokładnie ten sam poziom umiejętności-nazwę to startowych,
-nie posiadamy jako szkoleniowcy zoperacjonalizowanych celów szkolenia odnoszących się konkretnie do pojedynczych czynności taksonomicznych pojedynczych uczestników w zakresie przyrostu ich wiedzy, umiejętności i kompetencji,
-stawiamy na kompetencje, a oceny w tym zakresie mogą być obciążone błędem nietrafności, nierzetelności,pewności wnioskowania-bowiem trudno dostępnymi na szkoleniach narzędziami oceny mierzyć kompetencje, których nabywanie zazwyczaj odnosi się do rozłozonej w czasie ramy,
-jako ludzie popełniamy błędy atrybujcji w ocenie innych ludzi,
-gdy przekierujemy naszą uwagę z punktu celów strategicznych szkolenia na cele związane z oceną uczestników szkolenia powinniśmy adekwatnie do tego przemodelować cele i program szkolenia..a uczestnicy mają prawo uczyć się w komforcie, iż szkoleniu nie towarzyszą cele utajone...ponadto wszyscy powinni wiedzieć, w których momentach takie akty oceny będą miec miejsce...a i czy wszyscy chętnie zechcą uczestniczyć w akcie ich oceny skoro przybyli podnosić swoje kompetencje zawodowe?
-każdy z nas ma prawo do kiepskiego dnia, zarówno prowadzącym szkolenie jak i jego uczestnikom taki dzień może się przytrafić, każdego może pobolewać ząb czy też drażnić pogoda za oknem albo coś martwić..przecież te błahe z pozoru czynniki mają jako szczegóły wpływ na ostateczny kształt całości,
-ubóstowo narzędzi oceny, zastosowanie mają w tych warunkach głównie te , które polegają na obserwacji zachowań uczestnika, analizie jego wypowiedzi, wytworów, aktywności...czyli zagrożenie subiektywizmem w podjęciu decyzji -akcie oceny,
-aby zabezpieczyć pewnośc wnioskowania co do wystawionych ocen należałoby dokonać u każdego uczestnika oceny kształtującej /na wstępie/, bieżącej /wspomagającej uczenie się w jego trakcie/ i dopiero później czas na ocenę o charakterze wynikającym z zasadniczego tematu wątku.
Jestem przeciw ocenom uczestników o ile nie wynika to z ustaleń na wstępie celów szkolenia, o czym zgodnie z etyką zawodową trenera/moderatora..powinni być rzetelnie poinformowani.
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

Ocena w trakcie szkolenia powinna być jedynie elementem większego systemu ocen. W takiej sytuacji ryzyko trudnego dnia nie wystąpi.

W trakcie szkolenia oceniamy, czy osoby nabyły wiedzę i umiejętności założone projektem. Problem dopasowanie tego do strategii firmy często to często nie problem trenera. Agencja reklamowa też nie ponosi odpowiedzialności za produkt, który jest wprowadzany na rynek (jego jakość i funkcjonalność). Odpowiada jedynie za skuteczną komunikację. Odpowiedzialność trenera jest podobna. Chyba, że zakres projektu jest inny.

Fakt. Narzędzia ocen nie są doskonałe. Ale to nie powód aby ich nie stosować. Gdyby przyjąć pani tezę, to nie ma podstaw do prowadzenia oceny wcale.

Kompetencje uczestników na początku szkolenia nie mają dużego znaczenia z punktu widzenia oceny pracowniczej w sytuacji gdy są postawione pewne standardy np. egzamin. Ma to znaczenie jeśli bada się przyrost wiedzy i umiejętności. Ale w takiej sytuacji wskaźnikiem jest przyrost, a nie aktualny poziom kompetencji.

Podstawą zbadania efektywności każdego działania jest zmierzenie wyników przed działaniem i po działaniu. Ewentualnie odniesienie do standardów, gdy nie mamy wyników na wejściu lub gdy poziom ich istotności jest niski. szkolenie to jedno z wiel;u działań, które podlega tym samym prawom.

Nie ma mierzenia efektywności szkoleń bez ocen, a świadomy brak oceniania działań prowadzi już do dysfunkcji organizacji.Tomasz Wudarzewski edytował(a) ten post dnia 23.08.07 o godzinie 07:53
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Etyka trenera

Tomasz W.:
Nie ma mierzenia efektywności szkoleń bez ocen, a świadomy brak oceniania działań prowadzi już do dysfunkcji organizacji.

Brak ocen tak, ale nie tak sie te oceny prowadzi.

No to ja zadam tu pytanie: jeżeli wyślę pracownika na kurs prawa jazdy, to ważne jest to jakim skutecznym będzie kierowcą ciężarówki czy na jaka ocenę zdał egzamin końcowy (został oceniony)? Bo jak pewnie doświadczeni trenerzy wiedzą nie ma to nic wspólnego ze sobą.

Stare uczelniane powiedzenie mówi: wyniki egzaminów świadczą tylko o umiejętności zdawania egzaminów. Wszyscy znamy liderów z kiepskimi średnimi i cieniasów z wyróżnieniami.

Dlatego ja uważam, że szkolenia są do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania wiedzy a oceniać w firmie należy wywiązywanie się z obowiazków i skuteczność w pracy.

Osobiście nie wierzę by jakakolwiek ocena człowieka dokonana przez trenera tylko po kilku dniach szkolenia była cokolwiek warta, nawet przy założeniu, że trener stara się to robić najuczciwiej jak potrafi.Jarosław Żeliński edytował(a) ten post dnia 23.08.07 o godzinie 09:42

konto usunięte

Temat: Etyka trenera

[author]Jarosław
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

Pani Izo i Panie Jarku.

Wymieniliśmy zdania na ten temat. Myślę, że nikt nikogo nie przekonał. Więc wracajmy do pracy i niech każdy robi to co potrafi.

A o tym co właściwe co nie niech rozstrzygną klienci. Podejmując decyzję o zakupie takiej usługi lub nie. I to mi się w rynku najbardziej podoba :) Bo tu są odpowiedzi na wszystkie pytania :)Tomasz Wudarzewski edytował(a) ten post dnia 23.08.07 o godzinie 15:47

konto usunięte

Temat: Etyka trenera

Wymieniliśmy zdania na ten temat. Myślę, że nikt nikogo nie
przekonał.

Hmm, moją intencją nie było przekonywanie. Wyraziłam jedynie moją opinię na ten temat a i z pozycji uczestnika szkoleń.
Jeśli decyzję o zakupie takiej usługi mają podjąć klienci to ok, ale tylko wtedy gdy będą nimi uczestnicy szkoleń finansujący je z własnej kieszeni.Myślę, że mało kto bedzie zainteresowany udzialem w takim szkoleniu, gdzie wartościowanie/ocena sluchacza zostaną przekazane do wglądu innym. :)
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

Tak. Tylko pytanie czy pracodawca będzie pytał uczestnika czy łaskawie ma ochotę wziąć udział w takim szkoleniu :)

Z mojego doświadczenia. Nie ma z tym problemów przy kompetentnych trenerach, a uczestnicy wysoko oceniają udział w tego typu projektach.

Przeprowadziliśmy ich w firmie kilkadziesiąt. Mam więc podstawy i wyniki badań, które potwierdzają moją tezę. Nie ma różnic wynikach szkoleń zorientowanych na ocenę uczestników szkolenia oraz szkoleń, z których nie było informacji zwrotnej przekazywanej kadrze kierowniczej.

Mam nadzieję, że Pani swoją tezę też popiera badaniami :)

A tak z czystej ciekawości mam pytanie. Pani instytucja stawia definiuje następujące efekty w zakresie realizowanego projektu :

„ŚCIEŻKĄ PO EUROPIE”
-OBLICZA I WYMIARY EDUKACJI EUROPEJSKIEJ W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH OPOLSZCZYZNY

Źródło: http://kuratorium.opole.pl/dat/inne/sciezka_po_europie...

PO UDZIALE W FORUM JEGO UCZESTNIK:

• zna podstawowe zakresy i wymiary edukacji europejskiej w odniesieniu do specyfiki prowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych,

W jaki sposób jest mierzony ten efekt ? Czy go mierzycie ? A jak nie, to na jakiej podstawie twierdzicie Państwo, że taki jest efekt udziału w waszym projekcie.Tomasz Wudarzewski edytował(a) ten post dnia 23.08.07 o godzinie 17:46
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Etyka trenera

Tomasz W.:
Pani Izo i Panie Jarku.

Wymieniliśmy zdania na ten temat. Myślę, że nikt nikogo nie przekonał. Więc wracajmy do pracy i niech każdy robi to co potrafi.

A o tym co właściwe co nie niech rozstrzygną klienci. Podejmując decyzję o zakupie takiej usługi lub nie. I to mi się w rynku najbardziej podoba :) Bo tu są odpowiedzi na wszystkie pytania :)

Ha! Zgadzam sie w 100% (no, to są obszary zgodności), zaryzykuje też stiewierdzenie, że każdy z nas ma swoją grupę docelową czy też segment odbiorców :)
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

:)
Tomasz Wudarzewski

Tomasz Wudarzewski Logintrade Sp. z
o.o.

Temat: Etyka trenera

Też tak myślęTomasz Wudarzewski edytował(a) ten post dnia 23.08.07 o godzinie 19:30
Joanna Smolak

Joanna Smolak właścicielka KWART,
leadership,
executive, team -
coach, ...

Temat: Etyka trenera

Witam wszystkich :) Jestem nowa.
Moja firma ma zasadę nie oceniamy na szkoleniach, bo człowiek, który wie, że jest oceniany zamiast się uczyć zajmuje się autoprezentacją to po 1, a po 2 od tego są inne techniki i jeśli Klient potrzebuje oceny to dysponujemy różnorodnymi innymi narzędziami. Lubię Development Centre-to daje informację i o punkcie startowym i o osiągnięciach i o kierunku rozwoju np., poza tym samo w sobie służy rozwojowi. Jesteśmy za tym żeby system firmy był tak ustawiony, żeby pracownik sam chętnie się szkolił, bo ma do tego motywację. Dość często się to udaje :) Poza tym trener ma wtedy naprawdę super pracę :)
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Etyka trenera

Joanna Lidia S.:
Witam wszystkich :) Jestem nowa.
Moja firma ma zasadę nie oceniamy na szkoleniach, bo człowiek, który wie, że jest oceniany zamiast się uczyć zajmuje się autoprezentacją to po 1, a po 2 od tego są inne techniki i jeśli Klient potrzebuje oceny to dysponujemy różnorodnymi innymi narzędziami. Lubię Development Centre-to daje informację i o punkcie startowym i o osiągnięciach i o kierunku rozwoju np., poza tym samo w sobie służy rozwojowi. Jesteśmy za tym żeby system firmy był tak ustawiony, żeby pracownik sam chętnie się szkolił, bo ma do tego motywację. Dość często się to udaje :) Poza tym trener ma wtedy naprawdę super pracę :)

Tego mi brakowało (teraz sobie przypomniałem): proces szkoleniowy zarówno jednej osoby jak i zespołu a także trenera można (i powinno się) mierzyć wykonując test wybranych (będących pzredmiotem szkolenia) umiejętności przed i po szkolniu ale nie zaleznie od niego i od szkolącego (by nie miał wpływu ja jego rezultat) ... to tak z norm jakosci ..;)

konto usunięte

Temat: Etyka trenera

Odpowiadając na głowne pytanie:

To czego nigdy robię (bez względu na stratę Klienta czyli pieniędzy):
1. nie jestem "tajnym informatorem" Firmy (czyli nie dam indywidualnych info zwrotnych o Uczestnikach, jeśli oni nie wiedzą, że będą oceniani)
2. nie daję Firmie materiałów audio-video ze szkolenia (reguła "tu i teraz")
3. nie wchodzę w szkolenia "wątpliwe etycznie" (np. nie będę uczyć manipulacji itp.) bez względu na kasę za szkolenie i prestiż Klienta (wiem co mówię, bo kilka takich szkoleń odrzuciłam)
4. nie uczę rzeczy, co do których nie mam doświadczenia i/lub przekonania i/lub sama tego nie stosuję

Pozdrawiam
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Etyka trenera

Magdalena R.:
Odpowiadając na głowne pytanie:

To czego nigdy robię (bez względu na stratę Klienta czyli pieniędzy):
1. nie jestem "tajnym informatorem" Firmy (czyli nie dam indywidualnych info zwrotnych o Uczestnikach, jeśli oni nie wiedzą, że będą oceniani)
2. nie daję Firmie materiałów audio-video ze szkolenia (reguła "tu i teraz")
3. nie wchodzę w szkolenia "wątpliwe etycznie" (np. nie będę uczyć manipulacji itp.) bez względu na kasę za szkolenie i prestiż Klienta (wiem co mówię, bo kilka takich szkoleń odrzuciłam)
4. nie uczę rzeczy, co do których nie mam doświadczenia i/lub przekonania i/lub sama tego nie stosuję

Pozdrawiam

Witam w klubie :)

Następna dyskusja:

Etyka trenera - wielka 5ka




Wyślij zaproszenie do